Scambussen naar cambodja

In cambodja lijkt al het busvervoer in orde te zijn. Heb zelf niets vreemds meegemaakt of gehoord. Anders is het als je naar cambodja wilt met de bus. Hieronder mijn ervaring of wat ik gehoord heb van derden:

Is al over geschreven maar nav mijn eigen ervaring en de slachtoffers die ik in Cambodja heb gesproken wil ik toch maar weer een topic openen op een aantal reisfora.

De bus Maffia in Thailand is groot en ondertussen ook in Laos actief. Tickets in Laos zijn veel te duur met als klapper de ritten naar bv cambodja. Er is bijna niet aan te ontkomen omdat alle busmaatschappijen corrupt lijken te zijn.
En toch is er wel aan te ontkomen maar daar later meer over.

Eerst wat voorbeelden met busritten vanuit 4000 islands (had ook vang vieng of luang pabang kunnen nemen !)

Enkele 4000 islands -> kratie $ 23,-
enkele 4000 islands -> sihanoukville $ 44,-

Visa regelen via hen kost te duur maar is nog te doen. normaal 20 $ en wat stempel geld is max 24 $ en zij vragen 30 $ maar regelen alles aan de grens. En dat doen ze snel en goed voor die 5 a 6 $.

Maaaaaarrrrrrrrrr …

een Enkeltje Kratie -> 4000 islands kost slechts $ 12,- (max)
enkeltje Sihanoukville -> 4000 islands kost slechts $ 25,-

Tickets vanuit Laos zijn 80 tot 100 % duurder !!!

Het is echter te voorkomen maar dan moet je zelf reizen en alles boeken.
Dus bv van 4000 islands (don det) naar de gens per minivan a 2 $
grens over en zelf visa on arrival regelen a max $ 25
minivan of bus naar kratie voor max $ 10,-

Dit kost je wel 1 a 3 uur extra (grens tijd en wachten op bus)

Scam bussen van bangkok naar cambodja (voornamelijk siem reap) en scambussen vanuit Laos naar cambodja.
Van bangkok naar siem reap worden erg goedkope tickets aangeboden. Veel op bv Khao san road. Voor een spotprijs krijg je aanbiedingen voor tickets bkk-siem reap. Eenmaal in de bus begint de ellende. Visa cambodja is $ 20,- en wat stempelgeld. De scambus stopt echter 10 a 15 km voor de grens om zogenaamd de visa te regelen. Dit gaat je dan tussen de 1200 en 1500 TB kosten dus ongeveer € 40,-. Weiger je dit omdat je het zelf aan de grens wilt regelen voor effe 20 dollar dan wordt er een enorme druk op je uitgeoefent. Blijf je weigeren dan wordt je de bus uitgezet. Wij hebben nu twee stellen gesproken die dit is overkomen. En daar stopt het niet mee. Eenmaal over de grens gaat de bus langzaam rijden of neemt een langere route zodat je gebroken en laat in de nacht aankomt bij een guesthouse van hun keuze. Waar je flink moet betalen voor een hut waar je niet in wilt zitten zo smerig. Omdat het laat is nemen veel mensen het toch maar. Ze droppen je niet in het centrum maar ergens achteraf dus makkelijk kom je daar niet weg.
Oh ja … besluit je om naar de grens te lopen en daar je vervoer te regelen dan is dat ook moeilijker dan het lijkt. Je kunt bijna geen vervoer krijgen naar de grens dus een km of 10 lopen. Bij de grens overgang staan handlangers van de scam maatschappij die je "wederom goedkoop’ in shared minivans of taxi naar siem reap willen brengen en je uiteindelijk in hetzelfde gat afzetten.

UIteindelijk ben je heel veel meer kwijt dan dat je een iets diirder ticket had geboekt bij een betrouwbare maatschappij en dit zijn zaken die je niet op je vakantie tegen wilt komen.

Ja wij waren ook de lul!

