Graag raad ivm route Vietnam en Cambodja

Volgend jaar zouden we graag naar Viëtnam en Cambodja gaan, waarschijnlijk van half mei tot half juni.

Enkele algemene vraagjes

• Is het gemakkelijk om openbaar vervoer zoals bus of boot te regelen ter plaatse ?
    Ik lees vaak dat je moet uitkijken dat de bus je niet op een verkeerde plaats afzet (opzettelijk) enz… Maar hoe kan je voorkomen dat je bedrogen wordt ? Zijn er reisbureaus die we zeker moeten mijden ?
  • Is de nachttrein veilig, en dan bedoel ik daarmee diefstal van bagage of als je als vrouw tijdens de nacht doorheen de trein moet om een toilet op te zoeken ?
  • Hoe best Angkor bezoeken ? met gids ?
    Ik heb eigenlijk nog zoveel vragen (vooral vanaf Chau Doc naar Siem Raep is vooral wat openbaar vervoer betreft nogal vaag) dat ik die misschien voor later hou, eerst eens zien wat eventueel jullie opmerkingen zijn.
    Dit is de voorlopige route, graag advies en/of opmerkingen.

Bedankt alvast op voorhand !

Dag 1 - Brussel - Hanoi
Dag 2 - Hanoi
Dag 3 - Hanoi - Halong Bay - Hanoi
Vermits wij geen van beide graag overnachten op een boot (al veel slechte kritieken gelezen) zouden we een dagexcursie vanuit Hanoi doen.
Dag 4 - Hanoi
Uitstap naar de Perfum Pagode. Iemand ervaring mee ?
Dag 5 - Hanoi - Sapa
Met de nachttrein naar Sapa
Dag 6 - Sapa
Aankomst met de nachttrein in Lao Sai, welk vervoer best nemen naar Sapa ? Heb gelezen dat er minibusjes klaar staan maar dat je goed moet afdingen en dat is nu net niet onze sterkste kant, hoeveel is een rechtvaardige prijs ?
Dag 7 - Sapa
Uitstap naar de Ta Phin village. Iemand deze tocht gedaan ?
Ik neem aan dat er in Sapa voldoende reisbureautjes zijn waarbij je keuze hebt uit verschillende wandelingen ?
Dag 8 - Sapa - Hanoi
Met de nachttrein terug naar Hanoi
Hoe deze dag opvullen in Sapa ?
Dag 9 - Hanoi - Hue
Aankomst met de nachttrein en dan vlucht naar Hue
Dag 10 - Hue
Dag 11 - Hue
Boottocht op de Perfume rivier. Is dit de moeite ?
Dag 12 - Hue - Hoi An
Met de bus naar Hoi An
Dag 13 - Hoi An
Dag 14 - Hoi An
Excursie van een halve dag naar My Son
Dag 15 - Hoi An
Excursie van een halve dag naar Marble Mountain en het Cham Museum
Dag 16 - Hoi An - Da Nang - Ho Chi Minh City
Vanuit Da Nang per vliegtuig naar Ho Chi Minh City
Dag 17 - Ho Chi Minh City
Dag 18 - Ho Chi Minh City
Tunnelcomplex van Củ Chi
Dag 19 - Ho Chi Minh City - Can Tho
Met de bus
Dag 20 - Can Tho
Floating Market. Is dit de dag ervoor nog te regelen ?
Dag 21 - Can Tho - Chau Doc
Met de bus. Eventueel andere opties ?
Dag 22 - Chau Doc - Phnom Penh
Iemand ervaring met Blue Cruiser Speedboot ?
Of is het beter de bus te nemen ?
Dag 23 - Phnom Penh
Dag 24 - Phnom Penh - Siem Raep
Met bus of vliegtuig ?
Dag 25 - Siem Raep
Angkor
Dag 26 - Siem Raep
Angkor
Dag 27 - Siem Raep - Hanoi
Vlucht
Dag 28 - Hanoi - Brussel

Groetjes
Anita

Hallo Anita,

Wauw, wat een vragen.

