Kerst en oud en nieuw in Vietnam

hallo,
ik ben van plan in dec/jan voor 4 weken naar vietnam en cambodja te gaan. ik heb een paar vragen:)
ik heb gezien dat een retourvlucht op hanoi het meest voordelig is?
waar raden jullie aan om kerst en oud en nieuw te vieren?

is het makkelijk om vanuit zuid vietnam terugnaar hanoi te reizen?

claire

Hallo Claire,

Ik denk dat wanneer je voor tickets gaat kijken op het net, er niet echt veel verschil is tussen vliegen op en van Hanoi dan op en van Saigon. Tel ook even een binnenlandse vlucht mee van Saigon naar Hanoi wanneer je zoekt op Hanoi; deze is dan onvermijdelijk en niet echt heel goedkoop.
Over land duurt te lang; dus vliegen is de beste optie.

Misschien vliegen op Bangkok, dus europa-Bangkok-Hanoi, zuidwaarts reizen, door Cambodja naar Bangkok en dan naar Europa. scheelt je in ieder geval visumkosten.

Kerst en oud en nieuw.

Waar je dit het beste kan doorbrengen is afhankelijk wat je wilt.
Wil je het in een grote stad met 10-duizenden vieren of kleinschalig.

Ik zit altijd in deze periode in Saigon en vind het daar geweldig.
Op kertsavond ( de kerstdagen vieren ze niet muv de hotels en touristenindustrie ) gaat iedereen rond 10 uur de straat op en gaan rondrijden op hun brommertjes, eten op straat en om 24 uur wensen ze elkaar merry christmas.

Met oud en nieuw worden er op diverse punten in de stad grote aftelklokken neergezet en bij diverse wordt er ook opgetreden door zangers en DJ’s.
Dit duurt dan tot ongeveer 00:45 uur. Daarna kan je nog talrijke bars en restaurants bezoeken.

De straten zijn zowel bij kerst als bij Nieuwjaar versiert met miljoenen lampjes en bogen.

Opvallendste van beide dagen is eigenlijk dat je met 10-duizenden bent en er gebeurt helemaal niets; geen vechtpartijen enz.

Saigon moet natuurlijk wel uitkomen met je schema, maar je verzekerd van mooi weer wat je niet overal kan verwachten. Zeker niet boven grofweg Nha Trang.

gr.
Ton.

1 like

Hallo Ton,

Dank voor je reactie, het lijkt me dan inderdaad beter om naar Hanoi te vliegen en vanuit Cambodja een “binnenlandse” vlucht ( air asia? of welke maatschappij raad jij aan?) naar Bangkok te nemen? is jou bekend of Bangkok twee luchthavens heeft? heb je een idee hoeveel tijd ik dan moet uittrekken om van de ene naar de andere luchthaven te komen?

Wat betreft kerst/oud en nieuw. Ik vind het leuk als er wel wat te beleven valt dus ik denk dat we de regio van Saigon dan in gedachten houden.

Hoelang zou jij uittrekken om te reizen van Hanoi naar de regio Saigon? en wat zou jij allemaal bezoeken?
Zo kan ik een inschatting maken wat onze vertrekdatum gaat worden vanuit Nederland.

Hoe zit dat met Visa als we dus reizen van hanoi via het zuiden naar cambodja en vanuit daar terug vliegen? wat en hoe adviseer jij dit te regelen? en hoelang van te voren?

groet,
Claire

Hoi Claire,

Ik heb je berichttitel ietsje aangepast.

Normaal gesproken kun je van Noord naar Zuid Vietnam in drie weken in vogelvlucht doen. Maar je kunt ook kiezen wat je wilt gaan zien en het iets rustiger aan doen. Zo zou je Hoi An kunnen aandoen en daarbij meteen wat strand kunnen pakken. Hoi An vind ik overigens absoluut een aanrader! En wat bergen, wellicht Sapa, maar om tijd te besparen kun je ook denken aan Cuc Phuong National Park of met easyriders door omgeving DaLat touren.

