Feedback reisroute voor helaas maar 3 weken

Hoi allemaal!

Eind oktober vertrek ik voor 3 weken naar Laos! En wat heb ik daar ontzettend veel zin in!! Nou heb ik al heel wat berichten gelezen over mogelijke reisroutes, maar toch zou ik graag ook nog jullie mening willen horen over mijn ´globale´ reisroute. Komt ie:

  • 1 nacht in Bangkok, dan naar Chiang Mai per nachttrein, bus/boot naar Huay Xai (of kan je hier ook naar toe vliegen vanaf Bangkok?)
  • Gibbon Experience
  • Luang NamTha voor een trekking
  • Muang Ngoi-Nong Khiaw -> boot naar Luang Prabang
  • Luang Prabang
  • (Plain of Jars)
  • Tham Kong Lo
  • Pakse- Tat Lo- Bolaven Plateau - Tat Fan (3-daagse scootertrip?)
  • Vanuit Pakse terug naar Bangkok (trein-vliegen?)

Is dit te doen in 3 weken?! Of ben ik veel te optimistisch?
Volgens mij hoef ik niet per se naar Vang Vieng en Vientiane, maar ik weet niet of of het mogelijk is om vanuit Luang Prabang verder reizen naar het zuiden zonder via die plaatsen te gaan.
Ik las ook veel goede berichten over 4000 Islands, maar ik denk dat ik daar te weinig tijd voor heb. Of kan je ook vanuit daar naar Bangkok?

Gelden de berichten over de Rabobankpassen (dat die daar niet werken) trouwens ook nog steeds? Raadzaam om dan dus een ergens anders een rekening te openen?

Groetjes, Maaike

Het is denk ik te doen maar wel een vol schema.

Ik geloof dat je na Plain of Jars toch wel eerst via Vientiane moet om naar het zuiden te kunnen. Ik ben niet bij die Plain of Jars geweest.
Ik heb dat toen wel uitgezocht of je direct van plain of Jars naar Paksan kon maar toen (2009) werd gezegd van niet, of alleen met een 20+ uren lange rit over vreselijk slechte wegen. Wellicht is die weg nu beter maar ik denk het niet.

Maar ik had wel een heel stuk dubbel reizen - wat ik niemand aanraad - omdat ik ergens anders Laos was in gereisd (Vientiane - 4 uren naar Vang Vieng - 7 uren naar Luang Prabang - 11 uren zelfde weg weer terug met nachtbus naar Vientiane).

Vang Vieng vond ik ondanks alles toch de moeite waard. Supermooie natuur en grotten.
Vientiane is niet erg om over te slaan als je weinig tijd hebt.

Vanaf 4000 islands naar Bangkok, ga je via Pakse. Dus zelfde weg terug voor een deel. Ik vond die 4000 islands een beetje saai maar veel mensen vinden het leuk.

In mijn Laos-blog op mijn site lees je hoe mijn reis ging, en wat tips voor Tham Kong Lo, en Laos in het algemeen.
Probeer direct zelf naar Tham kong Lo te reizen (naar Ban Kong Lo) zonder eerst te ver door te reizen naar Thakhek wat zuidelijker ligt, want dan moet je dezelfde weg weer terug. Bus-chauffeurs zijn wel geneigd je pas in Thakhek te waarschuwen en dan is het al te laat, dus goed opletten dat ze je bij die afslag naar de weg naar Ban Kong Lo eruit laten. En dan dus overstappen op ander vervoer, wachten kan wel even duren.
Op de pagina in je Lonely planet met plattegrondje van midden-laos zie je wel welke afslag je moet hebben.

Zie website met blog via m’n handtekening.

Misschien kun je her en der een nachtbus nemen om tijd te besparen.

Voor de trein naar Chiang Mai vind je alle info op www.seat61.com. Ook met foto’s en filmpjes van de verschillende klassen / stoelen / bedden.

Veel plezier!

Bedankt voor je tips!! Ik had Plain of Jars tussen haakjes gezet, omdat ik nog niet zeker weet of ik daar naar toe wil/ga. Misschien dat ik het dan toch maar skip als ik via Vientiane naar het zuiden zal moeten afreizen.

Weet jij toevallig ook iets over de nachtbus naar Chiang Kong/Huay Xai vanaf Bangkok? (vertrektijden, duur, ter plekke te regelen?) Ik wil namelijk het liefst zo snel mogelijk aan mijn trip in Laos kunnen beginnen.