Advies gevraagd reisschema

Ik kom er zelf niet uit , dus heel graag tips en adviezen.
Dit is ongeveer het idee, we reizen in Augustus 2013.

10 aug aankomst Hanoi 8.35 uur overnachten Hanoi
11 aug Hanoi
12 aug Halong Bay overnachten boot ?
13 aug Halong Bay terug Hanoi of door naar Ninh Binh
14 aug Ninh Binh of Mai Chau
15 aug
16 aug
17 aug nachttrein naar Hue
18 aug Hue
19 aug met trein naar Hoi An voor full moon
20 aug Hoi An
21 aug Hoi An
22 aug Hoi An

dan twijfel ik, met trein / bus naar Nha Trang, Mui Ne en dan HCM of
vliegtuig HCM en dan Mekong Delta

29 aug HCM Cu Chi ?
30 aug HCM
31 aug 9.45 vertrek HCM

Hoop dat ik een beetje duidelijk ben, ik ben benieuwd naar jullie advies,
bvd Suzanne

Hallo Suzanne,

Bedankt dat je problemen op deze site wilt neerleggen.

Ik zal een aanzet geven.

Zie dat je een vraagteken hebt gezet bij een overnachting bij Halong Bay.
Dus is een twijfel.

Wel of niet is iets persoonlijks, idem je bent voor feyenoord of Ajax.
Ik vind wel dat je Halong Bay zou moeten bezoeken of je een overnachting erbij moet nemen?
Nu ben ik er zelf al enkele keren geweest; 1 x met overnachting de eerste keer omdat het in de tour zat en de andere malen met vrienden uit Nederland, maar toen een dagtour.

Persoonlijk vond ik zelf, maar is dus heel persoonlijk, een dagtour voldoende om een idee te krijgen van Halong Bay.
De argumenten hiervoor zijn dat je een dag ergens anders kan gebruiken en geld overhoud; Halong bay met overnachting is relatief best wel duur ( denk hierbij aan ongeveer 10% van een goed budget voor jullie reis voor 1 overnachting ).

Nu zou ik wel altijd terug gaan naar hanoi van de halong Bay trip.
Het is namelijk een heel gedoe en vele reisuren en oncomfortabel reizen van Halong Bay naar Ninh Binh en je komt ook in de avond aan.

Dan zou je kunnen doorreizen naar Sapa, meteen naar aankomst van Halong Bay in Hanoi ( dus niet overnachten in Hanoi ).

Maar zie dat je Sapa niet vermeld hebt, dus ga verder door over mai Chau en Ninh Binh.
Overigens wil je wel naar Sapa, dan zou ik eerst Sapa doen en dan Halong Bay; je kan met wat pech de trein missen door ongeacht wat voor gebeurtenissen en omgekeerd is die kans miniem om Halong Bay te missen.

Zijn we op de 13e
Dus overnachten Hanoi.
14
naar Mai Chau en daar overnachten
15
Mai Chau en overnachten
16
Mai Chau naar Hoa Lu, daar overnachten
17
Via diverse wat leuke lokaties ( kan Trang An of Tam Coc bijv, ) naar ninh Binh stad en daar de nachttrein pakken naar Hue.
18
Hue
19
Niet gaan treinen, maar of gaan met een bus, of prive over de pas en een bezoek aan Danang stad met het Chammuseum.
Je kan ook die dag naar de kabelbaan.
20 t/m 22
Hoi An.

Nu loop ik dus ook vast, aar alleen even omdat ik niet weet waar je interesses naar uit gaan.
De plaatsen die je noemt zijn allemaal strandlokaties en eigenlijk heb je al strand in Hoi An.

Maar even wat opties.

Je hebt 6 dagen over en dan kan je via de door jouw genoemde plaatsen naar Saigon.
Andere mogelijkheid is om via Hoi An door het de route via Pleiku naar Dalat te gaan , dus niet via de kust, en zo in Saigon te komen.
Je kan naar Nha Trang en via Nha Trang , Dalat naar Saigon, delta, Saigon.
enz.

mekong Delta
Ik denk dat je met 2 overnachtingen wel het maximale ui de delta haalt.
Dan heb je drijvende markten gezien , gefiets enz.
De plaatsen die je dan bezocht hebt zijn dan My Tho, Can Tho , Cai Be, Cai Rang en de dorpjes er om heen.

Heb je een wat ruimer budget , zou je kunnen besluiten om een nacht langer in Can Tho te verblijven voordat je terug gaat naar Saigon.
Dan is een idee om om 2 nachten Victoria hotel te boeken, heeft een geweldig zwembad en het hotel is ook helemaal prima ( is wel aan de prijs en denk dan aan 200 usd per kamer, maar pure verwennerij ).
Dan heb je nog een relaxte dag aan het zwembad voor je terug gaat naar druk Saigon.