En d.m.v. een tour door de Mekong Delta over de Mekong varen en al varend de grens met Cambodja over gaan. Een tourbureautje in Vietnam kan eventueel je visum voor Vietnam regelen (wees wel op tijd).

Ga je van Vietnam naar Cambodja, heb je een visum van een maand nodig, gewoon enkele entry. Voor Cambodja heb je uiteraard een visum nodig en als je dan per vliegtuig naar Bangkok gaat, heb je daar geen visum nodig. Over land uiteraard wel. Ga je van Cambodja terug naar Vietnam, heb je een multiple entry nodig.

Ik hoop dat Ton je nog wat aanvullende info kan geven en alvast veel voorpret gewenst!

Groetjes, Anne

Hallo Claire,

Ik weet je budget niet, maar weet wel dat vliegen vanaf Cambodja naar Hanoi vrij prijzig is.
Prijs is zo’n 150 a 200 usd pp duurder dan een enkeltje saigon-Hanoi zag ik net.
Ik denk dat het dan misschien rendabeler is om of door te reizen naar Bangkok en vandaar naar huis te vliegen of terug naar Saigon en dan vliegen naar Hanoi en dan naar huis.

Bangkok heeft 2 vliegvelden, maar meer kan ik je er niet over vertellen, omdat ik niet weet welke maatschappijen van welk vliegveld vertrekken, ook weet ik de reisduur ertussen niet; misschien iets voor het Thailandforum.

Voor wat de route betreft zou ik in jouw periode altijd van noord naar zuid gaan.
Van het slechtere weer naar het zonnige zuiden.
Ik weet dat Geert vorig jaar in dezelfde periode, geloof pas in Saigon ( heeft gevlogen tussen Hoi An en Saigon ) de eerste of tweede zonnige droge dag had na 2 weken verblijf in noord en centraal Viet Nam.

Om even dezelfde tijdsperiode als Anne aan te houden voor Viet Nam ( 3 weken + 1 week Cambodja ) heeft ze helemaal gelijk.
Je moet dan keuzes maken in lokaties of anders stukken vliegen.

Van Hanoi naar Saigon over de weg via de A1 is 2100 km en met een gemiddelde snelheid van 50/60 km/hr ben je al 2 dagen aan het rijden. tel je er de stops bij op en het wachten op de bus ed. ben je veel dagen kwijt.

Welke plaatsen

Dit is wel een beetje afhankelijk van je belangstelling, maar rekening houdende dat het niet te veel mag afwijken van de bus/treinroutes, ivm de tijd, zou ik gewoon beginnen met de meest voor de handliggende, is ook wel meteen de meest touristische, route.

2 dagen Hanoi ( aankomstdag + 1 dag stad )
1 dag Halong Bay
2 dagen Ninh Binh provincie ( tam Coc en natuurpark ) of 3 dagen Sapa
2 dagen Hue ( of 4 met 2 dagen DMZ met easy riders biv. ).
3 dagen Hoi An
2 dagen Nha Trang
2/3 dagen Dalat of 3 dagen Mui Nee voor strand
3 dagen Saigon ( met tunnels + stad + eventueel oud en nieuw )
3 dagen Mekong Delta en door naar Cambodja

Dit is rond de 21 dagen, maar bedenk wel dat de reis erin zit gebouwd.
Bijv Ninh Binh naar Hue is een uur of 12/14 dus gaat af de dag Ninh Binh of Hue.

Visa
Kom je vanaf Cambodja vliegend naar Hanoi en vlieg je meteen door naar europa ( je blijft dan dus in transit ) dan heb je geen multy entry visum nodig.
Let dan wel op dat je koffer gelabeld is naar Europa in Cambodja.

