Ziet er wel prima uit eigenlijk.
Vang Vieng is wel echt een party town, als je de herrie wilt vermijden verblijf dan wat verder van dat eilandje af (waar alle parties zijn). Ik vond Bansuan bungalows (tussen Jardin Organique die in LP staat, en de rivier in) helemaal super, met uitzicht op de rivier. 7 euro voor een privé bamboe bungalow met terras en uitzicht op de bloementuin en rivier.
Zie mijn blog en foto’s via mijn website (handtekening). De omgeving van Vang Vieng is wel heel mooi maar de mensen zijn wel goed uitgekeken op alle dronken, stoned toeristen en zijn dus niet meer zo vriendelijke als in de rest van Laos. Fietsen huren en wat touren in de omgeving is leuk (mountainbike komt beter uit dan een simpele fiets), kanoën vond ik ook heel mooi.
Ik ben zelf ook naar de Konglor Cave geweest in midden-Laos, een 7km lange rivier door een grot, echt super. Maar misschien net teveel om er bij jullie ook tussen te proppen. 
Tat Lo zoals hierboven genoemd werd, is ook leuk! Je zou misschien in Pakse een brommer kunnen huren en daar zelf heen rijden, is denk ik 1,5 of 2 uur rijden. Ik heb het met de bus gedaan maar dat was best een gedoe, je wordt dan op een endje van Tat Lo gedropt en moet dan weer een lift regelen. Achteraf gezien had ik het liever met zo’n brommer gedaan.
In mijn blog kun je zien in welke hotelletjes ik telkens zat en hoe die zijn bevallen.
In 4000 Islands kun je tickets kopen helemaal tot Bangkok. Daar zit alles bij in: een bootje naar het vasteland, de (mini)bus naar Pakse, de bus weer door naar Thailand (met eventueel weer een overstap). Mocht je in Don Khone (niet te verwarren met Don Khong) verblijven, loop dan even door naar het einde van het toeristische stuk van het dorpje, naar Pakha guesthouse, daar zijn die tickets goedkoper dan bij de anderen.
Oh ja, ik vond Luang Prabang ook heerlijk. Mooie huizen, lekkere tuinen waar je heerlijk in de schaduw kunt genieten van fruitsapjes en lunch… veel mooie dingen te zien in de omgeving… erg leuke avondmarkt, vooral die met eten, waar je meteen kunt eten. Mocht je naar de weefdorpjes willen, lees dan eens in mijn blog hoe ik dat vage bordje in Luang Prabang ben gevolgd en zo met een mannetje mee naar zijn huis gevaren ben waar ik eten kreeg en daarna naar zo’n dorpje met wevende vrouwen werd gebracht.
Voor de treinen in Thailand kijk op www.seat61.com. Tijden, prijzen, foto’s van de binnenkanten van nachttreinen etc.