Reisvolgorde Vietnam Cambodja

Hallo

Wij gaan binnenkort een rondreis maken van 5,5 weken doorheen Vietnam en Cambodja (eventueel ook Laos). We landen in Hanoi, en vertrekken ook van daar uit terug naar België.

Nu vragen we ons af of het gemakkelijk is om te reizen vanuit Hanoi naar Siem Reap - Phnom Penh en zo vanuit het zuiden van Vietnam terug naar Hanoi te reizen. We zouden namelijk willen eindigen met een strandvakantie. Het noorden van Vietnam (Sa Pa en Halong Bay) zouden we dan al bezocht hebben voordat we naar Siem Reap in Cambodja gaan.
Alle reisroutes die we terugvinden op het internet doen het traject in de andere richting. Zijn er zaken die wij misschien over het hoofd zien qua vervoer?

Vinden jullie dat we Laos er nog kunnen bijnemen voor enkele dagen? Of maakt dat ons schema wat te nipt?

We kijken alvast uit naar jullie tips en weetjes.

Groetjes
Rilana en Hosea

Hallo Rilana / Hosea,

5.5 week is voor Viet Nam en Cambodja voldoende, met laos kan ook maar dan wordt het gewoon wat krapper allemaal.

Je schrijft dat je wil eindigen met een strandvakantie.
Dan wordt die waarschijnlijk in Viet Nam en ook zuidelijk of centraal van het land.

Deze wens is eigenlijk heel bepalend voor je route, daarom ook slim om Sapa en de Bay al helemaal in het begin te plaatsen.

Strandvakantieplaatsen in Viet Nam zijn Phu Quoc, Mui Nee, Nha Trang en Hoi An.
Ekle plaats heeft zijn eigen charme en zijn daarom ook heel verschillend.

Ik denk dat dat je eerste keuze moet worden en daar de route op moet afstellen, anders heb je de kans dat je een trajekt 2x aflegt en dat is zonde van de tijd.
ook bestaat de kans dat je een leuk gedeelte van Viet Nam mist.

Ook de wens van aan het einde is belangrijk, zal het verderop duidelijk maken.

Stel je wilt naar Phu Quoc als strandlokatie.

De route zou dan kunnen zijn

Hanoi, Halong Bay, Hanoi
Hanoi, Sapa, Luang Prabang, door naar PP, mekong delta, Saigon , PQ, saigon Hanoi.
Mis je Hoi An, omdat je strand op het einde wilt.
oplossing zou dan kunnen zijn vliegen naar Danang, bus Hoi An, Qui Nonh, Nha Trang, Dalat, saigon, vliegen naar Hanoi.

andere met PQ

Hanoi, Halong Bay, Hanoi, Sapa, Hanoi, Hue, Hoi An, Nha Trang, Dalat, Saigon, Mekong Delta, Cambodja, Rach Gia, PQ, Saigon, Hanoi, België.
Mis je Laos, of je moet weer enkele dagen noordelijk van Laos verblijven en ter hoogte van de Danang Viet Nam binnenkomen. Kost je wel dagen in je schema.

Voor Hoi An

Hanoi, Halong Bay, Sapa, Hanoi, LP, Cambodja, Mekong, Saigon, Dalat, Nha Trang, Qui Nonh, Hoi An, Hue, Hoi An, Hanoi, Belgie

strand niet op het eind bijv

Hanoi, Halong Bay, Sapa, Vinh, Dong Hoi, Hue, Hoi An ( strand ), Qui Nonh, Nha Trang, Dalat, Saigon, Mekong Delta, Cambodja, LP, Hanoi, Belgie.

Nha Trang / Mui Nee

Bijv.
Hanoi, Halong Bay, Sapa, Vinh, Dong Hoi, Hue, Danang, Hoi An, Pleiku, Cambodja, Mekong Delta, Saigon, Dalat, Mui Nee of Nha Trang, vliegen Hanoi, België

Strand niet op het eind

Hanoi, Halong Bay, Sapa, Vinh, Dong Hoi, Hue, Danang, Hoi An, Nha Trang of mui Nee, Dalat, Saigon, Mekong delta, Cambodja, LP, Hanoi, Belgie.

