Wij (mijn vriendin onze zoon van 12 en ik) zijn van plan om in juli 3 a 4 weken naar “Indochina” te gaan.
Hoewel velen het vast zonde zullen vinden om zoveel in 1 reis te willen zien (“elk land is een afzonderlijke reis waard”) willen we toch graag voor een aantal spectaculaire hoogtepunten kiezen.
We denken namelijk niet zo snel terug te komen. Vakantiedagen en geld zijn immers beperkt, en we willen nog veel andere landen zien (waaronder in Azië bijvoorbeeld wél aparte vakanties naar India, China en wellicht de Filippijnen).
Het plan is als volgt:
(in juli dus)
• Amsterdam of waarschijnlijker, want goedkoper: Dusseldorf -> Bankok (1 reisdag)
• Bangkok (2 a 3 dagen)
• Bangkok -> (vliegen) Phnom Penh -> (boot/bus) Siem reap, Cambodja (hopelijk in 1 reisdag)
• Angkor Wat (2 a 3 dagen) • Siem Reap (?) / Phnom Penh (?) -> (vliegen) Hanoi, Vietnam (1 reisdag)
• Halong bay (3 dagen) • Hanoi-> ? -> Krabi, Thailand (1 reisdag)
• verblijf: Railay beach ( 5 dagen) met dagtour naar Hong Island en eventueel Phang Nga Bay
• (eventueel) Tree tops jungle safari Khao Sok nationaal park (3 dagen)
• Phi Phi (2 a 3 dagen)
• terug reis (hopelijk 1 dag)
Het schema was al aardig uitgewerkt (en volgens ons haalbaar) tot we bedachten dat het wel erg mooi is om naar Halong bay, Vietnam te kunnen (vooral omdat we niet zo snel apart naar Vietnam terug zouden gaan).
Echter… waar we genoeg konden vinden over Bangkok -> Angkor Wat (we denken er over om 1 keer de bus, en 1 keer de boot te nemen tussen Siem reap en Phnom Penh), kunnen we weinig vinden over vluchten tussen 1 van de ze steden en Hanoi.
Liefst betaalbaar!
Andersom is ook een optie (eerst van Bangkok naar Hanoi, en dan naar Cambodja).
Ik denk dat de lijnvluchten naar Bangkok echter wel goedkoper zijn dan naar Cambodja of Vietnam, bovendien lijkt Bangkok gunstiger voor de terugreis.
Wie weet hoe je het voordeligst deze combinatie (Bangkok, Angkor Wat, Halong bay) kunt maken, zonder al te veel tijd kwijt te zijn?
Ik kan alleen een vlucht vinden met Vietnam Airlines.
hier de website http://www.vietnamairlines.com/wps/portal/vn/welcome/
Die is inderdaad niet zo goedkoop zo’n 600 euro voor 3 personen. Ik denk dat het makkelijker is om naar Chau Doc Vietnam te gaan en dan de boot te nemen naar phom phenh je bent alleen langer onderweg. Ik denk dat het wat veel is in 4 weken. Waarom geen tijd doorbrengen in Phom Phenh er is veel historie te vinden en ook erg interessant.
Daarnaast heb je ook weer extra kosten voor het visum van Vietnam en voor die korte tijd is dat best zonde vind ik persoonlijk
een helebole vragen-waarvan er velen al eerder beantwoord zijn.
1.BKK-SR: de weg aan de Khemr kant is geheel op orde (stond vanochtend hier in BKk nog aangeprezen in de krant)-en de verplaatsing neemt nog maar 6-7 uur. reken je vliegen-naar airport, check-in, vliegen, naar SR-dan kom je ook op 5 uur tenminste. 2.de site canbypublications geeft de laatste Camb. busschema’s. Can PnPn naar HCMC gaan diverse goede, uitstekende en wat mindere bussen, direkt, tegen 7-10/12US$ enkel. vliegen totaal niet nodig, nmm. er schijnen inmiddels ook doorgaande bussen SR(via PnPn0-HCMC te lopen.
3.die n=boot SR-PnPn is er in feite enkel nog voor toeirsten, nu de weg uitstekend is. duur en er worden steeds meer afzetterijen gerapporteerd. Als je op tijdwinst uit bent zou ik die eerder schrappen.
4.nog zo’n weetje dat velen nog verbaast: het www geeft gewoon niet alle info over plaatselijke verbindingen etc-en VN-air kan je vrijwel niet goed online boeken. ALS je al wat vindt zijn dat de officiele IATA-tarieven, die immers wereldwijd gelden. als het onredelijk hoog lijkt, dan vindt je in 98% ter plekke-via agenturen, lagere vliegprijzen. En angst dat die planes al maanden tevoren volgeboekt zijn is kletskoek. Dus loop in SR eens zo’;n kantoor binnen en vraag-als het toch te begrotelijk is, dan boek je alsnog de bus. ook HTLs etc hoef je niet nu al te boeken-plexat en ter plekke lagere prijs.
