Laos Cambodja Vietnam

Wij willen eind januari op familiebezoek in Hong Kong. Van daaruit willen we een reis maken naar Laos, Cambodja, Vietnam, Filipijnen of Maleisië.
We zijn 70 en 75 jaar. Nog heel goed ter been, maar het moet niet te ingewikkeld zijn. We willen het liefst met z’n tweeën reizen dus niet in groepsverband. Een binnenlandse vlucht zou ook kunnen of een stuk met de (nacht)trein.
We hebben een paar jaar geleden vanuit HK een reis gemaakt naar het Karstgebergte. We zijn via wereldwijzer in contact gekomen met een Nederlands hotelletje daar. Zo ook in Thailand. We hebben een Nederlands reisbureautje in de arm genomen in Bangkok. Zij hebben voor ons e.e.a. uitgestippeld. Verliep uitstekend.

Wie kan en wil ons advies geven?

Hoeveel dagen?

Ik denk dat jullie laat zijn met het boeken van goedkope vluchten rond die tijd. Het is dan ook Chinees Nieuwjaar en dus veel drukte.

Cambodja is lekker warm rond die tijd. Tijdens het droge seizoen.
Voor de Angkor Tempels zou je in Siem Reap kunnen logeren in Bloom Garden Guesthouse. Eigenaar is Nederlander.
De tempels zullen erg druk zijn. Neem er de tijd voor en Siem Reap heeft wel meer te bieden.
Phnom Penh vergt wat meer incasseringsvermogen en precautie.
Het oosten van Cambodja wordt vaak ten onrechte overgeslagen.
Kampot is lekker ontspannen en je hebt er het Rikitikitavi gerund door een Nederlandse.
Cambodja is heel goed zelfstandig te bereizen. Elke hotel/guesthouse kan vervoer voor je regelen.
Maar je kunt ook gebruik maken van bijvoorbeeld het reisbureau van André Ruys.

Laos is wat minder druk dan Cambodja.
Luang Prabang is een mooie optie om wat langer te blijven, ik ben er wel eens een week in februari geweest. Daar koelt het 's avonds nog af wanneer dat gewenst is.
Ik ben zelf een liefhebber van het noorden van Laos. In het zuiden van Laos zit je lager en is het ook warmer.
Laos is vooral interessant wanneer je boottochten doet. Vooral op de kleinere zijrivieren van de Mekong.

Vietnam is enerverender. Hanoi is een geweldige stad. Saigon vind ik minder (moderner).
Vanuit Hanoi kun je mooie korte routes doen naar kleinere plaatsen in landelijke omgevingen of 1 of meerdere dagen Halong Bay.
Maak eventueel gebruik van Vietnam à la carte, gerund door een Nederlander in Hanoi, die je door het hele land kan laten reizen.
Hanoi kan in februari nog wel fris en grijs zijn.
Hoi An is een must. Een mooie plek voor ontspanning. Bijvoorbeeld vliegen op DaNang.
Eventueel Hue voor nog wat geschiedenis.
Het zuiden is veel warmer.

Maleisië ligt zuidelijker. Rond die tijd zit je in het oosten vol in het regenseizoen (vergelijkbaar met delen van Indonesië).
Misschien Penang (denk aan F.Springer), Kuala Lumpur en Malakka. Zal ook warm zijn.
In Maleisië kun je stukken per trein doen.

Filipijnen heb ik geen ervaring mee.

Er is heel veel mogelijk in Zuidoost-Azië.
Maar dan is het handiger om meer aan te geven wat jullie graag willen doen.

Johan

Dag Johan,

Dank voor je reactie. Ondertussen hebben we al voor Cambodja gekozen. Ik heb al contact opgenomen met Andre Ruys. Als jij me nog wat tips over Cambodja zou willen mailen houd ik me aanbevolen.
groetjes, Elly