Hoop dat dit je wat helpt en denk dat er nog wel wat reakties komen over Halong Bay en Sapa.

gr.
Ton.

1 like

Dag Ton,

allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De reden dat we niet voor Sapa hebben gekozen is a - tijd en b - augustus is dat niet erg nat ?
De reden dat we de 19 e in Hanoi willen zijn is vanwege het full moon and lantern festival .
Ik kan niet zo goed vinden waar Hoa Lu ligt en wat je er kan doen.
Ik ga zeker al je opties nog eens goed bestuderen.

Tot zover enorm bedankt en als nog iemand ( of jij Ton ) nog aanvullingen of ideen heeft , hoor ik het graag.

Gr Suzanne

Mijn vrouw en ik zijn ook een gedeelte van Vietnam doorgereisd. Wij hebben ook gebruik gemaakt van de lokale trein. Wij zijn met de trein van Saigon naar Nha Trang gegaan en met de trein van Nha Trang naar Danang. Wij hebben ook gevlogen van Danang naar Saigon. Wil je comfortabel en snel van a naar b neem dan het vliegtuig. Wil je wat beleven en tussen de locale bevolking zitten, dan is de trein een ideale mogelijkheid. Je kunt de tijden van de trein vinden op
www.seat61. com.
Wij hebben ook een tip om de Mekong delta te gaan bekijken met een locale bus vanuit Saigon, vervolgens slapen bij Hungshomestay. Dat is een locale reisgids die slaapplaats aanbiedt bij hem thuis op zijn erf. Hij gaat dan de volgende dag met de boot om 6 uur in de ochtend naar de floating market en andere bezienswaardigheden in de delta. Denk daar maar eens over na. Voor recensies over hung en de treinreizen kun je ook zoeken op tripadvisor.nl

Alvast veel plezier met het voorbereiden van de reis.

Groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

1 like

Hallo Suzanne,

Van de 19e had ik begrepen en heb deze ook zo in mijn schema laten staan gelijk aan jullie schema.
Denk dat je een schrijffoutje hebt gemaakt en Hoi An bedoeld?

Ik heb in mijn schema geen terug keer naar Hanoi meer staan naar Hanoi, en daarom voor Hoa Lu gekozen als overnachtingsplaats.
Dit is een vroegere hoofdstad van Viet Nam en ligt op rond de 2 a 3 uur rijden van Mai Chau richting ninh binh stad.
ligt op iets van een uur rijden van Ninh Binh.
Maar omdat je in mijn schema al een halve dag Ninh Binh hebt is dit een prima alternatief.

Je hebt in hoa Lu een citadel ( niet zo mooi als die van Hue omdat er nogal wat plat ligt en in Hue niet ) , natuurlijk pagodes en veel history. ook is het makkelijk om hier een slaapplaats te vinden en een goede basis om dan naar Tran An of Tam Coc te gaan in de ochtend en na de lunch door naar Ninh Binh en deze stad wat te verkennen en vandaar de trein richting Hue te pakken.

Type de namen even in google en je vind er alle informatie van zowel Hoa Lu en de andere plaatsen die ik genoemd heb.
Volgens mij heb je dan een leuke rit door het gebied ten zuiden van Hanoi.

Hoop dat dit je weer verder kan helpen?

gr.
Ton.

Je kan ook kiezen om van Mai Chau een beetje omrijden en naar de Bai Dinh Pagoda te gaan voor een bezoek.

Bedankt weer,

Ton inderdaad, schrijffoutje, moet Hoi An zijn.
Cor en Wilna, ik had inderdaad Hung homestay in gedachte voor de Mekong Delta, wat leuk dat jullie daar ook geweest zijn, denken jullie dat 2 nachten goed is ?

Dan nog even een vraag over de nachttrein denken jullie dat we die bij aankomst in Hanoi kunnen kopen dus 10 aug voor zaterdag 17 augustus of zijn de beste treinen dan al uitverkocht en kopen we ze beter hier in Nederland al ?
We zijn met 4 personen.

Seat61 is ons bekend , we zijn nl al eerder door oaThailand gereisd.

