Beste lezers, ik ben heel benieuwd wat jullie van onze indeling vinden van onze reis naar Vietnam en Cambodja en hoop dat jullie tips en aanvullingen kunnen geven. Onze planning is vooralsnog als volgt;
Dag 1: Vertrek naar Siem Reap, Cambodja
Dag 2: Aankomst om 10:00 in Siem Reap
Dag 3: Siem Reap/Ankor Wat
Dag 4: Siem Reap/Ankor Wat
Dag 5: Per bus van Siem Reap naar Phnom Penh, aankomst 14:30
Dag 6: Phnom Penh
Dag 7: Per bus van Phnom Penh naar HCMC, aankomst 14:00
Dag 8: HCMC - halve dagexcursie naar Cu Chi
Dag 9: HCMC - excursie naar Mekong Delta
Dag 10: 23:00 per nachttrein naar Nha Trang
Dag 11: Nha Trang
Dag 12: Nha Trang
Dag 13: Nha Trang
Dag 14: 22:00 per nachttrein naar Da Nang (Hoi An)
Dag 15: Hoi An
Dag 16: Hoi An
Dag 17: Hoi An
Dag 18: Per bus van Hoi An naar Hue, aankomst 12:00 in Hue
Dag 19: Hue
Dag 20: Binnenlandse vlucht Hue - Hanoi
Dag 21: Hanoi
Dag 22: Hanoi - dagexcursie naar Hoa Lu - Tam Coc
Dag 23: Hanoi - 2 daagse excursie Halong Bay
Dag 24: Hanoi - 2 daagse excursie Halong Bay
Dag 25: Hanoi - dagexcursie Perfume Pagoda??
Dag 26: Hanoi
Dag 27: Savonds laat vertrek uit Hanoi
Dag 28: aankomst in AMS
Nu denk ik dat we een dagje in Hanoi moeten schrappen en ergens anders moeten toevoegen, bijv in Siem Reap of Hue…wat vinden jullie?
Wat betreft bovenstaand schema, graag jullie mening en suggesties. Alvast erg bedankt!
Volgens mij is je schema wel te doen. Wel wat druk, maar ik zie ook een aantal dagen in Nha Trang staan. Om bij te tanken? Of uit te gaan? Zelf ben ik niet zo ‘fan’ van Nha Trang. Maar als je van veel feesten en duiken houdt, is het wel aan te raden.
Ik zou zelf eerder een dag van Nha Trang halen en deze inwisselen voor Hue. Dan heb je tijd om de oude binnenstad te bekijken en eventueel een DMZ tour te doen (heel leerzaam over de oorlog met de VS, wel heftig).
Of een dagje Mekong Delta eraan plakken. Dit vind ik zelf de meest bijzondere regio van Vietnam, met name de lokale bevolking daar.
Het ligt er denk ik ook aan wat je leuker vindt: in Hanoi kun je leuk shoppen en is het wel leuk om de stad een dagje te bekijken. Maar je kunt ook kiezen voor meer culturele en historische plekken, als Hue. Als ik zo naar je schema kijk, dan kun je er wel een dag Hanoi vanaf halen en deze voor bijvoorbeeld Siem Reap/ Hue of Mekong Delta () inruilen.
Dat zijn mijn suggesties. Heel veel succes met het uitpuzzelen van je reis!
Ik denk ook, net als Anne-Jitske , dat het goed te doen is.
Heb ook dezelfde vraag Nha Trang?
Moet voor het uitgaan zijn en snorkelen bijv…
Maar in welke maand gaan jullie eigenlijk, want dat is wel belangrijk voor Nha Trang.
De maanden december, januari en februari zijn niet altijd de uitgelezen maanden om om daar voor een strandvakantie voor te kiezen. Temp. kunnen nog wel wat tegenvallen.
Idem voor Hoi An, 3 overnachtingen met slecht weer, ik weet het niet.
Ga je vanaf, zeg vanaf net na het begin van maart dan is de kans op goed weer groot, april geen bezwaar mooi weer.
Maar met wat minder weer is 2 dagen Hoi An ook wel voldoende. Is zeer touristisch aan het worden in vergelijking met 6 jaar geleden.
Andere overweging
Waarom met de bus naar Hue; deze gaat niet door de Hai Van Pass.
Tenminste 98% ervan niet.
Misschien ergens iets van je budget afsnoepen en toch over de pas gaan; is wel mooi en qua tijd maakt het 2 a 3 uur uit.
Andere suggestie
Als je 1 dag van Nha Trang of Hoi An zou afhalen en in het noorden wat wijzigt.
Kan een cirkel zijn van Perfume Pagode, een nationaal park, Hoa Lu / Tam Coc, Halong Bay, Hanoi.
Dit scheelt je in ieder geval overnachtingen in Hanoi en minder gereis.
Dus meer kosten zijn dan dus minder of minimaal gelijk.
