Tips voor grensovergang Thailand-Cambodja

Hallo allemaal,

Binnenkort vertrek ik naar Thailand, nu wil ik over land naar Cambodja reizen. Ik heb al een beetje zitten lezen en kijken maar ik vraag me af wat de snelste route is om Cambodja te bereiken (in Cambodja heb ik nog geen plannen dus het maakt niet uit in welke stad ik begin). Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes

Vliegen vanaf Bangkok op PP gaat super.
Over land zijn we vanuit Shianoukeville teruggegaan naar Bangkok via Koh Kong en Trat. over de weg want de boot van Shianoukeville naat Koh Kong gaat niet meer in de mousson tijd. In andere tijden zeer onregelmatig. de reis duurde zo,n 12 uur maar in een prima bus

Groet Hans

Er zijn meerdere opties:

Je kunt ook naar Siem Reap vliegen, dan boot (25$, 4-5 uur))of bus (6-8 $, 8-9 uur) naar Phnom Penh (Eventueel kun je een overnachting in Kompong Thom inplannen)
Hotel kost daar 5$ (Kamer met douche, TV en tandenborstel , tandpasta en kammetje !)
Vanuit PP kun je met de bus (3-4 uur, ong. 4 dollar) naar Sihanoukville.
Van Sihanoukville kun je met de bus naar Koh Kong.
De boot vaart niet meer, heeft de concurrentiestrijd met de bus verloren.
Niet vreemd, boot 25 dollar en bus 5 dollar of zo. Qua tijd maakte het ook niets uit.
Onderweg een tussenstop in Sre Ambel , om te eten.
Vanuit Koh Kong neem je een brommer naar de grens, over de grens een minibus (45 min)naar het busstation van Trat, en van Trat een grote bus naar Bangkok (4 uur)

Als je geen zin of geen budget hebt om te vliegen, kun je ook vanuit BKK de bus nemen naar Trat, en van daaruit de route omgekeerd doen.

Er is ook nog een mogelijkheid om over land naar Siem Reap te gaan, dat gaat via
de grens Aranya prathet-Poi pet. Deze grensovergang staat bekend als Scam city, niet aan te bevelen dus. Indien je toch zo wilt gaan, (Ik deed dat al eens een keer) kijk dan eerst heel goed de Lonely Planet gids na.

Ooh mij werd op het forum deze mogelijkheid juist aangeraden. Vanuit BKK met de trein naar Aranyaprathet.
Maar dat is dus niet de beste optie?

Wij willen wel graag overland naar Cambodja omdat we tijdens de rest van de reis al een paar keer een binnenlandse vlucht maken.

Ik zou me de informatie in de LP even doornemen en eventueel op www.talesofasia.com kijken bij de overland sectie. Ja, er is een hoop scam, en nee, het geen reden om het niet te doen.

Ben er in 2007 nog geweest en vond het wel meevallen. Gewoon je eigen ding doen en je vooraf bedachte plan doortrekken :wink:

Hallo,

Ik heb zelf de trein genomen van Bangkok naar Aranyaprathet prima te doen. Daarna 1 nacht geslapen in die plaats omdat wij rond 20.00 uur in Aranya aankwamen. De volgende ochtend een tuktuk genomen voor 80 baht naar de grensplaats daar de grens over gelopen en een taxi genomen naar batambang. Die gedeeld was met 2 andere.
Ik heb hier geen negatieve ervaringen van en vond het zelfs vrij prettig.

Dit is wat je mee zou kunnen gaan maken, je bent tenslotte in Poipet, Scam City :

Scam 1: Er zijn veel mensen (Voor het uitchecken van Thailand begint het feest al) die je aanklampen en formulieren klaar hebben liggen die er officieel uitzien, je vragen om die in te vullen, en dan met je meegaan naar de Cambodjaanse grens. Weiger dit, want je betaalt teveel (of veel teveel).
Vul dus niet eerder een Camb. immigratieformulier in, dan dat je daadwerkelijk in het Camb. douanekantoor bent. Dat is dus een paar honderd meter nadat je in Thailand bent uitgecheckt.

Scam 2: Zelfs daar kun je nog worden opgelicht: Er wordt je gevraagd om in de valuta te betalen die voor hen het gunstigst staat: Het gaat in THB of USD.
Het mag kosten 20 dollar of het equivalent ervan in THB. In mijn geval werd er 100 THB teveel gevraagd, over dollars wordt dan plotseling ineens niet meer gesproken, dus betaalde ik gewoon 20 dollar. Je wordt getild voor 2 euro, meer dan een Cambodjaans dagloon.