5.Han-Krabi: dat is wel HEEL erg ver-zoiets als Oslo-Mallorca. Ken je al airasia.com-onze lokale prijsbokser? kijk daar eens-overstap in BKK en RUIM, zeer ruim de tijd daarvoor nemen-vanwege pascontrole en opnw inchecken, als je het nog niet kent-alles extra kost geld-de basisprijs is ectreem laag-heel goed kijken wat je boekt-en niet-niet alles hoeft, maar mag.
6.mijn mening: PhiPhi is schandelijk overgewaardeerd-koop een boottour, koop dat ‘‘I survived tsunami T-sjirt’’ en kijk even 360 gr rond en je hebt het gezien. veels te prijzig en vol met dronkelappen uit Oz=Australie.
7.een visum voor VN is zeer snel en veel goedkoper in Camb te regelen, dat scheelt weer in kosten en tijd van/naar den Haag. Camb-gewoon aan de grens of op airport kopen, neem cash US$ hiervoor mee.
Bedankt voor de reacties.
er zijn zelfs vragen beantwoord die ik net nog in een Thailand topic heb gesteld (sorry, ik las dat topic eerder dat dit antwoord).
@bkkflyer: erg veel tips, en heel concreet, bedankt!
Ik denk dat we dan idd maar over land terug gaan reizen tussen Angkor Wat en Bangkok (zoals het er nu naar uit ziet komen we Siem Reap binnen met het vliegtuig uit Hanoi).
Is het visum voor Vietnam ook op Bangkok airport te regelen? En dat voor Cambodja?
Denk je dat er voor deze (dure) vlucht Hanoi-Siem Reap ook alternatieven zijn, en dat deze te boeken zijn in Hanoi?
Als ik die site zie, begrijp ik dat je dan met de bus van Siem reap naar de grens gaat en dan een nieuwe moet pakken naar Bangkok(??) Welke overgang, en waar regel je deze bus(sen)?
Eb tenslotte… Wat zou jij aanraden als mooi eiland/ baai in de buurt van Krabi aangezien je erg negatief bent over Phi Phi. Er zijn toch vast ook wel mooie rustigere kanten? Of hebben ze daar geen slaapgelegenheden?
We willen dus eerst naar Railay beach-east , al zijn ervaringen hierover ook welkom (hierover heb ik ook een post in het Thailand forum).
We willen zeker een dagtour maken naar Phi Phi leh, want die foto’s spreken mij erg tot de verbeelding.
Ik houd erg van steile kliffen, ingesloten baaien, een bergachtig binnenland tropische beplanting en natuurlijk mooie stranden.
Ook zou ik graag eens naar Palawan op de filipijnen willen bijvoorbeeld.
De plattere eilanden (of meer dorre) eilanden vind ik er minder “paradijselijk” uit zien.
Maar als het te druk is, dan kan het ook een hoop bederven, dat is waar.
edit:
super! Op de getipte site staat inderdaad erg veel beschreven over de reis over land (SR-BK)
visums; basiskennis-die koop/arrangeer je-ALS dat al kan voor ‘‘on arrival’’(lang niet altijd het geval) natuurlijk nooit buiten het land in kwestie. Voor VNam MOET je effectief-altijd tevoren regelen, al is er wel een veel duurdere mogelijkheid het dan pas on arrival via een opgetrommelde agency na arrival-voor pasprtcheck te regelen. Je schijnt nu opeens je route om te keren-dat verwart. ALS je eerst Khmer en dan VN doet is het fluitje van 1 sent VN-visum in Camb=Khmer te regelen. Dus op Swampy, onze nwe airport hier is out of the Question. Op Swampy kan je als NLer geen enkel visum kopen/regelen-ook niet voor Thailand (visum on arrival is niet voor NL-je krijgt een 30-day visum exempt ingestempeld als je niks regelt tevoren).
vragen over bus-etc al beantwrd in die sites met alle info.
Islands: het komt me voor dat je toch een groot deel van de niet erg lange reis langs een beach wil luieren. Ik ben geen beachtype, al dat zand tussen je tenen. Bovendien ontgaat het mij geheel waarom een eiland beter zou zijn als een ander strand. En ik ben vaak realisties-sienies/cynisch, wat veel mensen als Thaild afkraken betitelen.
Er is een site (naast die overbekende reisgdsen) die veel eilanden beschrijft, van een Austrl. isles-freak: iets als tezza-thailandbeaches andislands.blogspot-met google kom je er wel.
Ik denk dat ik de visums maar in NL regel voor de zekerheid.
Je komt idd een beetje cynisch over, maar geeft wel wederom een hele goede tip voor een site (locaties rond Krabi), dus erg bedankt, daar kan ik wel wat mee!