Help! Vietnamezen onvriendelijk? Drie weken in te vullen...

Hoi allemaal,

Ik denk erover om in december (ruim) drie weken naar Vietnam te gaan. Dit is de eerste keer dat ik alleen reis. Nu las ik in een aantal blogs dat de bevolking in Vietnam heel onaardig is en dat ze je afzetten waar je bij staat. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? En is het veilig om daar als vrouw alleen te reizen?

Qua route had ik globaal bedacht:
Saba
Halongbaai
Hanoi
Vliegen naar Hue/Hoi An
Hue en/of Hoi An (is Hue de moeite waard of kan ik deze plaats overslaan?)
Met Easyriders van Hoi An naar Dalat (of touren vanuit Dalat?)
National park (welk park raden jullie aan?)
Ho Chi Minh
Mekong Delta

En misschien ergens strand tussendoor??

Weet iemand hoe lang het reizen is van Dalat naar Ho Chi Minh? Of is het beter om te vliegen? En aan welke prijzen moet ik dan denken?

Of zijn er nog minder toeristische highlights die ik zeker niet mag missen? (En plaatsen die ik van mijn lijstje kan strepen?)

Alvast bedankt voor de hulp!

Hallo Nadienh,

Ik ben al diverse malen naar Viet Nam geweest en herken het niet dat de bevolking onaardig zou zijn.
Er is wel een verschil, vind ik, tussen het noorden en het zuiden.
De mensen in het noorden zijn in mijn ogen wat onvriendelijker jegens touristen.
Zeker voor wat betreft het aandringen van straatverkopers; dit wordt nu onderkend door de regering en deze gaat nu maatregelen nemen.

Maar de tip is eigenlijk wanneer je last hebt, kijk uit naar mensen in een groen legerpakje en wenk deze om je te helpen; ook wanneer je denkt dat een taxichauffeur je afzet.

Eigenlijk is Viet Nam een heel veilig land en zeker alleen goed te doen.
Afgelopen jaar ben ik 2 vrouwen tegengekomen die alleen reisden en heel Viet Nam alleen gedaan hebben. Geen last gehad en een grandioze vakantie.
toevallig had er 1 van hen wel een trip met de Easy riders gedaan van geloof Saigon t/m Hoi An van 11 dagen. Dit doet ze nooir meer, omdat je dan toch 11 dagen met een wildvreemde zit en volgens haar stonk ie. Je bent na zoveel dagen toch uitgepraat volgens haar.

Gewoon wat opletten, soms assertief zijn en niet opzichtig met je i-phone lopen enz. dan is er niets aan de hand.

je route

Goed dat je al bedacht had om te vliegen; scheelt je tijd.

Bedenk even voor Hanoi, Sapa, Halong Bay; 7 dagen

Dan zou ik vliegen naar Hue ( wat goedkoper is naar Danang en dan naar Hue met bius of taxi )
Daar Hue stad met verboden stad en de tombes.
Met de Easy riders de DMZ+ national park Phong Nha- Ke Bang.

Van Hue naar Hoi An en dan door naar Nha Trang of Mui Nee/Pan Thiet voor strand.

Wil je Dalat ook is het maar een uur of 5 van beide steden.
Daar wat touren.

Van Dalat naar Saigon kan in 6 a 7 uur met de bus; kan je eventueel met de nachtbus doen om trij te besparen.
Vliegen kan ook, maar transfer naar Dalat vliegveld is ongeveer 1 uur+ transfer Saigon vliegveld naar Hotel is 1 uur + 1 uur vliegen + 1 uur aankomen voor check in; ben je er al bijna met de bus en is ook goedkoper. Denk aan een prijs van hooguit 10 euro afhankelijk van welke maatschappij ( dagbus).

Natuurlijk zijn er diverse plaatsen die wat minder touristisch zijn, maar voor deze moet je van de route af. Maar met de Easy rider in de omgeving van Hue kom je deze wel tegen.

Wil je er nog meer op je route moet je het even laten weten, en ik kan je er nog wel diverse late weten.

Hoop dat dit je wat tot inspiratie heeft aangezet en voor meerdere vragen laat het ons weten.

gr.
Ton.

Hai Ton,

Dank voor je reactie! Geldt die overlast vooral voor Hanoi of ook voor de andere plaatsen? Hoe is HCMC? Kan ik het qua drukte vergelijken met Noord-India of is Vietnam nog veel drukker qua mensen en verkeer?

Zeven dagen Hanoi, Sapa, Halong Bay klinkt prima. Hoeveel tijd reken jij voor Sapa? Want ik lees ook dat mensen 1 dagje gaan. Of zie ik dan te weinig? Moet ik daar trouwens in het weekend zijn of is doordeweeks ook goed?

Daarna dus vliegen naar Hue/Danang.
Aan wat voor prijzen moet ik denken? Met de trein is het nog ruim twee uur van Danang naar Hue toch?

