Noord of zuid Laos????

In de maand augustus willen we graag een maand naar Laos/Cambodja en Koh Chang.

Het eerste plan is als volgt:
Van Bangkok naar Chiang Rai

  • trekking in de buurt van Chiang Rai
  • Luang Prabang
  • Van Vieng
  • Vientiane
  • Pakse
  • Bolaven plateau en 4000 islands
  • Kratie
  • Phnom Penh
  • Siem Reap
  • Koh Chang
  • Bangkok
    In reisgidsen van verschillende organisaties ziet dit er als vrij haalbare route uit. Maar hoor inmiddels van aantal mensen dat het wel erg vol programma is.

Nu is de vraag:
Is het echt te vol programma en zo ja;
welk deel van Laos is meer aan te raden als je van cultuur/natuur en niet al te touristische gebieden houdt?

  • route tot Vientiane en dan vliegen naar Phnom Penh of
  • beginnen in Luang Prabang en dan afzakken.

Benieuwd naar jullie tips/ervaringen do’s en dont’s

in jou planning heb je 2 dagen per plaats incl reizen. dat is best kort want jullie hebben lange reisroutes erin zitten.
dus mij lijkt je plan, te veel.

denk dat je moet kiezen tussen laos en dan cambodja maar dan alleen siem reap.
of vanaf luang prbang en dan je route gewoon. of mss zelfs beginnen vanaf vientianne en dan afzakken. vang vieng en lp zijn wel erg toeristisch maar ik vind het ook wel erg mooie plaatsen en gebieden.

Ik ben afgelopen november een maand naar Laos geweest. Wij hadden eigen vervoer.

We zijn in Luang Prabang begonnen en zijn toen eerst naar het noorder gereden, naar de bergen Sam Neua. Dit zou een dorpje zijn dat bekend staat om zijn textiel markt. Helaas was dit echt een Chineese nederzetting. Deze tocht heeft ons in totaal wel een week gekost. Hoewel de rit zelf erg mooi was, was het dorpje nietzo.
Hierna afgezakt naar de Plain of Jars en naar Vientiane. Hier drie dagen geweest. Wij hebben Vang Vien overgeslagen. We hoorden zo veel verhalen dat het een dorpje vol dronken jongeren is, dat we dar geen trek in hadden. Al schijnt de omgeving erg mooi te zijn!

Hierna hebben we dezelfde route afgelegd, als dat jij gaat doen. Oorspronkelijk was het plan om door te gaan naar Cambodja, maar voor ons was dit niet haalbaar meer. Deze beslissing hebben we in Vientiane genomen en daardoor hebben we heel relaxed kunnen reizen.

Luang Prabang zou ik niet overslaan. Vond dit wel een erg mooi dorp, met veel bezienswaardigheden. Ook is het lekker om rustig aan te komen in een land. In LP kan je aan de Mekong zitten en wennen aan land en temperatuur.

Ook zuid Laos heeft mooie gebieden. Mijn ervaring is dat de mensen naar mate je zuidelijker komt, wat opener worden. Heeft alles te maken met de oorlog.

Succes met je plannen!

Lijkt mij ook vrij vol. Je kunt in mijn blog lezen wat ik heb gedaan. Op sommige stukken vond ik het best veel reizen. Achteraf gezien had ik sommige stukken misschien kunnen vliegen maar dat wilde ik toen niet vanwege milieu.

Wat opmerkingen bij de plekken die je noemt:

  • Luang Prabang: qua cultuur heel rijk en supermooi, wel toeristisch. Maar ik vond dat niet storend want het zijn vooral rustige, oudere Fransen. Vooral de avond (eet)markt vond ik superleuk, maar ook heerlijk om overdag in tuintjes bij cafeetjes te zitten of massages te nemen. De zonsondergangen waren vaak ook prachtig, boven die rivier.
    Qua natuur zou je daar in de buurt naar de KuangSi watervallen kunnen gaan, erg mooi, wel ook erg toeristisch. Grappig om te zien hoe er een schifting plaatsvindt tussen de blanke (Europese, Australische, Amerikaanse) toeristen, en de Aziatische (Singeporese, Chinese, Japanse, Koreaanse, Thaise) toeristen. Die klonteren samen in twee aparte gebieden bij die watervallen.

