Reisroute 4 weken vietnam

Hallo iedereen,

Het is de bedoeling dat we in augustus 4 weken naar Vietnam gaan. Na al aardig wat op dit forum en verschillende boeken te hebben gelezen, hebben we een globale reisplanning gemaak. We zijn erg benieuwd wat jullie hiervan vinden. Is de route goed te doen of zijn er dingen die we juist moeten doen ipv bepaalde plekken die er nu op staan?

Dag 1: Amsterdam
Dag 2: Ho Chi Minh City à aankomst 7.15 uur
Dag 3: Ho Chi Minh City
Dag 4: Ho Chi Minh City
Dag 5: Mekong Delta
Dag 6: Mekong Delta
Dag 7: Mekong Delta
Dag 8: Mui Ne
Dag 9: Mui Ne
Dag 10: Mui Ne
Dag 11: Mui Ne
Dag 12: Dalat
Dag 13: Dalat
Dag 14: Dalat à vliegtuig Danang
Dag 15: Hoi An
Dag 16: Hue
Dag 17: Hue
Dag 18: Hue à vliegtuig Hanoi
Dag 19: Hanoi à nachttrein Lao Cai (Sapa)
Dag 20: Sapa
Dag 21: Sapa
Dag 22: Sapa à nachttrein Hanoi
Dag 23: Halong Bay
Dag 24: Halong Bay
Dag 25: Hanoi
Dag 26: Hanoi
Dag 27: Hanoi
Dag 29: Hanoi à Vertrek 23.40 uur
Dag 30: Amsterdam

Alvast bedankt voor alle hulp!

Ik zou dag 7 en 8 opofferen voor een paar extra dagen Hoi An. Meer tijd voor Sapa (en minstens een nacht in Bac Ha) is ook mooi. Over het algemeen lijkt 't vrij rustig (vooral t/m dag 11), mogelijk kies je daar bewust voor, maar je zou nog wel wat kunnen toevoegen en dan in een iets hoger tempo reizen.
Johan

Ziet er zeker haalbaar uit. Maar Hoi An vind ik wel de moeite waard om langer te blijven. Een heel leuke sfeer en als je kleren wilt laten maken, heb je wat speling. Heb je al een idee of je meer dagen Hoi An wilt doen?

Verder heb je alle highlights wel in je reisschema verwerkt en is het goed te doen in vier weken. Ik weet niet hoeveel jullie van tevoren vast willen leggen, maar je kunt tijdens je reis ook altijd nog kijken of je ergens meer of minder lang wilt verblijven en of je nog andere plaatsen aan wilt/ kunt doen.

Heel veel succes met het uitfioleren van je reis!

Groetjes, Anne

Ik sluit me aan bij Anne, Hoi Ann is de moeite om langer te blijven. Vergeet niet dat het kopen van treintickets dikwijls op voorhand moet gebeuren.

Hallo P,

Sluit me helemaal aan bij de Hoi An liefhebbers; 1 dag is te weinig.

Om deze extra dagen in jouw schema te creëren zou ik t/m dag 22 niets wijzigen.

Dag 22 zou ik met de nachttrein naar Hanoi gaan ( daar slaap je dus ) dan meteen naar Halong Bay.
Je bent op tijd in Hanoi om de 2 daagse trip van Halong Bay te pakken; wel van tevoren boeken dan.
Ook 1 dag minder Hanoi en je hebt dan 3 dagen Hoi An.

Misschien een optie?

gr
Ton.

Lijkt een beetje op de reis die ik vorig jaar heb gemaakt

goed dat je nha trang overslaat, is echt niets aan maar wel nog eebn paar tips

• zeker langer in Hoi An
  • probeer ook iets langer in Noord Vietnam te blijven ( bv tenkoste van Mui ne) is echt de moeite waard
  • zo te zien vlieg je via Frankfurt. Probeer je Hotel een halve dag bij te boeken zodat je 'smorgens meteen je kamer in kunt. Vorig jaar moest ik 3 uur wachten en dat was geen pretje als je halfdood het vliegtuig uit rolt.

bedankt voor alle reacties!

De reden dat we 4 dagen Mui Ne in ons schema hebben opgenomen is dat we er ook een kleine relax/strand vakantie in willen hebben. Zover ik het kan bekijken is Mui Ne daarvoor de beste optie.

Ik ga nog even puzzelen om een dag langer in Hoi An te verblijven. Na zoveel reacties ben ik overtuigd!
We willen zo min mogelijk van te voren vast leggen. Hoelang van te voren is het aan te raden om de binnenlandse trein- en vliegtickets boeken?
Ik meen ergens gelezen te hebben in augustus/september het nog laagseizoen is…?

Dag 22 direct door naar halong Bay bespaart idd weer een dag. Volgens mij zou ik dag 18 en 19 ook in 1 dag kunnen verwerken. Of wordt dit te druk? Ik zag ff snel dat als we de middag vlucht naar Hanoi pakken we 's avonds door kunnen richting Sapa. Klopt het dat de nachttrein rond 21.00 uur vertrekt?

