Over twee weken vertrekken mijn vriendin Femke en ik naar Azie. We hebben een ticket voor een maand, en willen eerst naar Chiang Mai en vanuit daar richting Laos, Vietnam in, dan richting het zuiden en dan naar Cambodja. Is er een manier om van Noord-Thailand Laos in te komen en zo ja welke? En wat is er mogelijk in een maand? We beseffen dat we lang niet alles kunnen zien, dus we moeten kiezen. Maar wat wel en wat niet? We kunnen natuurlijk ook delen vliegen als dat niet te veel geld kost, maar welke delen zouden dan het best per vliegtuig gedaan kunnen worden en welke per bus? Moeilijke keuzes alom! Dus misschien kunnen jullie ons van advies voorzien.
Een maand is wel erg krap… Reizen per bus gaat niet overal zo snel en voor Vietnam heb je al snel 3 weken nodig, en 5 dagen Cambodja voor highlights op de route Phnom Penh en Siem Reap.
Ik neem aan dat jullie een retourtje Bangkok of Kuala Lumpur hebben. Bangkok is duur en druk. Blijf ook niet te lang in Chiang Mai hangen. Daar zijn mooie en gevarieerde tempels, maar zeer toeristische tours en Chiang Rai is bijvoorbeeld wat gemoedelijker en heeft een leukere night market (imo).
Binnenlandse vluchten in Laos zijn prijzig. Ik ben bang dat je je moet concentreren op (te) snel door noord-Laos en dan snel centraal naar Luang Prabang - Vang Vieng - Vientiane, met dus veel reistijd. En vanaf Vientiane of al vanaf Luang Prabang naar Vietnam vliegen (naar Hanoi of desnoods Da Nang wanneer je het noorden overslaat, wat wel zonde zou zijn ondanks dat je niet tijdens de beste reisperiode voor Noord-Vietnam gaat…).
Zorg dat je nu al een Approval Letter voor Vietnam aanvraagt op een website die dat aanbiedt (kost een paar $ zie het forum voor Vietnam) en vul alvast je Visa on Arrival formulier in zodat je op het vliegveld snel je visum hebt en door de douane kunt. En neem voldoende pasfoto´s mee en onbeschadigde cash US$.
Binnen Vietnam (vraag maar op het forum voor Vietnam, Ton zal je uitgebreid antwoorden zou je trajecten zoals Hanoi - Hue of Hanoi - Da Nang (met een paar dagen Hoi An) en Da Nang - Nha Trang of Da Nang - Saigon met een binnenlandse vlucht kunnen afleggen.
Saigon (Ho Chi Minh City) - (eventueel via Can Tho, maar helaas weinig tijd…) - Chau Doc - Phnom Penh is wel weer per bus te doen, maar Can Tho - Phnom Penh is ook mooi per boot.
Phnom Penh naar Siem Riep zijn ze momenteel bezig om de weg te verbreden, las ik ergens, en daardoor vertraging terwijl dat normaal per minibus ($10) 5 uur is en met een grote bus (circa $6) wel 6 uur. Kan ook per boot of vliegtuig, maar is duurder. Vliegen vanaf Siem Reap naar Bangkok is prijzig. Per bus zit je met wat gedoe bij de grens (mannetjes die zogenaamd behulpzaam zijn en aan je willen verdienen).
Zeer krap dus en een kwestie van selecteren want less is more…
Vluchten had je beter al een paar maanden vooraf kunnen boeken. In het geval van binnenlandse vluchten in Vietnam met Vietnam Airlines of Jestar had je veel kunnen bespraken en bij AirAsia geldt vaak ook dat je moet toeslaan wanneer er aanbiedingen zijn.
Vanuit Laos naar Cambodja en dan eventueel Vietnam van zuid naar noord kan natuurlijk ook. Let op oplichters bij de grensovergang Laos/Cambodja waar onlangs een bericht over werd geplaatst, nog erger dan bij Poipet begrijp ik.
Johan
(persoonlijk zou ik met zo weinig tijd of Vietnam of Laos schrappen)
Je hebt maar een maand, je kan echt niet alles zien in zo’n korte tijd!
Ik zou in een maand alleen naar Vietnam gaan, misschien met een uitstapje naar Angkor Wat. Of naar Laos, evt met Angkor Wat. De afstanden zijn ver en de wegen zijn niet goed. Je bent gesloopt als je dagelijks 16 uur in een (nacht)bus zit.
Kijk in de Lonely Planet, lees andere topics op dit forum, lees reisverhalen. Maak op basis daarvan een selectie wat je gaat zien.
Voor deze trip zouden jullie eens de Lonely Planet Vietnam, Cambodia, Laos, Northern Thailand moeten bekijken. Met deze gids onder je arm kun je alles ter plekke improviseren.
Deze route heb ik ongeveer in een maand gedaan: Bangkok, nachttrein Chiang Mai (Thailand), bus naar Chiang Khong (Thailand), overvaren naar Huay Xai (Laos), junglebus Luang Prabang (Laos), vliegtuig naar Hanoi (Vietnam), nachtreinen richting HCMC, bus naar Phnomh Penh en Siem Reap (Cambodja), bus naar Bangkok.
Kan makkelijk in een maand maar het ligt er ook aan waar je interesse en uithoudingsvermogen liggen. Prettige reis!
Dank voor de tips! Mede dankzij jullie advies hebben we ervoor gekozen om vanaf BKK een dag later door te vliegen naar Hanoi en dan op rustig tempo naar beneden door te reizen. Als we in het zuiden zijn aangekomen en we hebben nog tijd, dan kunnen we altijd nog naar Cambodja door. Het is toch veel te zonde om als een kip zonder kop drie landen aan te doen en dan nog gestresster thuis te komen dan dat je heen ging.