Viëtnam of Laos?

Hallo,

dit jaar in september plannen mijn vriend en ik een reis naar Zuid-oost Azië. We zouden een kleine 3 weken rondreizen. Het uitgangspunt was Viëtnam (Hanoi, Hoi An, Ho Chi Minh, bezoek aan de bergvolkeren,de Chichitunnels, Halong Bay…) en dan via de Mekong per boot naar Phnom Phen en vandaaruit naar Siem Raep om de tempels te bezoeken…

Nu heb ik al van enkele mensen gehoord dat Viëtnam wel leuk en mooi is maar dat Laos nog meer de moeite zou zijn dan Viëtnam. Een andere optie is dus op Bangkok vliegen en vandaaruit Laos en Cambodja bezoeken.

Het is onze eerste kennismaking met Azië dus ik weet niet goed meer voor welke optie we nu moeten gaan (we moet in ieder geval kiezen tussen Viëtnam-Cambodja of Cambodja-Laos want we hebben onvoldoende tijd voor de 3).

Kan er iemand me hierover wat advies geven?

Bedankt!

Groetjes,

Katrien

Een kleine drie weken is sowieso niet zo heel erg veel voor twee landen… Zeker wanneer je bedenkt dat de wegen niet zo goed zijn als hier en de reistijden al snel heel erg oplopen…

Ik vond Laos absoluut meer de moeite waard dan Vietnam. Het land is puurder en minder overspoeld door touristen en ik vond het landschap meer bijzonder. Met name het noorden van Laos is te gek, in het bijzonder het gebied rondom Luang Nam Tha en Noi Khiaw. Daarvandaan kun je dan weer per boot naar Luang Praban, een prachtige tovht door de karstbergen. En via Vang Vieng kun je dan afzakken naar Vientiane (niet heel bijzonder) voor een vlucht naar Cambodja. Maar zelfs met vliegen is dit een krappe planning…

Als ik jullie was zou ik echter OF voor Cambodja en de tempels gaan (evt gecombineerd met Bangkok), OF voor (Noord-) Laos OF voor Vietnam. Maar dat is mijn persoonlijke mening, ik hou niet van kunst- en vliegwerk tijdens mijn reis/vakantie en ik verdiep me liever iets meer in een bepaald gebied. Je kan altijd later nog teruggaan, niet?

Succes met het maken van een keus!

Jenny
http://www.outofasia.nl (misschien kunnen m’n verhalen en foto’s jullie verder helpen)

laos-cambodja, zonder twijfel.

Sjaak
www.wereldrondreis.nl

Hallo Katrien,

mijn advies voor voor 3 weken zou ongetwijfeld LAOS zijn!!! ben er zelf dit jaar voor het eerst geweest en ik moet zeggen geweldig. Van de paar europeanen die wij zijn tegengekomen (met uitzondering van Luang prabang dit lijkt op Scheveningen) hoorden wij dat Cambodja in vergelijk met Laos wat tegen viel.
advies voor 3 weken:
amsterdam –>bangkok (bangkok Centre hotel is ons prima bevallen) dan vliegen van bangkok naar Luang Prabang (geweldige omgeving en en veel te doen) per bus naar Vientiene + 10 uur per local bus door een ongelovelijk landschap. van Vientiane per bus laar Savannaketh. aldaar via de tourist infomation wat dag of meerdaagse trips boeken (is ons heel goed bevallen) dan per bus naar paske. Aldaar een local tjuk driver regelen die je daar alles laat zien (bolaven plateau, watervalls etc) dan per bus nog verder naar het zuiden naar de (ik geloof) de 1000 eilanden.
retour paske en per vliegtuig terug naar bangkok.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

veel plezier met de voorbereidingen en nog meer op de geplande vakantie

Groet,
Clim Hendriks
climhendriks@hotmail.com

Geen ervaring met Vietnam, maar Laos vond ik mooier dan Cambodja. Maar deze laatste heeft dan weer een highlight van wereldformaat.
Een brommer huren in deze landen is een leuke manier om het land te verkennen en om in contact te komen met de bevolking.
Drie weken vind ik hoedanook te weinig om een goede indruk te krijgen van 2 landen.

Ben afgelopen najaar ook naar Laos geweest, echt geweldig super vriendelijke mensen en idd nog niet heel erg druk. Vond trouwens een leuke nederlandse site met veel info www.ayuka.nl

Veel plezier met je reis