Vietnam-Cambodia?

Hallo iedereen,

26 september vertrek ik voor vier weken. Mijn vlucht gaat naar Hanoï. Dus ik ga sowieso naar Vietnam!!! Het land interesseert mij enorm: de cultuur, natuur, hun verleden, de mensen,… Ik heb alleen nog wat twijfel of ik naar Cambodia zou gaan of niet? Er zijn zoveel dingen die ik wil zien in Vietnam, dat ik bang ben teveel tijd te laten ‘verloren’ gaan in Cambodia…
Wat raden jullie mij aan?
En wat zijn de dingen die je ZEKER moet gezien hebben in Vietnam?
Als je een visum aanvraagt moet je kiezen tussen visum met één enkele intrede in Vietnam, of meerdere intredes. Als ik één met meerdere intredes aanvraag en dan uiteindelijk toch in Vietnam zou blijven, betaal ik wel een heel stuk meer. Kan ik één aanvragen enkel voor Vietnam en dan toch nog een visum aan de grens aanvragen voor naar Cambodia te gaan? Of gaat dat dan niet meer??

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Hallo D,

Wanneer ik je plaatsen ga opnoemen die je zeker gezien moet hebben, zeker na gelezen te hebben waar je belangstelling ligt, heb je aan 4 weken Viet nam niet genoeg.

Maar daarom deze vraag, wil je nog ooit terug naar deze regio?
Wanneer je daar bevestigend op antwoord, kan je dan nog altijd Cambodja meenemen?

Zoniet, dan Cambodja niet overslaan en keuzes gaan maken.

Visa
Wanneer je ook Cambodja bezoek op je reis in september betaal je dus 50 USD voor het visum + de service van het visum bureau + visum voor Cambodja aan de grens.
Dit dus wanneer je via VOA reist.

Anders worden de prijzen hoger, wanneer je in Nederland of België het visum vooraf regelt.

Houd ook even de gaten dat ik na 13 reizen ( ongeveer 15 maanden de afgelopen 8 jaar ) naar Viet Nam nog maar misschien 25 % van de mooiste en interessantste plekken heb gezien.

Denk dat je in 4 weken je een keuze moet maken tussen wat touristische en wat mindere.
Aan sommige touristische ontkom je niet ( zijn gewoon een must ) maar aan wat mindere en echt vietnamees cultuur en/of geschiedenis erfgoed kan ik je wel wat behulpzaam zijn.

Ik denk dat op deze lokaties nog niet echt veel mensen zijn geweest.
betekend dus wel dat het vervoer er naar toe helemaal lokaal moet en wat meer tijd kost.

Laat maar weten hoe je route loopt en dan komen er vanzelf wel suggesties van mij en andere mensen.

gr.
Ton.

Hey,

Ik denk niet dat ik ooit nog terugga, al weet je dat natuurlijk nooit zeker. Maw, Cambodja is dus een must see?! Al zal het dan een blits bezoekje worden… :frowning:

Ik ga van Noord naar Zuid. Grove lijnen: Sapa, Halong Bay, Hué, Hoi An, Nha Trang, Ho Chi Minh, Mekong delta en dan had ik graag nog een nationaal park en een ‘paradijselijk eilandje’ aangedaan…
Dat zijn inderdaad de meest toeristische streken, maar ik haal eruit wat de meesten op internet aanraden.
Ik sta zeker en vast open voor de minder toeristische!!! Al kost me dat wat meer geld en tijd!

Ik zou mijn visum in België aanvragen. Dat kost meer zeg je?

Waw, al 13 keren die richting uit!!! Het heeft je dus echt geraakt?

Vriendelijke groeten,

Djoelie

Hallo D,

Ja, ben helemaal verknocht aan dat land.

Wanneer ik zo je reaktie lees, dan is volgens mij cambodja een must.

Ik zou op dit reiscafe even vragen wat je niet mag missen in een beperkte tijd.
deze mensen weten er alles van, ik ben er maar 3 maal geweest en zij waarschijnlijk meer en weten er dus veel meer van.

nu even over je tour.

Nha Trang zou ik overslaan en vanaf Hoi An vliegen op Saigon

Voor nationale parken zou ik gaan voor of / en

Tam Coc - ninh Binh ( cuc Phuong )
net onder Hanoi

of
nationaal-park-phong-nha-ke-bang

Eiland.
Veel mensen gaan voor Phu Quoc.
Is heel mooi maar is heel touristisch. Was hier voor het eerst in 2007 en er was nog bijna geen resort. Dus mensen die er in 2010/11/12 zijn geweest zien een heel ander eiland dan ik de afgelopen jaren heb zien veranderen.

