Thailand, Vietnam, Laos okt - jan 2011-2012

Hallo!

Ik vlieg eind oktober naar Bangkok. Ik heb dan 6 weken om rond te reizen, voordat een vriendin langskomt, die ook aankomt in Bangkok. Daarna heb ik nog vier weken, de laatste week komen mijn zussen langs en willen we ergens op een eiland bij Thailand zitten.

Nu wil ik heel graag naar Vietnam en Laos; het liefst in die zes weken voordat mijn vriendin komt, omdat ik met haar Thailand wil gaan bezichtigen. Omdat ik weinig van Azie weet; hierbij een oproepje voor tips; reisroutes…

Ik wil in ieder geval naar Hanoi, om een kennis op te zoeken, maar ook graag naar Luang Prabang, omdat de omschrijving die de LP geeft tot mijn verbeelding spreekt! Ik weet echter niet of dit realistisch is. Ik zat er aan te denken 10 december van Hanoi naar Bangkok te vliegen; om mijn vriendin op te halen.

Heeft iemand tips/ervaring?! En ideeen welke plekken in Thailand leuk zijn om kerst en oud&nieuw te vieren?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!!!

Helaas geen tips qua reisroute, ben alleen in Thailand geweest. Maar zoek je een leuk hostel http://www.spicyhostels.com/Home.html ze zitten in Thailand en Laos.

Hoi Tapatia, ik zit in dezelfde tijd als jij daar, dus blijf even lekker meelezen :-). Ik denk dat wij oud en nieuw op een fijn strandje gaan vieren, biertje in de hand enzo… :slight_smile:

Kijk voor reisroute-suggesties eens in de Lonely Planets voorin bij Itineraries (er zal wel een LP South-East Asia bestaan neem ik aan).

En kijk ook eens op websites en in brochures van georganiseerde reizen, bv. Djoser, Koning Aap, Summum, Baobab enzo… die kiezen vaak ook logische, handige routes en die kan jij natuurlijk gewoon nadoen.

Ook in blogs bv. www.waarbenjij.nu kun je inspiratie opdoen, daar staan echt duizenden reisverhalen.

Ook kun je zelf wat puzzelen: bekijk welke grensovergangen er zijn en zoek in Lonely Planets of andere reisgidsen op hoeveel uren het is van stad naar stad, en of het met de bus kan of ook vliegen.

Er zijn denk ik heel veel mogelijkheden… bv. (op willekeurige volgorde):

1. vliegen van Bangkok naar Luang Prabang en dan wat rondreizen in noordelijk Laos, over land oversteken naar Vietnam, daar doorheen naar beneden reizen. Dan eventueel vliegen naar Bangkok, of via Cambodja over land.
  2. vliegen van Bangkok naar Vientiane, dan via Vang Vieng naar Luang Prabang, verder hetzelfde als 1)
  3. trein Bangkok - Nong Khai - Vientiane, etc
  4. trein Chiang Mai, bus naar Chiang Rai, dan naar Luang Prabang (met een trage boot), of naar Luang Nam Tha in Laos (hikes & homestays)
  5. vliegen van Bangkok naar ergens in Vietnam en dan over land Laos in reizen
    etc etc etc…

Probeer te vermijden dat je twee keer Laos in moet reizen want je betaalt meer dan 30 dollar voor een visum.
Met 3 weken heb je op zich wel tijd om wat van het zuiden, midden en noorden van Laos mee te pikken, of misschien alleen één of twee gebieden… bv. alleen in het noorden is ook al enorm veel te zien. Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn voorbereidingen ooit en de handige antwoorden die ik kreeg, m.n. over plaatsen in noordelijk Laos: Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet

Luang Prabang vond ik inderdaad heerlijk en heel mooi, en veel andere plekken in Laos ook. Lees er alles over in mijn blog op mijn website.

Hier nog wat handige links:

Suggesties voor oud en nieuw in Thailand zou je in het Thailand forum moeten vragen, daar zitten veel gebruikers die er wonen dus die vast wel leuke ideeën hebben.

Goeie reis!
Cécile

2 likes

@Cecilia! Super bedankt, ik heb inderdaad de Lonely Planets er op nagekeken, maar het is vooralsnog abracadabra voor mij! Hartstikke bedankt voor je tips!

Ja het is veel info en dan weet je niet waar je moet beginnen.

Kijk eens bij de highlights die zij voorin noemen, en de routesuggesties. En ik vind dus echt die routes en highlights van Djoser etc. wel handig… om deels na te doen :slight_smile:

Ook per deelgebied begint elk Lonely Planet hoofdstuk met highlights in dat gebied (met een plattegrondje van dat gebied ook). En ik vind het altijd best wel meevallen hoeveel andere toeristen je aantreft in die zgn. highlights… alleen de hele bekende kunnen wel druk zijn, maar voor veel plekken heeft de massa toch geen tijd om erheen te reizen.

Om te weten hoe je van plaats naar plaats komt: kijk bijvoorbeeld bij het hoofdstukje Luang Prabang onder “Getting there and away”. Daar zie je welke bussen en vliegtuigen er gaan naar plaatsen in de buurt of naar hubs zoals Bangkok, en hoeveel uur dat duurt.

Met 6 weken kun je denk ik ook makkelijk een hoop nog ter plaatse bepalen. Wie weet wil je wel 4 weken in Laos blijven (en dan verloopt je visum) en maar 2 weken naar Vietnam… of andersom… of kom je onderweg leuke mensen tegen waarbij je wilt aanhaken…

Oh ja en er is ook een Azië forum, dus lees daar ook eens wat threads (en eigenlijk had jouw post daar ook wel gekund.)

(Ik heb net mijn oorspronkelijke bericht nog wat aangevuld, dus lees dat ook even opnieuw :slight_smile: )

Hoi Tapatia,

Ben je er al uit wat je gaat doen?

Ik vertrek eind oktober ook voor 6 weken naar Bangkok en wil daar een rondje maken. Ik denk ook aan:

1. Noord Thailand, Noord Laos, Noord Vietnam en terug naar Bangkok, of:
  2. Noord Thailand, Laos, Cambodja en terug naar Bangkok.

Ik had ook een topic geopend, maar kreeg via Ceclia jouw topic door…
Dus ben erg benieuwd naar jouw ontwikkelingen!

Groet

Hoi Daann,

Nee, ik ben er nog niet helemaal uit! Een vriendin van me gaat een dezer dagen boeken en wanneer ik weet wanneer ik weer in Bangkok moet zijn ga ik mijn 6 weekse tripje plannen. Ik wil iig graag iemand opzoeken in Hanoi, een Vietnamees meisje wat ik in Nederland heb ontmoet.

Maar het liefst zou ik vanaf Thailand richting Luang Prabang gaan, via Laos naar Vietnam en dan vanaf Hanoi rond 10 december terugvliegen…

Ik ben eruit, min of meer!
Ik ga na aankomst in Bangkok richting Chiang Mai, richting Luang Prabang, Laos en dan via Vang Vieng / Vientiane de grens over naar Vietnam, Hoi An en dan richting Hanoi. ( Hier heb ik een ruime 5 weken voor)
Dan vlieg ik vanaf Hanoi naar Bangkok om mijn vriendin op te halen en heb ik nog een maand voor Thailand! Zin in!!!

1 like

Nice Tapatia! Ik denk nu aan vrijwel exact dezelfde route in ongeveer dezelfde periode. Misschien komen we elkaar tegen :wink:

Weet je al waar je de grens over wilt van Laos naar Vietnam? En hoe je dit doet met visum Vietnam?