Hoi Ingeborg & Koen,
Ik ben zowel in Laos als in Vietnam 3 weken geweest.
De landen verschillen erg van elkaar maar ik vond beide landen TOP!
Het verschil zit hem meer in wat je zoekt daarom zal ik per land een kleine beschrijving geven, mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het wel.
LAOS
Ze zeggen dat de Thaise bevolking glimlacht, nou de Laotianen glimlachen pas echt. De mensen zijn ubervriendelijk en willen je niet direct afzetten. Waarom niet, het is nog niet zo toeristisch als bv. Vietnam. Uiteraard is dit wel in opkomst maar in vergelijking met de omliggende landen zie je een verschil. Daarnaast heeft Laos een prachtige natuur en kun je afwisselend dingen doen zoals de cultuur in Luang Prabang, het feesten en tuben in Vang Vieng, Relaxen in Vientiane, en de geweldige natuur in de omgeving van Pakse. Ons hoogtepunt was de mekong delta, ook wel 4000-islands of Si Phan Don genoemd. Dit is een prachtige stukje met honderen eilandjes. De sfeer op de eilanden is erg laidback. Mensen doen weinig, overal grazen dieren en je kunt er geweldig relaxen maar ook actiever bezig zijn zoals kayakken, fietsen en vissen. Het noorden van Laos schijnt rustiger en mooi te zijn, hier ben ik niet geweest.
Het reizen in Laos is nog ouderwets en ze kennen geen luxe bussen, treinen. Het gaat met name door middel van expressbussen en pickup trucks. Echt een belevenis!! Je zit tussen het ‘gewone volk’ en de boodschappen en soms levert het een houten kont op maar wel een ervaring. Er zijn wel binnenlandse vluchten maar die zijn prijzig.
VIETNAM
Vietnam is een land met een gekke vorm waardoor het reizen veel tijd vergt. Maar goed jullie hebben voldoende de tijd dus het is makkelijk mogelijk. Vietnam valt het beste te omschrijven als DRUK! Zowel in mensen als in brommers. Als je door de straten van HCMC loopt zie je overal stroomdraden, brommers, herrie en mensen. Toch geeft het sfeer en zie je ook mooie mensen, straatstalletjes & kleine restaurantjes. Zeker de moeite waard. Vanuit HCMC kun je oa. de Cu Chi tunnels bezoeken (Vietnamoorlog) en de Mekong-Delta verkennen met oa. floating markets. Verder schijnt Dalat erg mooi te zijn, hier ben ik zelf niet geweest. Ook heeft Vietnam mooie stranden, deze heb ik ook niet gezien. Halverwege Vietnam ligt Hoi An, een gezellig Fransuitziend stadje wat bekend staat om de het goedkoop en snel laten maken van maatkleding! Hanoi is ook een geweldige stad, iets rustiger dan HCMC maar net zo mooi. Vanuit Hanoi Kun je noordelijker reizen naar bijvoorbeeld de bergstammen rondom Sapa en kun je het verschijnsel Ha Long Bay bezoeken, een gebied van krijtrotsen die omhoog steken uit de oceaan. Vietnamezen willen mss meer van je maar ik heb het niet als vervelend ervaren.
Het reizen in Vietnam kan per speciale backpackersbus, trein! en vlietuig, welke makkelijk en goedkoop is. Zeker met het oog op de lange afstanden. Wanneer je per trein van HCMC naar Hanoi wilt, heb je 3 dagen nodig.
Jullie kunnen ook een combi maken gezien de 4 a 5 weken die jullie hebben bijvoorbeeld door de grens Cambodja-Laos over te gaan bij Si Phan Don (wel vooraf visum regelen) en dan omhoog te klimmen via Pakse, Vientiane, Vanvieng, Luang Prabang en dan oostwaarts richting Vietnam met uiteindelijke bestemming Hanoi, voor Sapa en Ha Long Bay.