(ik wist niet of het beter was dit bericht in het Tahiland of Cambodja forum te plaatsen, mede omdat de volgorde niet geheel vast staat).
Goedendag,
Wij (mijn vriendin onze zoon van 12 en ik) zijn van plan om in juli 3 a 4 weken naar “Indochina” te gaan.
Hoewel velen het vast zonde zullen vinden om zoveel in 1 reis te willen zien (“elk land is een afzonderlijke reis waard”) willen we toch graag voor een aantal spectaculaire hoogtepunten kiezen.
We denken namelijk niet zo snel terug te komen. Vakantiedagen en geld zijn immers beperkt, en we willen nog veel andere landen zien (waaronder in Azië bijvoorbeeld wél aparte vakanties naar India, China en wellicht de Filippijnen).
Het plan is als volgt:
(in juli dus)
• Amsterdam of waarschijnlijker, want goedkoper: Dusseldorf -> Bankok (1 reisdag)
• Bangkok (2 a 3 dagen)
• Bangkok -> (vliegen) Phnom Penh -> (boot/bus) Siem reap, Cambodja (hopelijk in 1 reisdag)
• Angkor Wat (2 a 3 dagen)
• Siem Reap (?) / Phnom Penh (?) -> (vliegen) Hanoi, Vietnam (1 reisdag)
• Halong bay (3 dagen)**
• Hanoi-> ? -> Krabi, Thailand (1 reisdag)**
• verblijf: Railay beach ( 5 dagen) met dagtour naar Hong Island en eventueel Phang Nga Bay
• (eventueel) Tree tops jungle safari Khao Sok nationaal park (3 dagen)
• Phi Phi (2 a 3 dagen)
• terug reis (hopelijk 1 dag)
Het schema was al aardig uitgewerkt (en volgens ons haalbaar) tot we bedachten dat het wel erg mooi is om naar Halong bay, Vietnam te kunnen (vooral omdat we niet zo snel apart naar Vietnam terug zouden gaan).
Echter… waar we genoeg konden vinden over Bangkok -> Angkor Wat (we denken er over om 1 keer de bus, en 1 keer de boot te nemen tussen Siem reap en Phnom Penh), kunnen we weinig vinden over vluchten tussen 1 van de ze steden en Hanoi.
Liefst betaalbaar!
Andersom is ook een optie (eerst van Bangkok naar Hanoi, en dan naar Cambodja).
Ik denk dat de lijnvluchten naar Bangkok echter wel goedkoper zijn dan naar Cambodja of Vietnam, bovendien lijkt Bangkok gunstiger voor de terugreis.
Wie weet hoe je het voordeligst deze combinatie (Bangkok, Angkor Wat, Halong bay) kunt maken, zonder al te veel tijd kwijt te zijn?
Ook relevante ervaringen mbt ons reisplan (Krabi, tree tops jungle, verblijven op Phi phi etc…) zijn welkom!
Vliegen binnen Cambodja en Vietnam is inderdaad niet heel goedkoop. Je kunt binnen Vietnam met Vietnam Airlines vliegen of met Jetstar. In Cambodja word er veel met de bus gereisd omdat dit meer betaalbaar is voor de cambodjanen zelf. Dus daar zul je eerder met de bus rondreizen.
hallo fotograag,
ja persoonlijk vind ik het inderdaad veel om in 3 a 4 weken te bereizen maar ik begrijp je keuze, ik zou tijdens de eerste paar dagen bangkok zeker een fiets tocht door bangkok maken een echte aanraden dit kan bij andre breuer of bij ko v kessel 2 nederlanders die dit aldaar aanbieden verder zou ik ook naar de tijgertempel bij katchanaburi gaan vooral je zoon zal dit geweldig vinden
vanaf bangkok zou ik met air asia op hanoi vliegen (als air asia hierop vliegt) en dan naar halong bay gaan hier zit je vooral aan boord en kan je heerlijk bij komen van je reis en eerste indrukken van het leven in azie, vanaf hanoi zou ik dan vliegen naar cambodja en angkor wat bezichtigen vanaf hier zou ik over land naar bangkok reizen (goedkoper en dan zie je ook nog wat van het landschap) om vanaf bangkok te vliegen met air asia op krabi vanaf krabi airport kost een taxi naar ao nang 600 bath en naar krabi town ook maar vanaf ao nang is het goedkoper en korter om naar ralay beach te varen hier vandaan per boot naar phi phi en dan even kijken wat goedkoper is om terug te gaan naar bangkok vanaf krabi of phuket (beide met air asia) dit kan je goed doen op de zelfde dag dat je naar huis vliegt vanuit bangkok alleen zou ik zelf nog 1 of 2 dagen bangkok er aan vast plakken om lekker te shoppen
groet dirk :chin:
ps een trip naar hong island en phang nga bay is vaak een combinatie trip (hong island ligt in p n bay)
Een beetje late reactie (ik ben aardig druk), maar bedankt voor alle tips!
Het wordt erg gewaardeerd.
Een aantal vragen/opmerkingen.
