Tour in Vietnam

van 14 november 2011 tot 30 december 2011 zijn wij van plan om naar vietnam te reizen. wij hebben een tour geboekt "de Grote Loop "bij vietnam ala carte van 16 november tot 7 decemder, dan komen we weer terug in Hanoi. vandaar uit trekken we op eigen gelegenheid en met het openbaar vervoer naar zuid vietnam om uiteindelijk op 30 december met de boor vanuit chau doc naar pnom phen te gaan. Heeft iemand nog sugesties of goede ideeen over bezienswaardigheden of de manier van reizen>
Rien Lindhout

Hoi Rien,

Je hebt het erover om met de boot van Chau Doc naar PP te gaan. Ga je dan via een tour? Zelf heb ik de tour door de Mekong Delta als heel bijzonder ervaren, en dat terwijl ik het liefst alles op eigen houtje doe. Je kon met deze tours ook naar Cambodja. Het tourbureautje (vele te vinden in Saigon), regelt dan ook je visum.

Verder raad ik aan om zeker naar Hoi An te gaan. Een heel sfeervol plaatsje waar je voor weinig geld kleding op maat kan laten maken. Ook Hue met een DMZ tour raad ik aan. Maar dat ligt eraan in hoeverre je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Vietnam en over de oorlog met de VS te weten wilt komen vanuit Vietnamees perspectief. Ik werd er wel helemaal stil van. Een tour met een easybike in DaLat is ook zeker aan te raden!

Wat betreft vervoer in Vietnam: ikzelf heb een open bus ticket genomen en heb dit als heel prettig ervaren. Je wordt (vaak) bij je hotel/ hostel opgehaald en bij aankomst kun je vele hotels een bezoekje brengen en kijken of je het wat vindt om te overnachten. En het is niet zo duur. Wil je strand, dan raad ik Mui Ne aan (aparte vegetatie en je kunt er van duinen afglijden :wink:), of Nha Trang (wat meer uitgaansgelegenheden). Ook kun je kiezen voor het strand van Phu Quoc, Whale Island of Mui Ne.

Waarschijnlijk zul je ook Saigon aandoen. Je moet er in ieder geval eens geweest zijn, maar zelf vond ik het heel erg druk. Er rijden dan ook zoveel brommers rond! :wink:

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust! Volgens mij gaan jullie een hele mooie reis tegemoet!

Groetjes, Anne

1 like

Hallo Rien,

Dit wordt zo te zien een mooi reis.

Omdat je eigenlijk maar iets van 22 dagen hebt om van Hanoi naar Chau Doc te gaan zou ik vliegen van Hanoi naar Danang en daar, zoals Anne-Jitske voorstelde de DMZ, Hue en Hoi An te bezoeken.
Echter, je zit midden in het typhoon seizoen van Centraal Viet Nam.
Dus probeer daar enigzins wat flexibel in te zijn.

Vandaar naar het zuiden afzakken.
Met een open busticket kan je stoppen waar je wilt en de tijdsduur op een lokatie ook zelf bepalen.
Ook heb je door dat stuk te vliegen wat meer tijd voor strand en wanneer een stad je bevalt je ook wat langer kan blijven.

gr.
Ton.

1 like

hey ann, ton ,

jullie hebben wellicht al meerdere keren deze vraag beantwoord …maar wil je het voor mij nog eens volledig uitleggen …
stel dat ik opteer voor een open bus-ticket …hanoi naar saigon ,de terugreis
wordt heel vermoedelijk een vlucht saigon - hanoi
moet ik dit ticket ergens gaan afhalen in hanoi ,dient dit van vooraf gereserveerd te worden ? kan je echt overal afstappen …of werken ze met vaste knooppunten (steden) ? dien je in die steden dan telkens vooraf terug
het volgend traject te reserveren ? vaste opstapplaats per stad ?
kostprijs ? geldigheidsduur ?
ik dacht toch al op diverse plaatsen …oa op forum lonely planet negatieve
commentaren gelezen te hebben ?

alg vraag : wie op dit forum had al negatieve ervaringen hiermee ? dewelke ?

dank,
geert,

Hoi Geert,

Ik heb geen negatieve ervaring met het open bus ticket. Alleen de slaapbus van Hue naar Hanoi vond ik wat minder prettig vanwege het Franse toilet in de bus en de kleine bedden.