Kun je mij ook wat meer vertellen over Phong Nha- Ke Bang?

Kan ik ook met de nachtbus/trein van Hue naar Dalat? En hoe lang ben ik dan onderweg?

En is Dalat de moeite waard of kan ik deze stad beter overslaan naar Hue en Hoi An? Ik dacht hier rond te reizen met de Easyriders maar uit jouw verhaal begrijp ik dat dit ook in andere regio’s kan. Persoonlijk vind ik een tour van 1 a twee dagen wel weer genoeg bij een vreemde op de motor. En al helemaal als hij stinkt hahaha

En dagje strand tussendoor is misschien ook wel fijn. De reisafstand tussen Hoi An/Dalat en Nha Trang of Mui Nee/Pan Thiet lijkt me vrij groot. Of valt dit mee qua reisafstand?

Meer tips zijn natuurlijk van harte welkom! En als je een betere route weet, hoor ik dat natuurlijk ook graag. 

Hallo Nadienh,

Dit kan overal gebeuren, maar vooral in het noorden is het volgens mij wat erger is mijn ervaring.
Gewoon weigeren en lachen en weglopen.
Maar hoe zuidelijker je komt hoe vriendelijker in mijn ogen de mensen worden.

Sapa,
Ik zou dan toch minimaal 1 overnachting nemen in die omgeving; je bent er dan 2 dagen.
je neemt de nachttrein in Hanoi en komt dan in de ochtend aan en je hebt dan zo de gehele dag.
1 maal overnachten en de dag erop met de nachttrein weer naar Hanoi. Dit is dus wel minimaal.

1 dag naar Sapa moet je niet doen, is zonde van het gereis en je kan niet echt een indruk krijgen van dit gebied.

Halong Bay kan je wel in 1 dag doen, krijg je toch echt wel een goede indruk van de Bay.
Je kan dit aansluitend doen wanneer je terug komt met de trein vanuit Sapa op dezelfde dag.
Zou het wel vooraf regelen, dat je naar Halong Bay wilt meteen na Sapa.

Of je nu ion het weekend op op andere dagen gaat, maakt niet echt veel uit. Ik zou gewoon een schema maken en dan maar kijken op welke dagen je uitkomt.

De 7 dagen had ik zo gezien
aankomst Hanoi, inchecken, stad wat verkennen en tours boeken eventueel
overnachten Hanoi en misschien een city tour en in de avond naar Sapa
dan 3 dagen Sapa; dus 2 overnachtingen daar.
Aankomst Hanoi en dan door naar Halong Bay voor 1 dag en dus overnachting Hanoi
Dan door naar hue
Dit is 6 dagen, maar wil je 1 dag Halong Bay meer of naar bijv Tam Coc e.o. kan je er die ene dag voor gebruiken.

Naar Hue/Danang/ Hoi

Je kan dit ook met een bus ( nacht) of trein doen,.
Makkelijkste is vliegen, maar wel wat duurder.

Wanneer je vliegt op hue, ben je rond de 120 usd kwijt;
Voordeel is dan dat je in Hue bent en misschien de DMZ kan doen, en via de Hai Van pas via Danang naar Hoi kan.

Vliegen op Danang en dan naar Hue
Is goedkoper; rond de 50 usd, maar je moet dan nog 4 a 5 uur rijden naar hue; mits je naar Hue wilt.
Betekend ook dan je na Hue dezelfde weg + 45 minuten weer naar Hoi moet.
kost je dus ongeveer 5 reisuren meer en je komt 2 maal over hetzelfde traject in enkele dagen.
Is een afweging.

Phong Nha- Ke Bang
Waarschijnlijk heb je al het idee dat ik alles aan Viet Nam mooi vind, is ook wel waar eigenlijk, dus dit park ook.

Voordeel wanneer je dit bezoekt, je dit ook vanuit dong Hoi kan doen. Dan dus met de bus/trein naar Dong Hoi, is niet zover als naar Hue.
kan dus ook met de Easy rider vanuit Hue, maar dit is een keuze die je zelf moet maken.

Maar om het een beetje objectief te houden verwijs ik je naar deze site en laat dan je gedachten er maar over gaan of het je aanspreekt.

http://phongnhakebang.org/

Van Danang/Hoi An naar Dalat
Dit is echt een flinke rit over de weg.
Zou dit nooit in 1 keer doen, maar altijd met een stop ertussen door.
Komt ook beter overeen met je idee voor een dagje strand.

Of Dalat de moeite waard is
Wanneer je van watervallen, bergen, mooie tempels en een leuk frans aandoet stadje houd zeker een aanrader.
Nadeel is wel dat het niet ver is van Nha Trang of Mui nee, maar van Dalat naar Saigon is wel weer bijna een gehele dag rijden ( 6 uur).

Ik wil graag een route voor je maken.
Maar zou dan graag weten of Dalat, het park en wat meer interesses van je weten.
ook hoe je het liefst reis ( bus , trein, of vliegt ).

