4 weken Laos (vanuit Hanoi door Laos naar ?)

Hallo reizigers

We maken plannen met 3 dertigers in november ± 28 dagen naar Vietnam, Laos en eventueel Cambodja te gaan. We stippelen dit zelfstandig uit, maar laten ons graag helpen door ervaren reizigers. We hebben nog geen vluchten geboekt want we zijn nog in ontwerpfase over de route.

We wensen vnl. natuur te beleven (fietsen, scooter, wandelingen, zonder constant grove trekkingen te doen) en nemen bij voorkeur het openbaar vervoer. Een stad hier en daar kan want is vermoedelijk verplichte kost, en eigenlijk zouden we graag de laatste dagen het erg rustig aandoen op een strand of relaxte plek.

Geef gerust feedback over zowel de timing, wat jij zou verkiezen, eventuele plaatsen die je net zou toevoegen of schrappen.

Deel 1 : Hanoi naar Vientiane

*Via een reisorganisatie bemerk ik een dergelijke route. Dit lijkt ons al een goede start, dus graag feedback over timing en evt. schrappingen/toevoegingen, praktische zaken…
*
Dag 1 Vertrek
Dag 2 aankomst Hanoi
Dag 3 Hanoi - Halongbaai
Dag 4 Halongbaai - Hanoi - nachttrein naar Lao Cai
Dag 5 aankomst Lao Cai - Sa Pa
Dag 6 Sa Pa
Dag 7 Sa Pa - Lai Chau
Dag 8 Lai Chau - Dien Bien Phu
Dag 9 Dien Bien Phu - Tay Trang/Pang Hok (grens) - Muang Kha
Dag 10 Muang Khua, boot naar Ban Muang Ngoi
Dag 11 Ban Muang Ngoi - Luang Prabang
Dag 12 Luang Prabang
Dag 13 Luang Prabang - Vientiane
Dag 14 Vientiane

**Deel 2 : Vientiane naar ??? **

*Optie 1: zuidelijk doorheen Laos naar Cambodja
**Savannakhet
*Pakse I
*Si Phan Don
*Phnom Penh / Killing Fields
*Siem Reap v/ Angkor tempels.
*terugvlucht vanuit Siem Reap of Phnow Penh?

Mij lijkt dat dit dan wel voldoende is voor de overige 14dagen? Wel niet zo’n relaxte plek om te eindigen, of vergis ik me?

*Optie 2:
*naar midden Vietnam trachten te geraken over land en de route doorheen Vietnam volgen naar Ho Chi Min (of terug noordelijk naar Hanoi?)

*Optie 3:
*Dag 15 Vientiane, vlucht naar Siem Reap
Dag 16 Siem Reap (Angkor)
Dag 17 Siem Reap (Angkor)
Dag 18 Siem Reap - Phnom Penh
Dag 19 Phnom Penh
Dag 20 Phnom Penh - Tay Ninh - Cu Chi - Saigon
Dag 21 Saigon
Dag 22 Vertrel vanuit Saigon
Dag 23 aankomst thuis

(lijkt me ietwat duur qua vlucht en ook een druk schema)

Optie 4:
idem optie 3 maar naar de kust van Cambodja ipv Saigon. De vluchten zijn hier wel duur van Viantiane naar bv. Siem Reap

Optie 5:
na Viantiane doorreizen naar Thailand (Udon Than, Chiang Mai, een eiland, …) om zo naar Bangkok af te zakken…

We staan ook open voor andere opties :slight_smile:

Alvast mijn dank!

Hallo,

Ik ben ook wel benieuwd naar een reactie op je bericht. Ik ben ook van plan voor 4 weken die kant op te gaan en wil Laos ook combineren met Vietnam. Heb getobt over verschillende routes en had nu dit plan:

  1. Vliegen van Bangkok naar Danang om te starten in Hoi An
  2. Van Hoi An per trein naar Dong Hoi om bij Phog Na park te bezoeken of verblijven met evt tussenstop in Hue
  3. Van Phong Na de grens over naar Laos naar Thakek om de Thakek loop te doen. Schijnt een vip bus te zijn van 8 uur.
  4. Van Thakek naar Vientiane… is er nog een leuk dorpje om te verblijven tussendoor?
  5. Vientiane naar Vang Vieng of omgeving… hoef die tubes niet, maar ben te nieuwsgierig om over te slaan.
  6. Vang Vieng naar Luang Prabang
  7. Nog meer noorden van Laos aandoen of vanuit Luang Prabang naar Hanoi voor Hanoi, Ba Tu long Bay en dan naar huis…

mmh weinig reactie. Zijn er dan zo weinig met ervaringen over deze route?
Vermoedelijk boeken we deze week de vluchten. De route werd (onder voorbehoud) enigszins aangepast.

