Rondreis Vietnam - 3,5 week

Beste allemaal,

Onlangs hebben mijn vriend en ik een ticket naar Vietnam geboekt - we reizen zo’n 3,5 week in de maand februari 2014. Tevens is de Lonely Planet aangeschaft. De voorpret is begonnen! :slight_smile:

Momenteel zijn we druk bezig met het in elkaar zetten van een mooie reis. Ondanks dat er op dit forum veel tips e.d. staan vind ik het prettig om ons programma aan jullie voor te leggen. Tips zijn van harte welkom!

3/2: aankomst Hanoi vroeg in de ochtend (sightseeing)
4/2: Hanoi (sightseeing)
5/2: Hanoi (sightseeing) - in de avond nachttrein richting Sapa
6/2: aankomst Sapa vroeg in de ochtend (start trekking dag 1)

• is het starten van een trekking haalbaar na een lange reis met de nachttrein??
  • aan te raden om de trekking vanuit hier te regelen? we hebben goede recensies gelezen over de Sapasisters. aan welke prijs moeten we denken voor een tweedaagse trekking?
  • iemand ervaring met de weersomstandigheden in februari in Sapa en omgeving?
    7/2: Sapa (trekking dag 2)
    **8/2: Sapa (relaxen) - eind van de middag richting Bac Ha.
    9/2: Bac Ha (zondagmarkt) - in de avond nachttrein richting Hanoi
    ****10/2: aankomst Hanoi vroeg in de ochtend - doorreis naar Halong Bay (boottocht boeken en relaxen?)
    *** boottocht van één dag voldoende, of met overnachting veel meerwaarde? is het haalbaar om de 10e direct een boottocht te doen, of beter de tijd nemen om een tocht te boeken in de haven voor de volgende ochtend en een dag wat rond te lopen? of gewoon een tourtje boeken vanuit Hanoi? Wat is aan te raden / hoe gaat het in zijn werk?
    11/2: Boottocht
    12/2: Hanoi - Hue (trein - viegticket >250 euro pp)
    13/2: Hue
    14/2: Hue - Hoi An (bus)
    15/2: Hoi An
    16/2: Hoi An
    17/2: Hoi An - HCMC (vliegen vanaf Danang)
    18/2: HCMC
    19/2: HCMC - Can Tho (bus)
    20/2: Can Tho (floating market) - Phu Quoc (bus)
    21/2: Phu Quoc
    22/2: Phu Quoc
    23/2: Phu Quoc
    24/2: Phu Quoc
    25/2: Phu Quoc - HCMC (via Rach Gia - bus/trein)
    26/2: HCMC (laat in de avond vertrek richting huis)

Het puzzelwerk zit 'm dus voornamelijk in het eerste gedeelte van de reis. Tips en ervaringen zijn welkom zodat we de grote lijn van de reis kunnen ‘vastzetten’ (lees: evt. al een vliegticket of treinticket boeken).
De vliegtickets van Hanoi naar Danang zijn in die periode al 250 euro pp. Erg prijzig. Is dit normaal? De tickets van Danang naar HCMC zijn maar 24 euro pp. Daar willen we dus wel voor gaan! Mogelijk het best om dit wel al vooraf te boeken? Treintickets naar Lao Cai ook al op voorhand (gezien TET)? Of paar dagen voor vertrek (dus in Hanoi zelf) voldoende? Hoor het graag!

Groetjes!

Hallo Eef,

De eerste hindernis is dus genomen.

We zullen je helpen met je vragen en jtips geven.

Zal chronologisch beginnen.

De Sapasisters laat ik even aan andere mensen over met meer recente ervaringen, evenals de trekking daar.

Het weer in februari is vergelijkbaar met een koude herfst hier; dus temp. tussen de -5 tot 10/15.

Halong Bay
Of je dit met een overnachting wilt doen of er een 1-daagse trip van wilt maken is heel persoonlijk.
Zelf vind ik een 1-daagse trip voldoende.

Ja, je kan na aankomst uit Sapa ( zal zo rond 5 uur zijn ) meteen door naar Halong Bay.
Tours vertrekken zo tussen 7:30 en 8:30, dus geen probleem.

Vlucht naar Hue.
Je kan in februari ook vliegen naar Hue zelf, scheelt je de transfer van Danang naar Hue.
Deze vlucht kost je 40 euro pp., zelfde prijs als naar Danang.

Weet niet waar je die 250 euro hebt gevonden, maar deze klopt dus niet.

14-2
Misschien een overweging om dit over de Hai Van Pass te doen?

Phu Quoc
Zie dat je dit VV over de weg wilt gaan doen.
Maar wist je dat vliegen van Can Tho naar PQ en van PQ naar Saigon je maar 65 euro pp kost voor de 2 vluchten?

De reis van PQ naar Saigon over land en water is een hele lange en reken dan zeker vanaf hotel naar hotel toch wel op 11 a 12 uur.
Misschien het overdenken waard?

Wanneer je schema eenmaal echt een beetje vaststaat is het vooraf boeken van de vluchten van en naar PQ wel aan te raden.
Je zit in het hoogseizoen.

Misschien is dit ook et overwegen voor de Sapa trein, wanneer je een goed bed wilt hebben.
Maar je zult wel altijd een ticket kunnen vinden in Hanoi, maar misschien niet altijd op de door jouw gewenste trein en cabine.

Ik hoop Eef, dat ik je zo wat verder heb kunnen helpen met de grote lijn van je reis.
Heb je nog meer vragen, laat het maar gerust weten.

Nog veel plezier met het uitdokteren en de voorpret.

gr.
Ton.

Hallo Eef,

Voor wat betreft de Sapasisters , wij hebben ook de 2 daagse trekking gedaan en dit meteen na aankomst in Sapa.
Wij hebben ook het vervoer van het treinstation naar Sapa door hun laten regelen.
Je gaat dan gewoon met meerdere in een busje en wordt afgezet aan de rand van Sapa bij een hostel.
Daar kun je wat opfrissen en ontbijten. Daar komt 1 van de sapasisters je ophalen. En begin je aan de 2 daagse trekking met homestay. Voor ons was dit helemaal geen probleem om dit meteen na de treinreis te doen.
Het was geweldig, zou als ik ooit terug ga weer een trekking met ze doen.
Wij hebben dit 2 dagen voor vertrek uit Nederland geboekt en het was de 3e dag van onze vakantie.
Als je zeker weet dat je een trekking met ze wil doen zou ik het van te voren boeken.
Toen wij in dat hostel waren moesten ze namelijk andere mensen teleurstellen die ook een trekking met ze wilde doen omdat ze vol zaten. Je hebt namelijk een privé trekking zeg maar.
Wij zijn vorig jaar november geweest , dus over de weersomstandigheden kan ik niks zeggen.
Wij waren toen 85 dollar per persoon incl vervoer naar Sapa (heenweg) voor de 2 daagse trekking. Dat is incl alles homestay , trekking en eten. Alleen het drinken moet je apart afrekenen.
Ik weet natuurlijk niet of de prijs inmiddels is veranderd, maar via de site ( http://sapasisters.webs.com/ ) stuur je een mail met daarin je wensen. De data, evt vervoer naar Sapa en hoeveel dagen je zou willen en vraagt wat de kosten zijn. Je krijgt dan een mail terug en kijkt dan zelf of je het wel of niet wil doen.
Ik zou inderdaad de nachttrein wel van te voren boeken.
Vanuit de nachttrein terug kun je net zoals Ton al zegt meteen door naar Halong Bay ( Wij hadden onze rugzak in Hanoi achtergelaten en een dagrukzak voor de 2 dagen sapa meegenomen ). Bij aankomst in Hanoi hebben we die opgepikt en gedouched in het hotel en zijn meteen doorgegaan naar Halong Bay.
Wij hebben met overnachting gedaan maar dit is persoonlijk, het zou ook makkelijk in 1 dag kunnen.
Vanuit Halong Bay zijn wij niet mee terug gegaan naar Hanoi, maar naar Hayphong en diezelfde middag vanuit daar naar Danang gevlogen en van daaruit de taxi naar Hue gepakt. (die vlucht is een tijdje niet mogelijk geweest weet niet of dat nu wel weer is).