  • Vang Vieng: qua natuur onwaarschijnlijk mooi (dus fietsen of kayakken is mooi), maar het stadje is vreselijk toeristisch, en dan wel met het vervelende type. 17 tot 25 jarige Azië-reizigers uit Engeland, Nederland enzo, die zich helemaal lam zuipen, blowen, schreeuwen, half naakt rond lopen, met voeten op tafel (zwaar onbeleefd vooral daar! voeten zijn echt taboe) de hele dag Friends kijken, en wat niet meer. Ik vond dat daardoor de Laotianen in Vang Vieng wel afgestompter waren dan in alle andere plaatsen die ik heb bezocht in Laos. Veel minder vriendelijk, en dat is logisch, met al die hooligans in hun stadje!
    Mocht je daar toch heen willen, dan raad ik Bansuan bungalows aan, die liggen tussen Jardin Organique (zie Lonely Planet) en de rivier in. Net nieuw. 7 US$ voor een privé bamboe bungelow met eigen badkamer en uitzicht op tuinen en de rivier.

  • Vientiane is een best wel lelijke stad. Er zijn wel wat mooie tempels hoor, en een heerlijk massage-oord, maar eigenlijk kun je het net zo goed overslaan want die dingen vind je elders ook.

  • Pakse is niet zoveel aan, maar je zult er waarschijnlijk wel minstens 1x moeten zijn omdat het een hub is voor allerlei punten in de omgeving.

  • 4000 islands is wel lekker om niks te doen, maar qua natuur eigenlijk niet heel fascinerend. Gewoon rivier, palmbomen, rijstvelden,… relaxen. Dan zijn die bergen bij Vang Vieng wel indrukwekkender. Oh ja, die waterval bij Don Khone is wel mooi. Helaas geen massagesalons op Don Det of Don Khone! (Misschien wel op Don Khong).
    Je kunt vanuit hier wel direct een ticket naar Cambodja kopen en hoeft dan volgens mij niet terug naar Pakse.

  • Koh Chang: zelf ben ik dus met diverse bussen naar Trat gereisd (in mijn geval vanuit 4000 islands via Pakse) en dat was wel echt heftig. 28 uren onderweg geweest. Nu zou ik toch kiezen voor een stuk vliegen denk ik. En dan misschien ook maar meteen vliegen naar een wat minder (toeristisch) ontwikkeld eiland dan Koh Chang. Alhoewel ik het daar prima naar mijn zin heb gehad hoor, maar het stikt er op sommige stukken wel van de tattoo shops, luide bars (oordoppen kwamen goed van pas 's nachts), winkels, en getatoeerde toeristen (beetje type Sjonnie & Anita). :slight_smile: Ik genoot wel erg van mijn redelijk luxe huisje in het Warapura resortje. Zandstrand was 700 meter verderop maar ik heb vooral in het zwembadje gelegen en op het terras van het restaurant gehangen met uitzicht op zee, en heerlijke fruitdrankjes en lekker eten. Zie foto’s via mijn site.
    Als je een snorkeltoertje boekt, bevind je je opeens met honderden andere toeristen op een megaboot. Voor kleinschaligheid moet je wat beter je best doen en zoeken op Koh Chang.

Mocht je her en der plekken snoeien in je schema en ruimte hebben voor een nachtje in de buurt van Pakse, dan kan ik Tat Lo wel aanraden. Een minidorpje in een heel mooie omgeving langs een rivier met verschillende watervallen. Anderhalf uur met de bus, of je kan zelf met een huurbrommer / motor vanuit Pakse erheen rijden (ik wou dat ik dat laatste had gekozen, scheelt weer wachttijd).

Zelf heb ik ook in midden-Laos nog een grot van 7 km lang met een rivier er doorheen bezocht, lees er meer over in mijn blog. Ik vond het heel mooi en die homestay ook leuk. Maar misschien is het voor jullie teveel om erbij te doen.

Succes met alle plannen, Laos is een prachtig land met heerlijk eten en aardige mensen en spotgoedkope massages! Wel met lange reistijden en dan ook nog vaak bussen die (urenlang) kapot gaan. Dus ook daarom is het goed om wat lucht in je planning te houden.