Wie wil er meedenken, Noord-Laos.

Hallo,

Over twee weken vertrekken mijn vriend en ik voor 3,5 week naar Azie. We vliegen op Bangkok, maar onze hoofdbestemming zal Noord-Laos worden. Nu twijfelen we of we vanaf Bangkok de nachttrein naar Vientiane zullen pakken of dat we vanaf Bangkok naar Chiang Rai vliegen en vanaf daar Laos in gaan.

We willen in ieder geval een meerdaagse trekking gaan doen, naar Luang Prabang, ergens lekker fietsen, dorpjes bekijken, met de boot over de Mekong, evt Vang Vieng.

Voor een trekking raden mensen aan helemaal naar het noorden te gaan, maar op dat stuk zijn de wegen slecht. Zijn er mensen die ervaringen hebben met trekkings in de buurt van Luang Prabang bijvoorbeeld.

We hebben natuurlijk de lonely planet maar vinden het vooral leuk om net even die plaatsjes, hostels, restaurants te bezoeken die bijzonder zijn, nog niet ontdekt.

Tips zijn van harte welkom, alvast hartelijk dank voor het antwoorden, dat vergroot de voorpret!

Hoi,

Zoals je in mijn blog kunt lezen, ben ik van Bangkok met de nachttrein naar Vientiane gegaan. Alle details van hoe dit werkt, vind je overigens op www.seat61.com, bv. het overstappen op het treintje de Friendship Bridge over; waar je tickets kunt kopen; filmpjes en foto’s van de 1e klas, 2e klas, de bedden etc.
Je zou dat kunnen doen, als je na een reis door noord-Laos via Chiang Mai kunt terugreizen naar Bangkok. Ik weet niet of het in die volgorde kan.

Zelf heb ik door mijn keuzes het stuk Vientiane - Vang Vieng - Luang Prabang (4 uren + 7 uren) dubbel gedaan. Dat zou ik je niet aanraden want het zijn best pittige busreizen en zonde van de tijd en moeite om het dubbel te doen. Destijds wilde ik persé zo min mogelijk vliegen in Azië… vandaar. Maar nu zou ik het anders doen.

Ik hoor ook van veel mensen dat het mooi wandelen is in het noorden bij Luang Nam Tha. Vanuit Chiang Rai kun je daar wel heen toch? Bij Luang Nam Tha kun je een gids boeken die met je meewandelt, en je kunt slapen bij lokale families in huis, schijnt super te zijn. Maar ik ben zelf niet zo’n meerdaagse hiker en heb een beetje gammele knie ook.

Wat ik verder van Luang Prabang en Vang Vieng vond, kun je allemaal lezen in mijn blog.

Een andere optie als je niet echt noorderlijker dan Luang Prabang wilt gaan, is dat je van Bangkok naar Luang Prabang kunt vliegen, en dan met openbaar vervoer terug naar Bangkok reizen. Eventueel kun je dan ook midden- en zuid-Laos meepakken.

Over noordelijk Laos (Oudomxay, Sam Neua, Nong Khiaw enzo) lees je in deze thread veel goeie tips die ik destijds van andere Laos-kenners kreeg.

Zelf heb ik wel een korte (2 uurtjes) wandeling gedaan in de jungle in midden-Laos (zie Ban Kong Lo stuk in mijn blog). Het is natuurlijk bloody hot daar en erg vochtig. Ik weet niet of ik zelf wandelingen van hele dagen had getrokken.

Jullie opmerking over plaatsen, restaurantjes, hotels die nog niet zo ontdekt of nog niet druk zijn:

