Zomer 2010 ben ik van plan om negen weken door Laos, Cambodja en Vietnam te reizen. Begin- en eindpunt van de reis is Bangkok (Thailand al eerder bezocht) en ik wil a.s.a.p. door naar Laos (Vientiane en Luang Prabang). In Cambodja wil ik alleen Phnomm Penn en Angkor Wat bezoeken. Focus van de reis ligt dus of op Laos of op Vietnam. Ik weet alleen niet wat te kiezen…
Van Laos met vliegtuig naar Hanoi, om ook Halong Bay te bezoeken. Vanaf Hanoi bij voorkeur door per vliegtuig naar Pakse (Bolovenplateau/ eilanden Mekong), maar daar begint het probleem. Vanaf Hanoi naar Pakse kan niet rechtstreeks per vliegtuig, optie is dus om eerst terug te gaan naar Vientiane/ Luang Prabang en dan vanaf daar evengoed naar Pakse. En vanaf Pakse ga ik het liefst door naar Vietnam (Hoi An denk ik…?!), maar ook dat kan niet vliegend rechtstreeks.
Dus ik vraag me af of ik dan niet beter het zuiden van Laos helemaal kan skippen (meer tijd in Vietnam), om vanaf Hanoi in een keer door naar Hoi An of Ho Chi Minh (Mekong Delta en de Tunnels van Cu Chi) te vliegen… aangezien ik voor mijn gevoel een beetje ‘vast’ zit in Pakse. Misschien dat je met de bus wel vrij makkelijk weer ‘weg’ kan uit Pakse, maar ik heb natuurlijk maar negen weken…
als ik dit plan lees is de eerste gedachte bij mij : zonde nu moet je 2 keer een visum kopen voor vietnam en 2 keer voor laos.
wat zijn je plannen in pakse ? of omgeving ? en wat wil je doen in vietnam, alleen hanoi en halong bai of nog meer.
en hoe ziet de rest van je planning er tot nu toe uit ? als we dit weten kunnen we iets gemakkelijker helpen.
Daar had ik nog niet aan gedacht, 2x visum kopen voor beide landen, is niet zo praktisch inderdaad. Ook zonde van het geld…
In Pakse en omgeving was ik van plan om het Bolovenplateau te bezoeken en de 4000 eilandjes in de Mekong en de dolfijnen (als ze er zijn natuurlijk:)).
In Vietnam twijfel ik erg, ik lees wisselende verhalen over Hoi An, Hue en Nha Trang. In elk geval Hanoi e.o. en Ho Chi Minh City, maar mijn plan was om vanaf Pakse naar de kust van Vietnam (Nha Trang, Hoi An) te gaan, om ook wat strand mee te pakken.
Maar ik twijfel dus of ik niet beter heel Zuid-Laos kan skippen en mijn aandacht op Vietnam te richten en wellicht per trein/ bus van Hanoi naar het zuiden (Ho Chi Minh) kan af reizen, of dat Zuid-Laos wel de moeite waard is en ik beter wat minder tijd in Vietnam kan spenderen…
Vanaf Ho Chi Minh was ik van plan om daar in de omgeving wat te bekijken, Mekong Delta in elk geval en vanaf daar door te vliegen naar Phnomm Penn en daarna verder te reizen naar Angkor Watt. Om vanaf daar weer naar Bangkok te gaan.