Verder kun je het ticket bijna overal halen in Vietnam. Er zijn vele tourbureautjes waar je deze kunt halen en die vind je op vele plekken in het centrum van de steden. In vele hotels kun je je tickets ook regelen. Ook kun je per plaats die je aandoet bepalen waar je naartoe wilt. Wij hebben geen ticket vooraf gehaald, maar per plek bekeken waar we naartoe wilden en vervolgens daar een ticket voor gehaald. Je kunt zelf de data waarop je wilt reizen beslissen, maar lijkt me wel handig om dit bij een tourbureau (of het hotel waar je in vertoeft) aan te geven. Vaak word je bij je hotel opgehaald. Hebben ze geen afspraak met de maatschappij waarmee je reist, dan is er vaak een opstapplaats vlakbij. In de grote steden en plaatsen waar veel toeristen komen, kun je op meerdere plekken uitstappen, of even een kijkje nemen bij de hotels waar je afgezet wordt en dan beslissen of je er blijft overnachten, of dat je nog even verder met de bus gaat.

Soms stopt een bus ook in een kleine plaats (met niet heel veel bezienswaardigheden, maar waar lokale mensen moeten zijn), maar volgens mij moet je als je dat wilt, dit aangeven bij het tourbureau en komt het helemaal goed.

Kortom: het komt er op neer dat je hoe je je ticket wilt invullen dit in samenspraak met het tourbureau kunt doen en dan komt het helemaal goed. Je hoeft dus niet van tevoren je ticket te reserveren. Ik heb het zelf dus als heel prettig ervaren!

Ik weet niet precies hoeveel het ticket nu kost, maar het zal nog steeds niet duur zijn.

Groetjes, Anne

Hallo Geert,

Eigenlijk valt er weinig toe toe te voegen aan het verhaal van Ane-Jitske.

Principe is eigenlijk, je koopt een ticket voor de bus van A naar B.
Tussen deze plaatsen zijn er natuurlijk meerdere.
Wanneer je bijv. een ticket koopt van Hanoi naar Saigon heb je de keuze van verschillende pakketten.
Zoals bijv
Hanoi-Hue-Hoi An-Nha Trang- Mui Nee- Saigon. ( kosten rond de 40/50 dollar )
Je kan op deze plaatsen uitstappen en zolang verblijven als je wilt ( met restricties kom er op terug ). Meestal 24 uur voor je vertrek even contact opnemen met de maatschappij en de bus komt meestal je ophalen bij het hotel of bij een centraal punt. Geen meerkosten.

Stap je uit, in dit voorbeeld, in Qui Nhon is geen probleem.
Alleen is in je pakket deze plaats niet geboekt en betaal je het trajekt van Qiu Nhon naar Nha Trang wanneer je van de geboekte maatschappij gebruikt wilt maken. Wel kun je op een andere manier naar Nha Trang en dan zit je weer in je pakket.

Ik nu wat verder op je direkte vragen

moet ik dit ticket ergens gaan afhalen in hanoi ,dient dit van vooraf gereserveerd te worden ?
Nee, overal ter plekke te boeken en elk pakket is mogelijk zoals al aangegeven door A-J.

Volgend traject reserveren?
Ja, meestal minimaal 24 uur van tevoren en kan ook vaak telefonisch; je hoeft dus dan niet naar een bepaald kantoor van een partner of iets dergelijks.

Geldigheid?
Omdat veel backpackers een visum van 3 maanden hebben is de geldigheidsduur van het ticket daarom ook 3 maanden.

Nadelen
Op zich een goed systeem op papier, maar in de praktijk kleven er nog wat haakjes aan.

• Wil je op een specifieke datum verder en je meld dit kan het voorkomen dat de bus op het door jouw gewenste tijdstip vol en dus een latere bus of een dag later moet vertrekken.
    Dus een tip kan zijn 48 uur van tevoren boeken.
    -Hetzelfde probleem als bij overboeking in een vliegtuig.
    40 stoelen reserveren door de maatschappij, maar 50 boekingen aannemen in de hoop dat er mensen niet opdagen.
    Dus ook kans dat je geen zit/slaap-plaats hebt en in het gangpad moet verblijven.

