Samen met mijn vriend ga ik in juni 2011 voor 4 weken naar Vietnam. We willen dit graag combineren met Cambodja.
We vliegen naar Bangkok en ook weer terug vanaf Bangkok. Wat voor route is voor ons leuk om te doen? Ik wil sowieso de bekende bezienswaardigheden in Vietnam en Cambodja zien, maar waar kunnen we ook naartoe voor wat rustigere steden/natuur?
En kunnen we in Vietnam het beste van noord naar zuid reizen, of beter andersom? En doen we dan eerst Cambodja of eerst Vietnam en dan Cambodja?
Een leuke route zou zijn om van Bangkok naar Angkor Wat te reizen, door te gaan naar Phnom Penh, en om daar een tripje te boeken dat je de grens overbrengt, de Mekong Delta laat zien, en eindigt in HCMC. Daarvandaan kun je per bus naar Hanoi reizen, en stoppen in bv Dalat, Nha Thrang en Hoi An. Vanui Hanoi kun je tourtjes boeken naar Halong Bay en naar Sapa. Terugvliegen naar BKK.
Qua tijd wordt bovenstaande route heel erg krap. Je kan ovewegen om vanuit BKK naar Siem Reap te vliegen. Ook kun je in Vietnam wellicht wat stops overslaan en met het vliegtuig gaan. Ik zou even goed inlezen wat je waar kan doen, en wat je perse wilt zien. Houd rekening met lange reistijden in Vietnam, het is een uitgestrekt land.
Bang Kok -Siem Reap (vliegtuig)
Siem Reap - Hanoi (vliegtuig)
Hanoi naar beneden richting Ho Chi Minh city (ik raad je de trein aan. Hard bed valt goe mee. Veel leuker dan bus. Wel wat duurder.)
Ho chi minh - langs de mekong naar Phom Phen. (ik raad je bus aan, boot is traag) (Killing Fields niet vergeten.
Vandaaruit terug Bang Kok. (vliegtuig.)
Je schreef dat je maar 4 weken hebt en toch veel wilt zien.
Jenny suggereerde terecht dat je misschien toch binnenlandse vluchten moet overwegen.
Om geheel Viet Nam over de weg te doen of per trein is in mijn ogen geen optie voor dit tijdbestek.
Het land is groot en het vervoer is traag, reken op ongeveer 60 km/hr; dus met een lunch erbij is 400 a 450 km per dag, is 8 uur wel voldoende lijkt mij. Van Saigon naar Hanoi over de A1 is 1900 km en jammer van de vakantiedagen. Daarom de volgende suggestie.
Van Bangkok meteen naar Hanoi en omgeving bekijken ( Sapa, Hanoi en Halong Bay ) 7 dagen
Vliegen van Hanoi naar Danang ( Hue, Hoi An ) 4 dagen
vliegen naar Nha Trang ( mooi strand en wat relaxen en uitgaan ) 2 dagen
rijden naar Dalat ( rustige stad en veel natuur ) 2 dagen
rijden/vliegen naar Saigon ( stad en Cu Chi ) 3 dagen
rijden naar Can Tho en de drijvende markt enz 2 dagen
Van Can Tho via Chau Doc naar Cambodja 7 dagen
van Cambodja naar Bangkok en naar huis 1 dag
Wanneer je Sapa zou overslaan en 1 overnachting Halong Bay ( of een dagtour ) pakt kun je nog enkele dagen op een Thais strand bijkomen van de reis en de indrukken.
Persoonlijk vond ik Sapa en Halong Bay (maar met name Sapa) het mooiste stukje van Vietnam. Ik zou juist DAT niet overslaan.
Veel vliegen kan, maar ik denk dat het meer rust geeft als je OF het noorden van Vietnam laat schieten, OF het zuiden, OF Campbodja. Bewaar een deel gewoon voor devolgende keer en geniet van de reis die je nu maakt, in plaats van alleen maar te rennen en te vliegen. Die landen lopen niet weg! :wereld:
Smaken verschillen, ik vind Sapa, behalve buiten de touristische plekken, niet echt geweldig en te touristisch voor waar ze voor door willen gaan( wel mooie natuur ) en dat Halong Bay wat te positief wordt neergezet en daarom is 1 nacht meer dan voldoende.
Maar dat is mijn mening.
Maar Jenny slaat eigenlijk wel de spijker op z’n kop.
Misschien is het beperken tot een gedeelte van Viet Nam of Cambodja laten schieten eigenlijk wel een zeer goede optie.