Persoonlijk vind ik de Perfume pagode wel leuk, maar daar een dag aan te besteden, gaat mij weer net wat te ver; zou deze dan overslaan.
Deze dag en het geld kan je ook weer ergens anders besteden.
Haal je deze dagen eraf kan je deze in Cambodja of in de Delta besteden.
Of misschien in Hue samen met de DMZ en de Vinh moc tunnels ( zag Cu Chi erbij staan en misschien heb interesse voor de oorlog )
Ga je in het in het mooi weerseizoen dan misschien toch overwegen om of 1 dag van Hoi A of Nha Trang te snoepen; want dan het je wel veel strandmogelijkheden; 7 dagen achter elkaar.
Ton en Anne, alvast heel erg bedankt voor jullie input en suggesties…
Ik ga inderdaad 1 dag van Hanoi naar Siem Reap verzetten en 1 dag van Nha Trang naar Hue. We gaan overigens half augustus t/m ca half september… is dit oke voor Nha Trang en Hoi An? In ieder geval niet in het tyfoon seizoen volgens mij… Wij zijn helemaal geen uitgaan types maar hebben wel behoefte om lekker even te ontspannen aan zwembad/strand…vandaar Nha Trang in onze route. Of is Nha Trang inmiddels echt het nieuwe Salou?? dan ga ik namelijk een andere plaats kiezen denk ik;-)
Wat betreft het stuk van Hoi An naar Hue…ik heb net toevallig op dit forum een stukje gelezen over Hue Easyriders, dat zij een dagtoer aanbieden van Hoi An naar Hue, dit lijkt me wel een leuke optie?! Maar gaan zij dan ook door de Hai Van Pass?? En misschien kom ik nu heel dom over; maar wat is precies de Hai Van Pass?
Daarnaast twijfel ik om wellicht de nachttrein van HCMC-Nha Trang te veranderen naar een vlucht, iemand ervaring met deze nachttreinen en het boeken daarvan??
In jouw periode is het geen probleem met het weer, misschien in het zuiden wat regen ivm met de regenperiode.
Maar maak je daar niet druk over en als het regent neem het voor lief; buien van 2 uur zijn de max. normaliter.
Nha Trang
Of dit het nieuwe Salou is?
Ja en nee.
Ja , Salou
Er komen steeds meer hoge hotels tegen het stand en de en het uitgaan wordt ook steeds belangrijker.
Alleen de touristen ouder, maar voornamelijk 75% russisch.
Hoeft natuurlijk gen probleem te zijn maar je krijgt er echt geen contact mee en gaan hun eigen weeg en klitten aan elkaar.
Mijn advies om een bezetting van een hotel met hoofdzakelijk Russische informatie te ontlopen is dan wat verder van het centrum te boeken; bijv Nha Trang Lodge ( 10 minuten lopen en 1 dollar met de taxi).
Heeft een mooi strand; wel even de straat oversteken en gaat weer voor wat normale prijzen voor drinken op het strand.
Nee Salou
Leuke en mooie boottochten te maken.
Echt heel mooi en zeker monkey Island; 0 touristen en en compleet restuarant, terras en bediening alleen voot je zelf en een ook nog een prachtig strand met parasols ( gratis en ligbeddden Gratis ).
Sailor club om uit te gaan geweldig.
Blijft een keuze
Pas alleen op als je een boottocht boekt welke nationaliteit deze hoofdzakelijk heeft.
geld ook voor een Halong Bay cruise.
Opties voor strand?
Dong Hoi
stadje niets te doen alleen mooie resorts aan mooi strand.
1
met de trein maar die rijd wat aan de zijkant van het gebergte en je kan dus niet stoppen voor mooie foto’s.
2
Met de bus, Meeste, 98 %, gaan door een tunnel en is wel sneller, maar je hebt hebt geen mooie rit.
3
Prive of met klein busje
Dan ga je dus echt door de bergen en zie ook wat van de gebouwen uit de oorlog.
Ook heb je je mooie vergezichten, dus een aanrader.
Prijs is echt te overzien.
Kijk even op Google voor wat afbeeldingen en beslis of dit iets voor je is.
Dit jaar hebben we in grote lijnen dezelfde route afgelegd in dezelfde periode. Vietnam is echt super gaaf en je gaat er echt geen spijt van krijgen!
Wij zaten net zoals jij ook te praktiseren over een relax pauze in de vakantie. Wij vonden Nha Trang wel leuk, maar niet voor het strand. We zijn daar 1 dag verbleven en hebben alleen de omgeving verkend. Het strand trok ons daar niet zo…
Wij hebben als alternatief een paar dagen op Whale Island verbleven. Dit is een eiland, op anderhalf uur rijden/10 minuutjes met de boot, boven Nha trang. Als je echt een bounty gevoel wil hebben dan kan ik dit echt aanraden. Het eiland is heel klein en er staat alleen het resort op en verder niets. Bij ons was het resort helemaal vol geboekt en je had nog steeds het idee dat er bijna niemand was.
