Mijn vriendin en ik vertrekken op 1 november naar Vietnam.
Wij landen op 2 november in Ho Chi Minh om 18:15 uur.
Wij vertrekken terug vanop Ho Chi Minh op 25 november om 20:50 uur.
Wij zijn nog volop aan het bekijken wat het beste reisschema zou zijn, en of het haalbaar zou zijn om Cambodja erbij te nemen?
Nadeel is natuurlijk dat we toekomen en terug vertrekken in Ho Chi Minh. Daarom hadden wij al gedacht om van zuid naar noord te reizen, en dan vanuit Hanoi een binnenlandse vlucht te nemen terug naar Ho Chi Minh, of omgekeerd (dus direct doorvliegen naar Hanoi en reizen van noord naar zuid)?
En blijft er dan nog tijd over voor Cambodja of gaat dit teveel worden?
Het zijn veel vragen ineens, maar ik wil eerst een beetje de grote lijnen uitzetten alvorens onze tussenstops te plannen.
Direct doorvliegen kan natuurlijk wel, maar dan je ben volgens mij helemaal gebroken van het reizen.
Ik heb even gekeken op de site van Vietnamairlines en dan zou je de vlucht moeten nemen van 21:00 uur.
Kom je om 22:30 aan en vertrek je naar Hanoi om zeg 22:00 en ben je in je hotel om 23:00.
Heb die niet vooraf geboekt moet je dan nog gaan zoeken.
Lijkt me niet echt een optie.
Maar nu de reistijd in Viet nam zelf + Cambodja.
Wanneer je dit wilt, dan ben je bijna continu aan het reizen en zal je ook veel gebruik moeten maken van nachtbussen of nachttreinen ( dit wanneer je alles over de weg wilt doen )
Wil ook naar Sapa, dan wordt het eigenlijk een onmogelijk wanneer je niet wilt vliegen.
Maar wil je vliegen, dan is het te doen.
Maar ook dan zal je keuzes moeten maken.
Ik denk dat wanneer je strand wilt, dan daar je keuze van laat afhangen, hoe je schema wordt.
Alles over land en strand en cambodja lijkt mij ook bijna onmogelijk.
Wel strand + vliegen bijv.
Saigon - Hanoi ( ochtend vlucht) - Hanoi, Sapa + halong bay ( 7 dagen )
Strand ( keuze voor Nha trang , Pan Thiet/Mui Nee ) vliegen op Danang. ( 3 dagen )
Saigon ( vliegen vanaf Nha Trang of nachtbusbus vanaf Mui Nee bus )
Saigon + tunnel + Mekong Delta 4 dagen
Cambodja 6 dagen
Saigon 1 dag
Zonder strand + vliegen bijv.
Dan wordt het strand Hoi An + misschien Hue en dan vliegen op Saigon.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat je misschien het strand wat later wilde, anders ga je van Saigon naar de Delta meteen naar je strandlokatie en zo breekt het gereis het in het midden met strand.
Wil je geen strand is het omgekeerde natuurlijk ook mogelijk.
Ik heb je even een voorzet gegeven met een mogelijkheid waar je misschien op verder kan borduren.
Alvast bedankt voor je reactie.
Wat betreft vliegen of niet, zal dit voornamelijk een beetje afhangen van het budget. En is het dan aangewezen om de vluchten op voorhand te boeken of kan dit ter plaatse nog? (vooral kwa beschikbaarheid van vluchten dan?)
We zouden inderdaad ook graag een paar dagen strand meenemen. Zijn er hiervoor aanraders? We zoeken zelf iets rustig, niet te toeristisch.
En we twijfelen nog over Cambodja, of dit te doen zal zijn om erbij te nemen. Heb al eens gekeken voor vluchten naar Siem Reap of Phnom Penh, doch vind deze nogal aan de dure kant. Optie is misschien om over land te gaan, maar dan moeten we onze visum nog zien te regelen.
Vliegen
Omdat je in het lag seizoen gaat reizen , is de het wel mogelijk om ter plekke een vlucht te boeken.
Misschien niet altijd de tijd en dag dat je wilt.Ook de supersavers bij diverse maatschappijen zijn niet altijd mogelijk en dus ben je dan wat duurder uit.
Verschil tussen trein en vliegtuig is niet hoog, soms is vliegen goedkoper; misschien dat even uitzoeken.
Houd ook rekening met de transfers. treinstations liggen ook niet altijd in de stad die je wilt bezoeken.
Strand.
dat is een probleem, want deze zijn natuurlijk per defenitie wel touristisch en veelal veel russen.
Reclame uitingen ( voor restaurants ed. ) zijn niet meer in het engels maar in het russisch
Maar je kan op bijna elke lokatie de drukte wel ontlopen.
Geef je lokatie en dan heb ik wel iets waar het wat minder is.
Maar
Er is 1 lokatie waar hooguit 100 westerse touristen zijn, mooi eiland en witte stranden.
Vertier in de avond is er niet, wel wat restaurants, maar niet echt culinair.