Dat is een beetje het idee, ik hoop dat het wat duidelijker is nu!
ik lees dat je het zonde vind om naar Pakse te gaan, omdat je daar vast zou zitten. Pakse is net als heel Laos zo een mooi gebied. houd er rekening mee(uit ervaring), dat als je een bus naar zuid laos wilt nemen, van bijvoorbeeld vientiane, de wegen slecht , maar dan ook echt heel erg slecht zijn! door de oorlog zijn alle wegen zwaar gebombardeerd, en de landen cambodja en laos willen er geen geld uit geven om dit te repareren, want met vliegtuigen verdienen ze meer aan de toeristen. dat vertelde een gids. een reis van Vientiane naar pakse zou 16-24 uur duren geloof ik.
ik zelf ga ook weer terug naar laos in februari, maar twijfel of ik pakse pak om hetzelfde probleem. misschien voor jou handig om naar noord laos te gaan en dan af te zakken langs de beeldschone Mekong rivier(tips kun je altijd bij me checken over het noorden). en dan vanaf Luang Prabang te vliegen op Siem Reap(ankor wat). maar wij zijn meteen daarna die stinkstad uit gevlucht. zeker als je net uit Laos komt is dit echt een hel haha.
ik zou als ik jou was zoveel mogelijk tijd in laos door brengen, te mooi voor woorden.
hoop dat je ook maar iets aan hebt , groetjes sara
oja, koop in Siem Riep, of Phnom Phen het boek: First they killed my father. als je wat meer over de khnmr rouge oorlog wilt lezen. waargebeurd verhaal door de ogen van een kind in de oorlog. kinderen verkopen ze op straat in mandjes.
vergeet de killing fields niet te bezoeken, maar voordat je dat doet eerst naar museum ervan in het centrum.
het zuiden van laos en oook het noorden trouwens vind ik zeker de moeite waard.
wij hadden niet zo heel veel met vietnam en dat kwam niet door vietnam maar meer door de vietnamesen.
mekong delta is wel de moeite waard, daar waren de mensen ook anders dan in het noorden.
en zoals sarah al vertelde eerst in phnom phen naar museum/gevangenis en dan naar de killing fields. killing fields opzich is niet zoveel maar nadat je de gevangenis hebt gezien heeft het veel meer betekenis.
wat sara hier boven schrijft is alweer een beetje uit de tijd-de grote weg zuidwaarts vanaf VTE=langsheen de Mekong is inmiddels in goede staat-en de weg naar Attapeu-Boloven is redelijk goedestaat gebracht (dat is ontw.hulp vanaf Japan=Nihon). Zo rijden er inmiddels bvb elke avond zeer comfortable slaapbusssen van VTE naar Pakse.
Op je probleem kan ik geen echt antw geven-gooi eens een dubbeltje (ojee-hebben we niet meer) op-of beslis nu niks-je hoeft nl nu nog echt helemaal niks te boeken of beslissen. Laos is beslist niet overal erg mooi-maar VNam ook niet-en je noemt vooral een aantal travellers hangouts=een soort enclaves waar elke witte 1e keer toerist heen wil. Dat is helemaal geen verplichting, maar besef wel dat het een soort kermissen zijn waar men vooral schijnt te komen om ‘‘to meet oneanother’’, met wat bergen, of ander lokaals er om heen als decoratie.
Overigens is het airport van Pakse gesloten for the time being-de hele baan wordt gerenoveerd-de planes doen nu Savannakhet aan.
Ik zou zeker de tijd nemen voor Laos, heb dezelfde ervaring met Vietnam als Karin. Wij waren in het noorden van Vietnam niet echt gecharmeerd van de oneerlijke Vietnamezen en hebben daarom het hele zuiden in high-speed gedaan.
Is het niet een idee van Bankok naar Hanoi te vliegen, dan met de trein naar het zuiden En onderweg hier en daar uitstappen.
Vanuit Ho-Chi-Minh met de bus naar Phnom Penh. Van PP met de bus Batambang, een dagje daar rondbrommeren. Met de boot naar Siem Reap.
Maar dan… Van Siem Reap kon ik zo even niet vinden of je direct naar Pakse kan vliegen. Je kan wel over Bankok of misschien is het met de bus ook te doen?
Vanuit Pakse kan je over de weg naar het noorden, en onderweg ook vaak uitstappen!
Of dezelfde route andersom natuurlijk.
Een week of drie Vietnam, anderhalve week Cambodja, vier weken Laos.
Veel reis- en voorpret