Soms kan het goedkoper zijn om prive te reizen op sommige trajecten met een gids, omdat je dan geen excursie hoeft te pakken want je komt langs de lokatie.

Bijv.
Wanneer je naar Dong Hoi zou gaan en je wilt phongnhakebang aandoen, dan is het volgens mij goedkoper te doen prive vanaf Dong hoi via het park en DMZ naar Hue dan met de Easy Riders vanaf Hue. maar dat zal dan even moeten berekenen.

Ik hoop dat dit je voor even je vragen heeft beantwoord.

gr.
Ton.

Dag Ton,

Super bedankt voor je tips!

Zijn alleen steeds meer plaatsen/gebieden die ik wil zien. Weet niet of dat haalbaar is in 3,5 week.

Mijn aangepaste route:
Vlucht Hanoi
Saba (Bac Ha, met 2 overnachtingen)
Halong Bay
Tam Coc/Hoa Lu (is dit haalbaar?)
Hanoi
Vlucht Hanoi – Hue
Hue
Met Easyriders naar Phong Nha- Ke Bang
My Son
Hoi An
Met bus of trein naar Dalat (wat is een mooie tussenstop?)
Dalat (of hier Easyriders?)
Ho Chi Minh
Mekong Delta
Ho Chi Minh
Vlucht naar NL

Of kan ik beter van Hanoi me de bus naar Dong Hoi gaan? Vanuit Dong Hoi kan ik ook naar DMZ toch? En naar Phong Nha- Ke Bang

Zou Whale Island of Phu Quoc Island een goede tussenstop zijn tussen Hoi An en Dalat? Hoe is het weer daar eind december? Warm genoeg om een duik te nemen? En maak ik kans om walvissen te spotten?

Pfff en Lac Lake schijnt ook de moeite waard te zijn.

Qua reizen heb ik niet een specifieke voorkeur voor vliegen/trein/bus. Ik kies graag voor de meest efficiente route. :slight_smile: Ik las wel dat de bussen erg goed geregeld zijn in Vietnam, beter dan de treinen. Dus wat dat betreft hebben de bussen mijn voorkeur. Ik las trouwens ook ergens dat je tegenwoordig ook per nachtbus naar SaPa kunt…

Wat mijn interesses betreft: ik zoek een mooie mix van cultuur en natuur. Een aantal locaties zijn erg toeristisch, daartegenover heb ik liever ook wat locaties die nog niet zijn “ontdekt” door de grote massa.

Nog een paar praktische vragen:

1. Kan ik mijn rugzak veilig achterlaten in een hotel als ik een excursie van enkele dagen maak zoals SaPa? Want zo’n hike met grote rugzak lijkt me niet heel prettig…
  2. Wat betreft waardevolle spullen: op sommige sites lees ik dat je die het beste in een safetypack kunt achterlaten in het hotel. Anderen sites geven juist aan dat je je waardevolle spullen altijd bij je moet houden.
    3.Heb ik traveler cheques en/of UD dollars/Euro’s nodig of is een pinpas en creditcard genoeg?

Gr. Nadienh

Voor wat betreft de onvriendelijkheid van Vietnamezen kan ik je het volgende vertellen. Mijn vrouw en ik zijn de afgelopen jaren 8 maal in Azie geweest. Wij vetrekken altijd vanuit Bangkok en hebben ondertussen van daar uit gereisd in Indonesie, Cambodja, Maleisie, Thailand en tenslotte Vietnam. Ik moet zeggen dat van al deze landen de Vietnamezen die wij hebben getroffen het vriendelijkst over kwamen. Wij hebben de reizen zelf geboekt en samengesteld en hebben dus nogal met locals te maken gehad. En ja opdringerige mensen kom je in heet Zuid oost Azie tegen. Ook daar raak je wel aan gewend. Ik zou dus zeggen DOEN.

Veel succes met het plannen

groeten Cor en Wilna>>>:wereld::zon02:

Phu Quoc is zeker geen optie tussen Hoi An en Dalat. Phu Quoc is overigens een heel liefelijk eiland en de temperatuur is daar in december 30 graden plus. Voor wat betreft geld heb je in ieder geval dollars nodig om je visum te kopen op de luchthaven bij aankomst. Tenzij je al een visum hebt aangeschaft in Nederland. Dit is trouwens wel een stuk duurder.

Nogmaals succes>>>:wereld::zon02:

Hallo Nadienh,

Je hoeft me niet te bedanken, ik vind het zelf hartstikke fijn dat ik mij ervaringen na ruim 10 jaar Viet nam kan benutten om mensen te helpen met het organiseren met hun vakantie.

Je vraagt je overigens af of het allemaal haalbaar is in 3.5 week.
Ik zat even naar je schema te kijken, maar je hebt links en rechts ook wat planningen die niet helemaal haalbaar zijn in je geplande tijd.

