Laos Thailand of allebei?

Hallo, dit najaar wil ik vier weken door Azie reizen. Ik denk daarbij aan Thailand en Laos, kan iemand kort uitleggen hoe verschillend die landen zijn? En is vier weken voldoende voor beide landen, of kan ik beter een land kiezen?

Hoor graag jullie tips, bedankt alvast Ilonka

Hoi,

Waarschijnlijk zul je sowieso een stukje Thailand meepakken omdat vluchten naar Bangkok veel goedkoper zijn dan (vluchten uit Europa) naar steden in Laos.

Ik heb in 2009 bijna 4 weken door Laos en Thailand gereisd (waarvan het grootste deel in Laos; iets meer dan twee en een halve week in Laos en ongeveer 9 dagen in Thailand). Ik maakte een rondje Bangkok > noordelijk Laos > midden-Laos > zuidelijk Laos > het eiland Koh Chang (Thailand) > Bangkok.

Je zou dat ook kunnen doen en dan kunnen kiezen tussen een trein naar Chiang Mai nemen in noord-Thailand, en dan over land oversteken Laos in; of vanuit Bangkok vliegen naar bijvoorbeeld Luang Prabang, en dan over land afzakken naar Vientiane of nog verder naar zuidelijk Laos.
Vluchten met AirAsia schijnen niet al te duur te zijn (Bangkok - Luang Prabang).

Je kunt natuurlijk ook beginnen vanuit Thailand naar zuidelijk Laos maar ik weet niet of je daar aan de grens een Laotiaans visum kunt verkrijgen.

Zelf had ik de trein genomen naar Vientiane, toen bussen naar Vang Vieng, Luang Prabang, maar daardoor moest ik voor mijn reis naar midden-Laos weer dezelfde weg terug via Vientiane. Dat zou ik niet aanraden. Maar destijds wilde ik binnenlandse vluchten mijden.
Mijn blog met alle verhalen en foto’s vind je HIER.

Ik heb Thailand dus alleen meegemaakt in Bangkok, Rayong (tijdens een busreis), Koh Chang en verder vanuit de trein gezien. Het grootste verschil met Laos vond ik de drukte. In Thailand wonen gewoon veel meer mensen en zijn de steden veel, veel groter. Ook zijn er meer toeristen.
Ook is de infrastructuur in Thailand een stuk beter; de treinen werken prima en er zijn veel bussen die gewoon op tijd rijden. In Laos zijn de wegen soms slechter en gaan veel bussen kapot, daar gebruiken ze ouder materiaal. Je moet daar dus wat meer rekening houden met mogelijke vertragingen en je schema niet te strak volplannen.

Qua cultuur kon ik als buitenstaander niet heel grote verschillen ontdekken, de Laotianen zijn misschien ietsje verlegener… maar beide landen hebben een sterk boeddhistische cultuur, veel tempels, mooie natuur met jungle, bergen, rivieren en grotten… het eten lijkt ook erg op elkaar, al vind je in Laos ook veel eten van andere buurlanden zoals Vietnam en China. In beide landen kun je massages krijgen voor ongeveer 3-4 euro per uur. De Laotiaanse massages lijken erg op de Thaise.
Wat wel een verschil is is dat Laos een Franse kolonie is geweest en dat sommige oude mensen nog goed Frans spreken. Ook zie je het terug in sommige gebouwen. Ze hebben ook lekkere koffie, en stokbrood en croissants, en Nutella. :slight_smile: Thailand is nooit een kolonie geweest en heeft dus nog meer de authentieke boeddhistische cultuur behouden (maar is nu erg snel aan het veranderen door het vele toerisme).

In Laos is Vang Vieng behoorlijk verpest door jonge party-toeristen die daar komen voor drugs, drank en feest (en met een rubberband in de rivier dobberen), maar de omgeving is nog steeds PRACHTIGE natuur, met van die steile donkergroene bergen. Zie mijn foto’s.
Luang Prabang vond ik een heel fijn stadje, met ook mooie natuur in de omgeving (o.a. grote watervallen Kuang Si).
In midden-Laos heb je een grot met een 7km lange rivier er doorheen, Konglor Cave (ook wel Kong Lo genoemd). Wel een beetje moeilijk te bereiken. Het ligt in een gebied vol mooie bergen enzo; je zou kunnen overwegen om een brommer / lichte motor te huren en de omgeving zo te verkennen.
In zuidelijk Laos heb je ook weer mooie bergachtige natuurgebieden vol watervallen en zo, en een gebied met veel kleine eilandjes waar toeristen vooral relaxen.

Hoe je die weken verdeelt is een kwestie van persoonlijke smaak. Je kunt ze ook makkelijk alle 4 in Thailand doorbrengen zonder je te vervelen; dat land is groot genoeg en er is ook veel te zien en doen. Mocht je naar Laos willen, dan zou ik daar wel minstens 2 weken doorbrengen. Het is een heel prettig vakantieland, en je betaalt ook 35 dollar (meen ik me te herinneren) voor een visum, dus zonde om dan maar een week te gaan.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze antwoorden en aan mijn blog.

Goeie reis!

1 like

Hoi Cecilia,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Dit is voor het eerst dat ik gbruik maak van dit forum, en ben echt aangenaam verrast door de antwoorden die ik krijg. Echt een leuke manier om jezelf voor te bereiden op je reis.

Groetjes,
Ilonka

Ja leuk hè?
Ik vind het Lonely Planet forum ook altijd handig. Misschien heb je wat aan de uitgebreide antwoorden die ik destijds kreeg toen ik aan het voorbereiden was voor mijn Laos-reis.