Wil je na Cambodja vliegen van saigon naar hanoi, dan wel een multy entry visum
Cambodja visum, vanaf Viet Nam, is aan de grens te regelen, een vsum voor Viet Nam vanaf Cambodja is NIET aan de grens te regelen.

Vluchten regelen.
Blijft altijd een beetje moeilijk te zeggen.
Maar zoals je kan zien in een ander recent topic is hoe sneller boeken hoe goedkoper.
dit geld zeker voor de vluchten van VA.
De andere maatschappijen zijn zo’n boekbaar 3 maanden voor je vertrekdatum.
Dan ben je daar goedkoper uit zijn omdat die de goedkoopste tickets nog niet verkocht hebben.
Zijn wel zo weg want in jouw periode is het hoogseizoen, dus zaak om dat goed in de gaten te houden.

Op dit moment zijn er nog voldoende "savers"te koop ( mits je die wilt ) voor diverse tijden en dagen bij VA. Maar zie deze snel afnemen dan kan je ervan uitgaan dat het bij de andere maatschappijen straks ook snel gaat voor jouw datum bij de goedkopere tickets.

Zelf ga ik altijd voor de wat duurdere tickets, kan voor 15 usd annuleren of datum/bestemming wijzigen en ben niet zo gebonden. Grens ligt zo’n beetje bij een "saver prijs "van 90 usd.

Even nog over kerst en oud en nieuw.
Let heel goed op wanneer je een hotel boekt in deze periode.
Zeg vanaf 3 sterren zijn er diverse die je verplichten om een kerstdiner ( kerstavond) te betalen ongeacht of je komt of niet; geld ook voor oud en nieuw. Dit kan zelfs duurder zijn dan de prijs van een kamer.

Hoop dat je met de reakties van Anne en mij weer wat verder uit de voeten kan?

gr.
Ton.

1 like

Toevallig heb ik zelf geboekt bij Airasia in januari 2013. Inderdaad heeft Bangkok twee vliegvelden. Tot 1 oktober vliegt Air Asia vanaf het internationale vliegveld. Vanaf 1oktober echter gaat Air Asia vliegen vanaf het oude vliegveld Don Muang. Als je dan gelijk door wilt vliegen naar Nederland moet je wel rekening houden met een verplaatsing van ongeveer 60 kilometer van het ene naar het andere vliegveld. Gezien de drukte op de wegen rondom Bangkok zou ik hiervoor 2 a 3 uur uittrekken. Dan komt er ook nog de tijd bij die je moet uitchecken en weer moet inchecken op het andere vliegveld.

groeten Cor en Wilna>>>:wereld::zon02:

1 like

Wij zaten in juni in het vliegtuig met een gezin dat met Emirates naar Hanoi gevlogen was en die in een paar weken met enkele vluchten voor de lange stukken door reisde naar Cambodja en daarna door naar Bangkok. Ze vlogen vanaf Bangkok met Emirates weer naar huis. Hun Emirates ticket was heen naar Hanoi en terug vanaf Bangkok. Ze hadden voor dat ticket toen ca. 550 euro pp betaald. Misschien dat er voor jullie periode ook zulke mogelijkheden zijn.

Verder zijn er op dit moment goede aanbiedingen van Airasia voor de maanden november t/m januari. Deze aanbieding duurt tot 12 augustus (KL-time) Het kan in ieder geval uit om eens te kijken naar de datums die jij graag wil. Een ticket van Bangkok naar Hanoi heb je vanaf 53 $ en eentje van Pnom Penh naar Bangkok vanaf 49 $. Daar komt dan nog wel een bedrag overheen voor eventuele bagage.

Bedankt voor de info! ticket zijn we nog naar aan het kijken naar ik denk dat we vliegen naar hanoi en terug vliegen vanuit cambodja.
de route die ton heeft aangeven gaan we zeker in gedachten houden.

kunnen jullie nog tips geven over het reizen over land?
wat is jullie ervaring met de nachttrein? kun je dat daar ter plekke boeken? en is het makkelijk te bereizen met de bus?

nog tips voor een hotel voor oud en nieuw?

groet
claire

Hallo Claire,

Viet Nam is zowel per trein en bus goed te doen met prima verbindingen.
Beide hebben ongeveer dezelfde snelheid alleen bij de trein heb je minder stops.