Mocht je er wat aan hebben ons reisverslag is te lezen op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/420963/vietnam/1

Veel plezier met de voorbereiding!!

Groetjes Ingrid

Hallo Ingrid,

hoe was het weer vorig jaar in november, wij gaan nl eind oktober daar naar toe voor 3 weken.

groeten
Hans en Petra

Hallo Hans,

Zal even de post van Ingrid aanvullen.

Vanaf 20-9 kan je vliegen op Hue, vanaf Hanoi en Saigon.
Ik vermoed dat de vlucht vanaf Hai Phong naar Hue ook weer terug komt, maar weet de datum nog niet.

Maar ga je na 26-10, dan is het mogelijk om een late vlucht van Hanoi naar Hue te nemen van 20:25 uur.
Met het afstemmen van een eventuele Halong Bay tour op deze tijd kan je dan wel meteen door naar Hue, wanneer je dit zou willen.

Andere optie is om de vroege vlucht te nemen om zo toch een gehele dag Hue te hebben; 06:40.

gr.
Ton.

Hoi Hans en Petra,

Ik zeg altijd dat we in november daar zijn geweest maar wij waren in Sapa 28 en 29 oktober (25 oktober vlogen we naar Hanoi).
Wij hadden de eerste dag wat (mot)regen en wat mistig. De 2e dag scheen de zon en blauwe lucht. De dagen voor ons was het ook zonnig. (Die mist of regen kwam door een typhoon aan de kust bij Halong bay).
Wij hebben het er geweldig gehad, eind okt zijn de rijst velden wel leeg , in sept en begin oktober wordt er geoogst.
Maar wij vonden het daarom niet minder mooi!!
Ik dacht dat in de trotter staat dat de beste reistijd november is.
En eind oktober is toch bijna november :-).
Ik heb ook het ook nog even opgezocht voor Sapa:
•het noorden van Vietnam heeft (net zoals Nederland) vier seizoenen: winter, lente, zomer en herfst. De winter, van begin december t/m maart, is droog. Het is gemiddeld zo’n 18-20 graden, maar kan afkoelen tot 10 graden (regio Hanoi). In de bergen van Sapa (Lao Cai) kan het in de maanden december tot februari ’s nachts afkoelen tot het vriespunt. Een bezoek aan de rijstvelden van Sapa kunt u het best plannen tussen september en december. In onze zomermaanden is de temperatuur hoger en valt er regelmatig een flinke regenbui. Van mei t/m oktober vindt de ‘warme zomer’ plaats met gemiddeld 30 graden. De meeste regen valt in noordelijk Vietnam in de maanden juni t/m augustus. De maanden november t/m januari zijn droog en aangenaam om te reizen.

Groetjes Ingrid.

Als je naar Ha long bay gaat een overnachting op cat ba island in een eco lodge is een echte aanrader. Puur relaxen in een prachtige natuur en veel rustiger dan de drukke ressorts en hotels aan de andere kant van het eiland. Als je wilt zoek ik de naam van de lodge nog eens op.
Van Hanoi naar Hue hadden wij de nachtbus, een aanrader (dan maak je het echte verkeer eens mee, wel very basic van Franse wc’s op stops) en spotgoedkoop. Hue zelf vond ik de oude stad de moeite de nieuwe stad niet. Van Hue naar hoi an namen wij een auto met privé chauffeur, hele dag voor 50 euro en die rijden dan hoe jij wilt en stoppen waar jij wilt, aanrader is de Hai van pass met de bunkers.
Voor meer info mag je altijd vragen. Het land is puur genieten !

Hoi Frebe,
Zou je de naam van de lodge willrn opzoeken? Ben wel benieuwd! Thanx

http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g737051-d1553889-Reviews-The_Whisper_of_Nature_Bungalow-Cat_Ba.html dat is het ! Alleen de foto doet me al terugdromen, de fietstocht van half uurtje door de jungle de vallei in het kleine dorpje dat er langs lag, snachts de vogels en dieren horen, de rust, de mooi uitgeruste huisjes! Echte aanrader

Oja, daar heb ik idd van gehoord! Lijkt me prachtig! Bedankt.