Aankomst Hanoi zal wel lukken
Maar sapa en ook bac Ha met 2 overnachtingen, is volgens mij niet te doen.
Is natuurlijk te doen, maar niet relaxt en zonde om dat je veel dingen mist.
Zou hier toch echt minimaal 1 nacht meer van maken, dus 3 nachten, of een keuze maken tussen Bac ha en Sapa en dan 2 nachten.

Ja, je kan met de bus naar deze gebieden en ook met een slaapbus.
Ik ken het weggedrag van de chauffeurs een beetje, is best wel een avontuur af en toe hoe ze inhalen, snelheid enz.
ik zit dan overdag al niet helemaal gerust in een bus.
Heb ook 1 x een slaapbus uitgeprobeerd, omdat ik vond dat ik dit ook eens moest doen om het te ervaren. Ik doe dit ook nooit meer, omdat ik niet kan slapen en alles in de gaten wil houden.
Ik ben het type passagier die je echt niet naast je wil hebben zitten als rijd ( iets mindere vorm als Hyacinth van schone schijn ben ik dan ).

Wanneer ik dan bedenk dat je de bergen in moet in het donker en je lot laat afhangen van een chauffeur, dit is dan niet mijn eerste keuze. Dan maar de trein lijkt me wat veiliger.

Ik denk dat mensen, die met de bus gereist hebben in Viet Nam, aan de rijstijl van de buschauffeurs in het begin ook wel hebben moeten wennen?

Tam Coc / Hoa Lu
Kan in een dagtour

Ik vind Tam Coc helemaal geweldig, zou eerder hier naar toe gaan dan naar Halong Bay.
Je bent als tourist in Viet Nam en dit is gewoon lekker touristisch in een superomgeving ( echt helemaal geweldig ).

Nu ben je vlakbij Ninh Binh, is een plaats waar de open bus ook langs komt.
Ninh Binh naar Dong Hoi is in 1 nacht te doen, dus je hoeft dan niet naar Hanoi.

Dan vanaf Dong Hoi een tour met de ER via het park en de DMZ naar Hue.
Scheelt je meteen de vliegtickets en busreis.
Ik moet je wel even eerlijk zeggen dat dit te doen is prive en me verder niet verdiept heb in een wat goedkopere optie. Denk wel dat het niet echt veel gaat schelen, zeker wanner je de tijd mee neemt .

Hoi An naar Dalat over de weg

Ik heb net in een ander topic uitgelegd dat die eigenlijk geen optie is om dit in 1 ruk te doen.
Dan moet je vliegen; vluchten vertrekken dan overigens om 6 uur vanaf Danang in de ochtend.

Een tussenstop, wanneer je over de weg gaat kan Qiu Nonh zijn, voor het Traung museum.

Whale Isalnd is bij Nha Trang
Het grote prbleem is dat niemand weet of er tyfonen komen dit jaar.
In 2007 was de zee in Nha Trang gewoon rood door het zand en troep en mocht er niet gezwommen worden. Temperatuur was goed ( 25 graden ).

Lac Lake

Dit is ook weer een optie, maar dan zou ik vanaf Hoi An via de HCM route naar Dalat gaan.
Gezien je belangstelling ook een optie; grof weg dus van Hoi An naar Pleiku en dan naar Dalat.
even de kaart de bekijken.
Deze route is nog niet echt touristisch en ook een optie dus.

Cor en Wilna hebben wel gelijk dat Phu Quoc vanaf Hoi An natuurlijk geen optie is.
Dit gaat via Saigon.

De keuze voor jouw, beken met je route, zijn de badplaatsen Mui Ne/ Pan Thiet en PQ.

Je kan vanaf Dalat naar Mui Nee/ Pan Thiet of via de HCM route naar PT en dan met de bus ( 4 uur) naar Dalat; even wat omdraaien.

Of dus na Dalat naar Saigon en dan vliegen naar PQ of via de Delta naar PQ en enkele reis naar Saigon ( enkele reis is bijna net zo duur al retour ).
Weer in beide lokaties is normaal gesproken goed.

Prakties gedeelte

Ik zit altijd in hotels/resorts van 4 of 5 sterren en dan zit er deze service in. denk dat er isschien andere mense je daar meer mee kunnen helpen.

Over de travelers checks, deze worden niet meer geaccepteerd en zijn dus niet meer van toepassing.

Een wereld pin pas en een cc voor echt onvoorziene uitgaven is voldoende.
Denk voor onvoorziene uitgaven bijv, aan ziekenhuiskosten die je moet voorschieten ed.
pinnen kan je bijna overal

Ook kan je in sommige 5 sterren hotels niet terecht zonder CC ook al heb je geboekt.
Wanneer daar voor gaat natuurlijk.

Ik laat het even hierbij , heb je nog meer vragen dan hoop ik dit op deze site lezen en helpen je verder.

gr.
Ton.

