Hallo Claire,
Ik weet je budget niet, maar weet wel dat vliegen vanaf Cambodja naar Hanoi vrij prijzig is.
Prijs is zo’n 150 a 200 usd pp duurder dan een enkeltje saigon-Hanoi zag ik net.
Ik denk dat het dan misschien rendabeler is om of door te reizen naar Bangkok en vandaar naar huis te vliegen of terug naar Saigon en dan vliegen naar Hanoi en dan naar huis.
Bangkok heeft 2 vliegvelden, maar meer kan ik je er niet over vertellen, omdat ik niet weet welke maatschappijen van welk vliegveld vertrekken, ook weet ik de reisduur ertussen niet; misschien iets voor het Thailandforum.
Voor wat de route betreft zou ik in jouw periode altijd van noord naar zuid gaan.
Van het slechtere weer naar het zonnige zuiden.
Ik weet dat Geert vorig jaar in dezelfde periode, geloof pas in Saigon ( heeft gevlogen tussen Hoi An en Saigon ) de eerste of tweede zonnige droge dag had na 2 weken verblijf in noord en centraal Viet Nam.
Om even dezelfde tijdsperiode als Anne aan te houden voor Viet Nam ( 3 weken + 1 week Cambodja ) heeft ze helemaal gelijk.
Je moet dan keuzes maken in lokaties of anders stukken vliegen.
Van Hanoi naar Saigon over de weg via de A1 is 2100 km en met een gemiddelde snelheid van 50/60 km/hr ben je al 2 dagen aan het rijden. tel je er de stops bij op en het wachten op de bus ed. ben je veel dagen kwijt.
Welke plaatsen
Dit is wel een beetje afhankelijk van je belangstelling, maar rekening houdende dat het niet te veel mag afwijken van de bus/treinroutes, ivm de tijd, zou ik gewoon beginnen met de meest voor de handliggende, is ook wel meteen de meest touristische, route.
2 dagen Hanoi ( aankomstdag + 1 dag stad )
1 dag Halong Bay
2 dagen Ninh Binh provincie ( tam Coc en natuurpark ) of 3 dagen Sapa
2 dagen Hue ( of 4 met 2 dagen DMZ met easy riders biv. ).
3 dagen Hoi An
2 dagen Nha Trang
2/3 dagen Dalat of 3 dagen Mui Nee voor strand
3 dagen Saigon ( met tunnels + stad + eventueel oud en nieuw )
3 dagen Mekong Delta en door naar Cambodja
Dit is rond de 21 dagen, maar bedenk wel dat de reis erin zit gebouwd.
Bijv Ninh Binh naar Hue is een uur of 12/14 dus gaat af de dag Ninh Binh of Hue.
Visa
Kom je vanaf Cambodja vliegend naar Hanoi en vlieg je meteen door naar europa ( je blijft dan dus in transit ) dan heb je geen multy entry visum nodig.
Let dan wel op dat je koffer gelabeld is naar Europa in Cambodja.
Wil je na Cambodja vliegen van saigon naar hanoi, dan wel een multy entry visum
Cambodja visum, vanaf Viet Nam, is aan de grens te regelen, een vsum voor Viet Nam vanaf Cambodja is NIET aan de grens te regelen.
Vluchten regelen.
Blijft altijd een beetje moeilijk te zeggen.
Maar zoals je kan zien in een ander recent topic is hoe sneller boeken hoe goedkoper.
dit geld zeker voor de vluchten van VA.
De andere maatschappijen zijn zo’n boekbaar 3 maanden voor je vertrekdatum.
Dan ben je daar goedkoper uit zijn omdat die de goedkoopste tickets nog niet verkocht hebben.
Zijn wel zo weg want in jouw periode is het hoogseizoen, dus zaak om dat goed in de gaten te houden.
Op dit moment zijn er nog voldoende "savers"te koop ( mits je die wilt ) voor diverse tijden en dagen bij VA. Maar zie deze snel afnemen dan kan je ervan uitgaan dat het bij de andere maatschappijen straks ook snel gaat voor jouw datum bij de goedkopere tickets.
Zelf ga ik altijd voor de wat duurdere tickets, kan voor 15 usd annuleren of datum/bestemming wijzigen en ben niet zo gebonden. Grens ligt zo’n beetje bij een "saver prijs "van 90 usd.
Even nog over kerst en oud en nieuw.
Let heel goed op wanneer je een hotel boekt in deze periode.
Zeg vanaf 3 sterren zijn er diverse die je verplichten om een kerstdiner ( kerstavond) te betalen ongeacht of je komt of niet; geld ook voor oud en nieuw. Dit kan zelfs duurder zijn dan de prijs van een kamer.
Hoop dat je met de reakties van Anne en mij weer wat verder uit de voeten kan?
gr.
Ton.