Ik hoop dat je een begrijpt wat ik bedoel aan de hand van de bovenstaande voorbeelden.

Ik zou wel even op de forums van Cambodja en Laos kijken hoe je het beste kan reizen in die landen. Zij zijn meer op de hoogte van de huidige situatie en kunnen je ook tips geven in die landen.

Houd er ook even rekening mee dat jullie een "multi entry visum "voor Viet Nam nodig hebben.

Mijn ideale route route zou zijn, wanneer ik in jullie schoenen zou staan is.

Hanoi, Sapa, Halong Bay, Ninh Bin provincie + nationale parken, via de HCM route naar naar Cambodja, Mekong Delta, Saigon, Dalat, Nha Trang, qui Nonh, Hoi An, hue , Hoi An, Hanoi, naar huis.

succes verder.
Ton.

Dag Ton

Heel erg bedankt voor je informatie! Wij gaan ons baseren op de route die voor jou ook het meest ideaal lijkt. We gaan nu opzoeken wat er te doen is bij elke stop. Het enige vraagje dat we nog hebben: Hoe geraken we van de Ninh Bin-provincie naar Cambodja? Je zegt via de HCM-route. Reizen we dan in 1 stuk door met de bus naar Cambodja, of is dat beter met het vliegtuig?

Op een later tijdstip zullen we ongetwijfeld op nog vragen stuiten. We weten wat te doen :slight_smile:

Alvast bedankt.

Vele groetjes

Rilana en Hosea

Wow, wat een suggesties Ton! Ikzelf zou ook kiezen voor je ideale optie :wink:

In Vietnam zijn vele tourbureautjes waar je je vervoer kunt regelen met een open busticket. Deze zijn los per plaats verkrijgbaar of in 1 keer als geheel met alle plaatsen die je aan wilt doen. Ook kunnen zij je visum voor Cambodja regelen en d.m.v. het open busticket kun je ook door naar Cambodja (of eventueel Laos). Heel gemakkelijk dus eigenlijk en deze manier raad ik je dan ook aan. Wil je aan tijd winnen, kun je natuurlijk ook per vliegtuig, maar da’s net wat duurder. Regel het wel op tijd (bijv. wanneer je van Vietnam naar Cambodja wilt met open busticket in Hanoi) en inderdaad is een visum met multiple entry voor Vietnam heel belangrijk!

Groetjes, Anne

Hallo Rilana en Hosea,

Ik heb voor jullie voor de HCM route ( ook bekent als de HCM trail ).
Omdat jullie ook te kennen hadden gegeven dat Laos misschien ook leuk was om erbij te hebben.

Vanuit Hanoi kom je altijd door de Ninh Binh provincie en met een kleine omweg naar het westen vind de nationale parken en kan je weer terug door naar de HCM route.
Deze loopt langs de grens van Laos en misschien kan je zo een stukje Laos meepikken zonder veel tijdsverlies.
Kijk maar even op het net wat ik bedoel.
Het is dus niet vliegen, maar gewoon over de weg

In de buurt van Pleiku kan je Cambodja binnen en zo naar de tempels van Angkor Wat of wanneer je via Laos gaat in de omgeving van Pakse.

Ook heb je op deze manier niet 2 x hetzelfde trajekt bij Hoi An en omgeving

Het kost wel wat meer dagen, maar met ergens wat dagen strepen moet het kunnen.
Maar dat moet je zelf even bekijken.

Veel mensen gaan via de kust en als je dan in Hoi An wilt afsluiten met strand dan heb je het stuk Saigon Hoi An 2 x via de kust , of minimaal het stuk Nha Trang naar Hoi 2 x via Dalat.

Na het strand in Hoi An zou ik wel vliegen.
Je kan het doen vanaf Danang ( vlakbij Hoi An ) en Hue tussendoor pakken of na het strand door naar Hue voor 1 overnachting bijv en vandaar vertrekken met het vliegtuig ( Hue heeft een eigen vliegveld ). Natuurlijk kan je Hue ook overslaan. Maar dat is aan jullie.

Mochten er nog vragen zijn, misschien kunnen wij, mensen hier op het forum, jullie verder helpen.

Ton.