Vraag over reisroute e.a. Vietnam

Hoi hoi,

Morgen vertrek ik vanuit Kampot met de bus naar Vietnam, Ha Tien. Ik heb een maand de tijd om hier te gaan reizen. En mijn geplande reisschema is als volgt: Ha tien 2 dagen, Mekong Delta 3 dagen, Dalat 3 dagen, Hoi An 3 dagen, Hue 3 dagen, Sapa 3 dagen, Halong Bay 3 dagen en Hanoi 4 dagen. Nu is mijn vraag aan jullie of dat jullie mijn reisschema goed vinden (ben niet zo van te veel toeristen maar ook niet te weinig. Ik ben toch alleen…) en wat zou ik volgens jullie eventueel kunnen schrappen, zodat ik niet zo hoef te haasten. En verder de vraag hoe ik de Mekong Delta het beste kan bezichtigen. En ik neem aan dat ik het meeste per bus kan doen?

Alvast bedankt voor de reacties.

groetjes, Lin

Hoi Hoi Lin,

Ik zat even de dagen te tellen en kwam uit op 24; neem aan dat de overige reisdagen zijn?

Ik mis ook Saigon?
Zoals vroeger alle wegen naar Rome leiden, leiden nu in het zuiden alle wegen naar Saigon.
Komt ook goed uit, kan je meteen een open bus ticket kopen.

Let wel even op dat je Dalat erbij hebt, anders ga je via Pan Thiet, Nha Trang en mis je deze dus.

Ik denk ook wel dat je in de gaten hebt dat je een ander klimaat te gemoed gaat?
Vanaf Nha Trang heb je niet echt meer de hoge temperaturen van Cambodja en zit je rond de 20 overdag. Ook met een kans op regen.

Daarom vind ik 3 dagen Halong Bay vrij lang; persoonlijk vind ik 2 dagen al te veel maar dat terzijde.
3 dagen op een boot met temp. rond 18 graden of minder ( normale temp. )?

3 hele dagen voor Hue?
1 dag de citadel en de mausoleums en waarschijnlijk heb je de overige dagen voor de DMZ?

Dalat 3 hele dagen zou ik ook verminderen naar 2, mits je wat gaat doen met de easy riders.

Zo heb je wat dagen over en kan je Nha Trang aan doen voor je laatste strand en duik in Viet Nam misschien?

gr.
Ton.

Ha Ton,

Bedankt voor je snelle reactie op mijn berichtje op Wereldwijzer. En ik heb geloof ik iets te snel het mailtje getikt, want ik ben zoals jij inderdaad zag na de Mekong delta Saigon 2 dagen en Mui ne 3 dagen vergeten. Dan kom je toch op 29 dagen (twee dagen speling) uit…
Verder heb ik gelezen dat er in Nha Trang veel criminaliteit is en dat het er verder erg toeristich is. En veel mensen schreven hier dus negatief over. Of ben jij het hier niet mee eens? En wat zou een alternatief kunnen zijn? En denk je verder dat de afstanden te overbruggen zijn met de bus? En welke route zou jij nemen over/langs de Mekong Delta?

groetjes, Linda
P.S. Ik heb er inderdaad bij stil gestaan dat het in Vietnam in het noorden een stuk kouder is… Ik heb wel maar 1 dikke lange broek bij me, misschien niet zo slim…

Hallo Linda,

Even een probleempje met je planning.

De open bus routes lopen of

Saigon - Dalat - Nha Trang enz

of

Saigon - Pan Thiet -Mui Nee - Nha Trang enz

Dit betekend eigenlijk dat je wanneer je boekt voor een ticktet Saigon Dalat route, dat je vanaf Mui Nee en apart tickets moet boeken naar Dalat en VV om dan weer op je ticketroute te komen.
Reken op 4/5 uur via de bergen ( met de waterkrachtcentrale ) enkele reis.

Nha Trang

Het klopt helemaal dat het vrij touristisch is.
Maar dit is O zo makkelijk te ontlopen als je dit wilt.

Wanneer je uit het centrum blijft ( bij de Why not bar en Sailor Club ), en rond die contreien is het tourisme veel minder.

Ga naar het strand bij Nha Trang Lodge lig bijna alleen, ga je naar Monkey Island dan lig je helemaal alleen op het strand.

Criminaliteit
Ja, ik lees dit ook, maar kan me er helemaal niet in vinden.

Ik ben hier nu een keer of 10 geweest en heb nog iets iets meegemaakt van een beroving of vechtpartij oid.

Ook zijn de berovingen op deze site van iemand die zij kende die dit overkomen is.
Wanneer 10 mensen dezezij kennen en je krijgt 10 berichten van berovingen van 1 iemand dan lijkt het veel.

Maar naar Amsterdam en naar Spanje gaan nog steeds enorme aantallen mensen ondanks de vele meerdere misdaden.

Natuurlijk zal er wel eens wat gebeuren, maar kan hier ook in je woonplaats en je gaat ook op een terras zitten en ed.?

Nee, ik ben het er dus niet mee eens.

Mekong Delta.

Las dat je in Ha Tien zit vanaf Kampot.

Zou een bus nemen naar Can Tho.
Vandaar de markt Cai Rang en die van Phoung Dien bezoeken samen over de rivier en met de fruitgaarden.

Vandaar naar Vinh long en Ben Tre en daar een home stay en dan naar Saigon.

gr.
Ton.

Hoi Linda,

Je kunt altijd nog een lange broek in Vietnam kopen :wink:

Je zou er ook aan kunnen denken om te gaan varen op de Mekong. Dit kun je heel makkelijk via tourbureautjes boeken. Hoe meer dagen je boekt, hoe minder toeristisch de tour wordt. Ik vond het in ieder geval heel bijzonder!

Je kunt trouwens ook overal een losse open bus ticket kopen. Dat heb ik gedaan en is me goed bevallen. Dus de optie van Ton hierover lijkt mij goed te doen.

Over Nha Trang, ik vond het niet zo. Een beetje een ‘Salou-sfeertje’, maar voor sommigen juist leuk. Had ik toen maar Ton al ontmoet, om naar de leuke plekjes van Nha Trang te vragen :wink: Van wat ik tot nu toe op het forum heb gelezen, is vele mensen een bezoek aan Monkey Island (en dan hetgeen Ton aangeeft) goed bevallen.

Maar even voor de duidelijkheid Ton: je bedoelt niet de tour waarbij je moet feesten en zwemmen en naar de show van de aapjes kijken? Op welke manier kom je er het makkelijkst?

Verder wordt er gewaarschuwd voor criminaliteit, met name het stelen van een tas die over 1 schouder hangt. Ik heb er ook niet mee te maken gehad en het valt an sich nog wel mee. Maar een gewaarschuwd mens tot soms voor twee!

Hele fijne reis!

Groetjes, Anne

Hallo Anne-Jitske,

Monkey Island.

Nee hoor Anne.
Je kan gewoon een taxi nemen ( 15 minuten ) of een fiets en dan naar de steiger tegenover het eiland.

Daar kan je dan een ticket kopen voor de overtocht, incl. de show; kost je rond de 75 eurocent pp.
Ook kan je er een kano huren om er naar toe te roeien; 1.5 dollar.
Vanaf een uur of 11 ben je bijna helemaal alleen op het eiland met een complete staf van het restaurant en terras. Ook de ligbedden aan het strand zijn gratis.

Het strand loopt heel geleidelijk; dus niet ineens heel diep en is heel heel rustig .

Op mijn profiel staat 1 foto van het eiland ( foto 1 ) en je ziet de steiger van het eiland en de rustige zee.

gr.
Ton.

1 like