Onze bedoeling is om vanuit Hanoi excursies te doen naar het Phuong park en de Perfume pagode. Is dit de moeite waard en kan dit in een dag, of liggen deze twee te ver uit elkaar?

Hallo P,

Misschien nog een suggestie.

Wist je Hoi An ook beschikt over een zeer mooi strand.
Op ongeveer 5 km vanaf de stad, dus met de fiets ( met de brommer is strafbaar in Viet Nam ) ben je er zo.

Of afhankelijk van je budget bijv "River/Beach resort ( verblijf hier altijd wanneer ik in Hoi An ben). Neem dan wel de super deluxe room op de begane grond.
Dan ben je dus aan het strand, maar moet je met de hotelpendel of fiets naar de stad.

Dus dan heb je beide; strand en Hoi An.
Het weer is normaal gesproken uitstekend in Hoi An in Augustus.

gr
Ton.

Hallo Ton,

Dat is opzich ook een goed idee! Dan hebben we de strandvakantie in het midden en dat lijkt me veel relaxter.
We hebben niet echt een budget. We zijn eigenlijk op zoek naar een resort met een huisje dat direct aan het strand ligt. Zijn die te vinden in Mui Ne?

Gr potje

resorts genoeg in Mui Ne, wel druk, veel russen

ik heb vorig jaar iets ten zuiden van Phan Thiet gezeten. Golden Cost Resort. Zeer lux en erg rustig voor een zeer redelijke prijs ( 50 euro per nacht, 3 personen). Opvallend vriendelijke bediening

Wat Hoi An betreft zou ook Sand and Beach kunnen overwegen. Redelijke prijs. wel met een matig ontbijt, 2 minuten lopen van het strand

Ik bedoelde eigelijk ook Hoi An ipv Mui Ne. Dat lijkt ons toch een betere optie… helemaal als er veel russen te vinden zijn.

De resorts in Hoi An waren schandalig duur. Tenminste die waar wij geinformeerd hebben. Biertje met een glas thee op het strand 180.000dong, er zijn plaatsen geweest waar we hier een volledige maaltijd voor hadden.

Hallo P,

die zijn er ook.
Maar schrik dan niet van de prijzen.
Ook zijn deze als eerste volgeboekt.

Daarom is River / Beach een goed compromis.
De super deluxe room is geweldig en heeft ligbedden voor je terras met zicht op de rivier.
Op amper 1 minuut wandelen hebben ze een standcafe/ restaurant met badlakenkservice.
De thee is gratis en voor een flesje heineken betaal je VND17000, een tiger small 15000 en een tiger big 20000. Een lunch voor 2 personen, garnalen en rijst en groenten kost rond de VND 100000. Dit is een gangbare prijs voor de strandtenten op het strand.
Dit in 2010 met een koers van 1 euro is VND27000.
In het resort zelf betaal je 2 dollar voor de Heineken en 1 voor de cola.

Ook de suggestie van Scrobroek, Sand and Beach is een aanrader.

In Mui Nee heb huisjes direct aan het strand, maar ook hetzelfde verhaal, duurder en snel volgeboekt.
De mooiste daar zijn van Cham villa, 1 meter van het strand.
Maar andere hebben deze ook maar zijn wat minder lux.

Het klopt ook dat er in Mui Nee steeds meer russen komen. Op dit moment zijn 70% van de touristen rus.
Ik heb in de afgelopen jaren de reclame borden zijn veranderen van het engels naar Russisch met soms engels eronder.
Maar omdat all-inclusive niet bestaat ( hopelijk blijft dat zo ) zijn dit andere russen dan in bijv. Turkije.
Wel zijn ze soms overheersend aanwezend.

Conclusie is eigenlijk.
Welk van beide lokaties je ook kiest, een beach front villa/bungalow wordt moeilijk.
Wanneer je moet kiezen voor een lokatie moet je toch bijna altijd naar het strand lopen.
Dus of het nu 1 minuut door het resort is of 1 minuut over een stille weg zou mij niet uitmaken ( persoonlijk ).

Hoop dat dit je weer verder kan helpen.

gr
Ton.

( met de brommer is strafbaar in Viet Nam )

Iemand die mij kan vertellen waarom? Heb net mijn aanstaande verblijf in Vietnam verlengd met het idee om daar twee brommers ( lichte motorbikes, ja ik weet het) te huren en dan zelf wat rond te toeren in dat land.
In heel veel Aziatische landen is dat nooit een probleem, met of zonder rijbewijs>zelfs in China kreeg ik het voor elkaar, dus waarom mag een buitenlander niet op de brommer in Vietnam?

volgens mij mag een brommer best wel alleen een auto absoluut niet. Voor wat betreft de brommer hoef je er alleen maar voor te zorgen dat je tussen 5.000.000 brommers geen ongeluk krijgt want dan ben je als buitenlander echt de pineut.

Hallo Senior,

Eigenlijk heel simpel, staat in de vietnamese wet.

