Advies route: 3 weken Vietnam & Cambodja

Hallo,

Op 16 juli vertrek ik met mijn reisgenootje voor 3 weken naar Vietnam en Cambodja. We hebben inmiddels de route bepaald die we willen gaan volgen, maar weten nog niet hoe we deze exact moeten gaan invullen. We willen veel van het land zien, maar er moet ook tijd zijn om te relaxen.
De begindatum en einddatum liggen vast. De tickets zijn inmiddels geboekt.

Onze eerst opzet van de route is als volgt:

16-7: Vertrek vanaf Amsterdam naar Hanoi
17-7: Aankomst in Hanoi
18-7: Hanoi
19-7: reizen naar Halong Bay, tour van 2 dagen en 1 nacht
20-7: Halong Bay en terugreis naar Hanoi, nachttrein naar Hue
21-7: Hue
22-7: Hue naar Phong Nha Kebang national park, overnachten in Dong Hoi
23-7: Reizen van Dong Hoi naar Hue
24-7: Hue naar Hoi An
25-7: Hoi An
26-7: Hoi An
27-7: reizen van Hoi An naar HCMC
28-7: HCMC
29-7: HCMC
30-7: Mekong Delta
31-7: Mekong Delta, grens over naar Cambodja
1-8: Phnom Penh
2-8: Phnom Penh
3-8: reizen van Phnom Penh naar Siem Reap
4-8: Siem Reap, Angkor Wat
5-8: Angkor Wat
6-8: Terugreis vanuit Siem Reap naar Amsterdam

De tour voor Halong Bay willen we boeken zodra we in Hanoi aankomen. Hetzelfde geldt voor de nachttrein van Hanoi naar Hue.

Graag zouden wij jullie advies willen of deze planning haalbaar is, of dat we plaatsen moeten skippen / toevoegen…

Hallo

graag hoor ik meer over je gehanteerde route en eventuele tips.

Ik ga mogelijks in november voor een (kleine) 4 weken van Hanoi naar Siem Raep
gr

Op zich is het schema te doen, al is het een beetje krap.
Voor Vietnam alleen kun je makkelijk 3 weken vullen.
En voor Cambodja idem dito.

Djoser heeft een mooi schema voor dit traject van 27 dagen.
Daarbij doen ze het stuk Hoi An - HCMC in een paar dagen over land.
Door te vliegen van DaNang (bij Hoi An) naar HCMC sla je dus het middendeel over.
Halong Bay kan eventueel in een dagtour.

Chau Doc is een mooie optie, om daar de boot naar PP te nemen. Maar je kunt ook eerder een bus nemen.
Vervoer is vaak het probleem niet en kun je op korte termijn regelen via je hotel/hostel/guesthouse.
Binnenlandse vluchten zijn wel verstandig om ruim vooraf te boeken.

Het grote gemis in dit schema is het uiterste noorden. Daar kun je ook wel een afzonderlijke reis aan besteden, zoals ik heb gedaan.

Johan

Hoi Thobias,

Ik heb de reis vorig jaar gemaakt en uiteindelijk alleen Vietnam gedaan.
Zoals Johan al aangeeft is het best krap. Het noorden vond ik persoonlijk mooier als het zuiden.
Als ik jou was zou ik daar dus ook echt de tijd voor nemen.

Phong Nha Kebang, het national park is echt een aanrader. Deze excursie heb ik geregeld via Get up & Go Vietnam, Erik. dit is een Nederlander die in Hanoi woont, erg behulpzaam en hij kan je helpen met het visum. Andere excursie kun je prima boeken via plaatselijke buro’s.

Reizen kan prima met nachttrein en slaapbus. Nachttrein kan je van tevoren boeken, zodat je zeker weet dat er plaats is. Er schijnt ook verschil te zitten in de klasse.
Danang naar HCMC heb ik met het vliegtuig gedaan. Niet van tevoren geboekt, omdat ik twijfelde over de datum. Uiteindelijk geboekt via een homestay waar ik zat. Homestay is ook erg leuk om te doen, zo ben ik beland op een echte Vietnamese bruiloft.

Een ander tip die ik je kan geven is een lakenzak meenemen. Bij de tour naar Halong bay sliepen we op een eiland in een soort van bungalow, zonder beddengoed en niet zo’n schoon matras.

Verder moet je gewoon genieten van het prachtige land en de lieven mensen.

Veel plezier met je reis!