Gr Suzanne

Wij hebben onze treintickets al in Nederland besteld via deze site https://mail.google.com/mail/u/0/?hl=nl#search/vietnam+train+tickets/13438da9b0a15d6a Wij wisten al waar wij in Saigon zouden verblijven en hebben onze tickets laten bezorgen in ons hotel. Dat verliep prima. Je kunt trouwens de tickets maximaal twee maanden van te voren bestellen. Neem wel de duurste stoelen, dan heb je het meeste comfort. Stel je overigens niet al te veel voor van het comfort. Het zijn weliswaar grote brede stoelen, maar wij hadden een trein van voor de eerste wereldoorlog.
Voor wat betreft Hung, hebben wij ervoor gekozen om 1 nacht bij hem te verblijven. Wij zijn in de ochtend met een lokale bus vertrokken vanuit Saigon en waren omstreeks 14.00 uur bij Hung. Je kunt daar van fietsen gebruik maken en je kunt een stukje over het platteland fietsen. na het diner, overigens heerlijk en super gezellig op tijd naar bed, want om 06.00 uur vertrek je met Hung naar de floating market. Omstreeks 11.00 uur ben je dan terug. Wij hebben toen besloten om weer terug te gaan naar Saigon. Mocht je echter nog een bezoek willen brengen aan Can Tho, dan is dat het overwegen waard. Ik zou echter niet de hele dag bij Hung blijven.,

Alvast veel plezier met het voorbereiden.

Groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Hallo Suzanne,

Even een aanvulling op Cor/Wilna.

Ik zou niet voor een stoel gaan, maar voor een cabin van 4 personen met soft bed.
Je moet je even bedenken dat je een treinreis gaat maken van 12 uur, net zolang als de vlucht naar Viet Nam.

Prijs voor de comfortabelste stoel = 33 usd pp
Prijs voor de cabin = 54 usd pp
prijs voor een vliegticket = 55 usd pp ( zonder transfers Hanoi naar vliegveld Hanoi en Danang Hue)

Tickets voor de 17e augustus zijn overigens nu al te boeken.
De tickets voor een cabin met soft bed worden meestal het eerst verkocht, dus de kans is aanwezig dat je moet kiezen voor een andere optie in de trein.

gr.
Ton.

Wij hebben een treinreis gemaakt overdag maar op een ander praject en hoefden dus niet te slapen. Gedurende de treinreis ben ik ook even de hele trein doorgelopen. Een voordeel van een cabin is gelegen in het feit dat je lekker kunt liggen. Als je echter overdag met de trein gaat en niet hoeft te slapen kun je echter in een cabin niet comfortabel zitten. Je kunt dan alleen maar op je bed zitten. Wij hebben daar niet voor gekozen. Ik zit nl lekkerder op een stoel dan dat ik op bed zit. En ik moet zeggen de stoelen waren super breed. Als jullie echter de nachttrein nemen zou ik uiteraard kiezen voor een cabin.

Veel succes

Groeten Cor en Wilna:wereld::zon02:>>>

Ik heb alles even laten bezinken en heb nu het volgende vast staan :
10 aug aankomst Hanoi 8.35 uur overnachten Hanoi
11 aug Hanoi
12 aug Halong Bay overnachten boot ?
13 aug Halong Bay terug Hanoi
14 aug
15 aug
16 aug
17 aug nachttrein naar Hue
18 aug Hue
19 aug met trein ( vanwege mooie rit )naar Hoi An voor full moon
20 aug Hoi An
21 aug Hoi An
22 aug Hoi An
23 aug Hoi An
24 aug Danang
25 aug vliegtuig HCM aankomst 9.15 uur slapen HCM
26 aug
27 aug
28 aug
29 aug HCM
30 aug HCM
31 aug 9.45 vertrek HCM

Ik twijfel van 12-17 aug wat te doen , toch Sapa ? Is dat te doen 2 d 1 nacht Halong Bay toertje en dan meteen 's avonds door in nachttrein naar Sapa ? Of toch liever Mai Chau en Ninh Binh en van daaruit naar Hue ?

Dan 26-27-28 aug wat de doen, we willen in ieder geval 1-2 of 3 nachten naar Mekong desnoods 2 bestemmingen

Ik hoor heel graag adviezen,
gr Suzanne

Hallo Suzanne,

Het is een lastige keuze; Sapa of mai Chau / Ninh inh.

Maar je voor beide bestemmingen een overnachting nemen eventueel in Halong Bay; geen probleem.
Zijn nog voldoende dagen over voor Sapa of Mai Chau / ninh Binh.

Nu is er er beide gebieden wat te schrijven.

Persoonlijk zou ik gaan voor Mai Chau / Ninh Binh.

Waarom

Het scheelt , je veel reisuren,is afwisseleender en het is relaxter.
Wanneer je voor sapa zou gaan , dan heb je veel reisuren op enkele dagen en voor Mai Chau kan je deze uitsmeren over meerdere dagen; ook is het aantal minder.

denk voor Sapa aan bijna 46 uur t/m 18-8.
Voor Mai Chau ongeveer 33 uur.

