1maand; thailand,laos,cambodja?

Hallo allemaal!

Rond 2jan wil ik samen met mijn moeder voor een maand afreizen naar Thailand, Laos en indien haalbaar; Cambodja. Ik heb al een hoop gelezen, maar aangezien een maand best kort is hier toch een aantal vragen waarvan ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden!

Vanuit Thailand willen we asap (misschien 2 overnachtingen in Bangkok) naar Huay Xai dmv de boottocht. Wat is daarna de meest logische route om veel van Noord-Laos te zien…?

Vervolgens richting Zuid-laos, vervoer schijnt niet erg comfortabel en gemakkelijk te regelen maar daar komen we daar wel uit denk ik. Wat ik me wel afvraag is vanaf welke plaats in het Noorden pak je bijv de bus, naar welke plaats in het Zuiden zodat je zo min mogelijk mist?

Ook voor het Zuiden dezelfde vraag; wat is een logische route als je vanuit het Noorden aanreist, en doorreist richting Siem Reap?

Vanuit het Zuiden willen we met een tussenstop bij Angkor Wat terug naar Thailand, om daar nog een dag of 3/4 strand te pakken. Het liefst natuurlijk het allermooiste strand van Thailand, maar wel op de route ivm tijd. Tips voor een prachtig (rustig!) strand en evt accomodatie?

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan, en ook al zullen we onze route niet vast leggen, het is toch handig om een beetje te weten in welke richting je moet denken.

Alle overige tips zijn btw ook van harte welkom!

Alvast bedankt, gr Anna

Vanuit Thailand willen we asap (misschien 2 overnachtingen in Bangkok) naar Huay Xai dmv de boottocht. Wat is daarna de meest logische route om veel van Noord-Laos te zien…?

Ligt er natuurlijk aan wat je wilt zien en doen, wij hebben gekozen voor het volgende:

hua Xai - Pak Beng - Luang Prabang (slow boat 2 dagen)
Luang Prabang - Phonsavan (1 dag met de bus)
Plain of jars (vlakte der kruiken)
Phonsavan - Vang Vieng (4-6 uur bus)
Vang Vieng - Vientiane (4 uur bus)

Vanuit Vientiane kun je naar Pakse en vanuit daar het Zuiden doen.
Je kunt daar naar 4000 islands en de grens over naar Laos. Kijk wel even of je een visum vooraf moet regelen voor die grensovergang in het zuiden.
Als je vliegt hoeft het nml niet. (wij vliegen nml zelf vanuit Vientiane naar Siem Reap)

Eilanden genoeg in Thailand… Wij gaan naar Koh Chang en Koh Wai omdat deze in een dag te bereiken zijn vanuit Cambodja.

Veel voorpret nog!!

Hoi Anna,

1 maand betekent keuzes maken. Probeer vooral ook een beetje rust in te bouwen tijdens je reis. Je kunt niet alles zien en doen. Ik weet niet of je eerder in Azie bent geweest maar het contrast tussen Bangkok en het platteland is nogal groot. Wil je er een beetje inkomen (onthaasten) dan kun je ook direct doorreizen naar Chiang Rai, kleinere stad beetje sfeer proeven wennen aan het tijdsverschil met NL en dan door naar de grens met Laos. Alle vluchten ook van de goedkopere airlines gaan nu vanaf Suvanabhumi (i.v.m. overstroming van het oude vliegveld Don Muang), je vliegt al voor 30 euro naar CEI. Ik denk dat de bootreis, Luang Prabang, Vang Vieng (qua ligging fantastisch verder net de Spaanse costa met bierdrinkende jongeren), Vientiane de hoofdstad met veel koloniale panden en tempels, 1000 eilanden moet mooi zijn en neem een paar dagen de tijd om Angkor te beleven. Er is zoveel te zien en het geeft de gelegenheid om ook wat tempels te bekijken waar de toeristen niet rijen dik voor staan…

Terug vanaf SR naar Aranya Prathet per bus / auto vanaf de grens naar Trat en dan een mooi eiland uitkiezen, groot en bekend is inmiddels Koh Chang maar er zijn nog een flink aantal minder bekende alternatieven. Vervoer vanaf de bootpier / Trat is redelijk eenvoudig in ruim een halve dag 5-6 uur ben je terug in Bangkok. Nog even lekker shoppen in de winteropruiming bij Central World en Siam Square en dan met volle rugzak/koffers weer naar NL.

Hoi Anna,

Lees nu pas je bericht en wil als tip nog meegeven dat Laos vooral is om te genieten en niet om door heen te jagen.Ponsavan is erg mooi maar wel een hele afstand om met openbaarvervoer af te leggen als je alles wilt zien in 1 maand.
Vang Vieng is vooral backpackers en heel veel jonge toeristen, het ligt wel mooi.
Zuid Laos vond ik persoonlijk geweldig, maar veel minder toeristen, dus ook niet zoveel keus in overnachtingen,al is er genoeg hoor, maar nog zo puur, vooral iets van de gebaande paden.
Ik zou vliegen van zuid Laos naar Siem Reap, kost niet veel en gaat snel.
Ankor Wat is groot en als je snel alles wilt zien is het gewoon te veel, je zou de tijd moeten nemen en een dag tussen door iets anders van de omgeving gaan zien.
Canbodja is net als Laos een geweldig land, maar nog niet zo platgetreden als Thailand.
Heel veel plezier en vooral genieten.
groetjes Henria