Maar kies je voor deze manier van transport in Viet Nam zal je dit moeten incalculeren , ik heb wel de meest worst case scenarios’s geschets, dus het kan en normaal is het ook beter en goed.
Voor deze prijzen is het de beste en goedkoopste manier van reizen in Viet Nam.
Op het normale busverkeer na, maar dat moet je eigenlijk niet overwegen.
De trein kan eventueel nog wel een optie zijn.

Moet je ook even eerlijk vertellen dat k maar 1 maal zo’n ticket gekocht heb.
Dit was in maart 2009 op de route Saigon- Dalat- Nha Trang voor de prijs toen van 15 dollar pp en heb toen geen enkel probleem gehad.

De door mij genoemde nadelen heb ik vernomen van reizigers die ik, tijdens mijn Viet Nam reizen, heb gesproken.

gr
Ton.

ann & ton,

amai …jullie spelen wel héél kort op de bal …bedankt
desondanks is het toch nog niet helemaal duidelijk …

ik meen te verstaan … dat opmaak/prijs van een ticket hanoi / saigon ,
afhangt van het aantal stopplaatsen …vreemd … eigenlijk doe je er dan evt
best aan om evt een stopplaats extra te vermelden …die je dan evt toch laat
passeren (of kan dit niet)? doen er diverse bussen per dag dit traject ? heb je ook verschillende maatschappijen die deze formule toepassen ? voorkeur ?
heb je nachtbussen met slaapplaatsen / en dagbussen ? terug invloed op prijs ? en terug vooraf bij aankoop ticket al te vermelden ?

kan je bvb ook het traject mui ne - dalat - saigon hierin onderbrengen ?

groetjes,
geert,

Hallo Geert,

Natuurlijk kan je een extra stopplaats invullen op het pakket, maar dat kost ook extra.

Ook kan je deze laten passeren, geen enkel probleem.
Al blijf je de gehele rit zitten van Hanoi t/m Saigon.

Maar bekijk het eens van de andere kant.
De bus rijd van Hanoi naar Saigon op een tijdstabel. Elke extra stop kost tijd en andere mensen moeten dan wachten, de chauffeur probeer dit te halen.
Natuurlijk zijn er marges ingebouwd, maar om in elk dorp te stoppen is logistiek logischerwijs onmogelijk.

doen er diverse bussen per dag dit traject ?
Ja, afhankelijk bij welke maatschappij je geboekt, want daar ben je dan van afhankelijk.
Bekijk daarom de schema’s goed.
De grotere komen op meerdere tijdstippen op de lokaties dus je hebt dan meer keuzes in vertrektijden.

heb je ook verschillende maatschappijen die deze formule toepassen ? voorkeur ?
Alweer ja, honderden.

Voorkeur
Nee, alleen ervaring met

Andere grote is

Zijn er echt nog vele meer en hoop dat andere mensen je ook goede kunnen aan bevelen.

gr
Ton.

thanks again Ton ,

via de links zie ik meteen dat een traject via Dalat ook mogelijk is …

geert,

toch nog bijkomende vraag …
de plaatsen halong-bay ,en ninh binh ,horen blijkbaar niet in dat buscircuit
thuis ??? …terwijl het me nu toch ook niet zo absurd lijkt …om niet naar hanoi
terug te keren , maar van daar uit gewoon verder te reizen …
of is mijn redenering dan zo onlogisch … ?

geert,

vietnam a la carte is ons prima bevallen, kost iets meer maar je krijgt dan ook wat.
Doe Cees de groeten.

1 like

Hoi Geert,

Ik denk dat je dit gewoon met het tourbureau kunt regelen, ter plekke. Wat je ook kunt doen is een open bus ticket halen voor de plaatsen die men aanbiedt, en dan tussendoor nog wat losse tickets halen. Maar wat je zegt, het moet mogelijk zijn om niet via Hanoi te reizen, maar, zoals ik al schreef, moet je dit met een tourbureau regelen. Mijn ervaring is dat er veel mogelijk is.

Groetjes, Anne

Ann,

ik zou bvb met het gewoon openbaar vervoer naar ninh binh ,en vervolgens
to haiphongh of hoe heet dat daar al weer …daar met local ferry of jetfoil
tot ca ba …vandaar uit boottocht naar halong-city … en daar dan pas met
m’n open bus-ticket starten … ?

als je met dat open-bus-ticket vanuit nha ttrangh of muine naar dalat trekt,
mis je dan veel van het landschappelijk schoon in vgl met brommertocht met
easy-riders ?

heb je voor alle trajecten de keuze tussen dag- en nacht-bus ?
of hangt dat van de busmaatschappij af ?

geert,

Hallo Geert,

Ik zou de route net andersom doen.