1 like

@Cor en Wilna: dank voor jullie reactie! Qua op dringering mensen ben ik wel wat gewend hoor. Zo ben ik in Marokko en India geweest. Daar kunnen ze er ook wat van!

Ik wilde mijn visum vooraf aanschaffen om zo een lange rij te omzeilen bij de douane.

Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

@ Ton: wow 10 jaar ervaring in Vietnam! Ben blij dat ik gebruik kan maken van jouw kennis. :slight_smile:

Bac Ha is natuurlijk alleen een optie als ik daadwerkelijk naar de zondagmarkt kan. Anders wordt het alleen Sapa. De markt lijk me erg mooi, maar of ik m kan zien, hangt echt af van mijn vliegticket.

Van Halongbay vrees ik dat ik het te toeristisch vind maar het lijkt we wel erg mooi die kalksteenrotsen in de zee. Tam Coc lijkt me ook supermooi: ook kalkrotsen maar dan in de rijstvelden. Of haal ik nu dingen door elkaar? Het liefst zie ik ze allebei…

Met de bus van Ninh Binh naar Dong Hoi en dan met de ER naar Hue vind ik een goed plan!

Dan vanaf Dong Hoi een tour met de ER via het park en de DMZ naar Hue.
Scheelt je meteen de vliegtickets en busreis.

Weet jij hoe duur een vliegticket is van Danang naar Dalat? Hoe lang is het eigenlijk per bus? Ik wil best een tussenstop maken alleen liever niet in Qiu Nonh (plaats spreekt me niet zo aan). Is er geen andere plaats waar ik een tussenstop kan maken?

Hoewel ik op zijn tijd ook van luxe houd, kies ik toch voor wat meer low budget. :slight_smile:

Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Ha Nadien,

O, als je naar India en Marokko bent geweest, kan het zo zijn dat de opdringerigheid van Vietnamese verkopers hartstikke meevalt :wink:

Zelf vind ik de Vietnamese bevolking echt supertof, maar inderdaad: wat vriendelijker in het zuiden dan in het noorden. Misschien heeft dat te maken met de oorlog tussen het zuiden en VS tegen het noorden, denk ik zelf dan. En toch, vind ik de mensen in het noorden alsnog vriendelijker dan ons, norse Nederlanders :wink:

Wat betreft tussenstops met de bus (open busticket), zijn deze nooit zo heel lang hoor tijdens een rechtstreekse busreis. Of je moet zelf ergens willen overnachten of iets zien, dan kun je dat altijd zelf (ter plekke) regelen.

En verder op naar de kennis van Ton! :wink:

Groetjes, Anne

Hallo Nadienh,

Ik hoop dat je ticket zo is dat je beide kan aandoen, maar dan wel 3 overnachtingen doen, is wat relaxter.

Ik vind halong bay ook touristisch, maar het blijft toch een mooie omgeving.
Maar zelf vind ik een dagtour voldoende en je hebt zo ook een goede indruk van de bay.
Peggy heeft dit enkele weken ook gedaan en vond het voldoende, misschien haar ook even advies vragen of je misschien een overnachting moet nemen?

in Halong bay heb de rotsen in de zee staan en in Tam Coc vaar je op een riviertje met een roeibootje tussen de rotsen door die op het land staan en gaat door 3 bergen door ( noemen ze grotten). Ik heb enkele jaren geleden wat foto’s van Tam Coc op de fotoafdeling van Viet nam gezet.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=96311

Vliegticket Danang naar Dalat
deze is best wel aan de prijs; ik heb even op de site van Va gekeken en heb maar gekozen voor 21-12 en dan betaal je 89 usd pp.

er gaat per dag maar 1 vlucht met een klein vliegtuig, misschien 100 passagiers.
Vertrek is wel om 6 uur in de ochtend van Danag.

Over de weg reken toch snel op 15 a 20 uur van Hoi An naar Dalat.

Ja kan, als je een beetje de normale busroute volgt op 4 manieren deze reis maken.
Hoi An - Qiu Nonh - Nha Trang - Dalat
Hoi An - Qui Nonh - Nhatrang - Pan Thiet - Dalat

Dus dat zijn dan de stopplaatsen voor een overnachting
Qui Nonh ( na 5/6 uur ) of Nha Trang ( na 9/10 uur) of Mui Nee ( na 15 uur ).
ook kan het in 1 ruk dus, maar plan dan wel goed je aansluiting in Nha Trang of Mui Nee/Pan Thiet…

Nha Trang naar dalat is 4 a 5 uur
Mui Nee naar Dalat ook 4 a 5 uur en van Nha Trang naar Mui Nee/Pan Thiet is ook 4 uur; dus je reis wordt dan ook 4 uur langer.

Beste optie is volgens mij een stop in Nha Trang.

Visum
Misschien klinkt het VOA een geheel gedoe, maar is het echt niet.
Of je nu wacht bij de VOA balie en dan wacht bij de douane en niet bij de bagage of
Je wacht bij de douane en bij de bagage, maakt niets uits uit.
Je bent bijna even snel bij de uitgang als wanneer je dus een visum vooraf regelt.

