Vietnam, Cambodja en Laos in 4 weken?

Hoi,

Mijn vriend en ik willen in december naar Vietnam. Als we daar toch zijn zouden we graag ook Camobdja en Laos willen bezoeken. Is dit haalbaar in 4 weken?
Dan nog een vraagje, is het goed te doen om met het openbaar vervoer te reizen (bus en trein)?

Alvast bedankt voor de hulp en tips!

Groetjes,
Laura

Kan wel, maar dan zie je van elk land maar een deel en zul je een vrij hoog reistempo moeten aanhouden. Ik zou het alleen doen wanneer je de komende jaren niet nogmaals naar die regio gaat. Want alle drie landen verdienen meer tijd. Voor alleen Vietnam heb je al snel 3 weken nodig. Voor Laos idem dito. Cambodja ook wanneer je meer dan alleen highlights bezoekt.

Kijk voor wat qua route mogelijk is maar eens bij:

• Djoser, 23 dagen Indochina. Start in Hanoi, eindpunt Saigon. Een prachtige reis, maar je ziet weinig van Vietnam. Wel het schitterende noorden van zowel Vietnam als Laos, al is het daar in december fris ten opzichte van het zuiden.
  • Sawadee, 26 dagen Indochina, maar helaas geen Hanoi.
  • Kilroy, 30 dagen Indochina met een stukje Noord-Thailand.

Wat is jullie begin- en eindpunt, dan kan ik of iemand anders hier wel een voorzetje geven.
Persoonlijk reis ik door Laos en Vietnam het liefste van noord naar zuid: van koud naar warm/heet.

Johan

Ik zou het persoonlijk niet doen. Beter minder landen en echt genieten dan alleen maar bussen en busstations zien.

Hallo Laura,

Zoals Johan en Jenny al schreven is 4 weken tekort voor deze 3 landen.
Bedoel dan om wat minder bekende plaatsen te bezoeken.

Maar wil je in elk land wat van de sfeer proeven, dan kom je wel op de bekendere plaatsten.
Zal dan wel wat veel reisdagen vergen, maar vinden jullie dat geen probleem, dan is er altijd wel een mooi schema te maken met de highlights in de 3 landen.

Met wat creativiteit, kan ik dan ook nog wel enkele dagen strand verzinnen, maar dan moeten er wel , links en rechts, wat keuzes gemaakt worden in lokaties.
Je zal ook open moeten staan om misschien een vlucht te nemen.

Wat ik zou doen, wanneer ik jouw was, is om eerst het advies van Johan te harte nemen; wil je niet meer naar ZO Azië, dan gaan voor de highlights.
Of.
Net zoals ik gedaan heb de eerste keer met Viet Nam, de eerste keer de highlights.
Had geen enkele bedoeling om nog een keer terug te gaan, maar het land had me in de “greep”.

Ben daarna nog 12x terug gegaan en ga nog elk jaar naar plekken waar ik nog niet geweest was en om plaatsten te bekijken waar ik al geweest was te bekijken hoe deze veranderd zijn.

Ik kan je vertellen dat wanneer je 3 of 4 jaar niet in Viet Nam bent geweest, je helemaal opnieuw kunt beginnen om het land te verkennen door al de veranderingen.
Waar ik vroeger een trekking hield in Sapa, gaat het vanaf volgend jaar met een kabelbaan.
Mui Nee is nu 1 groot resort, dus geen hostels meer op de centrale plekken.
Panh Thiet krijgt dit jaar een rechtstreekse verbinding met Rusland ( hebben geen visum nodig ) en dus verrijzen nu super grote hotels aan de kust waar vroeger de hostels waren.

Maar dit even terzijde.

Ja, je kan een mooie reis maken door deze 3 landen, met flink wat reisuren en alleen de highlights.

Misschien een idee is om samen even te kijken wat je zeker niet wilt missen op je reis in december, in de 3 landen.
Wanneer je dat weet, dit aub. met ons te delen en dan kunnen we wel ideeen aandragen.

Budget
Even niet naar kijken, want de Euro is dalende, en dus alle ooit genoemde prijzen in Euros zijn niet echt relevant meer.
Reken alleen nog maar in USD.

Misschien tot een volgende post?
Ton.

Hallo!

Bedankt voor jullie reacties!
We hebben het er even over gehad en toch maar besloten alleen voor Vietnam te gaan :slight_smile: Laos en Combodja wil ik ook heel graag zien, maar daar komen we dan graag een keer voor terug.

We willen nu van noord naar zuid reizen en hebben het volgende een beetje in gedachten:

• Hanoi
  • Sa Pa
  • Ha Long Bai
    -Hué
  • Hoi An
  • Ho Chi Minh stad
  • Mekong Delta
  • evt Phu Quoc

Dit lijkt me wel goed te doen in 4 weken? Zijn er belangrijke highlights of leuke plekjes die we hiernaast nog echt moeten zien/doen?
We weten nog niet precies welke vluchten we het best kunnen nemen, wellicht heen op Hanoi en terug op Ho Chi Minh. Hoewel het volgens mij soms ook goedkoper is om op één stad heen en terug te vliegen en dan een binnenlandse vlucht te nemen. Dat willen we nog even gaan uitzoeken.

Groetjes!
Laura

Hallo Laura,

Denk dat je een goede keuze hebt gemaakt door alleen voor Viet Nam te gaan en de andere 2 landen voor een andere vakantie te bezoeken.

De plaatsten die nu wilt bezoeken zijn makkelijk te doen in 4 weken, en PQ kan er gewoon bij.

Ik zie ook dat je er Sapa bij hebt staan, maar kijk toch eens even naar Mai Chau en verder de Ninh Binh provincie.
Dan ontloop je de andere touristen en heb je meer afwisseling van omgeving en cultuur.
Bergen, regenwoud, cultuur, geschiedenis, minderheden en Halong on land.

De door jouw genoemde plaatsen zijn wel allemaal de touristische en met Mai Chau dus niet.

Maar nogmaals, prima keuze en veel plezier met jullie planning en alle zaken die erbij horen; is net zo leuk als op vakantie gaan bijna.

Hebben jullie nog vragen of ideeën nodig, laat ze AUB weten.

gr.
Ton.