Vliegen op Bangkok en doorreizen naar Udon Thani.

De grens over naar Laos waarbij we deze route (omgekeerd) volgen:
Dag 1 Vertrek
Dag 2 aankomst Hanoi
Dag 3 Hanoi - Halongbaai
Dag 4 Halongbaai - Hanoi - nachttrein naar Lao Cai
Dag 5 aankomst Lao Cai - Sa Pa
Dag 6 Sa Pa
Dag 7 Sa Pa - Lai Chau
Dag 8 Lai Chau - Dien Bien Phu
Dag 9 Dien Bien Phu - Tay Trang/Pang Hok (grens) - Muang Kha
Dag 10 Muang Khua, boot naar Ban Muang Ngoi
Dag 11 Ban Muang Ngoi - Luang Prabang
Dag 12 Luang Prabang
Dag 13 Luang Prabang - Vientiane
Dag 14 Vientiane

Tempo zal bij ons wel iets lager liggen want we hebben ± 30dagen. Tips over nog leuke dingen in die streek zijn zeker welkom.

Nadien vliegen we vanuit Hanoi door naar Phú Quốc om de laatste dagen op strand te vertoeven. Deze vlucht zullen we waarschijnlijk ter plekke boeken omdat het niet evident is nu al in te schatten hoe lang we over het eerste deel zullen doen.

Vanuit Phú Quốc vliegen naar huis (via BKK of Ho Chi Minh)

Ik ben er nog niet geweest, maar op deze manier kom je Vietnam >1 x binnen en heb je alvast een multiple entry visum nodig in Vietnam (is nu ook niet zo duur hoor dacht ik)

De routes die je bij reisorganisaties kan vinden zijn meestal enkel de hoogtepunten terwijl er zoveel meer te zien is. Bij mijn eerste groepsreis (Bangkok-Cambodja en Vietnam) daar heb ik die fout ook gemaakt. Dus mijn raad is om niet te ambitieus te zijn qua route. Ik ben al in Thailand, Cambodja, Vietnam en Laos geweest. En ik zou deze landen niet allemaal combineren in 1 reis van een kleine maand.

De 5 dagen (10-14) die je in je planning hebt voor Noord-Laos waren er in mijn reisplanning zo’n 15. :slight_smile: Vooral Muang Khua en Muang Ngoi vond ik super. Maar ook Luang Prabang en Vang Vieng mag je niet missen vind ik. Vientiane zou je gerust kunnen skippen. Van Luang Namtha had ik iets meer verwacht.

Mijn planning en foto’s van Laos + Thailand kan je hier vinden:
http://www.nielsreizen.be/reizen/laos-thailand-2015/

Dag Niels

dank je voor de reactie. We zijn ons inderdaad bewust van het reistempo van reisorganisaties. Onze vluchten zijn inmiddels geboekt. Heen naar Vientiane (via BKK) en terug vanuit Ho Chi Minh City.

Het leuke is dat onze route ter plekke nog kan bijgestuurd worden in alle richtingen.

deze route doen we andersom en zal alleszins uitgebreider zijn. (± 24 dagen)

Dag 1 Vertrek
Dag 2 aankomst Hanoi
Dag 3 Hanoi - Halongbaai
Dag 4 Halongbaai - Hanoi - nachttrein naar Lao Cai
Dag 5 aankomst Lao Cai - Sa Pa
Dag 6 Sa Pa
Dag 7 Sa Pa - Lai Chau
Dag 8 Lai Chau - Dien Bien Phu
Dag 9 Dien Bien Phu - Tay Trang/Pang Hok (grens) - Muang Kha
Dag 10 Muang Khua, boot naar Ban Muang Ngoi
Dag 11 Ban Muang Ngoi - Luang Prabang
Dag 12 Luang Prabang
Dag 13 Luang Prabang - Vientiane
Dag 14 Vientiane

**Tips over nog leuke dingen in N-Laos en N-Vietnam zijn zeker welkom.
**

Als er nog tijd is vliegen we vanuit Hanoi naar Phú Quốc om de laatste dagen op strand te vertoeven. Deze vlucht zullen we ter plekke boeken omdat het niet evident is nu al in te schatten hoe lang we over het eerste deel zullen doen. Nadien vanuit Phú Quốc vliegen naar huis (via Ho Chi Minh).