Hallo allen.
Hopelijk zijn er mensen die ons wat advies willen geven. Nog tijd genoeg om ons verder te verdiepen, maar dacht via zo’n reisforum is misschien alvast een goed begin.
Aankomende zomer gaan we 4 weken hopelijk genieten van de landen Laos en Vietnam.
We vliegen op Bangkok en hebben vanaf dan exact 4 weken de tijd.
Is het mogelijk in die tijd een combinatie van Laos en Vietnam te bereizen en moeten we dan voor een gedeelte van Vietnam kiezen, of kunnen we met binnenlandse vluchten zowel Noord als Zuid bekijken?
Wat zijn absolute aanraders en een leuke reisroute?
Makkelijk te doen. In Vietnam zie ik de trein ook als serieuze optie. Van Noord (Hanoi) naar Zuid (HCMC) of andersom is een mooie klassieke route. Enkeltje voor de airco soft-sleeper is iets van € 50 p.p. Kun je bijvoorbeeld onderweg een nostalgische plaats als Hoi An aandoen. Laos vind ik heel mooi, denk het mooiste landschap wat ik ooit gezien heb. Luang Prabang en Vientiane zijn lekker laid-back plaatsen met aardige locals.
Dus bijv als route:
Bangkok, trein>
Chiang Mai, (jungle)bus>
Luang Prabang, vliegtuig>
Hanoi, trein>
Hoi An, trein>
HCMC, vliegtuig>
Bangkok
Als je exact 4 weken hebt om zowel Laos als Vietnam te zien, dan zou ik toch kiezen voor een van de twee. Afstanden zijn groot, wegen zijn vaak slecht (in Laos is geen trein) en je wil toch ook een beetje relaxen tijdens je vakantie en soms een slapen in een stilstaand bed in plaats van in een nachtbus of nachttrein.
Voor de rit van noord naar zuid Vietnam zou ik toch minimaal 3 weken uittrekken. Je moet heen en weer naar Bangkok, dan houd je dus maar een paar dagen over voor Laos.
Je zou kunnen kiezen om in Laos alleen bv Luang Prabang, Vang Vieng en evt Vientianne te bezoeken, maar dan mis je veel mooie delen van het land. Als je zowel het noorden als het zuiden wilt zien, zou ik 3-4 weken in Laos blijven.
ik ben het met jenny eens. wij hebben zelf 3 1/2 week over vietnam gedaan, en dit hebben we nog best snel gedaan omdat we klaar waren met het land/mensen.
laos zijn we 7 weken geweest en geen moment verveeld.
dus ik zou ook kiezen. het zijn echt hele afstanden en de bussen gaan langzaam. trein in vietnam kun je alleen nemen op lange afstanden. op korte afstanden verkopen ze geen kaartjes aan buitenlanders, dusdan weet je pas 1 uur voordat de trein gaat of je mee kunt.
Bedankt voor de reacties, hier kunnen we zeker wel wat mee.
Graag willen we toch wel naar beide landen, maar dan bijvoorbeeld een gedeelte van Vietnam en niet helemaal van Noord naar Zuid of andersom.
Als we moeten kiezen in Vietnam wat zijn dan plaatsen waar we absoluut heen moeten en kunnen we beter kiezen voor Noord of voor Zuid? (evt 1 van beide in combinatie met omgeving Hoi An?!
Inmiddels een beetje verdiept en besloten om vanuit Bangkok eerst naar Laos te gaan en dan door naar Vietnam.
Bangkok
Huay Xai
(evt Gibbon Experience)
slowboot naar Luang Prabang
Luang Prabang naar Vang Vieng
Vang Vieng naar Vientiane
van Vientiane door naar Hanoi
Hanoi - Sapa
Sapa - Hanoi
Hanoi - Halong Bay
Halong Bay - Hanoi
Vanaf daar willen we door naar Hue, Hoi An, Danang? (afhankelijk van de tijd die we nog over hebben in de 4 weken verder naar 't zuiden van Vietnam)
Maar dit is alvast het begin.
Nu de vragen:
Is dit een beetje realistisch?
Heeft iemand ervaring met Gibbon Experience in juli? heb begrepen dat als 't regenseizoen is, het niet echt een aanrader is
Wat is de beste manier om van Bangkok naar Huay Xai te gaan?
Alvast bedankt weer en verdere tips zijn altijd welkom!
Zoals je het beschrijft is het wel te doen alleen zul je redelijk wat moeten gaan vliegen. Anders kom je in tijdsnood. Dit maakt je trip ook sneller. Je bent namelijk als snel 1 dag aan het reizen.
Gibbon Experience kun je ook doen vanuit Chiang Mai. Vind het persoonlijk echt supervet!
Dan zou je dus met de nachttrein vanaf Bangkok naar Chiang Mai kunnen gaan. Of goedkoop vliegen met Air Asia! Vanaf Chiang Mai kun je 2 daagse bus/boottocht boeken naar Luang Prabang.
Het zal vast wel kunnen maar het lijkt erop dat je om de dag* een lange reis moet maken. Dus om de dag uitchecken, in de bus of trein of vliegtuig, inchecken (eventueel eerst nog zoektocht naar hotel). Voor mij persoonlijk is dat veel te gehaast en geen ‘vakantie’, ik zie dan liever wat minder maar wel relaxter en dat ik ook tijd heb om rustig rond te banjeren op plekken en ze wat beter te leren kennen dan alleen een vluchtig bezoekje.
Maar anderen reizen graag sneller en zien graag veel verschillende plekken vluchtiger. Kwestie van persoonlijke smaak. Dat is wel duurder dan langzaam reizen.
4 weken = ongeveer 28 dagen waarvan dag 1 en dag 28 al niet meetellen vanwege het reizen, dus zeg 26 dagen. Je noemt nu al een stuk of 11 plekken plus nog 3/4 optionele. Dus echt bijna om de dag verkassen en een reisdag.
In Laos kost het openbaar vervoer veel tijd: het is bergachtig, wegen zijn niet overal even goed en de bussen willen nogal eens urenlang kapot gaan. Het is een prachtig land, ik had met 3 weken ook maar genoeg om een kleine indruk op te doen (en een weekje Thailand had ik, net als jullie vloog ik op Bangkok, dus in het begin en op het eind wat dagen Thailand, snoept ook al tijd van je totale reis af).
Nogmaals het zal best kunnen maar dit is mijn mening.
En hoe ga je van Vietnam weer naar Bangkok? Terug door Laos kost je een tweede visum van meer dan 30 dollar. Of ga je vliegen?