Met de besparing kan je bijna alle bustickets kopen!

Hoop dat dit je weer wat verder kan helpen?

gr.
Ton.

Hallo Nadienh,

Ik zit nu nog in Vietnam aan het einde van mijn (backpack) reis (niet alleen) en ik heb nog wel tips:

• Ninh Binh is echt de moeite waard, we hebben daar een moto-tocht gedaan door de omgeving met de mooiste plekjes (ik heb het beter beschreven bij het topic Trang An) en ik vond het zelf mooier dan de omgeving van Bai tu Long (bijna Ha Long Bay), inderdaad rijstvelden met de rotsen van Halong Bay. Probeer naar Mua Cave te gaan. Dat was echt een prachtig uitzicht als je eenmaal de trap naar boven hebt gehaald (450 treden).

• Als je naar Sapa gaat, dan is het een idee om met de Sapa Sisters te gaan. Wij hebben ze geboekt voor 2 nachten en ze spreken super goed engels, het geld gaat rechtstreeks naar hun toe en niet naar een Vietnamees touristenbureau. Echt een toporganisatie en de prijs viel heel erg mee. Volgens mij is het nu 37 of 39 dollar per dag en de andere tours zijn ook die prijs, alleen de gidsen krijgen dan maar 5 dollar per dag. Als je hun boekt, dan kun je ook je backpack achterlaten in een hotel voor die dagen voor een paar dollar. Die zetten het dan in een kamer.

Daar kunnen wel andere mensen bij, dus misschien is een travelback wel handig, zeker met een slotje. Wij gebruikten die ook als we met de nachtbussen en dagbussen reden. Je backpack slijt anders veel sneller door het geschuif over de bodem van die bussen en je hebt kans dat deze ergens achter blijft hangen. Je kunt ze kopen bij Perry en bij Beaver en op internet.
(ik weet niet of ik dit mag zeggen, want ik weet niet of dit op reclame lijkt, is allemaal niet mijn bedoeling dus als het verkeerd is dan alvast mijn excuses.)

• Als je echt geen tourist wilt zien en makkelijk op zo’n plek wilt komen, dan kun je naar Tra Vinh in de Mekong Delta. We hebben daar een super tijd gehad, na een paar dagen Me Kong Delta ook al hebben we bijna geen bezienswaardigheden daar bezocht. De hele sfeer is geweldig, alle mensen groeten je want er komt echt niemand naar die provincie/ stad en het op een moto bekijken is ook super.

• De bussen zijn echt verschrikkelijk! Maar het hoort er ook bij :stuck_out_tongue: we hebben misschien ook wel pech gehad, met een ongeluk midden in de nacht. Toch is het bizar om een blauw verlichte bus in te stappen waar keiharde vietnameze muziek uit komt en waar overal mensen liggen (ook op de grond) Zorg ervoor dat je de volgende dag het rustig aan doet, want na zo’n nachtbus ben je echt kapot! En als je het ticket koopt, check even andere tourist offices, want de prijs kan heel erg verschillen.

Groetjes Naomi en veel plezier met plannen!

Hallo Nadienh,

ik wil toch graag wat toevoegen aan de reaktie van Naomi.

Ik ben het helemaal eens met haar over de Delta, je kan van de normale route afwijken en je komt de vriendelijkheid van de zuidelijke mensen tegen, ik vind dit helemaal anders dan de noordelijke mensen.
Maar dit wil per definitie zeggen dat zuidelijke mensen die wonen in de wat drukkere gebieden niet onaardig zij; hebben hetzelfde karakter.

Misschien heb je wel ergens gelezen dat ik in 2007 in Can Tho was, net na het instorten van de brug. Toen hebben de bouwvakkers die het overleefd hadden en degene die toevallig vrij waren 1 maandsalaris overgemaakt naar de nabestaanden. Toen ik ik dit hoorde en ook overal collectebussen bij elke winkel en horeca gelegenheid zag staan deed het me wel wat en heb natuurlijk toen overal flink getipt, omdat die fooi ook naar de nabestaanden ging.

Vind dit typerend voor het zuiden, het sociale.

Bussen
Ja, je hebt er verschil tussen in comfort en daar kan je ook op kiezen en zo een route maken.
Of vliegen, of wat luxere bus of een basic bus of prive bus.

gr.
Ton.

Dag Naomi en Ton,

Dank voor jullie reactie. Ik heb inmiddels vrijgevraagd en hoop morgen mijn vliegticket te boeken!
(25 dagen in het totaal) :slight_smile:

@Naomi: Sapa Sisters klinkt goed. Klopt het dat je hen alleen online kunt boeken? En krijg je een privegids als je boekt of kom je in een groep terecht? En moet je je backpack meenemen of kun je je backpack achterlaten in Hanoi? Weet jij toevallig ook de prijs van de trein of bus? Zijn jullie ook naar Bac Ha geweest?

