Thailand of Laos of allebei?

Dit najaar ben ik van plan om 4 weken solo door Azie te reizen. Ik denk daarbij aan Thailand, maar ben ook nieuwsgierig naar Laos. Wat zijn de verschillen tussen beide landen? In mijn gedachten is Thailand iets toeristischer en Laos nog wat meer authetiek, klopt dat?

Hoor graag jullie tips,
Ilonka

Klopt, Thailand is toeristischer dan Laos.

In 4 weken zou je van beide de hoogtepunten kunnen zien.

1 like

Vergeleken met Thailand staat het toerisme in Laos nog in de kinderschoenen, het is dan ook nog niet zo lang opengesteld voor toeristen.

Je zou bijvoorbeeld van Bangkok, via River Kwai, Ayutthaya, Sukhothai en Chiang Mai naar Chiang Khong kunnen reizen. Daar kan je de grens over naar Laos (Huay Xai) en met de slowboot naar Luang Prabang (met overnachting in Pakbeng). In Luang Prabang zeker een dag of 4 blijven, geweldig stadje met een relaxte sfeer.

Vanaf Luang Prabang kan je afzakken (evt met korte tussenstop in Phonsavan voor de Plain of Jars) naar Vang Vieng, en door naar Vientiane. Bij Vientiane kan je de grens weer over met Thailand (Friendship Bridge tussen Vientiane en Nong Khai) en evt via de Isan (noordoost-Thailand) weer terugreizen. Vier weken is niet heel lang, maar het is mogelijk om deze route te doen. Maar je kan je ook makkelijk 4 weken alleen in Thailand vermaken. Als het je eerste keer Thailand is, kan je dat ook overwegen en dan altijd een keer terugkomen om Laos wat meer op je gemak te bereizen.

Ha dan je wel voor je tips. Wil er inderdaad geen racepartij van maken. Ben njeuwsgierig naar Thailand, maar weet ook dat ik te toeristisch gebied niet heel lang leuk ga vinden, en heb ook mooie verhalen gehoord over Laos. Misschien probeer ik wat tijd te winnen door een binnenlandse vlucht te nemen>>>

Ik denk dat voor 4 weken met Laos en Thailand Dave’s tocht te langzaam is. Zou er dan voor kiezen om vanaf Bangkok te vliegen naar Udon Thani, direct door via de brug naar Vientiane, vandaar vliegen naar Luang Prabang en weer terug naar Bangkok of rechtstreeks naar Cjhiang Mai. Vandaar kun je dan Thailand verkennen (of eerst Thailand en dan Laos).

1 like

Ik weet niet of je nog aan het strand wil liggen (dat kan ik uit je bericht niet opmaken), maar als dat geen must is en je hebt echt 28 dagen in Thailand, dan zou onderstaande zeker mogelijk zijn.
Op het einde kan je dan zelfs nog via Phimai terugreizen om de oude Khmer-tempels daar te bezoeken…

Dag 1: aankomst Bangkok
Dag 2: Bangkok
Dag 3: Bangkok
Dag 4: Bangkok - River Kwai
Dag 5: River Kwai
Dag 6: River Kwai - Ayutthaya
Dag 7: Ayutthaya - Chiang Mai
Dag 8 t/m 10: Chiang Mai
Dag 11: Chiang Mai - Chiang Rai
Dag 12: Chiang Rai - Chiang Khong
Dag 13: Chiang Khong - Huay Xai - Pakbeng
Dag 14: Pakbeng - Luang Prabang
Dag 15 t/m 17: Luang Prabang
Dag 18: Luang Prabang - Phonsavan
Dag 19: Phonsavan
Dag 20: Phonsavan - Vang Vieng
Dag 21: Vang Vieng
Dag 22: Vang Vieng - Vientiane
Dag 23: Vientiane
Dag 24: Vientiane
Dag 25: Vientiane - Udon Thani - Phimai
Dag 26: Phimai
Dag 27: Phimai - Bangkok
Dag 28: Bangkok - NL

1 like

Misschien even m’n reisverslag Thailand-Laos 2012 lezen… Kan je wat ideetjes geven. Ik heb de route Huey-Xai-Luang Prabang eerst met de motor naar LP afgelegd, daarna met de slowboat terug.

Alvast veel reisplezier gewenst,

Jelle

1 like

en als je nog wel even naar het strand wil kan je een dag minder in Vientiane verblijven (dan heb je volgens mij nog tijd genoeg voor deze stad) en vanaf Udon Thani niet naar Phimai gaan maar naar Phuket vliegen en vandaar weer terug naar Bangkok.
Ook zou ik in het begin 1 of mischien wel 2 dagen minder in Bangkok verblijven en deze dag(en) aan het einde van de reis plannen