Hanoi - Halong Bay / Ca Ba - haiphongh - Ninh Binh en dan verder met het busticket.

Je gaat dan van noord naar zuid, in jouw optie ga van zuid naar noord en dan weer zuid.

gr
Ton.

tuurlijk Ton … als ik nu eens op de kaart kijk…zat er helemaal geen logica in
mijn traject …je ziet dat m’n huiswerk nog niet af is …
ik had in de loop van de week elders over de busverbinding ninh bingh naar
haiphong gelezen …en dacht dat die persoon ook van noord naar zuid reisde…stom van me
geert,

In juli vertrekken we (met drie kinderen van 13,15 en 18)naar vietnam/cambodja, rondje Hanoi-angkor-hcmc-openbaar vervoer naar hue-hanoi. Ik ben herstellend van ziekte en we dachten boottocht Halong Bay te combineren met paar dagen cat ba. Krijg over cat ba twijfels na diverse commentaren. Heeft iemand tips voor alternatief rustoord?

In juli zullen er veel Vietnamezen zelf op vakantie gaan naar Cat Ba en moet je een hotel op tijd van tevoren boeken. Ikzelf heb het niet zo’n heel rustig eiland gevonden en weet ook niet of er een alternatief rustoord te vinden is. Misschien iemand anders een tip?

Zelf denk ik haast dat overnachten op een boot (als je toch een tour door Halong Bay doet) misschien nog het meest rustig is.

@Geert: vele bussen rijden op meerdere tijden, maar van Hue naar Hanoi of andersom kun je voor een slaapbus kiezen. Van Nha Trang naar Hoi An kun je ook de nachtbus kiezen. De rest van de trajecten heb ik overdag een bus genomen, want die duurden minder lang (volgens mij niet langer dan 5 uur). Je kunt overwegen om een tour met easyriders toe doen naar DaLat. Velen hebben dit echt heel mooi gevonden. Maar het is wel prijziger. Ik denk dat het kiezen wordt: of meer betalen, maar een hele mooie trip meemaken, of met de bus en minder betalen en eventueel in DaLat een dagje met een easyrider meegaan…?

Groetjes, Anne

Ann,
wat waren jouw ervaringen met Cat Ba ?
ik lees dat het er leuk fietsen is …dat er een nationaal park is ,
dat je van hieruit ook een gewone tourist-boat kan nemen naar halong-city die toch wat te bieden heeft en stukken goeikoper is dan al die georganiseerde boat-trips …

Ton ,
heb ondertussen nog eens op die 2 links van jou ivm open-bus-tours gekeken,
en heb de indruk dat die route’s ninh binh toch niet aandoen … en blijft m’n
vraag waar ik in deze omgeving op het open-bus-systeem kan inpikken om naar Hue te reizen ?
nee in feite moet ik er dan pas mee starten ,want het traject hanoi -halong
bay - ninh binh doe ik wel met losse verbindingen.

Hallo Geert,

De busmaatschappijen volgen bijna allemaal de A1 ( “snel”) weg.

Je ziet in de link dat deze over Ninh binh stad gaat.

Zoals Anne al aangaf moet je met het boekingskantoor de afspraak maken dat je deze stad ook wil opnemen in je schema en dan is het geen enkel probleem. De eventuele meerkosten bedragen dan iets van een dollar of 3/5.

Ik heb wat gegoogled voor je en heb bijv. deze gevonden waar wel specifiek Ninh Binh bij staat en de prijs. Ik heb met deze maatschappij geen ervaring.
Dit kan met de door mij genoemde grootse van Viet Nam natuurlijk ook.

http://www.greentrail-indochina.com/vietnam/vietnam_open_bus_ticket.html

gr
Ton.

Ton,

weeral bedankt, voor jouw speurwerk en service !
op die diverse sites bemerk je dikwijls een kolom met “sightseeing” ,
betekent dit dat er daar op die locaties sowieso een stop voorsien is ?
(sorry m’n sit-toets vertikt het soms)
vandaar dat de soms relatief kortere afstanden toch precies lange rijdtijden
aangeven …? de lange wellicht ook …

geert,