Reisschema 4 weken Vietnam & Cambodja

Beste lezers!

Van 17 december tot 11 januari ga ik naar Vietnam en daar in mn uppie van noord Vietnam naar zuid Vietnam gaan reizen. Vervolgens had ik het idee om via de Mekong Delta naar Cambodja te gaan (Phnom Penh). Mijn vlucht gaat namelijk terug vanaf Phnom Penh.
Heb al veel via dit forum geleerd en al heel erg veel voordeel kunnen opdoen, maaarrr…heb toch twijfels omtrent mijn reisschema en hoop dat ik
belangrijke dingen niet ben vergeten of misschien juist moet schrappen. Zouden jullie een mening erover willen geven?
En ook de tijd die ik heb ingedeeld in Cambodja…daar ben ik ook niet zo zeker van of dat misschien toch anders moet of niet. Ik ben alleen en hou van een beetje gezelligheid op t einde van mn reis waarbij je ook veel mensen ontmoet etc…maar hoor heel graag tips of dingen die jullie anders zouden doen!!
Ik zou het heel erg op prijs stellen! Hartelijk dank voor jullie tijd! :slight_smile:

14-17 december Bangkok
17 december aankomst Hanoi
18 december Hanoi
19 december Sa pa ( met trein?)
20 december Sa pa
21 december Sa Pa - Hanoi
22 december Hanoi- Halong Bay
23 december naar Hué ( bedoeling is vliegen via Hai Phong naar Da Nang)
24 december Hué
25 december Hué
26 december Hué - Hoi An ( via Da Nang met de trein?)
27 december Hoi An
28 december Hoi An
29 december Nha Trang?? ( <= moet dit beter geskipt worden?)
30 december Nha Trang??
31 december Ho Chi Minh
1 januari Ho Chi Minh
2 januari naar Chau Doc om vervolgens over de Mekong Delta naar Phnom Penh te gaan
3 januari Mekong Delta?
4 januari Phnom Penh
5 januari Phnom Penh
6 januari Sihanoukville
7 januari Sihanoukville
8 januari Sihanoukville
9 januari Phnom Penh
10 januari Phnom Penh
11 januari terugvlucht van Phnom Penh naar Amsterdam

Hartelijke groet

Martijn

Hallo Martijn,

Het eerste wat me opvalt aan je schema is dat je het rustig hebt gehouden; bedoel dat je niet te veel in een beperkte tijd hebt willen stoppen.

Wat me ook opvalt is dat je in dezelfde periode in Viet Nam en Cambodja bent als ik en ook nog 2 x in dezelfde plaats op hetzelfde tijdstip.
Namelijk saigon en PP.

Maar nu naar je vragen en een enkele optie van mij

19-12
Beste met de trein, eigenlijk de enigste logische optie; kan ook per auto of bus, maar kost je echt veel meer reisuren en is minder comfortabel ( bus ).

23-12
Zou even de site van VA in de gaten houden, als ik jouw was.
Het vliegveld van Hue gaat volgens de planning in november, begin december open.
Misschien zijn de tijden van Hai Phong naar Hue gunstig na je Halong trip?
Scheelt je meteen de kosten van de transfer van Danang naar Hue.

Wil je overnachten in Danang, zou ik de bus nemen en via de tunnel gaan, is het goedkoopste en snelste.
Waarom volgt op 26-12

26-12
Zou van deze trip iets leuks van maken en dit met de Easy riders doen en dan zoiets.

• Leaving Hue in the morning our first stop is Elephant Springs where you can wade in the rock pools.
  • Stop for taking photos at Lang Co Beach
  • Crossing the top of the Hai Van Pass (Sea of Clouds)
  • Travel through Danang to stop at the famous China Beach with its fine white sand
  • Stop at Marble Mountains
  • Finish the trip around 4:30pm at Hoi An

29-12
Nha Trang?
Is een moeilijke.
Denk dat het ook afhankelijk is van het weer, maar is een prima lokatie met mooi weer.
Maar wil je vooraf bijv. vliegtickets boeken, dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en Nha Trng overslaan, scheelt ook meteen reiskosten.

Deze kan je dan steken in overnachtingen in Hanoi, dus daar 1 dag meer of 1 dag Hue me meer en dan een dag DMZ erbij of Phong Nha park.
De andere dag dan naar Saigon.

Zou dan de 30e een stadstour doen of mijn wandeling, de Cu Chi.
De 31e kijk je je ogen uit met het opbouwen voor het feest van oud en nieuw.

Voor de eerste januari, kan ik nog wel 100 tips geven voor Saigon.
Deze dagen laat ik even open voor een andere vraag van je eventueel?

2-1
Zou niet naar Chau oc gaan, maar naar Can Tho of My Tho, Ben Tre bijv.
Wanneer je naar Chau Doc gaat ga je naar het noorden en dan ga je weer naar het zuiden voor de Delta, is een beetje onlogisch.