Ik weet het is fijn om daar te touren, muv misschien Saigon en Hanoi door de drukte, en je kan overal de scooters huren maar het feit is nu eenmaal dat het niet mag.
Ook hebben duizenden mensen het gedaan en hebben het er zonder kleerscheuren afgebracht.
Je kan genoeg mooie reisverhalen van hen lezen op internet.
Aan de andere kant staan er voldoende verhalen van mensen waar het niet goed gegaan is en het de volgende keer wel laten.

De afweging moet je natuurlijk helemaal zelf maken, maar doe je het wel dan maak je dus bewust een overtreding/misdrijf in een vreemd land.

Hieronder wat feiten.

Je mag zonder rijbewijs een scooter huren onder de 50 cc.
Probleem is echter dat die bijna geen te vinden zijn.

Alles erboven is strafbaar en kan dus bestraft worden.
Ook een internationaal rijbewijs wordt niet erkent in Viet Nam.

Het begint bij een boete, ook kan je een boete krijgen en de brommer wordt in beslag genomen voor 30 dagen ( je moet dan 30 dagen huur betalen aan de verhuurder )

Veroorzaak je een ongeluk draai je op voor alle schade, dus ook aan je brommer zelf.
Je staat in een vreemd land, kent de taal niet en de tegenpartij wil geld zien.
Je vraagt voor politie, maar deze spreken ook bijna geen engels, en de tegenpartij heeft wel getuigen. de politie kiest voor 99% in die gevallen de kant van zijn landgenoten. Ook krijg je een bekeuring en ben je je brommer kwijt.

Heeft er iemand letsel opgelopen dan betaal alle ziektekosten, inkomensderving, schades, boetes.
Misschien krijg je ook nog een gevangenisstraf.
Geen enkele verzekering dekt deze kosten; je rijd immers bewust zonder geldig rijbewijs.

Hier een link om te tonen dat het niet alleen ombekommerd touren is in Viet Nam.

http://www.muinebeach.net/roadsafety.htm

Hier een citaat van met de maximale straffen om zonder geldig rijbewijs rond te rijden

The penalties for driving offences should be clearly understood. For example, driving without a proper licence may involve severe penalties. Experience has shown that such penalties might be as much as a three year jail sentence for driving unlicensed, up to ten years imprisonment for driving unlicensed and causing an accident, and up to twenty years imprisonment for driving unlicensed and causing an accident resulting in death. Actual penalties are, of course, determined by the police and the courts.

de link
http://www.vietnam.embassy.gov.au/hnoi/Driving_in_Vietnam.html

Betaal je eventuele boetes niet, dan kom je het land niet uit omdat deze geregistreerd worden bij de grensovergangen.
Dit geld overigens voor alle niet betaalde rekeningen zoals hotels, huur van brommers enz.

Zoals geschreven niemand anders dan jij moet de afweging maken.
Ik wil echt niet moraliserend overkomen, maar wel een tegengeluid geven aan de mooie reisverhalen van mensen die er het aanraden en waar niets is overkomen.

Maar als je een scooter huurt dan hoop ik dat je mooie tijd hebt en zonder nare ervaringen weer thuiskomt.

Veel plezier
Ton.

Hallo! Ik ben afgelopen jaar ook 4 weken in Vietnam geweest. Iedereen heeft natuurlijk andere ervaringen maar ik zal vertellen wat ik zou doen in jouw 4 weken. Tm dag 7 ben ik het volledig met je eens. Ik heb echter van medereizigers begrepen dat Mui Ne helemaal niet zo de moeite waard is. Je zou dat zeker in 2 dagen wel gezien hebben. Dan Dalat, dalat zelf is absoluut niet de moeite waard. Je kunt echter wel een tripje doen naar de omgeving, wat wel n dagje duurt. Ik zou dus alleen n dag van aankomst rekenen en dan de dag daarna blijven en dan die avond nog verder gaan. In Hoi An kun je kleding laten maken, als je dat leuk vind dan zou ik 2 tot 3 dagen blijven. Zo niet dan heb je het wel in 1 dag gezien. Hue vond ik niet heel speciaal. Je kunt er wat graven gaan bekijken met een bootje en het stadje zelf. Je kunt ook nog naar een militair terein geloof ik. In 2 dagen heb je dat wel gezien hoor, 4 dagen is echt lang! Tenzij je iets specifieks wilt zien wat lang duurt natuurlijk. Sapa is heel gaaf, zeker als je n wandeltocht gaat doen en ook Halong Bay is de moeite waard. Hanoi als afsluiter, super druk maar ik vond het geweldig (sommigen vonden dat juist niet maar voor mij was het precies Azië zoals ik had verwacht).

Heel veel plezier op jullie reis! Je kunt van iedere stad naar stad met bussen gaan. Dat is heel goedkoop en gemakkelijk te regelen, dus als je het reizen met een (sleeping) bus niet erg vind tijdens de nacht dan is dat zeker een aanrader!

1 like