Laos of Vietnam

Hallo allemaal,

Hoop dat jullie me kunnen helpen met het maken van een keuze… Omdat ik van mijn werk een maand vrij kan nemen, heb ik geen tijd om beide landen te bezoeken en zal ik een keuze moeten maken. (Laos of Vietnam)
Het word dan in november. Ik hou erg van rust en natuur, ben geen uitgaanstype en wandel graag.

Wie is er in beide landen geweest en kan me advies/tips geven. Ik vind het zooooo moeilijk om te kiezen!

Groetjes Afke

Hallo afke
Ja hey
ik ben in beide landen geweest
en ben maar terug van 2 maanden laos dus
laos is zeer mooi en rustig
de natuur is daar wondermooi,
en ge moet zeker een boot tocht doen met de slowboot echt de moeite waard
er is veel te zien hoor

groeten van jose
dus moest ik u zijn dan kies ik voor laos daar u de tijd niet heb voor allebeide te doen
en wandelen kunt ge veel in laos

Hoi Afke,

Ik ben ook in beide landen geweest en je staat voor een lastige keuze!
In Noord Vietnam kun je bijvoorbeeld super mooie en lange wandelingen maken in de natuur. Je hebt daar verschillende wandelroutes waar je met
een gids langs allemaal verschillende stammen komt en daar bij de mensen zelf kunt blijven slapen. Hoe groter je route hoe minder kans je hebt op
veel toeristen. Vietnam vind ik echter in vergelijking met Laos toch wat drukker over het algemeen gezien. Ik zou daarom toch voor Laos kiezen in jou geval. Het is er rustig en je hebt er prachtige natuur waar je kunt wandelen. Beide zijn mooie landen en een bezoek waard en ik wens je succes met je keuze! Laat je weten wat het is geworden?:wereld:

Ik heb mijn keuze gemaakt!! Ik vlieg op Bangkok, pak dan Ayutthaya mee en ga met de nachttrein naar Chiang Mai.
Vanaf daar richting het noorden en de grens over naar Laos :slight_smile:
Na veel verschillende recenties gelezen te hebben, heb ik Laos gekozen omdat het er rustiger is, de bevolking erg vriendelijk is en de natuur
er ontzettend mooi moet zijn… Van Vietnam lees je inderdaad veel over drukte, oplichting, opdringerig… en daar hou ik niet zo van.

De Ha Long Bay en Vietnam zal zeker op mijn lijst blijven staan maar dan voor een andere keer :slight_smile:

Ah je pakt Thailand ook nog mee! Chiang Mai vond ik een mooie stad en vanuit daar kun je ook nog een mooi stukje jungle en de gouden driehoek meepakken als je naar het noorden reist. Je gaat een mooie reis tegenmoet! Geniet ervan!:wink:

Hoi Afke,
Ik zie dat je inmiddels al een keuze hebt gemaakt, wij zijn ook in beide landen geweest (beide 3 weken en ook in 2 verschillende reizen/jaren).
Vietnam is dan toch drukker , wij vonden het geweldig maar dit was ook onze eerste Azië ervaring zeg maar.
Een jaar later Laos ook helemaal super. Laos is echt meer gericht op natuur.
Een uitgaanstype ben je niet zeg je maar dat is in Laos ook echt niet mogelijk.
Alles is in de avond ook vroeg dicht ook de restaurants. Er geld nog een avondklok.
Als je dan denkt ik ga op mijn kamer nog even op internet dat kan niet, rond 10 uur gaat namelijk ook de wifi uit …
Zelf zijn wij omdat we maar 3 weken hadden helaas niet in het noorden boven Luang Prabang geweest.
Als het in je reisplanning past pak dan een slowboot, bij luang Prabang naar de Kuang Si waterfalls, en doe ergens een trekking.
Maar zeker als je er de tijd voor het ga naar Thakhek en rijdt daar The Loop. Een rit van 459 km verdeeld over 4 dagen, heb je de tijd zou je er nog 5 dagen van kunnen maken en een nacht extra verblijven in Sabeidee guesthouse (1ste of laatste stop).
Ik weet niet of je alleen reist maar er is altijd wel iemand waar je je bij aan kunt sluiten vanuit Thakhek. De natuur is er ook schitterend!
Veel pleier met de voorbereiding!!

Hallo Rob en Ingrid,
bedankt voor jullie reactie.
Ik begin mijn Laos avontuur in het noorden en ga vanaf Huoy Xai met een slowboot naar Luang Brabang.
Ook de Kuang Si watervallen staan zeker op mijn lijstje. De rondrit word niks, ik reis met een backpackbus dus heb geen eigen vervoer.
Als ik iemand tref zal ik het zeker in gedachten houden :slight_smile:

Met vriendelijke groet,
Afke Seinstra

Hallo Afke,
De backpackbus…de gewone (touristen) bus??
Als je bij Thakhek bent en je overnacht bij Thakhek travel lodge voor backpackers of villa thakhek luxer ongeveer 15 euro per kamer dat ligt naast elkaar en met dezelfde receptie, dan kun je daar bij Mr Ku motoren/scooters (110cc) huren (10 a 15 USD per dag volgens mij ligt aan het merk dat je huurt , wij hadden vrij nieuwe honda’s). Iedereen die hem rijd vertrekt vanuit daar. Er ligt daar een boek met ervaringen en tips van iedereen. Je kunt je backpack daar achterlaten en je dagrugzak meenemen voor die 4 dagen.Ik denk dat je altijd wel bij anderen aan kunt sluiten. Ik had zelf nog nooit gereden alleen ooit een solextocht hier. Volgens mij moet je je rijbewijs laten zien maar weet het niet meer zeker. Als je nog nooit gereden hebt oefen je daar waar hij bij staat en gaat het dan mag je weg. Je krijgt een A4 met een getekende route waarop alle overnachtingsplaatsen staan, alle plaatsen waar je kunt tanken, (met aantal km ertussen), en alle “bezienswaardigheden/grotten”. Mocht je gaan houd rekening met 4 dagen en overnacht 1x bij Sabaidee guesthouse dit is super daar en een hele leuke eigenaar!!
Mocht je er iets aan hebben ons reisverslag is te lezen op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/ (over de schrijffouten heen lezen)

Groetjes Ingrid

Hallo Ingrid,

ik ga rondreizen met Stray, een hop on hop off bus. Heb dit in Nieuw Zeeland ook gedaan en dit is me goed bevallen.
Zal zeker eens een kijkje nemen op jullie site, leuk!

En Thakhek ga ik even uitzoeken, of ik daar kom en hoeveel dagen ik daar zou kunnen blijven.

Groetjes Afke