Of je moet de Cambodjaanse Delta bedoelen en zo naar PP.

Van Chau oc ga je met de boot al naar PP en zie je dit al ( Cambodjaanse Mekong Delta )
Met Can Tho heb je de drijvende markt van Cai Rang.
Dan door naar Chau Doc, daar overnachten, en dan de boot naar PP.

kom je volgens je schema aan in PP op 4-1

Cambodja
Misschien bewuste keuze, maar mis Siem Reap?

Laat het hier even bij .
Misschien is dit een bijdrage in je schema?

gr.
Ton.

Hallo Ton,

Hartelijk bedankt voor jouw tips! Jouw tip om met de easyriders te gaan ga ik sowieso doen! Kan je die trip gewoon ergens in Hue boeken?
En wat leuk trouwens dat jullie ook op dezelfde momenten in Cambodja en Saigon zijn! Ja natuurlijk wil ik nog veel meer tips wat ik zoal kan doen in Saigon op 1 januari haha! :slight_smile: de Cu Chi ga ik ook doen!
wat betreft Chau Doc met ik het met je eens ook, heb ik reeds aangepast en ga via Can Tho. Ook al verbetering alweer in mn schema :slight_smile: En dan Cambodja…siem reap niet bewust eruit gelaten hoor! Maar ben bang dat ik ook wat wil relaxen ergens, maar siem reap kan ik moeilijk laten schieten he… wil het ook erg graag zien eigenlijk. Moet eens even kijken hoe ik dat in ga passen!
Verder gaf je aan dat ik het redelijke rustig heb gehouden…zou ik het misschien wat voller moeten zetten met bestemmingen of juist niet?
Nogmaals heel erg bedankt voor al jouw info en tips! Groet Martijn

Hallo Martijn,

Fijn om te lezen dat mijn tips ook een beetje in straatje komen.

Met ER in Hue gaat lukken en kan je daar ( Hue ) regelen, maar wel naar het kantoor gaan en niet via iemand op straat die zegt dat ie een Er is.

Over oud en nieuw in Saigon doen we in een ander topic.

Maar nu even waar ik een beetje mee zit.

23-12
Vluchten zijn gewijzigd en je moet dan overnachten on Hanoi
24-12
Dan een vroege vlucht naar Hue

Dan even je opmerking over rustig houden.

Ik denk dat je wat vaste punten hebt.
De aankomst Viet Nam op 17-12, nieuwjaar op 1-1, en vertrek.

Wil je deze loslaten en bijv. geen nieuwjaar in Saigon, dan kan je SR er wel tussen krijgen en zo ook je aantal dagen Sihanoukville.
Of je moet Sihanoukville laten vallen en strand/relaxen in Viet Nam nemen en deze wisselen voor SR?

Of, je neemt bijv, strand dus in Viet Nam, en een wat luxer hotel in PP met zwembad ter compensatie van strand in Sihanoukville.
Denk dan aan dit bijv.

http://theplantation.asia/about.html

en dan SR erbij?

Doe even een balletje opgooien, maar er zijn legio opties.

gr.
Ton.

Hallo Ton,

En weer ben ik een stukje verder, heel erg bedankt!
Weet je toevallig welke tour naar sapa echt aan te raden is en waar ik die het beste kan boeken? Wilde zo’n 2 tot max. 3 dagen daarheen. Ik zag dat het op eigen gelegenheid kan, maar ik reis sowieso al alleen dus vindt het misschien ook wel leuk om dit in een groep te doen. heb je hiervoor een tip?

Hallo Martin,

Ik kan je hier niet mee helpen helaas.

Het probleem is dat ik de samenstelling van de groep nu niet kan voorzien.

Maar in wat voor gezelschap zit je dan?
Jij als Nederlander tussen Chinezen of Koreanen?
Denk dat je dit ook niet voor ogen had.

Ik weet niets van je budget, maar wanneer je een hotel boekt en je hotel bied een groepstrip aan en de gasten spreken engels, dan weet je zeker dat je contact kan maken.

Maar let dan wel weer op op dat het geen meerdaags iets wordt, want dan betaal je voor je kamer en ook ook eventueel voor een overnachting van de trip.

Dus ik denk dat je misschien gewoon iets moet regel individueel met bijv, de Sapa Sister, weet je zeker dat ze engels spreken en je op overnachtingen ook mensen ontmoet die engels spreken.

Hoor overal goede verhalen over hen/haar, misschien ook een idee?

Andere optie is via een hanoi hotel te boeken bij een reisorganisatie die daar een balie hebben.
Weet je bijna zeker dat je in een engelstalige groep komt, maar de prijs is dan wel hoger.

Meer kan ik er niet van maken, en hoop dat andere mensen er hier ook willen reageren met hun ervareingen?

gr.
Ton.