**Nog steeds aan het puzzelen, ben benieuwd naar de reacties:

3/2: aankomst Hanoi vroeg in de ochtend (relaxen/sightseeing)
4/2: Hanoi (sightseeing)
5/2: Hanoi (sightseeing) - in de avond nachttrein richting Sapa
6/2: aankomst Sapa vroeg in de ochtend (start trekking dag 1)
7/2: Sapa (trekking dag 2)****
8/2: Sapa - Bac Ha
9/2: Bac Ha (zondagmarkt) - in de avond nachttrein richting Hanoi
10/2: aankomst Hanoi vroeg in de ochtend - doorreis naar Halong Bay (boottocht)
****11/2: Halong Bay (boottocht) - avondvlucht van Hanoi naar Hué
12/2: Hué
13/2: Hué (met ER via Hai Van Pas) - Hoi An
14/2: Hoi An
15/2: Hoi An
16/2: Hoi An - HCMC (ochtendvlucht)
17/2: HCMC
18/2: HCMC - Mekong Delta (tips?)
19/2: Mekong Delta (??) - Can Tho
20/2: Can Tho (floating market) - Phu Quoc (vlucht)
21/2: Phu Quoc
22/2: Phu Quoc
23/2: Phu Quoc
24/2: Phu Quoc
25/2: Phu Quoc - HCMC (vlucht)
26/2: HCMC (laat in de avond vertrek richting huis)
**
Zoiets :slight_smile:
Voor de ervaren Vietnam-reizigers nog wat vragen:

• We hebben 3 dagen Hanoi; nog must sees / activiteiten in omgeving van Hanoi, of krijgen we de tijd ook goed om in Hanoi zelf?
  • Is op 8/2 nog een extra trekking dag aan te raden of kunnen we ons ook goed zelfstandig vermaken in en rondom Sapa en/of Bac Ha? Zijn de rijstvelden in februari groen?
  • Als we van Bac Ha naar Hanoi reizen (trein), en dan direct door naar Halong Bay… is er dan tijd om een boottocht te boeken of handig om dit op voorhand te doen (2/3/4 februari in Hanoi). Ton, eerder gaf jij aan dat qua reistijd Bac Ha - Halong Bay wel haalbaar is (aankomst Hanoi rond 5 uur, start boottocht rond 7.30/8.30 uur. Echter, ik las ook ergens dat de reis van Hanoi naar Halong bay zo’n 3,5 tot 4 uur duurt. Dan is het erg krap, niet?
  • Hebben we aan één dag Hué voldoende?
  • In de Mekong Delta willen we sowieso de floating market bij Can Tho zien/ervaren. Vanuit Can Tho vliegen we door naar Phu Quoc. Wat is in deze regio nog meer zeer de moeite waard (en haalbaar?).

Ben heel erg benieuwd!
Wederom bedankt!

Groeten

Hallo Eef,

Schema ziet er goed uit.

Even je vragen over Sapa en Halong.

Ik zou de tour wel in Hanoi regelen en niet op 10-2.

Je moet indenken dat je dus rond 5 uur aankomt en je vertrekt naar Halong tussen 7 en 8 naar Halong.
Dus Eef, de boottocht zelf begint niet om 8 uur, maar rond 11 a 12, afhankelijk van de gekozen tour.
De tour begint om 8 uur in Hanoi met vertrek naar Halong.

Hue
Ik denk het wel, en je dan de stad + citadel + mausoleum kunnen doen in die ene dag of de dag erop met de ER naar een mausoleum bijv.

Mekong Delta
Misschien op de 18e via Cai Be ( daar wat varen en lunchen ) naar Can Tho.
19e
Cai Rang + Phong Dien

Zelf zou ik 1 dag meer Saigon nemen, op de 19e naar Can Tho en in de avond en middag de stad verkennen.
20e in de vroege ochtend naar de markten van Cai Rang en Phong Dien en dan in de middag naar PQ.

De ene dag meer saigon is makkelijk op te vullen en denk dat bijv. een Vam Sat trip ook wel aan jullie besteed is?

Hanoi
Ik moet je wel schrijven dat ik persoonlijk niet zo’n grote liefhebber ben van de stad ; dus 2 dagen is voldoende voor de stad zelf.

Laat het hier even bij.

gr.
Ton.