Ben afgelopen januari naar con Dao gegaan; hen wel voor de de duurste optie gekozen.
Maar dit eiland wordt binnen enkele jaren het nieuwe Phu Quoc, twijfel daar niet over.
Hoewel ik dus voor de duurste optie ben gegaan, kan je op deze site ook lezen dat het heel wat goedkoper kan.
Misschien om even contact op te nemen met deze mensen?

Idem voor de Mekong Delta.

Veel bureaus verplaatsen hun trips naar Ben Tre en slaan Cai Be over.
daar zijn nu teveel touristen, dus nu voor ben tre gaan en My Tho overslaan.

Visa
Aanvragen in België kost je voor een multy visum al gauw minimaal 125 euro.

Kosten voor een multy via VOA kost je ongeveer 80 dollar, is toch meegenomen voor max 45 minuten langer bij de luchthaven ( vaak duurt het maar 15 minuten ).

gr.
Ton.

Het lijkt mij ook echt een geweldig land!!! Ik geloof je dus best als je zegt dat je er verknocht aan bent!

Via VOA, wat is dat precies? Gewoon bij aankomst in Vietnam visum aanvragen? Dat kan nooit voor problemen zorgen?

Bedankt voor je tips voor de te bezoeken plaatsen! Phu quoc was eigenlijk niet echt een optie, net omwille van het massetoerisme! Ik had iets gelezen over Whale island. Con dao had ik nog niet over gehoord, maar ik heb’t snel even opgezocht en’t ziet er geweldig uit!!!

Bedankt é!

Groetjes

Hallo D,
Visa,

Nee, niet aanvragen Viet Nam , maar hier in Europa een toestemming aanvragen bij een vietnamees kantoor.

Met deze toestemming ( je krijgt dus een mail met brief van toestemming om deze in te wisselen voor een visum).

Kosten voor de brief 8 to 22 dollar
kosten inwisselen op het vliegveld 25 dollar voor single entry

Is dus goedkoper dan een normaal visum.

Wil je meer tips, laat het weten.

gr.
Ton.

Hoi Djoeli,

Ik geloof dat het jouw topic is dat ik verplaatst heb naar het Vietnam Reiscafé gister. Beetje late mededeling, maar dan weet je dat :wink:

Ik heb niet heel veel aan de tips van Ton toe te voegen. Hij is een enorm grote Vietnamkenner! Wel misschien ter overweging: je kan via tourbureautjes regelen om al varend in een klein bootje over de Mekong de grens tussen Vietnam en Cambodja te passeren. Ik word weer helemaal dromerig als ik aan het varen over de Mekong terug denk. Vond het een fantastische ervaring!

Groetjes, Anne

Hey Anne-Jitske,

Geen probleem voor de verplaatsing hoor, ik had’t zelf nog niet gezien…

Jullie enthousiasme werkt alvast enorm aanstekelijk!

Ik ga hoogstwaarschijnlijk deze reis alleen maken. Dat zorgt niet voor problemen? Zijn er dingen waar ik in’t bijzonder op moet letten?

Groetjes

Djoelie

Alleen reizen kan prima, ook als vrouw. Ik denk dat het wel belangrijk is om geen gekke dingen te doen waaraan je zelf twijfelt, maar over het algemeen is het geen probleem.

Juist met zo’n tour als ik heb gedaan door de Mekong Delta kom je in contact met andere backpackers. De eerste dag was heel toeristisch, maar backpackers zoeken elkaar snel op, is mijn ervaring. Dus ook nog eens extra leuk om in contact met anderen te komen! Ook als je gaat reizen met het open busticket kom je makkelijk in contact met anderen.

Lijkt me echt een hele mooie reis die je gaat maken!

Groetjes, Anne

1 like

Hallo D,

Ik weinig toe te voegen aan de adviezen van Anne.

Maar misschien deze ook handig is.

Taxi

Wanneer je bijv. een traject al eerder gereden heb en de tweede keer met een andere maatschappij de prijs niet, dus veel hoger is, laat je afzetten bij een hotel.
Elk hotel heeft security en deze kan je helpen met eventuele discussie.

Ook je laten afzetten vlakbij de touristen polite, herkenbaar aan hun groene uniform en hun hulp vragen kan ook prijsverlagend werken. Natuurlijk wel wanneer je echt wordt opgelicht met de prijs.

Betrouwbaarste taxi bedrijven zijn
Mai Linh en Vinasun.

let wel op deze spelling, er zijn er ook met dezelfde kleuren en heten bijv. Mai Ling.

De goede Mai Linh en Vinasun hebben repeterende telefoonnummers op het eind en de fakes niet.

Voor het overige is het een veilig land en wanneer je zelf wat rationeel doet is er niet aan de hand.

gr.
Ton.

1 like