Hallo iedereen,
Ben zinnens om september 2010 voor een 3 tal weken naar Laos te reizen en een stuk Noord-Vietnam
Ben nu aan het uitpluizen voordeligste reisroute enz.
Ik dacht vlucht op Bangkok,daar de nachttrein naar het noorden en zo Laos in.Een visum voor Laos zou ik daar terplaatse aan de grens nemen.
Na in Laos wat rondgetrokken te hebben zou ik overland Vietnam willen binnengaan.Daar weet ik niet zo goed wat ik zou aanvangen met mijn visum voor Vietnam,zorg ik dat ik er een heb op voorhand of zou ik het terplaatse regelen?
In Vietnam zou ik voornamelijk de route Bac Ha > Sapa > Hanoi willen doen.Ev van Hanoi met vlucht terug op Bangkok.
Zou het eveneens kunnen dat wanneer ik in het begin van mijn reis Laos binnenga ik problemen zou kunnen krijgen in Bangkok bij terugreis? nl. visum verstreken voor Thailand?
Of ben ik wat optimistish om dit in 3 weken te doen?
Zijn er eventueel mensen die deze route reeds gedaan hebben,zoja zou fijn zijn om tips te horen
Bedankt voor de reacties
Bedankt Sjaak,ik zal zeker je sites is bezoeken
Ik besef dat 3 weken wat kort is,maar kan me momenteel niet langer vrijmaken,dus zal hoofdzakelijk in Laos zitten denk ikzelf,maar zie het ginder wel,niks moet en alles kan
Ik denk dat 3 weken prima te doen is als je Laos en Noord Vietnam wilt zien. Maar dan zou ik wel gebruik maken van een vliegtuig tussen Laos en Noord Vietnam, want de nachtbussen tussen die twee landen kost je zeker een hele dag reizen. En als je Thailand niet hoeft te zien, kun je ook kiezen om van Bangkok naar Chiang Mai te vliegen.
De slowboat is een aanrader en laat je meteen veel van het land zien. Het is in ieder geval wel een hele rit. Ik Laos zelf vond ik dat alles meer van hetzelfde was, maar ik kwam dan ook van Thailand, en dat ‘verpest’ voor een deel al de waardering voor wat Laos te bieden heeft. Als het je eerste keer is in die regio dan kun je je in Laos zeker wel vermaken. Als je met Noord Vietnam doelt op Hanoi, Sapa en de Halong Baai, dan heb je daar ook wel een dag of 8-9 voor nodig. De meeste treks naar Sapa en de Baai kosten je minimaal 3 dagen (dus een week voor beide). En je wilt natuurlijk ook nog in Hanoi rondbanjeren, en dan terugvliegen.
Over visa voor Thailand en Laos zou ik me totaal niet druk maken. Thailand kun je in korte tijd 3 keer in en uit gaan zonder dat ze er raar van opkijken. Misschien is het voor jou echter wel handig je visum voor Vietnam alvast in Nederland te regelen.
Bedankt Sado voor de reactie.
Is niet de eerste keer in die regio,dit jaar noord Thailand bezocht,vorige jaren Cambodia en Vietnam van zuid tot Hanoi , maar Laos staat al lang op mijn lijstje,zeker qua natuur / cultuur en ook omdat ik denk dat de grote massa daar niet zit.Het is juist het avontuur ook dat mij aanspreekt om in Laos rond te reizen met vervoer wat voorhanden is,slowboat,trein,bus,taxi enz. en zo Noord Vietnam binnen. Daar vooral Bac Ha en Sapa , Hanoi hoeft zo direkt niet,ik zou zien wat er me van tijd rest. Hanoi zou ik aandoen om terug te vliegen op Bangkok.
Tickets Bangkok heen en terug liggen goedkoper dan zou ik huiswaarts vliegen vanuit Hanoi.
Heb jij Laos helemaal gedaan? Is het land goed te bereizen?
Laos is an sich prima te bereizen, maar het reizen gaat er niet al te snel. Houd daar dus rekening mee!
Zelf heb ik er voor gekozen om niet als de massa per boot van de Thaise grens naar Luang Prabang te gaan, maar om per bus verder naar het noorden te trekken. Dat deel van Laos is prachtig, mooie bergen en afgelegen bergdorpen. Weinig touristen, maar ook weinig faciliteiten. Het gebied leent zich perfect voor (meerdaagse) trekkings.
Na het noorden bezocht te hebben, zou je een tijdje in Luang Prabang en Vang Vieng kunnen vertoeven, om daarna per bus of vliegtuig vanuit Vientienne naar Vietnam te gaan. Zelf ben ik vanuit Vientienne naar het zuiden van Laos gereisd en ben ik via Cambodja naar Vietnam gegaan, dus over dit deel van de route kan ik je weinig vertellen.
Persoonlijk vond ik N-Vietnam het mooiste deel van Vietnam. De prachtige bergen en rijstvelden bij Sapa, ideaal voor nog meer trekkings. Kleurrijke markten en bergvolken. En natuurlijk de karstbergen die in de zee verdwijnen in Halong Bay. Voor het noorden van Vietnam zou ik toch minstens een week uittrekken, maar dat maakt wel dat je tijd in Laos vrij kort is… Het kan allemaal prrima qua reistijden enzo, maar je zult wel moeten bedenken dat je keuzes moet maken en dingen moet skippen. Ik zou dan ook zeker overwegen om toch maar een deel per vliegtuuig af te laggen, hoewel reizen over land veel en veel meer charmes heeft.
Hy Jenny,txs voor de reactie
Het is zoals je zegt,reizen over land heeft zoveel meer charmes,kunt zoveel meer zien,doen en meemaken.