Ik ga proberen ze allemaal te beantwoorden.
Is nu 15:56

Is het gemakkelijk om openbaar vervoer zoals bus of boot te regelen ter plaatse ?
-Ja, muv halong Bay, wanneer je een specifieke boot wilt

Ik lees vaak dat je moet uitkijken dat de bus je niet op een verkeerde plaats afzet (opzettelijk) enz… Maar hoe kan je voorkomen dat je bedrogen wordt ? Zijn er reisbureaus die we zeker moeten mijden.

• Misschien beter om daar een aparte vraag ( topic ) van te maken; krijg je meer reakties en ervaringen.

Is de nachttrein veilig, en dan bedoel ik daarmee diefstal van bagage of als je als vrouw tijdens de nacht doorheen de trein moet om een toilet op te zoeken ?
-Ja, zeker voor diefstal je een cabin met sleepers hebt van 4 of nog beter van 2 ( is wel duurder ).

Hoe best Angkor bezoeken ? met gids ?
Verwijs je door met deze vraag naar het Cambodja forum, zijn daar beter van op de hoogte.

Je schema

Halong Bay 1 dag of met overnachting.

Ik heb beide gedaan en persoonlijk vind ik dat wanneer je niet op een eiland verblijft de meerwaarde dan van een overnachting miniem is.
met een overnachting op Cat ba of met een bezoek aan Tip Top ( kan ook met een dagtrip ) kan het het leuk zijn.
Mijn heel persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een dagtrip.
Dan heb je een idee van de Bay en scheelt je veel geld…

Perfume pagode.
Niet doen, is leuk maar niet meer dan dat, zou deze dag ergens anders aan besteden

Sapa
Zou ik , als ik jouw was een nieuw topic over openen

Naar Hue

Ga misschien van de hak op de tak , maar ik zou het schema omdraaien.
Betekend dus eerst naar Sapa, dan naar Halong Bay en dan van Haii Phong vliegen naar hue.
Kosten nachttrein en vlucht zijn bijna gelijk

Hue

• trip Perfume river kan met bezoek aan aan mausoleums

Hue naar Hoi An
Niet per bus maar met prive auto.
Je hebt dan de keuze om er een dagtrip van te maken; kosten zijn dal wel hoger.
Je kan de via de pas en een met de langste en hoogste kabelbaan ter wereld over een mooi gebied ( heb dit zelf nog niet gedaan, maar de kabelbaantocht blijkt mooi te zijn ( wel duur ).

Wanneer je niet gaat voor de kabelbaan, kan je Marble mountain en het Chammuseum in de trip van Hue naar Hoi An doen.
Hoef je dan niet extra te boeken, maar regel je in Hue.

Can Tho floating market
Ja, is daar gewoon ter plekke te regelen.

Can Tho naar Chau Doc
Opties zijn er , maar deze zijn duurder.
Met de boot of met een prive auto.
Maar met de bus is een een goed alternatief.

Chau Doc naar PP
Geen bus nemen , maar altijd een boot.
Zou op de boot naam een nieuw topic openen als ik jouw was voor ervaringen.

PP naar SR

Ik doe dit komend januari andersom , en doe dit op advies van bureua met de auto.
Maar dan is deze route natuurlijk ook te doen met de bus,

SR naar Hanoi

Van SR naar Hanoi vliegen is duur.

Misschien dat er goedkopere opties zijn?

Is nu 16:56.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen, weet dat het wat summier is, maar heb je verdere vragen dan gaan we wat uitgebreider opdeze in.

gr.
Ton.

