Hallo Nadienh,
Je hoeft me niet te bedanken, ik vind het zelf hartstikke fijn dat ik mij ervaringen na ruim 10 jaar Viet nam kan benutten om mensen te helpen met het organiseren met hun vakantie.
Je vraagt je overigens af of het allemaal haalbaar is in 3.5 week.
Ik zat even naar je schema te kijken, maar je hebt links en rechts ook wat planningen die niet helemaal haalbaar zijn in je geplande tijd.
Aankomst Hanoi zal wel lukken
Maar sapa en ook bac Ha met 2 overnachtingen, is volgens mij niet te doen.
Is natuurlijk te doen, maar niet relaxt en zonde om dat je veel dingen mist.
Zou hier toch echt minimaal 1 nacht meer van maken, dus 3 nachten, of een keuze maken tussen Bac ha en Sapa en dan 2 nachten.
Ja, je kan met de bus naar deze gebieden en ook met een slaapbus.
Ik ken het weggedrag van de chauffeurs een beetje, is best wel een avontuur af en toe hoe ze inhalen, snelheid enz.
ik zit dan overdag al niet helemaal gerust in een bus.
Heb ook 1 x een slaapbus uitgeprobeerd, omdat ik vond dat ik dit ook eens moest doen om het te ervaren. Ik doe dit ook nooit meer, omdat ik niet kan slapen en alles in de gaten wil houden.
Ik ben het type passagier die je echt niet naast je wil hebben zitten als rijd ( iets mindere vorm als Hyacinth van schone schijn ben ik dan ).
Wanneer ik dan bedenk dat je de bergen in moet in het donker en je lot laat afhangen van een chauffeur, dit is dan niet mijn eerste keuze. Dan maar de trein lijkt me wat veiliger.
Ik denk dat mensen, die met de bus gereist hebben in Viet Nam, aan de rijstijl van de buschauffeurs in het begin ook wel hebben moeten wennen?
Tam Coc / Hoa Lu
Kan in een dagtour
Ik vind Tam Coc helemaal geweldig, zou eerder hier naar toe gaan dan naar Halong Bay.
Je bent als tourist in Viet Nam en dit is gewoon lekker touristisch in een superomgeving ( echt helemaal geweldig ).
Nu ben je vlakbij Ninh Binh, is een plaats waar de open bus ook langs komt.
Ninh Binh naar Dong Hoi is in 1 nacht te doen, dus je hoeft dan niet naar Hanoi.
Dan vanaf Dong Hoi een tour met de ER via het park en de DMZ naar Hue.
Scheelt je meteen de vliegtickets en busreis.
Ik moet je wel even eerlijk zeggen dat dit te doen is prive en me verder niet verdiept heb in een wat goedkopere optie. Denk wel dat het niet echt veel gaat schelen, zeker wanner je de tijd mee neemt .
Hoi An naar Dalat over de weg
Ik heb net in een ander topic uitgelegd dat die eigenlijk geen optie is om dit in 1 ruk te doen.
Dan moet je vliegen; vluchten vertrekken dan overigens om 6 uur vanaf Danang in de ochtend.
Een tussenstop, wanneer je over de weg gaat kan Qiu Nonh zijn, voor het Traung museum.
Whale Isalnd is bij Nha Trang
Het grote prbleem is dat niemand weet of er tyfonen komen dit jaar.
In 2007 was de zee in Nha Trang gewoon rood door het zand en troep en mocht er niet gezwommen worden. Temperatuur was goed ( 25 graden ).
Lac Lake
Dit is ook weer een optie, maar dan zou ik vanaf Hoi An via de HCM route naar Dalat gaan.
Gezien je belangstelling ook een optie; grof weg dus van Hoi An naar Pleiku en dan naar Dalat.
even de kaart de bekijken.
Deze route is nog niet echt touristisch en ook een optie dus.
Cor en Wilna hebben wel gelijk dat Phu Quoc vanaf Hoi An natuurlijk geen optie is.
Dit gaat via Saigon.
De keuze voor jouw, beken met je route, zijn de badplaatsen Mui Ne/ Pan Thiet en PQ.
Je kan vanaf Dalat naar Mui Nee/ Pan Thiet of via de HCM route naar PT en dan met de bus ( 4 uur) naar Dalat; even wat omdraaien.
Of dus na Dalat naar Saigon en dan vliegen naar PQ of via de Delta naar PQ en enkele reis naar Saigon ( enkele reis is bijna net zo duur al retour ).
Weer in beide lokaties is normaal gesproken goed.
Prakties gedeelte
Ik zit altijd in hotels/resorts van 4 of 5 sterren en dan zit er deze service in. denk dat er isschien andere mense je daar meer mee kunnen helpen.
Over de travelers checks, deze worden niet meer geaccepteerd en zijn dus niet meer van toepassing.
Een wereld pin pas en een cc voor echt onvoorziene uitgaven is voldoende.
Denk voor onvoorziene uitgaven bijv, aan ziekenhuiskosten die je moet voorschieten ed.
pinnen kan je bijna overal
Ook kan je in sommige 5 sterren hotels niet terecht zonder CC ook al heb je geboekt.
Wanneer daar voor gaat natuurlijk.
Ik laat het even hierbij , heb je nog meer vragen dan hoop ik dit op deze site lezen en helpen je verder.
gr.
Ton.