Over beide staan er volop topics op deze site voor alle informatie en ervaringen.

Hotelkeuze is afhankelijk van je budget, maar rond de Ben Than market en in in het backpackersgedeelte kun je voldoende hotels vinden van rond de 20 usd.

Zelf zit ik in hotel Continental; is vlakbij Nguyen Hue Street waar ik de aftelling altijd meemaak.
Zie de foto’s op het foto gedeelte bij Nieuwjaar 2011 en 2012.
Afgelopen jaar met enkele lezers van deze site.

gr.
Ton.

Hoi Claire,

Zelf ben ik ‘fan’ van het open busticket. Je wordt bij je hotel of er vlakbij opgehaald en ook weer bij hotels afgezet. Het is een hele makkelijke service en je kunt het ticket in de vele tourbureautjes halen in Vietnam en vaak ook bij je hotel. Per plaats kun je ook een los ticket halen als je je route nog helemaal niet vast hebt liggen van tevoren. Is goedkoop en heel gemakkelijk.

De trein is ook goed te doen en als je naar Sapa gaat, kan dat alleen maar per trein. Het meest comfortabel zijn de softsleepers. Daar moet je wel op tijd bij zijn om te reserveren. Maar een hardsleeper is ook goed te doen, al heb je dan wel hele vieze wc’s.

Van Hué naar Hanoi heb ik een nachtbus genomen. Was niet optimaal en daarom raad ik op dat traject wel de trein aan. Maar aan de andere kant: ik heb het Franse toilet en de kleine bedden en niet kunnen slapen ook wel weer overleefd :smiley:

Groetjes, Anne

Voor de budgetreizigers is er ook de mogelijkheid om met de bus naar Sapa te gaan. Er zijn naar mijn weten zelfs 2 busmaatschappijen die op Sapa rijden. Vietbus en Hung Thanh rijden met sleepers met airco en TV vanaf het My Dinh Busstation in Hanoi in ca. 10 uur naar Sapa. Het kost ca. 10 $ en dat is een stuk goedkoper dan met de trein. Je moet er echter wel op voorbereid zijn dat je de hele weg naar Vietnamese muziek zit te kijken. Vietnamezen hebben daar geen probleem mee, maar sommige westerse mensen zijn toch wel erg op hun rust gesteld…

Fijn dat deze mogelijkheid er nu ook is! Dat scheelt een hoop in kosten!

Groetjes, Anne

Hallo Nunu,

hoe is dit jouw bevallen, met de bus naar Sapa.
Is dit een aanrader?
Had je voldoende beenruimte om te liggen enz.?

gr.
Ton.

Wij hadden zelf niet voldoende tijd om naar Sapa te gaan, maar een stel deense vrienden van ons hebben het wel gedaan. De bussen waren okay, vergelijkbaar met open tour sleepers. De muziek/films die de hele nacht doorgedraaid werden, was voor de vele vietnamezen die met deze bus reisden helemaal geen probleem, maar er waren een stel wat oudere mensen uit Singapore, die dit toch wel erg vervelend vonden en de hele nacht niet geslapen hadden.

een dilemma…
we oud en nieuw willen we in saigon zijn.
Vervolgens via de melong delta naar cambodja ( killing fields en ankor wat)
ik ben druk bezig met het zoeken naar een ticket maar ik vind het lastig in te schatten hoeveel tijd wel nodig hebben voor de melong delta en cambodja.

is de melong delta altijd een drie daagse tour? en je ‘eindigt’ in phnon penh toch?

