Hallo allen.
Hopelijk zijn er mensen die ons wat advies willen geven. Nog tijd genoeg om ons verder te verdiepen, maar dacht via zo’n reisforum is misschien alvast een goed begin.
Aankomende zomer gaan we 4 weken hopelijk genieten van de landen Laos en Vietnam.
We vliegen op Bangkok en hebben vanaf dan exact 4 weken de tijd.
Is het mogelijk in die tijd een combinatie van Laos en Vietnam te bereizen en moeten we dan voor een gedeelte van Vietnam kiezen, of kunnen we met binnenlandse vluchten zowel Noord als Zuid bekijken?
Wat zijn absolute aanraders en een leuke reisroute?
bijv.
1 week zuid Viet Nam met Saigon ( en omgeving ) en de Delta
1 week centraal Viet Nam met Hoi An ( strand en stad ) en Hue ( cultuur ) en misschien DMZ
1 week noord Viet Nam met Hanoi, Sapa en Halong Bay
1 week Laos
Dit zijn wel 5 binnenlandse vluchten
Anders bijv
Bangkok vliegen naar Danang
route over land
Hoi An - Hue - Laos - Luang Prabang vliegen naar Hanoi - Sapa - Halong Bay - ninh Bing
Bedankt voor de reacties!
Op het Laos forum gaven ze aan dat 4 weken een beetje kort is om beide landen te doen, dus misschien kunnen we beter een gedeelte van Vietnam doen en niet helemaal van Noord naar Zuid of andersom.
Maar die vraag kan ik natuurlijk weer beter hier stellen
Als we moeten kiezen in Vietnam wat zijn dan plaatsen waar we absoluut heen moeten en kunnen we beter kiezen voor Noord of voor Zuid? (evt 1 van beide in combinatie met omgeving Hoi An?!
Hoi An zou ik inderdaad in ieder geval aandoen. Wel toeristisch, maar heeft zo’n leuke sfeer!
Mijn ervaring is dat ik de mensen in het zuiden wat vriendelijker vond dan de mensen in het noorden (heeft waarschijnlijk met de geschiedenis te maken). Het zuiden heb ik ook meer bijzonder gevonden, vooral de Mekong Delta. Wel heb je kans op meer regen in het zuiden in de zomer, maar het weer blijft toch lastig te voorspellen.
Aan de andere kant heb je in het noorden wel hele mooie natuur: in Sapa en Halong Bay en Hanoi heb ik geweldig gevonden om te winkelen. Zowel in het noorden (Sapa) als zuiden (Dalat) kun je een bezoek brengen aan stammen. Ik denk dat het er vooral omgaat wat jezelf het leukste vind aan reizen (natuur of cultuur, ook al heb je in beide delen hiervan wel wat)
Vier weken voor Laos en Vietnam kan inderdaad weinig zijn. Binnen drie weken is het reizen van Noord naar Zuid Vietnam (of andersom) wel te doen, maar dan kun je niet heel lang per plek verblijven en dan heb je maar 1 week voor Laos. Dus zelf vind ik het een goede keuze om maar een deel van Vietnam te kiezen en dan naar Laos te gaan.
Alles hangt een beetje af hoelang je in Laos wilt verblijven.
Wil je nog iets van strand erachter aanplakken in Viet Nam?
Maar vind zelf dat Hoi An ( misschien gecombineerd met Hue voor de broodnodige cultuur en geschiedenis ), net zoals Anne-Jitske, eigenlijk wel een must is.
De Mekong Delta, Saigon, Hanoi, Halon Bay behoren hier ook bij.
Wil ook nog bergen dan is Sapa of Dalat de must.
Kan allen maar Anne-Jitske bevestigen wat betreft de vriendelijkheid van de zuidelijke inwoners.
Dit is ook mijn ervaring.
Wanneer je een vroege vlucht ( rond 8 / 9 uur ) neemt dan ben je rond 10 / 11 uur in je hotel.
Is dan alleen wat vroeg opstaan; incheck is uiterlijk 1 uur van te voren. Dus ruim berekend 1 uur transfer, 1 uur inchecken, 1 uur vliegen en weer 1 uur transfer naar je hotel. Je hebt dan nog de gehele dag voor je.
Pff klinkt alsof het nog een moeilijke keus wordt tussen Noord en Zuid
Is er in de omgeving van Hoi An ergens een mooi strand om de vakantie mee af te sluiten?
En zal het nog veel uitmaken of we eerst naar Laos gaan en dan naar Vietnam of andersom?
We hebben een retourticket van Bangkok
Ik zelf vind het strand van Hoi eigenlijk best goed en in jouw periode is de temperatuur ook goed.
Er zijn voldoende hotels langs het strand.
Mijn favoriete hotel, wanneer ik weer in Hoi An ben is river/beach resort.
Ligt niet pal aan het strand, maar is ongeveer 30 seconden lopen en ligt aan de rivier.
De meeste hotels aan de kust, die aan de kust liggen zijn echter niet voor backpacker prijzen, maar best wel goedkoop voor het gebodene; vanaf rond de $50. Dollarkoers is nu goed voor ons.
Wanneer je in Hoi An stad verblijft is het 5 km naar het strand.
Waarschijnlijk ga vliegend naar Bangkok?
Dan maakt het volgens mij niet veel uit.
Kan alleen voor Viet Nam schrijven.
Danang ( 45 minuten van Hoi An heeft een vliegveld en vandaar vlieg je naar Saigon en dan door naar Bangkok.