PS

Misschien even stem op WW bij communities

Facebook

Bedankt voor je reactie !
Ga jouw tips verder bekijken en ook nieuwe topics openen.
Perfume Pagode niet doen, is een excursie naar Hoa Lu - Tam Toc een alternatief ?
Nog een prettig weekend !
Groetjes
Anita

Hoi Anita,

Ik zou het inderdaad in het begin doen zoals Ton zegt dus eerst naar Sapa en dan naar Halong Bay en dan een vlucht naar Hue.
Zo hebben wij het zelf ook gedaan en het is ons zeer goed bevallen.
De vlucht kun je evt thuis al boeken op
http://www.vietnamairlines.com/wps/portal/en/site/home?lang=en&country=vietnam&country_code=VN

Dit was ons schema in het begin misschien kun je er nog wat tips uit halen

Dag 1 Annkomst Hanoi , s middags Hanoi wandeling

Dag 2 Hanoi overdag Hanoi (wandeling o.a. langs war museum)

Nachttrein naar SAPA (alleen Dagrugzak met benodigheden mee)

Dag 3 Sapa trekking met sapasisters met homestay

Dag 4 Sapa trekking met sapasisters

Nachttrein naar Hanoi (douchen in hotel van 1ste nacht en alle bagage weer meenemen en meteen door naar excursie Halong Bay 8.00 uur)

Dag 5 Halong Bay

Dag 6 Halong Bay (niet terug naar Hanoi( met Sinh Toerist) maar taxi naar vliegveld van Haipong ong 80 km)

Vlucht naar Danang vanuit Danang taxi naar Hue

Dag 7 Hue wandeling citadel bekijken (evt zelf scooter huren en tombes bezichtigen allemaal zelf niet met excursie) bij ons regende het een halve dag dus alleen citadel gedaan

Dag 8 DMZ tour met excursie

Dag 9 scooter gehuurd en naar 3 tombes geweest ’s middags (rond 14.00 uur) de bus naar Hoi An

Voor wat betreft de boottocht op de Parfum Rivier ('s avonds ) werd dit ons afgeraden vanuit ons hotel , alleen als je van Vietnamese muziek houdt zou dit leuk zijn werd ons verteld door de eigenaresse .

Groetjes Ingrid

Hoi Anita,

Zag dat je al een topic had geopend.
Denk dat je zo meer reakties krijgt.
in deze vraag zitten zoveel vragen.

Wat betreft Hoa Lu en Tam Coc, vind ik zelf een heel goed alternatief.
Met Hoa Lu heb je tempels, citadel en een leuk stadje.
et Tam Coc heb je Halong Bay op het vaste land.
Is wel touristisch, maar zelf vind ik dit ook wel leuk voor een keer.

Wil je ongeveer hetzelfde als Tam Coc zou je kunnen kiezen om Dan naar Trang An te gaan.
Dit is wat minder touristisch, maar wordt steeds meer gepromoot en dus komen er daar ook steeds meer touristen.
Prijs voor Hoa Lu en Trang An is wel wat duurder en wordt al snel een prive trip.
Met combinatie Hoa Lu + Tam Coc kan je ook in groepsverband doen, wat de kosten wat drukt.

Hue en Perfume river.

Moet hierin Ingrid en haar hotel gelijk geven dat je niet in de avond de perfume river moet doen.
Geld niet alleen voor de Perfume river, maar vind dit eigenlijk voor alle avond boottochten zoals bijv. in Hanoi, Saigon, Can Tho enz.
Kost je best relatief veel geld en je ziet niets van de oevers, want het is donker.
je ziet wel de lampjes van de gebouwen.

Dus nog een argument buiten de traditionele Vietnamese muziek om.

Daarom beter, wanneer je wilt varen op de Perfume River, is dit overdag te doen en dan in combinatie met de tombes zoals ik eerder melde.

Wens je ook een prettig weekend en misschien tot een volgende keer.

gr.
Ton.

Onze bedoeling was om vanuit Hanoi een dagexcursie naar de Halong Bay te boeken, is uiteraard wel lang in een busje zitten om maar enkele uurtjes te varen, dat besef ik wel, maar overnachten op de boot willen we sowieso niet doen.
Indien we eerst Sapa doen, zoals jullie aanraden, en we 's morgens met de nachttrein in Hanoi toekomen, moeten we dus doorreizen naar Halong Bay om daar 's middags op de boot te kunnen stappen voor een vaart van een halve dag. Hoe kunnen we ons verplaatsen, want via een dagexcursie is het vervoer over en weer inbegrepen, en in dit geval moeten we uiteraard zelf voor vervoer zorgen.
Van daaruit met vliegtuig verder naar Hue lijkt me wel een goede optie, maar ook daar moeten we toch alweer een 80 km verplaatsing naar het vliegveld van Haii Phong rekenen. Ik ga dit nog verder uitspitten.