Travelback heb ik, net als extra slotjes voor mijn backpack zelf. Heb zelfs een slotje waarmee ik mijn tas kan vastmaken aan/in de trein.

Over de bussen lees ik wisselende ervaringen. Wel lees dat de chauffeurs er een nogal bizarre reisstijl op na houden. Ik dacht trouwens dat toeristen alleen met toeristenbussen mochten rijden… Ben jij met de open bus gereisd? Aan wat voor prijzen moet ik denken aan de bus? Misschien dat ik toch voor een iets luxere bus kies…

@Ton: dat is wel een heel mooi voorbeeld van hoe sociaal de mensen zijn! Nogmaals bedankt voor alle informatie. Als ik mijn ticket heb geboekt, koop ik een lonely planet. Heb zo’n vermoeden dat de lijst met steden/parken die ik wil aandoen dan nog veel langer wordt haha

Hallo Nadienh,

Even over de bussen.

je kan gewoon met de lokale bussen reizen, is geen probleem en heel goedkoop.
Maar ik zou je dit niet aanraden voor langere trajekten, dan zal wel eens moeten overstappen en deze stoppen ook vrij vaak; dus het duurt langer.
Ook moet je rekening houden dat het comfort niet echt aanwezig is en je zelfs kans hebt op het middenpad te moeten zitten. Ze kijken niet erg nauw met het max aantal inzittenden. Ook moet je gek opkijken wanneer iemand ineens met wat kippen komt aanzetten.

Wil je dit niet dan komt de open bus in aanmerking.
Hier heb je keuze uit de normale bus, kan ook een slaapbus zijn, voor een goede prijs maar met wat minder comfort.
Of een wat luxere uitvoering met wat ruimere plaatsen ( meer beenruimte, wat langere slaapplaatsen enz. ) . Kosten zijn natuurlijk dan wel wat hoger, maar het principe van open bus is gelijk.

Op sommige trajekten heb zo’n luxe bus dat er massage stoelen in geplaatst zijn.

Prijzen van de wat luxere bussen kunnen wel oplopen tot 5x de prijs van een gewone open bus ticket.

Rijstijl
Ik kom nu al zo lang in Viet Nam en snap de regels nog steeds niet helemaal.

Ik snap niet dat iedereen met een auto/bus alleen op de linkerbaan rijd, ook al is het rechts helemaal vrij voor de de komende 100 km ( overdrijf nu even als voorbeeld ).
Zelfs op de schaarse 4 baans snelwegen a la Nederland zonder dat scooters doen ze dit.

Auto’s houden zich wel aan de snelheid, op de A1 60 km/hr, sommige stukken 70 of 80, en in de bebouwde kom 30. Dit voor de A1.
Maar bussen rijden wat harder, maar boven de 70 op 60 km wegen halen ze niet.

Het inhalen doen ze dan niet rechts, maar wel links en dus op de weghelft van het tegemoet komende verkeer, wel na een heleboel getoeter wat in 99% van de gevallen toch niet werkt.

Ze moeten wel het schema halen, anders bellen de touristen en dan krijgen ze weer op hun falie.
ook hopen ze, omdat ze door op die tijden te rijden wat fooi te krijgen.

Nu moet ik gokken.
Maar wanneer je ouder bent dan 55 als man moet je je rijbewijs inleveren en mag je geen auto meer besturen. Als vrouw niet boven de 50.

Of de leeftijden zijn 5 jaar hoger, dus man 60 en vrouw 55.

Dit betekend dus dat ie na zijn 60e jaar ( wanneer ik uit ga van 60 jaar ) niet meer kan werken als chauffeur en dus wel wat geld moet hebben omdat de pensioenen niet echt heel hoog zijn, denk aan 300 usd per jaar.
Jan modaal salaris in Viet Nam is nu ( cijfers 2011 ) 1500 usd per jaar.
Dus ze moeten wel wat sparen.

Bac Ha
Ik ben ik ook geweest, maar dan in het weekend.
Nu moet ik wel even vertellen dat ik niet echt oog heb voor details en andere mensen het anders beoordelen.

Maar ik vind dat de markt op zondag wel leuk is maar om nu 4 uur te rijden ( 2 uur enkele reis van station en dus ongeveer 6 uur vv vanaf Sapa stad.

Maar of dit de moeite waard is, ik doe het niet meer gezien het reizen, wel is de zondagsmarkt wel een toegevoegde waarde om het te overwegen. Moet dan ook wel een beetje uitkomen met je schema of je schema wat wijzigen natuurlijk.

gr.
Ton.

