Dag medereizigers,
In de zomervakantie gaan wij voor het eerst een verre reis maken met onze dreumes (11 juli wordt hij 2 jaar). We zijn zelf aardig ervaren in het maken van reizen met onze backpack, maar dus niet met een kleintje erbij. Onze keuze is gevallen op Laos. Het ticket is inmiddels geboekt; aankomst donderdagavond 28 juli in Bangkok en vertrek vanuit datzelfde Bangkok op zaterdag 20 augustus.
Nu heb ik een aantal vragen over keuzes die we moeten maken. We hebben bijvoorbeeld nog niet besloten hoe we vanuit Bangkok naar Laos komen. Er zijn vele mogelijkheden, dat weten we, maar wat is nou verstandig met zo’n dreumes erbij? Het liefst zouden we de route nemen de we ook hadden genomen als we met z’n tweeën zouden zijn geweest (slowbaot Huax Xai naar Luang Prabang). Dit betekent eerst naar het noorden van Thailand vliegen/ treinen en ook dat we van noord naar zuid gaan reizen (in Laos).
Eerste vraag: Is het te doen om twee dagen op een slowboat te zitten met een dreumes? Ik heb gelezen dat er verschillende boten zijn en dus ook wat verschil in luxe. Hoe groot zijn die verschillen en zijn de luxere boten wel betaalbaar? Normaal gesproken zijn we echt van het backpackbudgetreizen, maar nu mag het wat comfortabeler.
Tweede vraag: Is het een aanrader om van noord naar zuid te reizen in Laos? Een vriendin van me is eerder in Laos geweest en zij heeft ook van noord naar zuid gereisd. Ze had daarna een beetje spijt, omdat ze langer in het noorden hadden willen blijven dan dat ze nu gedaan had. Met andere woorden; ze vond het noorden interessanter/mooier/leuker dan het zuiden. Als dat zo is, zou ik namelijk liever in het zuiden beginnen en dan in het noorden eindigen. Het mooiste moet je toch voor het laatst bewaren.
Derde vraag: Is het wel aan te raden om een heel rondje Laos (Van Luang Prabang naar Pakse/ Si Phan Don) te doen in die beperkte tijd? We hebben nog geen 4 weken en het reistempo zal lager liggen dan normaal i.v.m. de kleine.
Vierde vraag: Wel of geen Si Phan Don? Als we van noord naar zuid gaan reizen, lijkt dit me wel ideaal om onze reis af te sluiten. Als we toch besluiten om in het zuiden te starten, dan denk ik dat we hier niet heen gaan. Het hangt dus een beetje van de meest ideale route af en natuurlijk van de tijd. Ik kan zelf moeilijk inschatten hoeveel tijd we waar nodig hebben. Is dit een aan- of afrader?
Zoals jullie kunnen lezen, zijn we er dus nog lang niet uit. We kunnen alle tips gebruiken (ook als ik er geen vragen over heb gesteld), want het is toch weer iets nieuws voor ons. Dus ook plekken die we met een kind moeten bezoeken of juist niet, laat het ons weten.
Alvast bedankt!
groetjes,
Celina