2 jan start melong delta
4 jan aankomst phnon pehn?
5 jan richting ankor wat?
5-6-7 jan ankor wat?
8 jan terug phnon pehn vlucht om 19.30 uur

wat vinden jullie van dit schema? is dit net te krap?
heb namelijk twee tickets in gedachten.

1e is terug op 8 januari
2e is terug op 11 januari, eerste ticket is 100 euro p.p. goedkoper

Hallo Claire,

Zelf vind ik het schema niet te krap.
Maar het ligt eraan wat je wilt in de Delta en hoe je reist.

Zoals ik het bekijk

2-1 Cai Be en dan door naar Can Tho en daar overnachten ( aankomst rond 16:00 )
3-1 Markt in Cai Rang en door naar Chau Doc en daar overnachten ( aankomst rond 17:00)
4-1 naar PP
5-1 Ankor rempels
6-1 idem
7-1 idem
8-1 pp en naar Saigon?

Misschien even een prive berichtje naar Zaan uit laten gaan als ie niet reageert op dit topic.
Hij heeft dit enkele weken geleden ook gedaan en weet je de meest aktuele informatie te vermelden.

Maar in een vorig topic heeft ie wel geschreven dat ie 2 dagen Ankor wel wat kort vond en drie beter; heb je ook gepland.

Maar voor mij is je schema goed, hoewel het best wat kilometers zijn , maar afhankelijk van je budget zijn sommige stukken ook leuk te bevaren.

Overigens ben ik met oud en nieuw ook in Saigon, misschien komen we elkaar wel tegen?

gr.
Ton.

Hoi,

Een tour door de delta kan 1 of 4 dagen zijn. Ikzelf zou drie of vier dagen kiezen, maar ben wat bevooroordeeld: ik ben er een beetje verliefd op :wink:

Groetjes, Anne

Hallo,
Misschien niet meer helemaal relevant gezien de reacties die hierboven al gegeven zijn. En daarnaast begrijp ik uit bovenstaande gesprekken dat je ook wel graag richting Bangkok wilt. Maar misschien heb je hier wat aan:

Ik zelf ga in december en januari ook naar Vietnam & Cambodja. Echter, ik heb een ticket via CATHAY PACIFIC AIRWAYS gekocht. Hierbij vlieg ik eerst naar Hong Kong (vanaf Ams.) daar blijf ik drie dagen, vervolgens vlieg ik door naar Phnom Penh (Cambodja) en reis dan via zuid Vietnam naar het noorden. Uiteindelijk vlieg ik na 5 weken terug naar Amsterdam vanaf Hanoi. En dit alles voor 850euro. Ik zelf vond het een erg goede deal, mede ook omdat ik de korte stop in Hong Kong graag wilde. Misschien is dit niks voor jou maar ik dacht ik deel de info toch even. Hoe dan ook, een fijne reis alvast!

Hallo Jasper,

Denk ook dat je een mooie pris hebt.

Dus je ticket is dan A’dam-Hong Kong, PP
Dan vanaf Hanoi via Hong Kong naar A’dam.

Ik vind dit een goede prijs en zeker niets mis mee.

Wel dus via de weg naar Viet Nam vanaf PP.
Dus voor het visum even rekening mee houden, kan niet via VOA.

gr.
Ton.

ik heb onlangs een ticket geboekt met china southern.
adam-hanoi ( 16 uur) en phnon pehn-adam (21 uur), zonder boekingskosten € 644 p.p. 1 dec weg en 31 dec in de ochtend terug.
zo zitten we ook niet aan een reisschema vast dat we bijvoorbeeld met oud en nieuw ergens willen zijn.
Visum moeten we nog regelen bij de ambassade.
Verder zitten we eraan te denken om in Hanoi het hostel hanoi backpackers te boeken voor 2 dagen. iemand ervaringen mee?
en wat betreft een tour vanuit hanoi. Halong Bay is aan te raden toch? op eigen gelegenheid of via een tour?