Vanuit Hanoi een excursie naar de Perfume Pagode gaan we schrappen en opteren voor de excursie Tam Coc (Halong Bay on Land). Heb al mooie foto’s hiervan gezien !

Boottocht op de Perfume river in Hue willen we ook, zoals jullie aanraden, liefst overdag doen gecombineerd met bezoek aan de tombes. Ik vind op internet alleen maar tochtjes aangeboden gecombineerd met diner, maar dit is eigenlijk aan ons niet zo besteed. Ik neem aan dat ik ter plaatse wel boottocht overdag kan boeken.
Een Scooter huren lijkt me ook wel leuk, kan ik ook ter plaatse nog wel beslissen.

Vanuit Hue naar Hoi An is de verplaatsing met privé wagen een schitterend voorstel. Zo kunnen we gelijk een dag uitsparen omdat we onderweg kunnen stoppen bij de Marble Mountain en misschien ook aan het Cham museum. En nog een voordeel is dat we via de Hai Van Pas kunnen rijden, wat naar het schijnt toch wel mooi is. Ga wel de prijzen moeten opzoeken, want ons budget is nu ook weer niet oneindig.

Het eerste deel van de route begint al duidelijk te worden, maar aan de rest van de route is er nog veel werk aan de winkel.Wil de route in het kort op punt hebben zodat ik kan uitkijken naar de vluchten, hoe vroeger je boekt hoe interessanter de prijzen vaak zijn.

Groetjes
Anita

Hoi Anita,

Wij hebben voor dat we naar Halong Bay gingen doorgeven dat we geen gebruik maken van het vervoer naar Hanoi terug.
Als je het aan de gids (de dag zelf) vraagt regelt hij een taxi naar Hai Phong.
Je krijgt geen korting omdat je niet mee terug gaat, en je betaald zelf wel je taxi.
Voor ons was dit ongeveer 17 euro voor de taxi als ik het me goed herinner voor die 80 km.
Niet schrikken als de taxi chauffeur de weg niet kent, die van ons moest 3 x de weg naar het vliegveld vragen.
Maar je reist relaxter en je spaart tijd uit.

Groetjes Ingrid

Hallo Anita,

Ik heb ook even op internet gezocht naar een dagboottocht over de Prefume Ribver in Hue.

Bijv deze.
http://www.tuntravel.com/tour/vietnam/all/hu-04-all-day-boat-trip-on-perfume-river.html

Gebruik deze als een soort leidraad en ook de prijs.

Nog even over de Halong Bay dag.
Klinkt een lange dag, maar je zit om dezelfde tijd aan het diner als in hanoi.
Ik denk dat je , door via Hai Phong te gaan , ongeveer 3 uur aan reisuren minder hebt, met ongeveer gelijkblijvende kosten.
De reisuren zitten hem in de terugreis naar Hanoi, reistijd Hanoi naar vliegveld Hanoi is ongeveer gelijk aan Halong naar Hai Phong.

Ook is er overigens wel een reisbureau waar je een Halong Bay dagtrip kan boeken zonder de terug reis naar Hanoi en door naar Haiphong vliegveld.

Van Hue naar hoi An met een prive auto kan inderdaad via de Hai Van pass en het Cham museum te bezoeken; reken dan op ongeveer een op rond de 6 uur.

Prijzen vliegen.
Naast wat vroeger boeken , scheelt ook het schuiven met datums veel geld.
Ik had in eerste instantie een datum van vertrek en retourdatum in mijn hoofd.
Maar door deze 2 dagen te verzetten bleek het 250 usd te schelen pp, misschien daar ook even naar kijken.

Nog veel succes en misschien tot een volgende keer.

gr.
Ton.

Bedankt iedereen voor de informatie, ben al goed geholpen !

1 like