Vietnam vs Laos

Hallo,

We zijn op een driemaanddurende reis door Thailand-Vietnam-Cambodja. We waren van plan om nu stilaan naar Vietnam te gaan, voor 4-5 weken; we waren niet van plan naar Laos te gaan. We hadden ervoor gekozen om voor de drie landen wat meer onze tijd te nemen in plaats van zoveel mogelijk landen te doen (veel reizen en onderweg zijn; minder tijd per land/stad).

We horen nu echter van veel mensen dat Vietnam was tegengevallen voor hen (onvriendelijke en opdringerige mensen die toeristen willen afzetten,…) en dat Laos daarentegen su-per was.

Zijn er mensen die al voor redelijke tijd zowel in Vietnam als in Laos zijn geweest en ons een objectieve mening kunnen geven en ons eventueel advies kunnen geven voor een aangepaste reisplanning?

Alvast enorm bedankt!

Ingeborg en Koen

Mijn vriendin en ik delen ook deze mening. Wij vonden Laos ook super en Vietnam tegenvallen. Vooral in het noorden zijn veel mensen niet vriendelijk of proberen ze je af te zetten. Als je met een georganiseerde reis meegaat zul je hier weing last van hebben.
Wij waren in 2005 in Laos. Inmiddels is er wel veel veranderd hoor ik, dus hoe het nu is weet ik niet.

Hoi,

Ikzelf ben niet in Laos geweest, maar heb van medereizigers in Vietnam gehoord dat het verschil inderdaad groot is. Vietnam is commerciëler (wordt ook steeds rijker) en in Laos zie je bijvoorbeeld bijna geen billboards. Ikzelf vond de mensen in Noord Vietnam ook wat minder vriendelijk dan de mensen in Zuid Vietnam. Ook zijn er minder toeristen in Laos.

Zelf wil ik er nog eens naartoe. Lijkt me een bijzonder land. Ook om het verschil met Vietnam te ervaren. Vietnam zelf blijf ik toch erg fascinerend vinden vanwege de diversiteit in landschap en toch wel de mensen en cultuur. Ikzelf zou vanwege mijn interesse beide landen aandoen, maar het ligt eraan of jullie wat meer diversiteit en verschillende ervaringen willen in jullie reis, denk ik, of dat jullie wat meer tijd per land willen besteden.

Veel succes met het uitfioleren van je reis!

Groetjes, Anne

Bedankt voor jullie informatie!

We hebben het probleem omzeild door onze trip met 6 weken te verlengen; nu stelt zicht echter de vraag welk land we dan nog zouden kunnen bezoeken :slight_smile:

Nogmaals bedankt voor de tips, we zullen ze zeker kunnen gebruiken!

Groetjes uit Hanoi

Oh, klinkt goed! Geniet ontzettend veel van jullie reis!

Groetjes, Anne

Er is inderdaad een mooi verschil tussen vietnam en laos.
Dat vietnam teleurstelt is waarschijnlijk door de hoge verwachtingen. (ik vond het er prachtig) en die vreselijke toeristenafzetters heb je enkel in de toeristische regio’s. Zoals je aanhaalt dat je zolang rond trekt ben je dat wel gewoon.
Tja in Laos heb ik ook mijn hart verloren (in het zuiden rond getrokken) tis er heel mooi.

Ik zou je aanraden doe beide. Je kunt het vergelijken met even gaan naar montenegro (laos) en kroatië (vietnam). (er is natuurlijk een groot verschil ivg met azië)

En al in Hanoi, je zal het ter plaatse ook wel horen. :slight_smile: