Waar leukste mini trekking met overnachting?

Hallo,

Via chiang kong steek ik over naar laos. Ik heb maar 12 dagen dus mijn plan was om van uit daar via Luang prabang, vang vieng en vientiane terug te reizen naar Bangkok. Ik ga in januari.

Nu wil ik graag een 2 daagse trekking maken met een overnachting in een klein dorpje. Een beetje heuvelachtig landschap, mooie natuur, akkers en dorpjes. bv de omgeving Muang Ngoi Neau of zoiets lijkt me mooi. Daarnaast heb ik gelezen dat het noorden van laos (luang prabang en daarboven) hiervoor heel geschikt zijn of het midden of zuiden. Aangezien ik daar niet kom heb ik volgens mij 2 opties;

1. of gelijk bij chiang kong/huay xai omhoog richting nam ha en daar ergens een trekking doen en dan weer terug (wil graag van over mekong varen).

2. bij lung prabang omhoog en vanuit daar ergens een trekking doen.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is het mooi, goed te doen om op het startpunt te komen etc?

En heeft iemand ervaring met phu khao khuay np?

Alvast dank!

Hoi Marjo

Trekkings in Laos zijn wel iets duurder dan in buurland Thailand maar wel veel authentieker en bijna altijd onderdeel van een eco tourisme project. D.w.z. dat de lokale bevolking echt mee profiteert van de bezoekers die voorbij komen. De lokale bevolking moet rondkomen van 180 dollar p.j.

Als je bij Chiang Khong oversteekt naar Huay Xay dan kun je per bus doorreizen richting Luang Nam Tha, halverwege ligt het dorp Vieng Phouka hier zit een eco tourisme project dat trekkings in de omgeving organiseert. Voor Luang Nam Tha (= wel een iets grotere plaats = provinciale hoofdstad) geldt hetzelfde. Als je deze noordelijke route neemt zou je via Oudomxay een loop kunnen maken naar uiteindelijk Luang Prabang. Je hebt op deze route nog twee alternatieven, in Oudomxay kun je een trekking organiseren via het provinciale buro voor Tourisme (zit midden in de “stad” tegenover de warenmarkt (Talat)) Er is een trekking mogelijk vanaf Ban Chom Ong, de reis naar dit dorp is wat lastig omdat er geen goede weg heen gaat, maar met een 4x4 of achterop een off the road motor (= goedkoper en eenvoudiger te regelen) is het prima te doen. De reis van en naar het dorp is al prachtig en een avontuur. Vanuit Chom Ong kun je met een gids een trekking doen door de omgeving inclusief een bezoek aan Tham Chom Ong, de grootste en langste grot van Noord Laos. Je kunt overnachten in een speciaal gebouwd dorpshuis midden in het dorp, 1 v/d lokale families kookt dan voor je.

Vanaf Oudomxay kun je doorreizen richting LP. Bij Pak Mong / Pak Beng stap je uit en over op lokaal transport naar Nong Khiaw. Deze plaats ligt aan de Nam Ou rivier, je kunt hier een boot nemen naar Ngoi Nua ongeveer 1-2 uur varen stroomopwaarts. Hier komen nog redelijk wat backpackers en je kunt hier vandaan prima een gids regelen en het achterland verkennen. Je wil graag varen lees ik…de twee daagse bootreis van Huay Xay naar Luang Prabang over de Mekong is mooi, maar wel lang… de kortere tochtNong Khiaw - Ngoi Nua is een heel mooi alternatief, korter en qua omgeving nog mooier dan over de Mekong. Als er voldoende water is kun je ook vanaf Nong Khiaw met de boot stroomafwaarts naar Luang Prabang varen. Wil je ivm tijdgebrek alleen tot bijv. Nong Khiaw reizen dan kun je bij Kamphu de eigenaar van het guesthouse dat aan de overzijde van de Nam Ou is gelegen (over de brug links) vast een trekking regelen, dit doet hij al 15 jaar, hij kan je dan meenemen naar de grot waar hij is geboren en tijdens de Vietnam oorlog met zijn ouders heeft geleefd en/of naar een mooie tufsteen waterval in de jungle.