Soloreis Vietnam-Cambodja

Beste Ton, ik kom 24 juli aan in Hanoi. Lekker backpacken door Vietnam en door naar Cambodja. Vanaf Bangkok terug naar huis op 28 augustus.
Tot nu toe heb ik niets gepland. Ik denk aldaar mijn reis te plannen en te zien wat voorbij komt.
Eerder zag ik een topic over een soloreis vanuit HCMC. Je schreef dat het heel goed te doen is om aldaar alles te plannen. Geldt dit ook voor een start in Hanoi?
Is een bus pakken van het vliegveld naar het centrum van Hanoi goed te doen?
En bij een taxi, verstandig om op de meter laten rijden of een prijs afspreken voordat je instapt?
Ik zal iig dollars meenemen (voor het visum en voor Cambodja, daar gaat alles in dollars las ik). Zou je ook Dong’s meenemen of gewoon op het vliegveld aldaar pinnen?
Nog andere tips?
Alvast dank.

Regel je LOA en VOA vooraf (zie topics met info over visum).
Wanneer je door de formaliteiten bent, dan op het vliegveld direct het maximum aan VN Dong uit een ATM halen. Probeer af te ronden op 900.000 anders loop je het risico dat je briefjes van 500.000 krijgt en die zijn soms een beetje groot om mee te betalen.
Niet laten overhalen door zogenaamde taxichauffeurs maar wanneer je buiten de aankomsthal bent een stukje naar rechts lopen tot een bus (meestal middelgroot), daar kun je een kaartje kopen (circa 40.000 VND circa $2). Die brengt je naar het centrum, meestal komt er een Engelstalig iemand in de bus die instructies geeft hoe je moet lopen om je hotel/guesthouse te vinden. Het kan helpen wanneer je een printje hebt van googlemaps of van de website van het hotel. Taxi van/naar het vliegveld mag niet meer dan $12 kosten (dat is de laagste prijs die ik bij bureautjes in het centrum heb gezien) gelijk aan VND255.000.
De meeste en beste budget hotels en hostels zitten net te noordwesten of noordoosten van het Hoan Kiem Lake. De eerste nachten zou ik zeker reserveren.
Je kunt geld en tijd besparen door alvast lodging voor alle andere plaatsen te selecteren (reviews op tripadvisor en agoda.com).
Wat een route betreft. Eerst rond Hanoi, zoals Sapa (nachttrein), Halong Bay en eventueel Ninh Binh. Je kunt treinen of vliegtuigen nemen om wat grotere afstanden te overbruggen. Standaardroute is vervolgens (per bus) Hue - Danang (en direct door naar) - Marble Mountains - Hoi An - Quy Nhon - Nha Trang - Dalat - Mui Ne - Vung Tau - HCMC (Saigon) - Can Tho - Phu Coq - Chau Doc - boot of bus naar Phnom Penh. Ik zou een selectie maken van de kustplaatsen (strand is strand, Mui Ne uitgezonderd). Alternatief is vanaf Da Nang het binnenland in via Pleiku e.o.
Pas met name in Hanoi op met berovingen en scams en taximeters die veel te snel lopen… Ik heb diverse buitenlanders gehoord die nare ervaringen hadden in Hanoi, terwijl het i.m.o. één van de meest boeiende steden in Zuidoost-Azië is.
Hoeveel dagen blijf je op het einde nog in Bangkok?
Voor Vietnam heb je minsten 3 weken nodig.
Voor Cambodja zou ik minsten een week reserveren, maar kun je makkelijk veel langer doorbrengen (meer dan alleen Phnom Penh en Siem Reap).
Johan (geen Ton)

1 like

Hallo k,

Wat mooi dat je gekozen hebt voor Viet Nam, Cambodja en misschien ook wat Thailand.
Weet zeker dat je een mooie vakantie zult hebben.

Omdat je je post begint met "ik "ga ik er even vanuit dat je alleen gaat reizen?

ik zal johan even aanvullen.

Visum.
Doe dit met VOA, is goedkoper en werkt prima.
Heb op onze Viet Nam site een stappenplan geplaatst en deze gewoon volgen en dan komt het goed.

Aankomen Hanoi vliegveld en naar Hanoi
Je hebt eigenlijk 4 mogelijkheden, zijn er nog wel meer daar niet aan beginnen omdat de kans van oplichting groot is.