We bedachten zelf ook al dat het waarschijnlijk prettiger is om na Bangkok naar Halong bay te gaan, vóór Cambodja en als laatste de eilanden (ook afwisselender: binnenland/ kust). Leuk dus dat dat hier ook geopperd werd
De vlucht rechtstreeks van Hanoi naar Siem Reap is relatief erg duur idd. vergeleken met de Airasia vluchten (oa Bankok naar Hanoi). Maar uit tijdsbesparing (en omdat we het vele vliegen anders snel zat worden) denk ik dat we dit toch liever doen dan via Bagkok naar Phnom Penh + extra overnachting + reis naar Siem Reap.
@ dirkpie:
Van Siem Reap terug naar Bankok over land… Is dat te doen tegenwoordig?
In één stuk? Of wordt je dan gedropt bij de grens? Hoe lang duurt deze tocht, en hoe en waar regel je dit? Zijn er nog grote risico’s (veiligheid/ oplichting / corruptie o.i.d.)?
De tijgertempel lijk me ook mooi, maar niet haalbaar (schema).
Misschien gaan we dus wel die jungle safari doen in Khao sok (waarschijnlijk helemaal op het eind, afhankelijk van de reistijd vanuit Krabi/ Phi Phi en naar Bangkok).
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen, maar misschien moet ik hier een nieuw topic over starten.
Die trip Pnang bay met Hung island lijkt me super (en prettig dat het gecombineerd mogelijk is).
Over Krabi / Railay beach…
Iemand nog tips voor het mooiste / prettige strand daar in de omgeving?
Op de foto’s leek Railay beach-east mij een mooi uitzich op de baai te bieden, maar ik weet niet of er wel een mooi strand is, en misschien verpest de drukte (of iets anders) dit strand wel.
Het hoeft niet precies daar te zijn, als het maar zo paradijselijk mogelijk is, redelijk gesprijsd en een goed uitgangspunt voor de trip naar Pnang bay/ Hung eiland en later verplaatsen naar Phi Phi (voor een paar dagen).
@ dirkpie:
Van Siem Reap terug naar Bankok over land… Is dat te doen tegenwoordig?
In één stuk? Of wordt je dan gedropt bij de grens? Hoe lang duurt deze tocht, en hoe en waar regel je dit? Zijn er nog grote risico’s (veiligheid/ oplichting / corruptie o.i.d.)?
dit gaat goed de weg in cambodja is een paar jaar geleden geheel vernieuwd
de reis gaat inderdaad wel in 2 etappe’s je reist per bus naar de grens en daar moet je zelf de grens over en hierna ga je met een cambodjaanse bus weer verder
je hoeft hierbij niet bang te zijn voor corrubtie en dergelijke
Mooi, gaan we zeer waarschijnlijk ook zo doen (over land dus).
Ik weet alleen nog niet waar ik dat moet regelen (wel een goede site gevonden via dit forum over de juiste grensovergang e.d.), maar dat zal in Siem Reap wel blijken.
Ook las ik dat je voor het stuk SR naar grens het beste een taxi kunt nemen dan een bus. Waarom begreep ik niet.
Mijn vriendin vind juist het idee van met meerdere mensen in een bus fijner (veiliger).
het grote voordeel van een taxi is dat het sneller gaat met de bus maak je diverse stops maar is ook goed te doen ikzelf reis ook graag met bus en/of trein zo ontmoet je nog meer locals
Zelf vond ik Railay West een veel mooier strand dan East. Veel breder (bij eb heb je echt maar een smalle strook op East) en geen mangroves. Het is overigens maar 5 minuten lopen van de ene naar de andere kant. Op deze foto kan je redelijk zien (links is west).
Kwa drukte kan ik voor juli niks zinnigs zeggen, in mei was het heerlijk rustig in ieder geval. Vanaf Ao Nang (10 minuten met de boot) kan je trips naar Phi Phi en Phang Nga Bay maken.
wij reizen ook liever met de bus, idd ook voor het contact met de locals. maar de bus waar je in komt als je naar siem reap gaat was bij ons een opgepropt toeristenbusje, waar de ramen niet open konden en het erg heet was, met al die mensen en bagage.
wij zijn uit de bus gestapt en zijn met een taxi gegaan met nog 1 koppel.
ging veel sneller dan met die bus.
je kunt beter bij de grens zelf een visum gaan halen, scheelt je behoorlijk wat. en dan de grens over lopen en dan met de gewone bus of met een taxi naar siem reap.
Ik heb hele goeie ervaringen van Phom Phenh met de bus naar Siem Reap. Ik weet helaas niet meer de naam van de maatschappij. Het was een zeer grote bus en het bedrijf zit bij het postkantoor in Phom Phenh. We betaalde 7 USD per persoon en het was een bus voor zo’n 50 personen. De bus was niet vol dus we hoefde ook niet naast elkaar te zitten. Lekker de ruimte dus. De bus deed er 6 uur over om er te komen. Jij karin ging vast met een minibusje dat lijkt me nooit echt fijn.