Nog even een aanvulling op de bussen in Vietnam :slight_smile:
Ik doe het nooit meer… heb nog nooit zoveel schrik gehad in een bus als daar. We namen de slaapbus, maar heb geen oog dicht gedaan. Ik was een wrak toen we op de bestemming aankwamen. Zoals Ton zegt… inhalen op de meest onmogelijke momenten, zwalpen over de rijweg, ineens in het midden van een onverlichte weg stoppen en daar doet de chauffeur een kwartier zijn ogen toe wat heel wat getoeter heeft opgeleverd en ga zo maar door…
Verder een geweldige drie weken gehad in Vietnam! :slight_smile:

Hihi, ook ik heb ‘leuke’ verhalen over de bus. Zo stop ik toevallig een stukje ‘bus’ in mijn column morgen :wink:

Ik ben ook van mening dat het niet altijd even comfortabel is, maar dat het er wel bijhoort :smiley:

Groetjes, Anne

Ik ben zowel met de tourbussen met airco, slaapbussen en met local bussen geweest. De local bussen werken wel heel interessant. Je hebt een team waarvan de bus is en de taken zijn verdeeld. Zo heb je een geld-inner, een chauffeur, soms een reserve man (monteur misschien? ) en iemand die de mensen de bus intrekt. Die hangt de hele tijd uit het raam en schreeuwt mensen toe of ze naar binnen willen. Vervolgens wordt die bus natuurlijk helemaal volgestopt met mensen, dieren en spullen. Verder is het wel goedkoper dan een tourbus, maar dan moet je wel sterk in je schoenen staan met goed afdingen op de prijs. Als je op de plekken komt waar geen touristen zijn, betaal je wel meer de lokale prijzen.

Verder kun je heel goed door Saigon reizen met de bussen en is het echt spotgoedkoop. 16 eurocent voor een trip, wij gebruikten dit om naar het vliegveld te komen vanaf het backpackers district. Als je met taxi of vervoer geregeld door een tourbureau gaat, betaal je 8 dollar pp. Er staat een busstation tegen over de Ben Thre markt, maar op de grote wegen zie je ook allemaal bushaltes staan.

Sapa sisters kun je volgens mij inderdaad alleen via internet boeken. De gids is er echt alleen voor jou, maar je zal zeer waarschijnlijk slapen met andere touristen in de homestays. 's Avonds rijstwijn drinken en je eigen springrolls klaarmaken. Onze gids was echt een schat, ze was 26 en moeder van 3 kinderen en kon behoorlijk goed engels. Ze legde alles uit en kocht snoepjes en fruit voor ons langs de kant van de weg. Sapa is touristisch dus je zult er hoe dan ook heel veel tegenkomen. Ik vond dit ook best wel leuk omdat je toch verhalen kan uitwisselen. Ik ben niet naar Bac Ha geweest. Ik vind het niet jammer dat ik dat heb gemist, want de hele tocht met onze gids was wel een van de hoogtepunten van onze reis. Sapatown vond ik helemaal niets. Heel erg touristisch en alles was van de Vietnamezen en niets was van de etnische minderheden. De Vietnamezen die naar Sapa gaan zijn wel heel interessant. Zo zagen we kinderen in pak en volwassenen in safari outfit afgemaakt met een frans hoedje die naar de dorpjes werden gereden. Heel bizar :wink:

Over de mensen: ik vond ze even aardig in het Noorden als in het Zuiden. Wat ik wel moest relativeren was het constante gevoel om afgezet te worden, maar dat ligt niet aan de Vietnamezen, maar aan de overheid. Jarenlang hebben buitenlanders veel meer moeten betalen dan de locals. Dat zit er dan natuurlijk nog wel een beetje in + ze zien ons als de rijke tourist wat natuurlijk waar is, anders kunnen we daar niet naartoe reizen. In het Noorden lijken ze wat meer aan principes vast te houden, in onze ogen. Wij ervaarden ze als even gastvrij en behulpzaam en je hebt natuurlijk altijd vervelende mensen ertussen zitten, net als overal op de wereld.

We hebben een blog bijgehouden op rowanennaomi.waarbenjij.nu waar we onze meest bizarre dingen hebben beschreven. Dan weet je een beetje wat je te wachten staat :wink:

Groetjes Naomi

Nu word ik wel heel nieuwsgierig naar die bussen (en hun chauffeurs)… Maar denk dat mijn voorkeur dan toch uitgaat naar tourbussen/slaapbussen. Al vraag ik mij af of ik met mijn 1.70m in zo’n bedje pas (las dat mensen van 1.60m hier al problemen mee hadden).

Vliegticket is inmiddels geboekt dus nu kan de ‘echte’ voorpret beginnen. :slight_smile:

Wat Sapa betreft: vrees dat ik Bac Ha moet missen: ik kom op zaterdag aan in Vietnam en weet niet of ik dan fit genoeg ben om direct door te reizen naar Sapa. Bestaat er toevallig ook een maandagmarkt? :wink: Sapatown sla ik zeker over. Ik wil juist die dorpjes in. Etnische minderheden zien/ontmoeten, zien hoe ze echt leven. En natuurlijk genieten van het prachtige uitzicht!

@Naomi: ik ga je blog zeker bekijken!