Verder zou ik ook aanraden om de Mekong uit te bereiden met 1 of 2 dagen. Wij hebben een twee daagse gedaan en we hadden er best langer willen verblijven. Met de twee daagse ga je ook naar de drijvende markt van Can Tho, die erg leuk is om te bezoeken. Er zijn genoeg toeristen die via de Mekong naar Cambodia gaan. Misschien ook een optie?
Wij zijn ook met de easyriders vanuit Hoi An naar Hue gegaan. We hebben er voor gekozen om dit met een overnachting te doen door de binnenlanden via de Ho Chi Minh Trail, die door het binnenland loopt. Dit zou ik je ook echt kunnen aanraden. We zaten te twijfelen om het te doen omdat we het toch wel een lange zit vonden, maar hebben er geen spijt van gehad en hebben dit als 1 van de hoogtepunten van de vakantie ervaren.
Dag 1 zijn we eerst naar My Son geweest. En daarna zie je het leven van het Vietnam die de meeste touristen niet zien. Geen souvenirs, bedelaars en westerse restaurantjes, maar rijstvelden met ploegende waterbuffels, minderheidsdorpen, prachtige jungle, mooie bergpassen en uitzichten. Ze stoppen overal waar jij dat wilt om bv een fotootje te maken.
Dag 2 rij je weer uit de bergen en kom je halverwege de dag in Hue aan. Ze stoppen zowiezo bij de bekendste Pagode en de verboden stad. Je krijgt alle tijd om rustig rond te kijken.
Wij vonden de stad Hue enorm tegenvallen. We hadden er drie dagen voor staan, inclusief de aankomst dag, maar hadden het na de tweede dag wel gezien. De verboden stad en keizerlijke graven zijn wel erg mooi, maar de stad zelf vonden wij niets aan. Ik zou dan wel naar de DMZ gaan, wat wij helaas niet hebben gedaan. Als ik het over zou doen dan zou ik deze dag ook met de eazyriders doen en er dus een drie daagse van maken. Dit bieden ze namelijk ook aan. Kortom easy riders echt een aanrader!
Het voordeel om met de easyriders pagodes en bv My Son te bezoeken is dat je zelf kan bepalen wanneer je weg wilt. My Son is normaal gesproken een halve dagtocht en wij hadden het bijvoorbeeld na een uurtje wel gezien…
Over de nachttrein kan ik zeggen dat die erg relaxt zijn (wel softsleeper!). Het is niet duur en je bent lekker uitgeslapen op de plaats van bestemming. Ik zou je wel als tip willen meegeven dat je je laat ophalen van het station door het hotel waar je overnacht. Anders kom je met je slaperige hoofd aan op het station en dan moet je nog in alle chaos een taxi vinden die je niet probeerd op te lichten. Iedereen probeerd namelijk iets aan jou te verdienen. Als je je laat ophalen dan wordt je opgewacht met een jou naambordje en wordt je lekker wakker in de auto. Je betaald iets meer dan een taxi maar weet wel zeker dat je naar het hotel gaat dat jij hebt uitgekozen. Er zijn namelijk een hoop taxi’s die commissie krijgen als ze jou naar een bepaald hotel brengen.
Meer tips schieten me ff niet te binnen… In iedergeval veel plezier met je voorbereiding!
Bael, super bedankt voor je tips en ervaringen!
Had je de slaaptrein al in Nederland geboekt of gewoon daar ter plekke? Ik ben zoiezo van plan om veelal de transfers via de hotels te laten regelen, scheelt weer stress volgens mij.
En wat betaalde jullie ongeveer voor die tour van 2 dagen met de Easyriders?
Die 2 of 3 daagse zoals je beschrijft, spreekt me erg aan. Ik heb op de site van Hue easyrider(s) www.hueeasyrider.com & www.hueeasyriders.com gekeken en het ziet er inderdaad allemaal erg mooi uit.
Hadden jullie ook dat ter plaatse in Hoi An geboekt?
Ik ben nu sterk aan het twijfelen over Nha Trang, ik zal eens kijken op Whale island… dat bountygevoel is natuurlijk helemaal geweldig:)
Wij hebben de slaaptrein daar geboekt. Wel een paar dagen van te voren laten regelen door het hotel zelf. Als je bijvoorbeeld in HCMC begint zou je daar de eerste dag de tickets kunnen resereveren. De periode dat wij er waren was het helemaal niet druk. Volgens mij is het dan ook laagseizoen.
Wij zijn inderdaad met dezelfde riders rondgetrokken. Wij kwamen in contact met een ander stel die ook met deze riders waren rondgetrokken en op hun aanraden zijn we met ze meegegaan. Ik kende de site helemaal niet maar de twee riders van ons staan er ook tussen.
Het is wel aan de prijzige kan namelijk 65,- dollar pp per dag. Maar wij vonden het dubbel en dwars waard en hadden het niet willen missen.