1
Spreekt voor zich; is de lokale bus naar het centrum en dan met misschien andere bussen naar naar je hotel.
Is de goedkoopste optie, maar wel meteen een moeilijke en denk niet fijn na aankomst.
2
touristenbus / minibus; is wat duurder, maar je komt wel in de buurt ( soms bij je hotel ) .
Nadeel is dat ze pas vertrekken wanneer ze vol zitten; ben je de eerste kan het wel 1 uur duren voordat ie vertrekt.
3
Je kan een taxi voucher kopen met een vastgestelde prijs van de luchthaven tot aan je hotel.
Maar ga er even vanuit dat je in het "oude gedeelte"wilt gaan verblijven, dan zit je zo aan de 10 a 15 USD ( prijzen veranderen, ik weet de aktuele prijs op dit moment niet, maar daar ergens moet je uitkomen )
4
Wanneer je vooraf een hotel hebt geboekt ( goede tip van Johan ) dan kan het zomaar zijn dat je gratis vervoer hebt van de luchthaven naar het hotel.
Dus misschien bij het vooraf boeken iets om mee te nemen in de prijs.

Taxi algemeen
in Viet Nam Johan heeft gelijk dat er natuurlijk altijd chauffeurs zijn die je proberen te tillen.
Maar de afgelopen 2 jaar is daar een strenge wetgeving op gezet en is heel simpel te vermijden.

Neem alleen een taxi van Mai Linh of Vinasun wanneer je op straat staat en je steekt je hand op voor een taxi.

Wanneer je bij staat bij een winkelcentrum of touristische plek zie je wel iemand van deze 2 maatschappijen of andere bedrijven.
Geef dan aan dat je een taxi wilt en waar naar toe, dan roepen zij een taxi op en op een briefje wordt je bestemming genoteerd en ook het nummer van de taxi.
Zij geven aan de chauffeur door waar je naar toe wilt en dan geen probleem.

Ook bij een hotel , kijk even of bij deze de bewaking / portiers de nummers opschrijft, dan is het save.

vind je de prijs te hoog, dan kan kan je bezwaar maken, is bij gelijk binnen 5 minuten geregeld; niet reclameren bij de chauffeur, geeft alleen maar gedoe.
Maar doe dit bij een kantoor van de taxi maatschappij of schakel iemand in van je hotel en je krijgt je geld terug en de chauffeur is zijn baan , vergunning en vaak ook zijn rijbewijs kwijt.

Kan ook bij de persoon waar je bent ingestapt en die je het briefje heeft gegeven.

Reizen algemeen.
Klopt helemaal, Viet Nam is heel makkelijk te bereizen en je kan, zeker in jouw periode, alles daar regelen.
Ben het wel met Johan eens dat het misschien handig is om wel een hotel bij aankomst te boeken om even te acclimatiseren en te wennen.

Geld
Ik zou voor Viet Nam natuurlijk wel USd meenemen voor je VOA.
Dong kan je niet kopen in Europa, wel van eerdere reizigers deze overnemen, dus misschien wat dollars meer voor de eerste dag ( taxi voucher is ook te betalen in USD ) of VND pinnen op het vliegveld.
Je kan op de ATM ook kiezen welke coupures je wilt hebben, dus pin zoveel mogelijk naar behoefte.

USD
Inderdaad word in Cambodja bijn a alles betaald in USD.
Die kan je in Viet Nam kopen, Cambodja of meenemen vanuit Nederland.
Keuze is aan jouw, want denk dat speculeren op koersverschil in geval niet echt relevant is.

Dan wel echt wat kleine coupures kopen ivm met het betalen van bijv. de tuktuk.

Pasfoto’s
Wat ik zo lees wat je wilt bezoeken, heb je er minimaal 2 nodig ( neem er gewoon 4 mee ).

Route,
Laat ik even voor je open, want denk dat je deze daar wilt bepalen?
Wat ik je wel wil meegeven is even te kijken naar Mai Chau ipv Sapa.

Mai Chau is mooier, goedkoper, korter reizen, makkelijker in een schema enz.

Ben wel benieuwd wat voor schema dat je in gedachten had; kan je dan misschien wat gedetailleerder adviseren?

Hoop dat dat onze antwoorden je kunnen helpen, met je idee om hoe te reizen en met welke zaken je rekening moet houden?

Gr.
Ton.

