Reisroute Thailand - Cambodja vice versa

Hallo,

18 juli vertrekken wij voor 4 weken naar Thailand. We willen ook een uitstapje maken naar Cambodja en willen onze reis sowieso eindigen in Phuket of Ko Samui. In Cambodja willen maximaal 5 a 6 dagen blijven en we willen de highlights zien (Angkor Wat, Phomn Penh etc). In Thailand verblijven we eerst een aantal dagen in Bangkok. Het noorden (omgeving Chang Mai, jungleroute) willen we ook bezoeken.

1. Wat is een logische route? Eerst Bangkok dan naar het noorden, terug naar Bangkok en dan (over land waarschijnlijk) naar Cambodja (en dan weer terug naar Bangkok voor Phuket/Ko Samui)? Of vanuit Bangkok eerst naar Cambodja en dan terug richting het noorden van Thailand. Zijn er ervaringsdeskundigen die tips kunnen geven?
  2. Ik heb ergens gehoord/gelezen dat het leuk is om te fietsen in Bangkok. Iemand die iets kan aanbevelen?
  3. Ik heb ook vernomen dat het een aanrader is om kookcurussen te volgen? Suggesties waar?
  4. Verder hou ik me uiteraard aanbevolen voor andere tips in Thailand en Cambodja.

Alvast bedankt!

Hallo,

Als ik daar naar toe zou gaan zou ik eerst naar Cambodja gaan dan heb je het meeste reizen gehad. Je kunt met www.airasia.com vliegen naar Phom Phenh volgens mij. Of inderdaad over land. Je kunt met de bus van Bangkok naar Siem Reap reizen dit kan geheel georganiseerd.
Ikzelf ben nogal treingek dus ik ben met de trein van Bangkok naar Aranyaprathet gegaan, daar een tuktuk genomen naar de grens. De grens overgelopen en toen een taxi genomen naar Siem Reap. De trein is 3de klas en doet er ongeveer 6 uur over de bus is wel sneller.

Verder zou je ook naar phom phenh kunnen vliegen daar ook wat rondkijken want daar is ook genoeg te zien dan de bus nemen in de ochtend naar Siem Reap wat zo’n 6 uur reizen is daar nog wat dagen blijven en dan over de grond terug reizen naar Thailand.

Ik heb de fietstocht nooit gedaan daar kan ik je niet over adviseren.
Ik heb wel eens 1 keer een kookcursus gedaan in Thailand het is erg leuk om te doen maar heb er niet zo veel van geleerd dat ik het nu ook zelf kan.

1 like

Hee Heleen,

www.covankessel.com is een goed adres voor fietsen door BKK.

Wellicht is het aan te bevelen je route te starten in Chiang Mai, dus direct doorvliegen daarheen. Kost hooguit 50 euro.

Daarna terug naar BKK met vliegtuig of nachttrein, en daarna met vliegtuig naar Siem Reap, bus of boot naar Phnom Penh, en via Sihanoukville terug
richting Thailand.
Een goed hotel in SHV is http://www.orchidee-guesthouse.com/nederlands.htm De eigenaar komt uit Rotterdam, en serveert ontbijt met bruin brood, dat vind je verder nergens in Cambodja.
Hij weet ook alles van de omgeving.

Persoonlijk zou ik afsluiten in Ko Chang of andere eilanden daar in de buurt. Je hebt dan al genoeg gereisd, lijkt me. Bijkomend voordeel is dat je hier een kookcursus kunt volgen.

http://www.bluelagoonandcookingstory.com/

De bungalows zijn basic, maar goedkoop en schoon, en het restaurant is voortreffelijk. Je zit 100 meter van een mooi strand, gelukkig ook niet te druk .

Hans.