Scam 3: De meeste mensen willen meteen ri. Battambang of Siem Reap, en hebben enigszins haast. Maar :Stap niet in de gratis bus die je wordt aangeboden, net na de grens, deze vervoert je niet naar het busstation van Poipet, maar naar een speciaal busstation buiten Poipet, met woekerprijzen , speciaal voor westerlingen.

BONUS Scam: Deze werd tot een jaar of vijf geleden toegepast, je moest toen een stempel hebben dat je was ingeent tegen (ik dacht) gele koorts of zo, anders werd er eerst gezegd dat je het land niet inkon, later moest je dan vijf of tien dollar betalen, en dan kon er wat geregeld worden.

Roberts ziet het goed, zelf was ik daar ook nog in nov. 2008, zoals hij zegt: je eigen plan trekken, en vooraf alles ff goed doornemen, dan is er niks aan de hand. Als je gewoon goed oplet, is er geen reden om het niet te doen, of het moet de bittere ermoede rond Poipet zijn, die is veel erger dan bij de grensovergang Hat Lek-Koh Kong.

Hallo,

Ik ben zelf 2 keer bij deze grensplaats geweest en dit is mij allemaal niet overkomen.
Dus ik denk dat je gezonde verstand gebruiken ook heel erg goed zal helpen.

Awel Hans, van die dingen die je opnoemt kan ik nog wat van leren!! Ga in februarie een paar dagen naar Cambodja,om de ruines van Amkor te bezichtigen.In elk geval bedankt voor je informatie.gegroet:georgessiam.

Ik heb deze route ook gedaan en nergens last van gehad. Wij hadden wel in Bangkok bij een reisbureautje de bus naar de grens geregeld (het liefste willen ze dat je via hen ook het stuk in Cambodja doet met een taxi, maar dat vonden we te duur). Alles werd netjes geregeld, voor de grens werd er bij een ambassade gestopt waar we een visum in ons paspoort kregen. Bij de grens wat formulieren invullen (niks betalen) en we konden verder. Nadat we de grens over liepen, werd de prijs van de taxi die onze organisatie ons aan wilden smeren steeds goedkoper.
Op de terugweg zijn we hetzelfde gereisd, deze keer met een gewone lokale bus. Weer geen moeilijkheden gehad, voor de grens weer het aanbod van een busje naar Bangkok afgeslagen en over de grens was het een stuk goedkoper. Weet alleen niet hoe het is als je daar 's avonds aankomt, wij waren er beide keren overdag, misschien dat dat ook een stukje veiliger is.
De route vanaf de grens naar SiemReap is trouwens wel geweldig. Ben benieuwd hoe het nu met de weg gesteld is, ruim een jaar geleden was het niet zo best, maar waren ze er druk mee bezig.

Hallo,

Zoals verder in het forum als is geschreven de weg naar Siem Reap is helemaal klaar en goed te berijden.

de webiste die alle grensposten+ vervoer erheen netjes en uptodate beschrijft:
www.talesofasia.com
Van die voorgeboekte bus uit BKK door Thaise reisburo’s wordt dringend afgeraden-tenzij je ervan houdt flink gescmad te worden. Wat is er toch gebeurd met de hedendaagse bekpekker dat die niet eens meer een gewone bus op het bussttaion kan vinden?

Ik geef alleen maar aan dat mocht je het liever iets meer vantevoren geregeld hebben, dat dat in bangkok kan. En ja, aangezien ik toen ook pas 3 dagen in azie was, voor het eerst, ben ik toen voor die optie gegaan. Trouwens totaal niet afgezet, als je zelf wel een beetje op blijft letten. Het is niet altijd zo zwart-wit he; er wordt hier gedaan alsof je bij zo’n bureau zeker gescamd gaat worden. Tuurlijk; je zal iets meer betalen dan de lokale bus, maar dat is normaal; alles bij een bureau is nou eenmaal iets duurder. Heeft niks met scammen te maken.
Als je al meer backpack-ervaring hebt kan je idd ook gewoon een bus pakken en maar zien. Ligt trouwens ook aan hoeveel tijd je hebt.