Maart/april rondreis - Wie helpt me met route?!

Hoi!

Eind maart vertrek ik naar Thailand. Daar zal ik dan met mijn zus 2 weken in het zuiden zitten op de eilanden om te duiken (misschien ook kao sok, allemaal nog niet zo uitgewerkt). Vanaf dan ga ik in mijn eentje verder en heb ik nog ongeveer vier weken.

Ik wil het allemaal niet vastleggen maar wel mijn route ongeveer uitstippelen, maar weet niet zo goed hoe.

Ik wil graag wat van Cambodja zien (Siem Reap, Phohm Phen). Daarnaast ook noordelijk(er) Thailand (Chang Mai, Kanchanaburi, Erawan watervallen/River Kwai, Chang Rai?, Ayutthaya, Pai? etc). Laos een paar dagen lijkt me ook heel leuk als er nog tijd voor is. Er is zo veel als ik er over lees op internet, en ik heb maar 4 weken.

Ik weet dus niet zo goed welke route ik het beste kan doen en wat ik het beste wel kan doen en wat ik het beste kan skippen.

Ik “begin” mijn backpackreis dus vanuit zuidelijk thailand. Heeft iemand tips voor de route vanaf daar? Hij moet eindigen in Bangkok weer… Het is mijn eerste keer backpacken dus ik ben nog een beetje clueless! Oja, ik vind (max 2x) korte vluchtjes ook niet erg mits het enigszins cheap kan.

Alvast bedankt!!

Hoi marentje,

Als je sowieso al 2 weken op de eilanden in het zuiden blijft, heb je dus nog maar 2 weken over om te reizen. Mijn advies: sla Laos en Cambodja in dat geval over.

Ga bijvoorbeeld na de eilanden eerst naar Khao Sok, neem vervolgens de nachttrein van Surat Thani via Bangkok en vanaf daar verder naar Kanchanaburi voor een paar dagen.
Reis van Kanchanaburi naar Ayutthaya en dan verder naar het noorden richting Chiang Mai. Je kan evt een stop maken in Sukhothai. Blijf een aantal dagen in Chiang Mai & Chiang Rai en verken de Gouden Driehoek.
Mocht je nog tijd hebben, ga dan ook nog een paar dagen naar Mae Hong Son.
Vervolgens kan je vanaf Chiang Mai de nachttrein naar Bangkok nemen of een goedkope vlucht boeken met Air Asia of Nok Air. Afsluiten met een paar dagen Bangkok om de bezienswaardigheden hier te zien en mss nog even te shoppen…

Bedankt voor je reactie! Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd, maar ik heb dus na die 2 weken zuid nog 4 weken over voor de rest… Heb ik dan wel tijd voor Laos/Cambodja? En hoe kan ik dan het beste gaan?

Bedankt voor je tips iig al!

Is er trouwens ook een mogelijkheid om vanuit zuid-Thailand over te steken naar Cambodja (dus niet weer helemaal via Bangkok)? Of is dat lastig?

Ik lees het nu…sorry, het is hier al laat :slight_smile:

Als je nog 4 weken hebt zou ik Thailand & Laos combineren. In het noorden bij Chiang Khong de grens oversteken naar Laos, de slowboat nemen naar Luang Prabang (via Pakbeng), daar aantal nachten blijven, via Vang Vieng afzakken naar Vientiane. Daar kan je de Friendship Bridge weer over naar Thailand. Via de Isan kan je terugreizen naar Bangkok (evt nog stops maken in Phimai en Khao Yai).

Houd er wel rekening mee dat je een visum nodig hebt voor Thailand of een bewijs dat je het land binnen 30 dagen na binnenkomst weer verlaat (vliegticket naar bestemming buiten Thailand).

Als je van Laos over land Thailand weer binnenkomt, krijg je nog maar 15 dagen visumvrij verblijf voor Thailand.

Nee, er gaan geen boten…

Ah dankje. Ja ik denk dat ik even een multiple entry visum ga regelen, lijkt me wel handig… Maarre, hoe kom ik dan het handigst vanuit Zuid-Thailand naar het Noorden? Welke steden zou je onderweg aan doen en hoe reis ik? Trein/bus etc? Wat moet ik niet missen?