Hoi!!!
Wij zijn 2 jonge studentes en zouden deze zomer graag voor ongeveer 4 tot 6 weken op reis gaan. Op aanraden van een vriend zouden we een rondreis willen maken in Thailand. Hij vertelde ons dat het ook perfect te doen was om Laos en Vietnam erbij te nemen. We zouden graag zoveel mogelijk zien van de landen maar natuurlijk niets overhaast. Denken jullie dat dit te doen is en welke plaatsen zouden jullie aanraden? We vinden wel dat de typische plaatsen bezocht moeten worden, maar onbekende parels willen we zeker ook bezoeken. Nu heeft mijn vriendin vernomen dat Vietnam die tijd van het jaar nogal gevaarlijk is voor tyfoons. Is dat correct?
op het eerste zicht lijkt me dat heel veel voor 6 weken! Ikzelf ben al enkele keren naar Thailand (ook 1 keer Laos) geweest, en er is zoveel te beleven dat je er gemakkelijk 4 weken over kunt doen. 1 land erbij nemen is wel haalbaar: 2 weken voor Laos is best wel voldoende.
Een interessante route is:
paar dagen BKK: tempels bezoeken (Wat Pra Keaw, Wat Pho, Wat Arun), chillen op Khao San Road, Lumpini Park, Chinatown, …
nachttrein (moet je zeker doen) naar Chiang Mai. In Chiang Mai stad zeker marktjes doen, Doi Sutep bezoeken, Chiang Mai zoo, thais boxen bijwonen … Er hangt een rustige en veel minder opdringerige sfeer dan in BKK en bvb Phuket. Wat wij ook gedaan hebben is een 3daagse trekking in Mae Taeng wat een hele grappige en avontuurlijke onderneming was (bergvolkeren bezoeken, bergjes beklimmen, hot springs bezoeken, …). Zeker ook het plaatselijke gerecht khao soi (een soort noedels met kip) proberen; is lokaal gerecht en niet evident om te krijgen in andere regio’s of hier in Europa.
eventueel door naar Chiang Rai om de gouden driehoek (alhoewel niet zo bijzonder te bezoeken). Verder zijn er in het noorden ook wat minder toeristische plaatsen die ook overweegbaar zijn: Fang, Mai Sai, Chiang Dao, … Je kunt er dus gemakkelijjk 1 a 2 weken vertoeven zonder u te vervelen.
kwa eilanden zijn de keuzes ruim; persoonlijk raad ik Phuket af omdat het zeer commercieel is en het vooral draait rond familieresorts of straten a la Patong. De Phi Phi eilanden moet je ook zeker doen (nu het nog kan), maar beter vertrekken vanuit Krabi. Krabi heeft ook zeer mooie stranden en er is heel wat te doen. Wij zijn op Ao Nang geweest, maar ook Railey beach wordt door LP aangeprezen.
Mijn favoriet is echter Koh Chang bij de grens met Cambodia, maar ook de provincie Trang in het diepe zuiden heeft heel mooie stranden waar je praktisch alleen op zit. Ook een heerlijke keuken en heel vriendelijke (nog niet door het massatoerisme aangetaste) mensen, een een prachtige natuur!
In de rest van Thailand is er dan nog Kanchanaburi, Ayuthaya, … maar die dingen vond ik wat minder. Chiang Mai en het diepe Zuiden en Koh Chang zijn toch mijn favorieten.
Wat betreft Laos heb ik enkel het noorden gedaan (Vientiane, Vang Vieng en Luang Prabang), vond het leuk maar niet het supergevoel. Ze zeggen wel dat het zuiden van Laos (Pakse, 3000 eilanden, …) ontzettend mooi is, dus dat zou je kunnen overwegen. Let wel op de zeer lange reistijden en het slechte wegdek in Laos. Maar al bij al valt het goed mee en kun je er echte koffie krijgen en ECHT brood (wat mis ik dat in Thailand).
Vietnam ga ik dit jaar voor het eerst naartoe (jammer genoeg voor maar 2 weken) maar het land is ook weer zo groot dat ik keuzes moet maken en bvb het noorden niet kan zien.
Maar die 3 landen op 6 weken is wat te veel vind ik, en ga je veel dingen moeten skippen.
Ik hoop dat je met deze info iets bent!
Gezien de hoeveelheid dingen die er te zien zijn in deze drie landen zou ik eerst beginnen met Thailand en Laos. Deze landen liggen vlakbij elkaar en zijn erg goed te combineren.
Zelf ben ik van Vietnam via Cambodja naar Thailand gegaan (4 weken) maar vond dat erg veel.
Thailand heeft heel erg veel leuke en mooie dingen en die zes weken lijken veel maar zijn zo voorbij. Mijn advies is dus dan ook hetzelfde als bv Corona84 neem lekker de tijd voor Thailand en als je wil neem er dan Laos bij.