Zat er ook aan te denken, maar dacht laat ik eerst eens schrijven wat je eigenlijk allemaal moet reizen om al je wensen te realiseren.
Zou het noorden dit maal overslaan en eventueel met een volgende reis naar China of Laos het erbij te pakken.
Dus deze keer Cambodja en vanaf Danang naar beneden.
Zelf zat ik aan onderstaande route te denken, maar misschien is dat wel helemaal niet haalbaar hoor! Lees graag wat jullie ervan vinden. (maar mis hierin wel Sapa… :mad:) En hoe zouden jullie de trajecten bereizen? Trein, bus, vliegtuig, boot?
Dag 1 Amsterdam - Bangkok
Dag 2 Bangkok
Dag 3 Bangkok
Dag 4 Bangkok – Siem Reap
Dag 5 Angkor
Dag 6 Angkor
Dag 7 Boottocht met Phnom Penh en citytour
Dag 8 Phnom Penh, excursie Killing Fields en Tuol Sleng museum
Dag 9 Phnom Penh – Chau Doc
Dag 10 Chau Doc – Can Tho
Dag 11 Can Tho – GCNC
Dag 12 Cu Chi tunnels
Dag 13 HCMC
Dag 14 HCMC – Mui Ne
Dag 15 Mui Ne
Dag 16 Mui Ne – Dalat
Dag 17 Dalat - Nha Trang
Dag 18 Nha Trang
Dag 19 Nha Trang – Hoi An
Dag 20 Hoi An
Dag 21 Hoi An
Dag 22 Hoi An – Hué
Dag 23 Hué
Dag 24 Hué – Hanoi Dag
Dag 25 Hanoi
Dag 26 Halong Bay cruise
Dag 27 Wandeltocht Cat Ba Island
Dag 28 Hanoi – Bangkok
Dag 29 Bangkok – Amsterdam
Je schema komt dicht in de buurt van het schema wat ik eerder geplaatst had.
Met Cambodja kan ik je niet echt helpen omdat het alweer 4 jaar geleden is dat ik er ben geweest en dus niet echt meer op de hoogte ben van de staat van de wegen nu en eventuele nieuwe wegen.
In PP ben ik afgelopen jaar nog geweest.
Dus daarom vanaf dag 9 de volgende suggesties
dag 9 met de boot of over de weg
dag 10 met de boot of over de weg
dag 11 met de boot de drijvende mart bezoeken en verder met bus/auto naar Saigon.
Misschien onderweg Cai Be aandoen en daar lunchen.
dag 12 afhankelijk van je budget, maar kan ook per speedboot ( is wel duur, $450 per boot).
dag 14/16/17 per bus/auto
dag 19 en 24 vliegen
dag 26 auto / bus
Ook een optie
Van PP naar Can Tho zou je ook een 2 daagse cruise kunnen nemen.
Wat betreft het reizen van A naar B, raad ik een open bus ticket aan. Goedkoop en je gaat meteen van A naar B, alles goed geregeld, maar ietsje duurder dan dat je met het lokale vervoer zou gaan. Wat ik ook erg leuk vond aan een open bus ticket, is dat je veel medereizigers tegenkomt en hier leuk ervaringen mee kan wisselen.
Alleen raad ik niet de slaapbus van Hue naar Hanoi aan. De bedden zijn maar 1.60 meter. Als je klein bent oke, maar niet zo prettig als je lang bent. Je zou dit stuk eventueel per trein of vliegtuig kunnen doen. Ik had denk ik ook liever nog een ‘gewone’ bus genomen i.p.v. de slaapbus.
Van Cambodja naar de Mekong Delta zou je bijvoorbeeld een boottocht kunnen doen. Ik heb het als heel bijzonder ervaren om door de Mekong Delta te varen.
Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring en tips hebt en alvast veel voorpret gewenst!
Ik heb een gewone nachtbus van Hue naar Hanoi genomen, en dat was een van m’n ergste busreizen ooit (alleen Myanmar was erger). Ik zou je dan ook aan willen raden een nachttrein te nemen, of desnoods een vliegtuig.
Ik vond de boot van Siem Reap naar PP erg tegenvallen. Veel met de bus, weinig met de boot, en zover van de kant dat er weinig te zien is. Moet er bij vermelden dat dit 4 jaar geleden was, en in het droge seizoen.
Ik vind je reis erg vol, maar eerlijk is eerlijk, het is haalbaar.