Dit is wat je mee zou kunnen gaan maken, je bent tenslotte in Poipet, Scam City :
Scam 1: Er zijn veel mensen (Voor het uitchecken van Thailand begint het feest al) die je aanklampen en formulieren klaar hebben liggen die er officieel uitzien, je vragen om die in te vullen, en dan met je meegaan naar de Cambodjaanse grens. Weiger dit, want je betaalt teveel (of veel teveel).
Vul dus niet eerder een Camb. immigratieformulier in, dan dat je daadwerkelijk in het Camb. douanekantoor bent. Dat is dus een paar honderd meter nadat je in Thailand bent uitgecheckt.
Scam 2: Zelfs daar kun je nog worden opgelicht: Er wordt je gevraagd om in de valuta te betalen die voor hen het gunstigst staat: Het gaat in THB of USD.
Het mag kosten 20 dollar of het equivalent ervan in THB. In mijn geval werd er 100 THB teveel gevraagd, over dollars wordt dan plotseling ineens niet meer gesproken, dus betaalde ik gewoon 20 dollar. Je wordt getild voor 2 euro, meer dan een Cambodjaans dagloon.
Scam 3: De meeste mensen willen meteen ri. Battambang of Siem Reap, en hebben enigszins haast. Maar :Stap niet in de gratis bus die je wordt aangeboden, net na de grens, deze vervoert je niet naar het busstation van Poipet, maar naar een speciaal busstation buiten Poipet, met woekerprijzen , speciaal voor westerlingen.
BONUS Scam: Deze werd tot een jaar of vijf geleden toegepast, je moest toen een stempel hebben dat je was ingeent tegen (ik dacht) gele koorts of zo, anders werd er eerst gezegd dat je het land niet inkon, later moest je dan vijf of tien dollar betalen, en dan kon er wat geregeld worden.
Roberts ziet het goed, zelf was ik daar ook nog in nov. 2008, zoals hij zegt: je eigen plan trekken, en vooraf alles ff goed doornemen, dan is er niks aan de hand. Als je gewoon goed oplet, is er geen reden om het niet te doen, of het moet de bittere ermoede rond Poipet zijn, die is veel erger dan bij de grensovergang Hat Lek-Koh Kong.