Jouw route is misschien een optie,maar ik had toch graag de grens met Laos en Vietnam over land overgestoken,zo ben ik direkt in N-Vietnam
Zal idd moeten skippen in Laos wil ik de route die ik voor heb relax te volbrengen.
Ik ga me nog wat verdiepen in mijn landkaart en trotter om mijn reis uit te stippelen.
Ik zou overwegen om Vietnam te verplaatsen naar een volgende keer. In Laos is genoeg te zien, en je zult al voldoende lange reisdagen hebben ZONDER helemaal naar Vietnam te gaan. Zeker wanneer je toch al niet echt van vliegen houdt…
(Vergeet niet: je komt op dag 2 van je reis in BKK aan, dus je bent pas op zijn vroegst op dag 3-4 in Laos.)
Ik denk dat je gelijk hebt Jenny,het is dan ook regenseizoen,niet dat ik daar bang van ben,maar als ik tegenslag heb zal het reizen moeilijk zijn,en ook als ik ergens aankom en het bevalt me enorm kan ik wat meer tijd uittrekken. In feite 2 landen op 3 weken,als is het maar het noorden van Vietnam erbij zal wat veel zijn.
Het is tenslotte vakantie en geen race
Ik lees in een van je vorige berichten dat je het noorden van Laos bezocht hebt,over de natuur twijfel ik niet,maar is het zo dat er weinig faciliteiten zijn?Dan denk ik vooral aan overnachtingsmogelijkheden.
Mijn ervaring met Laos is gelimiteerd tot de ‘tourist trail’. Dus, met zijn allen op de boot naar LP, en dan met zijn allen in de bus naar Vienchan (en voor de meeste ook nog een stopin Vang Vieng). Toen ik in Laos was had ik eigenlijk geen zin meer in ‘afgelegen gedoe’ en snakte ik naar de stad; ik vloog dus vanaf Vienchan direct naar Ho Chi Minh City. Aangezien ik eigenlijk nooit een planning maak ben ik dus zo weer ergens weg. Vietnam vond ik zelf waanzinnig. Beter dan Laos, in ieder geval. Ik zou me persoonlijk NIET 3 weken lang in Laos kunnen vermaken, maar dat is mijn persoonlijke smaak. Ik zat er uiteindelijk anderhalve week.
Ik weet zeker dat als je buiten de tourist trail om reist je wel mooie dingen zult zien. Over accomodatie zou ik me in Laos totaal niet druk maken. Uiteindelijk blijft het zo dat de meeste routes al zijn uitgestippeld omdat het land zo moeilijk begaanbaar is.
En zoals de anderen al zeggen: in Laos gaat alles op een gigantisch rustig tempo. Reken er op dat je vervoer van A naar B nooit zo verloopt zoals jij dat graag zou willen. Met dit ‘probleem’ heb je veel minder te maken in Vietnam of Thailand. ‘Probleem’ hier tussen haakjes want als je het goed aanpakt zorg je ervoor dat je genoeg tijd hebt om te genieten van het relaxte tempo van de mensen daar.
Succes met plannen.
Slapen en eten is ECHT geen probleem, al is de keus niet zo uitgebreid als in sommige andere landen. Maar wanneer je genoegen neemt met een vrij kleine kamer, een bed en een koude douche? Je kan in Laos niet overal kiezen tussen 5 soorten pizza en pasta, verschillende junkfood/hamburgers, en dan ook nog eens een uitgebreide Aziatische keuken. Wanneer je het echter geen probleem vind om een aantal dagen achter elkaar rijst te eten? Als gevolg van de oude Franse invloeden, is er overigens ook (stok)brood voor lunch. En de nachtmarkten waar je eet tussen de locals zijn ook aanraders.
Ik vond Laos een heerlijk land, maar Sado heeft gelijk, steden met veel stinkende brommertjes en neonlicht zijn er niet echt. Persoonlijk vind ik dat niet erg, en als je de dorpen zat bent, ben je natuurlijk snel genoeg weg. Wanneer je besluit alsnog naar Vietnam te vliegen, dan kun je als je vooraf het nodige papierwerk doet op het vliegveld een visum krijgen, dus je kan je plannen altijd wijzigen.
Met een bed voor de nacht en een heerlijke Aziatische maaltijd ben ik al tevreden.
Vraagske,is Vientiane de moeite volgens jou?Denk erover om dit laten te vallen.
Mijn eerste idee was om via het noorden van Thailand naar Luang Prabang te reizen,daar enige tijd uittrekken ,dan naar Phonsavan , zo noordwaarts richting Oudom Xay , van daaruit richting Vietnam , grensovergang Dien Bien Phu , heb nu ergens gelezen dat deze grensovergang niet altijd open is voor individuele reizigers?
Afhankelijk van de tijd die dan nog rest zou ik Lai Chau en omgeving Lao Cai willen bezoeken in N-Vietnam (blijft door mijne kop spoken toch.
Ik vond Vientienne niet echt de moeite waard - er zijn zoveel leukere plekken in Laos! Aangezien ik zelf door wilde reizen naar het zuiden, MOEST ik Vientienne wel met een stop vereren… Het is namelijk een belangrijke traffic hub, en als hoofdstad ook DE plek in Laos om snel een visum voor een buurland te regelen. (Maar alles kan ook in Luang Prabang, al duurt het daar vaak net een dag langer.)
Ik ben niet vanuit N-Laos doorgereisd naar Vietnam, dus ik kan niks zinnigs zeggen over dat deel van de route. Wat de grens betreft: je komt ter plekke beslist mensen tegen, die je op de hoogte kunnen brengen van de actuele situatie. En wanneer je dan toch de tijd hebt en flexibel bent, maakt het ook niet uit wanneer je onverwachts/onverhoopt je plannen moet wijzigen.