Laos of Cambodja?

Hoi allen!

Eind volgend jaar ben ik van plan om samen met mijn vriend naar Laos of Cambodja te gaan (in combinatie met Vietnam. Nu komen we er niet helemaal uit… (duurt nog wel even maar toch!) Wat is nu leuker/mooier? Laos of Cambodja? De historie van Cambodja trekt ons erg maar het feit dat Laos nog enigszins puur en ongerept is, trekt ons ook heel erg.

Wat is jullie favoriet van deze twee, en vooral… waarom!? :smile:

Hoeveel tijd heb je? En in welke maand(en)?
Voor Vietnam heb je al snel 3 weken nodig om van noord naar zuid te reizen. Let ook op dat het noorden van het land een ander klimaat heeft t.o.v. het zuiden. Cambodja is iets makkelijker dan Laos en zou je kunnen beperken tot de hoogtepunten met 2 volle dagen Phnom Penh en 3 of meer dagen Siem Reap, eventueel een paar dagen strand in Sihanoukville wanneer je geen Thaise stranden bezoekt. Overigens kun je makkelijk een maand in Cambodja doorbrengen (ik ben er 7 keer geweest en zou een volgende keer weer minstens een maand blijven). Let op dat september en oktober erg nat kunnen zijn met de nodige wateroverlast, dus beter vanaf november gaan, dan kun je bij de boottochten profiteren van het hoge waterpeil. Reizen door Laos gaat wat meer tijd in zitten. In het zuiden door de afstanden en in het noorden door de bergen. Voor een route dwars door Laos heb je ook al snel 3 weken nodig. Wil je echt iets bijzonders in Laos, dan zijn de minderheden bij Luang Namtha en verder naar het noorden bijzonder. Maar ook mooi zijn de minderheden in het noorden van Vietnam bij Sapa, vooral de markten van Can Cau (zatedag) Bac Ha (zondag). In dat geval zou ik niet alleen in Sapa, maar ook in Bac Ha overnachten.
Johan