Hallo lieve mensen,
ik heb deze vraag ook in het Thailand reisforum geplaatst, maar dacht hier zijn de kenners te vinden voor Cambodja, aangezien mijn vragen voornamelijk over het reizen van en naar Combodja gaan.
Zie tevens het topic hieronder: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=157931
Wij gaan voor de eerste keer naar Thailand en dit is een droom die uitkomt. Op 4 Juli vertrekken wij en hebben wij een stopover in Abu Dhabi. Op 8 Juli vertrekken wij richting Bangkok.
Onderstaande schema hebben wij in gedachten. Ik heb echter enkele vragen, hoe kunnen wij het beste van Chiang Mai richting Phnom Pehn reizen. Wij denken aan het vliegtuig, maar ik kan geen directe vluchten vinden tot zo ver. Onze tweede vraag is, hoe kunnen wij het beste van Angkor naar Koh Chang reizen?
Heeft iemand suggesties hoe dit bovenstaande het beste te doen is en is het onderstaande schema een beetje realistisch?
- Dusseldorf–> Abu Dhabi
- Abu Dhabi
- Dubai
- Dubai
- Abu Dhabi–> Bangkok
- Bangkok
- Bangkok
- Bangkok –> Chiang Rai, per vliegtuig
- Chiang Rai
- Chiang Rai
- Chiang Rai –> Chiang Mai, per openbaar vervoer
- Chiang Mai
- Chiang Mai
- Chiang Mai
- Chiang Mai–> Phnom Penh, per vliegtuig?
- Phnom Penh
- Phnom Penh
- Phnom Penh –> Siem Reap per boot
- Siem Reap (Angkor)
- Siem Reap (Angkor)
- Siem Reap –> Thailand, per openbaar vervoer
- Thailand –> Koh Chang, per bus/openbaar vervoer en boot?
- Koh Chang
- Koh Chang
- Koh Chang
- Koh Chang
- Koh Chang –> Bangkok
- Bangkok/uitloop
- Bangkok
- Bangkok –> Dusseldorf
Hoi,
met het vliegtuig naar Phnom Penh en/of Siem Reap is het makkelijkst vanuit Bangkok, dus ik denk dat je eerst daar heen zal moeten vliegen. Met Airasia kun je volgens mij alleen naar Phnom Penh vliegen, maar die is meestal wel het goedkoopst.
De route naar Koh Chang: Ik zou je aanraden om vroeg met de taxi (+/- 50 USD) vanuit Siem Reap naar Poipet / Aranyaprathet te gaan en van daaruit, via Chanthaburi richting Koh Chang te gaan met de bus. Check even bij de Thailandkenners of dat lukt qua tijd en frequentie van bussen. Denk dat dat de snelste weg is.
Ik heb Siem Reap - Bangkok - Kanchanaburi een keer in 1 dag gedaan, leek op papier lastig, maar het is ook een beetje mazzel hebben dat alles lukt en je hebt ook niets met een veerdienst te maken (als Koh Chang).
Angkor in twee dagen kan, maar is m.i. wat krap. In de omgeving van Siem Reap kun je overigens prachtige fietstochten op het platteland maken en kun je naar de floating villages.
Ik heb het ooit ook een keer gedaan, maar ik zou persoonlijk nooit meer twee landen in drie weken proppen. Het kan natuurlijk wel, maar je moet zoveel moois/leuks missen in beide landen, wat m.i. erg jammer is. Door de geplande afstanden neem je ook veel tijd weg van het geheel, maar het reizen zelf is natuurlijk ook leuk. Het scheelt dat het reizen in Cambodja en Thailand makkelijk is en (vooral Thailand) een redelijk dicht busnetwerk hebben.
Veel Plezier!
Wanneer je vroeg bent of mazzel hebt met promo’s dan kan Bangkok - Phnom Penh met AirAsia voor ongeveer 40 euro inclusief 20kg bagage exclusief stoelkeuze en verzekering. Voor de reis van Cambodja naar Thailand kun je ook kiezen voor via Battambang (minstens 2 nachten, een rustige plaats met de beroemde bamboetrein en een mooie omgeving om te fietsen wanneer dat met die temperaturen een beetje lukt…) en bij Pailin de grens over. Schijnt iets minder corrupt te gaan dan bij Poipet…
In Siem Reap zou ik minstens een nachtje langer blijven. Je kunt ook een goedkopere strandvakantie in Sihanoukville houden. Cambodja is veel authentieker dan de commerciële en ontwikkelde gebieden in Thailand.
Johan
En je kunt overwegen om Phnom Penh - Siem Reap per bus (6 uur voor circa $6) of minubus (4,5 uur voor $10) te doen. Van Siem Reap naar Battambang is een mooiere route om per boot af te leggen, maar ook dat kan lang duren. Johan