1 like

Beste Johan en Ton,
Dank voor jullie uitgebreide informatie en tips! Het visum on arrival is geregeld. Ik neem dollars mee vanuit Nederland en boek voor de eerste 2 dagen Hanoi een hostel/hotel.
Ik denk ook dat ik de tip van Johan ter harte neem en van tevoren lodges selecteer. Dan boek ik in Vietnam kort van tevoren. Dit zal uitzoekwerk schelen.
Ik heb een reisschema gemaakt als richtlijn voor de eerste 3 weken:

23/7 Vertrek Amsterdam
24/7 Bangkok -> aankomst Hanoi 13.45. Hostel/hotel in old quarter.
25/7 Hanoi
26/7 Naar Halong Bay/Bai Tu Long. Aldaar overnachten.
27/7 Halong Bay/Bai Tu Long-> Hanoi.
28/7 Hanoi naar Mai Chau met vroege bus. overnachten MC homestay.
29/7 MC (homestay) -> omgeving
30/7 Van MC (evt via Ninh Binh). Overnachten in Hanoi.
31/7 Hanoi-Hue(vroege vlucht) bezoek citadel Hue.
1/8 Hue-Danang (trein)
2/8 Danang.
3/8 naar Hoi-An
4/8 Hoi-an
5/8 Hoi-an – nha-trang
6/8 Nha-Trang: dagje strand
7/8 Nha-trang-Dalat (easy riders)
8/8 Dalat: elephant waterval, silkfarm, coffeefarm en tempel, crazy table
9/8 Dalat
10/8 naar Ho Chi Minh City
11/8 HCMC: tunnels.
12/8 Mekong Delta: fietsen
13/8 Mekong Delta (Can Tho)
14/8 Chau doc –Phnom Penh (via Vinh Xuong, per boot)/ eerst 2-3dgn Phu Quoc en (via Ha Tien) Phnem Penh.
15/8 Phnem Penh

Daarna Cambodja waarschijnlijk voor een week, en een week Thailand. Op 28 augustus houdt mijn avontuur al op.

• Halong bay en Mai Chau wil ik in Hanoi regelen. Als ik het zo lees in het forum zal dit geen probleem opleveren. Voor Halong Bay niet de allergoedkoopste nemen gezien slechte kwaliteit. Homestay in Mai Chau ook in Hanoi regelen.
  • Biedt strandeiland Phu Quoc nog interessante bezienswaardigheden? Ik zal op mijn reis van noord naar zuid immers al voldoende strand tegenkomen.
  • Is er nog iets in de Mekong delta dat ik niet mag missen?
  • Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij de grensovergang naar Cambodja? Voor zover ik weet verkrijg je je visum aan de grens en betaal je in dollars. Soms worden er wat “extra kosten” gevraagd bovenop de 20 dollar voor het visum. Het is handig dit te betalen gezien je anders een paar uur mag wachten. Het wordt via grensovergang Xa Xia indien ik vanuit Phu Quoc reis of Vinh Xuong indien ik vanuit Chau Doc reis.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
Gr Ronald

Hallo Ronald,

Heel erg bedankt voor het plaatsen van je schema.

Ik hoop dat je niet boos bent om toch op sommige dagen een suggestie te plaatsen.

2-8
Deze snap ik niet; ik zou het zo doen.

1-8
Hue met de mausoleums en wat varen
2-8
Hue naar Danang

Andere optie

7-8
De reis van Nha Trang naar Dalat is maar een uur of 4 en denk dat je dit als een hele dag hebt afgesproken?
Misschien handig om dan de Elefant waterval in deze trip mee te nemen, je komt er langs.

Super van je om de Crazy table te willen zien; denk dat je nog tijd over hebt om deze ook op deze dag mee te nemen.
Zo bespaar je tijd op de 8e .

Je komt ook langs de tempel, maar leuker is het om dit met de kabelbaan te doen op de 8e.

13-8
Je moet wel zorgen dat je op 13-8 / 148 overnacht in Chau Doc omdat de boten vroeg in de ochtend richting PP gaan.

Problemen eventueel.

MC
Geen

Halong
Altijd wat te boeken, maar niet altijd misschien je keuze; dus misschien toch even overwegen om vooraf te boeken.

Phu Quoc.
Ik zit een beetje met het probleem van de regen.
Heb je geen regen, dan is PQ helemaal leuk en je kan de gevangenis bezoeken, nationaal park enz.
maar heb je pech en het regent dan zit je wel op een eiland.

Dus dat even overwegen.

Grens.
Ik geef mijn paspoort en USD aan iemand die bij de vervoersmaatschappij hoort.
Ook vul ik de papieren in op de boot en samen met geld ( 20 USD ) paspoort regelt hij dit verder.
Misschien afhankelijk van maatschappij?

Mekong.
Jammer dat je van de fiets lokatie de plaats niet hebt gegeven anders kan ik dan wel een plek geven in de buurt.

Laat het hier even bij en hoop dat dit je wat heeft kunnen helpen?

gr.
Ton.

1 like