Route Thailand + Cambodja

Hallo iedereen,
ik zou graag wat info willen ivm de volgende reisroute (Thailand + Cambodja). De route op zich is haalbaar (2maanden tijd) maar ik heb enkele vragen ivm vervoer vanuit Cambodja richting Thailand (reistijden).

Bangkok
Chiang Mai (nacht trein) + Pai
Sukothai + Phitsanulok
Ayuthaya
Kanchanaburi
Ko Chang

Sihanoukville
Phnom Penh
Battambang
Siem Reap

Surat Thani
Ko Samui
Bangkok

De route tem Ko Chang lijkt me logisch.
Wanneer ik Cambodja binnenga maak ik de tour Sihanoukville, PP, BB, SR.
De laatste 2weken ga ik Thailand opnieuw binnen om het zuiden te bezoeken.

Nu is mijn vraag hoe ik het laatste deel het beste zou doen… (route cambodja naar Surat Thani/Ko Samui)

1. Siem Reap > Bangkok > Chumpon (via bus)
  2. Siem Reap > Ko Samui (bangkok airways)
  3. Bangkok > Surat Thani (air asia & nokair)

Vliegen zou de reistijd verlagen.
Probleem is dat vliegen vanuit Cambodja naar Ko Samui met Bangkok airways redelijk duur is. 400euro vr 2personen. de terugreis Ko Samui > Bangkok zou ook op een 300-400euro komen.

Ik had een alternatief gevonden met “Air Asia” en “Nokair”. Zowel de route Bangkok > Surat Thani + Surat Thani > Bangkok zou hier op 40euro vr 2personen komen. Het is waarschijnlijk nog goedkoper om met minibus de reis te maken. Maar het nadeel is de lange reistijd.

Zijn er nog alternatieven? Om te vliegen vanuit cambodja of eventueel Ho Chi Minh City? Alle info is welkom. Als er mensen zijn die deze route anders zouden doen, zodat ze makkelijker te bereizen is, laat me dan zeker iets weten.

Alvast bedankt.
Lie

vliegen verkort de REIStijd maar een klein beetje-maar dan heb je veel meer WACHTTIjd op airports.
vwb je routes (ddodsimpel_ook dit staat vrijwel allemaal in die overbekende reisgids)
1.overdag SR-grens-BKK, dan NACHTtrein of BUS naar CHum (bus beter-check lomprayah.com, + hun boot naar de isles-dan ben je er next morning. Tijdverlies: vrijwel niks, je slaapt (hopelijk) in hus./trein ipv hotel.
2.dito-de boot gaat langsheen alle isles en ends Samui. Je kan voor Sam uiteraard ook bus/trein BKK-Surat benutten en vanaf daar onward
Als je echt niet tegen slapen in trein kan en je hebt geld teveel (want BKkair is niet zo cheap-tsjiep), dan neem je gewoon de thaise bus GRENS Aran->airport en de laatste flight of day naar SAM (die heeft vaak wat discount).
kortom-je maakt je weer veels teveel worries over een fluitje van 1 cent.
PS-overigens is dit tiepies een vraag die onder THAIland geplaatst zou moeten worden…
Alle info Camb-Thai: www.talesofasia.com
alle info Khmer busdiensten: www.canbypublications.com