Hou je trekken door wouden , sommige is een gids een verplicht ( geloof 25 usd ), rust en geen taxi’s , rijden er niet.
Dan is Con Dao misschien een optie.
Kost je wel een vlucht vanaf Saigon en je moet het vooraf regelen inclusief verblijf en transfer naar je verblijf, zoals geschreven taxii’s zijn er niet. Echt niet op de bonnefooi er naar toe gaan!
Via deze sites krijg je een idee en natuurlijk ook via google
Wij hebben ongeveer dezelfde reis in dezelfde periode op de planning staan, maar dan net 1 dag eerder :). Wij staan dus voor dezelfde dilemma’s. Als jullie het goed vinden, sluiten wij ons dus graag bij deze post aan om wat wijzer te worden!
Om eerst even te reageren op je vragen: het visum voor Cambodja moet geen probleem zijn, want dat kan je gewoon aan de grens regelen. Je moet alleen zorgen dat je een pasfoto bij je hebt en dollars om het visum te kunnen betalen (naar ik begrijp kost dat, afhankelijk van de bui van de douanier, 20 tot 25 dollar ;)).
Wij beginnen in Hanoi, en hebben besloten wel Cambodja erbij te pakken, omdat we vanuit Bangkok terugvliegen, dus wij gaan overland van Vietnam naar Phnom Penh naar Siem Reap naar Bangkok. We houden daardoor 15 dagen over voor Vietnam en 7 dagen voor Cambodja.
Wij hebben er dan al 2,5 week vakantie op zitten, dus wij willen ook wat rust inplannen, bijvoorbeeld door een cruise door Halong Bay (2 dagen) en 3 of 4 dagen strand (waarschijnlijk Mui Né gelet op het slechte klimaat noordelijker :)).
Wij zitten erg te twijfelen over Sapa, omdat we denken dat dat niet haalbaar gaat zijn. Waarschijnlijk gaan wij dit dus overslaan, helaas.
Ook twijfelen we over Hoi An; het schijnt een erg leuk stadje te zijn, maar wij vragen ons af of het niet te veel tijd gaat kosten (en of het het waard is, gelet op het regen/stormseizoen daar).
We hebben mogelijk nog enkele dagen in te vullen, zie hieronder. Een tocht met de Easyriders wordt ook door velen als een hoogtepunt genoemd; misschien kunnen we dat nog inplannen. Maar in welke regio is dat (hoe is dat in te plannen in ons reisplan)?
Mui Ne: als ik het zo op de kaart bekijk, maakt het niet uit of je vanaf Ho Chi Minh naar Mui Ne gaat of vanaf Nha Trang, klopt dat? Andere tips voor strand zijn ook welkom uiteraard!
Is een dag extra in Ho Chi Minh aan te raden? We hebben in dit schema geen tijd om de stad te bekijken en/of de tunnels.
Ons reisplan tot nu toe:
1 Hanoi
2 Hanoi
3 Halong bay
4 Halong bay
5
6
7
8
9 reisdag naar Mui Ne
10 Mui Ne
11 Mui Ne
12 Reis van Mui Ne naar Ho Chi Minh City
13 reisdag (tour richting Mekong boeken?)
14 Mekong
15 reisdag naar Cambodja
16 Phnom Penh (oa Killing Fields)
17 Phnom Penh
18 reisdag
19 Siem Reap (misschien ook Ankor Wat?)
20 Ankor Wat (Siem Reap)
21 reisdag
22 Bangkok
23 Bangkok
24 Vertrek Bangkok – Amsterdam
Niemand kan voorspellen wat het weer gaat doen, iedereen is afhankelijk van statistieken.
Maar het ene jaar hoeft het andere niet te zijn.
Je weet het pas op het moment zelf, dat maakt het plannen moeilijk , of je moet zeggen ik zie wel wat er komt en dan pas ik me er op aan.
Hoi An is en blijft leuk en het weer kan er helemaal goed zijn en dan heb je een prima strandlokatie.
Dus dan is meteen dag 5 t/m 8 ingevuld en kan je Mui Nee overslaan en deze dagen in bijv. Saigon steken.
Maar ook een optie is, en dan de ER erbij.
Op dag 5 vliegen naar Nha Trang vliegveld en door naar Mui Nee; vroege vlucht en aankomst Mui Nee in de middag.
Zo heb je toch een halve dag strand.
Dus wordt dag 9 dan dag 5.
Dan 3 nachten Mui Nee en ben je op dag 8.
Vandaar met de Er naar dalat en omgeving en met hun ook naar Saigon.
Ben je op dag 11 in Saigon en heb je zo dag 12 voor het boeken van eventueel de tunnels en de Mekong.
Rest volgens schema.
Over Cambodja kan ik je wel wat helpen , maar ben er al 3 jaar niet geweest en dus mijn informatie is niet meer aktueel.
Misschien dat andere mensen hier meer van weten anders even via het Cambodja reiscafe?