Ik ga volgend jaar augustus op reis naar Vietnam en ik ben al wat rond aan het kijken voor de goedkoopste tickets. Retour op Hanoi lijkt het goedkoopste dus ik denk dat ik daar voor ga. Ik wil ook graag een bezoek brengen aan Cambodja, maar ik vraag me af hoe dat zit met een visum. Kun je met je Vietnam visum eerst het land uit en daarna na bijv. een week het land meteen weer in? Ik was vorig jaar in India en daar kon dat bijvoorbeeld niet.
Ik wil eigenlijk van Hanoi naar Zuid Vietnam en dan naar Cambodja, en vanaf Cambodja (Phnom Penh of Siem Reap) weer terug naar Hanoi vliegen. Ik kan ook andersom gaan… Aankomen in Hanoi, meteen door naar Cambodja en daarna via door Zuid Vietnam weer terug naar boven naar Hanoi. Wat adviseren jullie? Ik heb waarschijnlijk maximaal 25 dagen (helaas). In Cambodja zou ik graag Siem Reap/Ankor Wat bezoeken, voor de rest maakt het me niet zoveel uit, ik wil voornamelijk Vietnam zien. Mocht het allemaal echt te krap worden kan ik Cambodja ook nog schrappen.
Als je Vietnam twee keer binnenkomt, regel dan een visum met dubbele entry. Anders kom je er vanuit Cambodja inderdaad niet meer in. Volgens mij hetzelfde systeem als in India. Wel iets meer geld, maar dan kun je i.i.g. Vietnam weer in.
Wat betreft je route: volgens mij maakt het niet zoveel uit. Allebei heel mooi lijkt me. Wat wel erg leuk is, is om vanuit de Mekong Delta in Vietnam een tour te doen (veel varen) en daarmee de grens naar Cambodja over te gaan. De touroperators kunnen ook je visum voor Cambodja regelen. Andersom is van wat ik heb gehoord wat moeilijker (van Cambodja naar Vietnam op deze manier).
Wel is je tijd wat krap. Wil je in Vietnam over land reizen, dan heb je aan drie weken net genoeg (en dan heb je het eigenlijk alleen over de highlights). Maar je kunt ook binnenlandse vluchten nemen om wat tijd te winnen. Wel wat duurder, maar niet verschrikkelijk duur. Bijvoorbeeld van Hue naar Hanoi (of andersom).
Heel veel succes (en plezier ) met alles uitzoeken van je reis!
Het antwoord op je eerst vraag is ja, je gaat dan voor een multi entry visum.
Je hebt de keuze voor 1 maand of drie maanden.
Je tweede vraag
Ik vind tickets van Cambodja naar Hanoi heel duur.
Ik heb gewoon even gekeken op een willekeurige datum in augustus 2012 en schrok.
Vietnam Airlines kost $325 pp enkele reis.
Dus andere route
Ga even uitdokteren voor Vliegen Nederland ( of ander land op Hanoi ) en terug via Saigon biv.
Of op Nederland naar Bangkok naar Hanoi en vertrek via Saigon - Bangkok - Nederland.
O.i.d.
Ik heb het al diverse keren geplaats op deze site, maar een indicatie van wat mogelijk is over de weg kun je zien op de site van fox reizen, beste van Viet Nam 21 dagen.
Dat betekend eigenlijk dat je Sapa, Meerdaagse tour Halong Bay ( niet aan te raden ) moet overslaan. Of je moet enkele binnenlandse vluchten nemen.
Mijn idee zou zijn
Aankomen in Hanoi, daar wat rondhangen in die omgeving
Dan naar het zuiden en daar Cambodja mee pikken.
En vanaf het zuiden naar huis.
Met wat vliegen is dit te doen en heb je misschien ook nog enkele dagen strand op het eind om bij te komen. De kostenbesparing op de vlucht van Siem Reap naar Hanoi maken dit mogelijk denk ik.
Ik ben zelf in juli naar Vietnam en Cambodja gegaan. Zelf vond ik de reis over de Mekong van Vietnam naar Cambodja toe het mooiste van de hele reis. Je zou zoals wij dat hebben gedaan ook via Bangkok terug kunnen. De reis over land tussen Cambodja ( Siem ) en Bangkok duurde een 10 uur als ik het me goed herinner. Vanuit Bangkok ben je voor 60 dollar terug in Hanoi met Air Asia.
Ik heb deze reis 2 jaar geleden gedaan. Mijn advies zou zijn om van noord naar zuid te reizen. Op deze manier wordt je reis iedere stad beter omdat het communisme steeds minder word. Wij hebben in Saigon uiteindelijk een ticket geboekt naar Siem Riep. Ook het visum kun je bij een hostel in Saigon wel regelen.
Een retourtje Bangkok is wellicht goedkoper, van daar uit kun je voor weinig naar Hanoi.
Mocht je nog meer willen weten, laat het maar weten. Veel plezier !!