  • in mijn blog van Luang Prabang lees je over hoe ik een vaag bordje ben gevolgd op het punt waar de twee rivieren bij elkaar komen (bij een klein monumentje) en toen in een bootje belandde en bij die man zijn familie thuis, en langs weeffabriekjes ging. Was leuk!
  • Vang Vieng is gigantisch toeristisch en verpest, vooral doordat de toeristen daar vooral komen om te zuipen en high te worden en Friends te kijken en te tuben; maar wel nog steeds erg mooie natuur er omheen). Luang Prabang is in het centrum wel druk met toeristen maar een paar straten verderop al niet meer. Bij de Kuang Si watervallen is het ook druk maar die zijn wel heel mooi. 4000 islands is druk met toeristen. Verder valt het in het hele land (op plaatsen waar ik geweest ben) ontzettend mee vond ik, terwijl ik alleen maar op plekken ben geweest die in Lonely Planet staan.
  • Misschien voor jullie leuk om te overwegen: in midden-Laos of zuidelijk Laos natuurgebieden verkennen per brommer / motor. Bijvoorbeeld in Pakse zijn volop lichte motoren te huur waarmee je het Bolaven Plateau, Champasak en Tat Lo kunt verkennen. Ik durfde het niet goed aan in mijn eentje. Maar met zijn tweeën kan het wat makkelijker denk ik.
  • Restaurantjes vind je door gewoon rond te lopen, je ziet vanzelf welke veel toeristen hebben en welke niet. De markten zijn vaak ook leuk. In Luang Prabang vond ik de avondmarkt superleuk, vooral het gedeelte waar ze eten verkopen (een zijstraat van die grote straat, waar ze vooral lappen en souvenirs voor toeristen verkopen… ook heel mooi trouwens hoor, die stoffen en sjaals. Hou ruimte in je backpack voor souvenirs! Ook in Bangkok zul je vast wel willen shoppen voor goedkope kleding).
  • Voor hotelletjes heb ik me een paar keer laten leiden door van die mannetjes die bij de bushalte staan te wachten met foldertjes van hun nieuwe hotel (of die als verkopertje werken voor dat hotel), en daar prima hotels door gevonden die nog niet in de reisgidsen stonden omdat ze zo nieuw waren. Je hoeft niks te beloven als je mee gaat, zeg gewoon dat je eerst de kamer wilt zien. Ik zorgde voor mijn veiligheid natuurlijk wel dat ik met zo’n mannetje onder de mensen bleef. Vaak ging hij in dezelfde songthaew voor 15-20 mensen van busstation naar centrum*, en liep ik daarna met hem mee.
    Als je het hotel niks vindt, zeg je gewoon nee bedankt, en ga je alsnog naar het hotel dat je uit de Lonely Planet hebt, of wat andere reizigers je hebben aangeraden, of wat je op www.travelfish.org (let op, NIET .com) hebt gevonden. Travelfish heeft enorm veel hotels en hostels in alle categorieën op hun site, met reviews van gasten. Je kunt ook zoeken op Tripadvisor.com. Of gewoon wat rondlopen en zoeken maar dan weet je de prijzen niet.
  • Helaas stoppen veel bussen net 3 of 5 km buiten het centrum! En moet je daarna dus nog ander vervoer de stad in nemen, wat vaak net zoveel kost als die urenlange busreis.

In Luang Prabang en Vang Vieng en op 4000 islands kun je fietsen huren, handig. In mijn herinnering was het meestal US$3 of 4 per dag. Soms goedkoper als je hem voor 5 dagen nam ofzo. Vrijwel alleen toeristen en schoolkinderen fietsen daar, maar dat kon mij niet schelen. Ik vond het handiger dan lopen, en vooral in het donker voel ik me ook veiliger als ik fiets (ik reisde alleen).
In Vang Vieng kun je ook op sommige plekken mountainbikes huren; handig voor als je in de omgeving wilt gaan fietsen. Probeer dat niet op een normale fiets te doen want het zijn modderwegen en het is bergachtig. Test ook even goed of je een goeie fiets mee krijgt en of de banden wel vol zijn, want daar zijn ze nogal slordig in (ze reageren vaak ook verbaasd als je de halflege band vol wilt).

Veel plezier op jullie reis! Mijn blog kan misschien ter inspiratie dienen. Als jullie nog vragen hebben, zet maar hieronder.

P.S. in het Laos forum vind je wel meer handige onderwerpen, bijvoorbeeld deze.

Hallo Cecilia,

Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide reactie, daar kunnen we zeker iets mee! Ik ga het even uitprinten en we gaan komend weekend de plannen verder concretiseren. Mochten we vragen hebben, dan zal ik ze posten op deze site.

Groetjes Loesje

1 like

Graag gedaan en veel plezier!
Oh ja en die www.seat61.com is trouwens handig voor álle trein- en veerbootreizen in de hele wereld. Dus ook de trein naar Chiang Mai. Maar ook voor met de trein van Londen naar Edinburgh of van Amsterdam naar Rome of treinen in Peru. :slight_smile:

Het deel wat je opnoemt, is super. Wij zijn vanuit China binnengekomen en paar dagen verblven in Luang Nam Tha, daarna Gibbon, daarna Luang Prabang, VangVieng en geeindigd in Vientiane (voor vlucht naar PP). De wegen vonden wij reuze meevallen. Allemaal goed asfalt (met hulp van Chinezen) en je kunt vaak kiezen tussen grote bus of mini-bus. Wij stonden versteld van het luxe vervoer, want in de LP die we bij hadden, stonden bijv tijden van 12 uur, terwijl het dan maar 6 was. :slight_smile:

Ons blog voor meer info: deefennoortje.shareyourstory.nl