De zondag markt in 1 van de dorpen in Sapa kan je niet bezoeken omdat je niet op een zondag daar bent.
Ook is het nog niet zo druk met touristen als in sapa; deze kan je wel ontlopen in Sapa.
Je hoeft ook niet met de trein.
Je hebt meer afwisseling van natuur en geschiedenis / cultuur.

De 19e
Ik vind de rit met een auto over de pas mooier dan die met de trein.
Wanneer je om zeg 8 uur zou vetrekken vanuit Hue , dan kan dit makkelijk doen.
Bij de meeste hotels kan je toch pas om 14 uur inchecken.

24e
Zou gewoon in Hoi An blijven; wil je een dagje Danang, dan kan je die makkelijk doen vanuit Hoi An ( is maar 30 a 45 minuten rijden ).
Het argument omdat het vliegveld in Danang ligt, is niet echt van toepassing; vanaf Hoi An 45 minuten rijden, maar van een Danang hotel is het ook al snel 20 minuten.

Mekong delta
Wanneer je daar 2 nachten wilt verblijven, zou je 1 nacht kunnen overnachten in Cai Be / My Tho op 1 van de eilanden en deze met dan met de fiets verkennen en de volgende dag naar Can Tho ) is maar 70 km verder ).

Daar dan overnachten bij het mini hotel van Hung of in een hotel in de stad zelf.
Voordelen van de stad zijn natuurlijk dat je daar ook in de avond kunt verblijven en keuze hebt uit diverse restaurants en bars.
je kan dan te voet terug naar je hotel.

Ook kan je daar een boot boeken naar de drijvende markt en hebt keuze uit meerdere opties en aanbieders en dus prijzen.
je kan er ook , vanuit de stad, fietsen naar waar je ook naar toe wilt.

Verblijf je bij het minihotel ( is niet echt een homestay ) dan zit je al snel vast in de avonduren; je moet dan met een auto ( taxi ) naar Can Tho stad wanneer je dat zou willen.
Maar dan is het idee van "homestay"natuurlijk weg.
Nadeel van het minihotel vind ik zelf dat Hung de prijs bepaalt van de boottocht ( is zeker niet te duur ) en de route.
Ook kan ie natuurlijk niet zelf mee met elke gast en dus zal ook bootjes inhuren, waar ie zelf ook aan wil verdienen.

Maar als je als je in een minihotel wilt verblijven in Can Tho , dat is zonder twijfel die van Hung de beste keuze.

Maar omdat je 2 of 3 nachten in de delta wilt verblijven zou ik gaan voor Can Tho voor een verblijf in de stad.
Dit vooral omdat je op de andere nacht al heel snel in een minihotel terecht komt; de stadjes hebben weinig te bieden.
Wanneer je zou gaan voor Cai Be / My Tho of Ben Tre, ga je eigenlijk al snel voor een minihotel en heb je ongeveer hetzelfde als bij die van Hung.

Met dan een hotel in een stad heb je dan beide meegemaakt.
En van de stad kan je ook alle kanten op en je hebt ook de kans om bijv. een museum te bezoeken in Can Tho.

begrijp me aub niet verkeerd, ik wil Hung’s hotel niet afkeuren, maar gewoon objectief schrijven dat je met een minihotel in cai Be of My Tho en een stad hotel in Can Tho meer afwisseling hebt.
Hung’s minihotel is en blijft een goede keuze wanneer je voor 1 nacht naar naar Can Tho ( Mekong Delta ) gaat ( @ Cor/Wilna, zij kunnen dit beamen denk ik ? )

30e
Ik kan kan je zeker , om het einde van je vakantie het Van Thanh restaurant aanbevelen.
Ook kan je eventueel daar even zwemmen als je dat wilt.
Geweldige plek in druk Saigon, je bent even uit de drukte en romantisch dineren aan een meer midden in Saigon.

Wil je meer tips over Saigon en omgeving laat het even weten?
ik kan er vele geven over ook trips in de omgeving als dagtrips.

Heb diverse favorieten restaurants van 3 usd t/m 100 usd pp.
Van BBQ tot chic, van romantisch tot druk, van europees tot echt Vietnamees enz.
misschien kan je een nieuw topic openen hierover, wanner je meer wilt weten.?

Ik denk dat het allemaal wel gaat lukken met de voorbereiding en heb wel een vermoeden dat er mensen reageren met een voorkeur voor Sapa.

Is een moeilijke keuze, maar zal wel goed komen.

gr.
Ton.

Voordeel

1 like