1 maand Cambodja, Vietnam, Laos, Thailand?

Hallo,

Ik wil met 2 vrienden in Augustus een maand naar zuid-oost Azië gaan.
We willen hier gaan backpacken en de reis ziet er ongeveer zo uit:

Dag 1: Landen op Bangkok.
Dag2-5: Met de bus/trein naar Siem Raep en hier de Angkor Wat tempels en de omgeving bekijken.
Dag6-9: Met de bus/trein naar Pnohm Pehn, om vervolgens hier de killingfields en de stad te bekijken.

Dag 10-13: Met de bus/trein richting de Mekong delta in Vietnam, en hier enkele dingen bekijken+ een boottocht.
Dag 14-16: Met de bus/trein naar Saigon, hier de stad en enkele tempels bekijken.
Dag 17-20: Met de bus/trein naar Hoi an en hier wat zaken bezichtigen.

Dag 21-24: Met de bus/trein richting Laos, om in de buurt van het park Dong Hua Sao dingen te bekijken.

Dag 25-28: Terugreis richting Bangkok.

De grootste vraag waar ik mee zit is:
Is dit qua tijd haalbaar, we hebben alle 3 het gevoel dat het een te druk schema is…
En als dit inderdaad te druk is, heeft iemand misschien alternatieve routes in het gebied?

Ik denk dat jullie plan niet haalbaar is. Als je met de bus of de trein reist, gaat het echt niet snel. Gemiddeld zo’n 40 km per uur in Vietnam maar in Laos waarschijnlijk nog minder…
De afstand die jullie willen afleggen is zo’n 3500 km als je alleen van plaats naar plaats rekent, maar als je na aankomst op een busstation ook nog op zoek moet naar guesthouses etc. tja, dan blijft er niet veel tijd over om ook nog wat te beleven…

Ik zou zeggen: focus je op een of hooguit twee landen. Kijk in de verschillende landenfora, daar staan héél veel suggesties voor haalbare routes (met name in het Thailandforum). Doe inspiratie op door in de Lonely Planet of een andere reisgids naar de ‘suggested ittenaries’ te kijken, of kijk bij reisorganisaties als Shoestring en Koning Aap. Mocht je dat laatste doen: houd er rekening mee dat je altijd l;angzamer reis wanneer je met OV reist dan wanneer een bus op je wacht. Ook reisverhalen van ex-reizigers kunnen je helpen.

Zelf ben ik meerdere keren in Thailand geweest (bij elkaar 8 weken ofzo), 4 weken in Laos, 2 in Cambodja en 4 in Vietnam. Met name Thailand en Laos zou ik nog eens willen bezoeken om andere delen van het land te ontdekken.

Ik ben het helemaal eens met Jenny. Maximaal twee landen, en kijk in Lonely Planet naar hun suggesties voor reisroutes (en pas die eventueel aan naar eigen behoefte).

Mijn blog van mijn reis van 3,5 week Laos en stukje Thailand vind je via mijn website. Laos vond ik echt prachtig. Maar de bussen gaan langzaam en gaan vaak kapot. Thailand is goed ingesteld op toerisme, ik vond het wel erg druk.

Voor Laos moet je geloof ik US$35 betalen voor een visum, dus een beetje zonde als je daar maar 4 dagen heen zou gaan (waarvan 2 reisdagen)!

Succes en veel plezier.

Hallo ben & friends,

Ik heb ook eens naar je planning gekeken en ben het met iedereen eens dat het wel strak is.
Maar wanneer je het zou willen is toch wel te doen, is dan wel op sommige plekken wat aanpoten, maar op andere plekken wat rust nemen.
Wel moet je gaan vliegen, maar de kosten voor een bus of vliegticket zijn ongeveer gelijk aan prijs.

Ik zou het zo doen

Laat dag 1 t/ 6 ongewijzigd
Vind 2 dagen PP voldoende, Killing fields is een halve dag, dus je hebt dan 1,5 dag voor PP.

Betekend dan dus dat je dag 6 reist naar PP, 7 voor Killing fields + PP, dag 8 voor PP.
Dag 9
Niet naar de Mekong, maar naar Saigon, met de bus. daar overnachten.
Anders wordt het een boottocht naar Chau doc, daar overnachten endan dor naar Can Tho bijv.
Is duurder.
dag 10
stadstrip + boeken ticket naar Hoi An en bus naar mekong
dag 11
naar Mekong; Can Tho, aankomst in de middag en dan de boottocht regelen ( 10 minuten ) en wat fietsen en de stad en omgeving verkennen
dag12
Cai Rang drijvende markt, misschien Phong Dien erbij ; einde tour rond 11 uur.
Middag vrij
dag 13 naar Cai Be en daar varen naar een guesthouse ( kan je wel een adviseren aan de rivier )
Dag 14
Naar Saigon , aankomst rond 15 uur , afhankelijk van welke bus je neemt, daar overnachten.
dag 15
Saigon en naar Cholon en de tempel
dag 16
vliegen naar Hoi An ( is vliegen op Danang en dan transfer naar Hoi An ).
Niet met de bus of trein, kost je 20 uur reistijd minimaal met transfer naar Hoi An.
dag 17 t/m 19
Hoi An , omgeving + strand
dag 20
Dan zou je weer terug kunnen naar je schema en heb je 1 dan gewonnen.

Maar ik ben het wel met Cecillia eens dat Laos nog eens moet overwegen.

Kan je zelfs nog naar een eiland in Thailand.
Of wat meer Viet Nam.

Even nog wat over Viet Nam

Vaak wordt er gesproken over homestays; wordt bedoelt dat je bij een Vietnamese familie kan overnachten.
Dat je bij een Vietnamese familie overnacht klopt wel, maar deze staan op de loonlijst bij een reisorganisatei; huis en grond zijn van de reisorganisatie en worden verhuurd aan de familie en deze hebben zo hun vergunning voor het verhuren van kamers aan touristen.
Een echte homestay heb je pas wanneer je naar het politiebureau moet samen met de mensen waar je wilt overnachten en je krijg dan permissie en de aanbieder ook.

Dit geld ook voor excursies met gids.
Je ziet bijv. in Hoi An altijd dat gidsen hun vergunning zichtbaar dragen.
Ongediplomeerde gidsen mogen geen touristen rondleiden.
Dus vraag om zijn vergunning , want anders sta je er ineens allen voor en ben je je geld kwijt die je eventueel betaald zou hebben.
Geld niet alleen voor Hoi An , maar ook voor andere plekken in Viet Nam zoals Sapa en omgeving, Halong Bay enz.

gr.
Ton.

Het overnachten in een 2 sterren hotel is soms goedkoper dan een homestay, omdat iedereen de laatste jaren een homestay wil en dus dat de prijs opdrijft.