Iedereen AUB ga zelfstandig naar de grens van Cambodja

Hallo allemaal,

Via dit forum heb ik al eens eerder gewaarschuwd hiervoor ! Zoek (VAN TEVOREN) uit hoe het functioneert.
Een minibusrit van honderden kilometers voor 200 baht, dat kan dus niet, en dan moet er ergens iets mis gaan.

Er zijn in Poipet (Cambodja) twee busstations: Het goede busstation zit in een straat links van de hoofdweg, ongeveer een kilometer van de grens. Word je in een straat rechts van de hoofdweg op meer dan 1 km van de grens gedropt, dan weet je hoe laat t is …
En inderdaad, de bus van 1$ pp waar je na de grensovergang tegenaan loopt, dat is de verkeerde… die brengt je naar het “scam-busstation”.
Beter een brommertaxi nemen, en bovenstaande informatie in de gaten houden. 10 baht.

Hans.

En nu een vraag over de weg terug naar Thailand (ben aangevlogen met AirAsia oneway vanuit Kuala Lumpur. Vertrekkende vanuit Battambang of Siem Reap

Hi

Je bedoelt van battambang of siem reap naar bangkok? Zo ja dan kan ik wel wat antwoord geven.
Van siem reap neemt de bus altijd de ‘highway 6’ naar poipet en daar de grens over.
Van battambang gaan de meeste toeristenbussen naar sisophon. Daar moet je dan overstappen op de bussen naar poipet (dat zijn meestal dan weer de bussen dien van siem reap afkomen). Van battambang bang moesten wij ruim een uur wachten op onze aansluitende toeristenbus in sisophon. De oversteek naar thailand bij poipet kan ook erg lang duren. De bussen wachten rustig tot iedereen en is maar bij onze laatste oversteek bij deze grensplaats duurde het bijna 3 uur :frowning:
Ik weet het niet zeker meer maar ik meen dan een enkele battambang - bangkok ongeveer $ 15,- was.
Al ik dit nog een keer zou doen zou ik overigens niet mer voor deze route kiezen. Te veel oponthoud wat mij betreft.
Wij hebben ons ticket gekocht op het moment dat wij met de bus van siem reap aankwamen in battambang. Direct op het kantoor van dezelfde maatschappij.

Bedankt voor de vlugge reaktie. Ondertussen heb ik hier in Phnom Penh uitgevist dat Capitol busmaatschappy een verbinding PP-BKK verzorgt om 6.30 am, aankomst BKK 20.00 h. Kost 17 USDollar.

Juist ja dat was hem.Ik was even de naam van de maatschappij vergeten. Capitol zet dus ook bussen in tussen SR en BKK en tussen BB en BKK :slight_smile:
Maar die van PP naar BKK neeemt waarschijnlijk een andere grensovergang?

grrtz Q

De Thai hebben, anders dan de Cambodjanen, heel goed door dat wildwestverhalen over grensovergangen uiteindelijk alleen maar in het nadeel werken van je eigen land.

Dus: Vanuit Cambodja naar Thailand zijn er geen problemen, de armoede van Cambodja en de bedelende Cambodjaanse kinderen daargelaten.

En er is weinig keuze in goede grensovergangen. De bussen rijden gewoonweg niet door het Cardamom-gebergte.
Dat is een gebied waar sowieso weinig tot geen toeristen komen, en tot voor kort stond het ook niet bekend als een veilig gebied.
De enige andere optie is dan Koh-Kong- Hat Lek, maar dat is gewoon veel te ver om.
Ik denk dat het beter is vervoer te nemen tot aan de grens, de grens over te steken (Duurt op zich minder dan 15 minuten) en over de grens moet je dan eerst een brommertaxi of songthaew nemen naar het busstation van Aranyaprathet. Aran heeft een prima busstation met goede verbindingen naar BKK.
Het ziet er op papier ingewikkeld uit, maar is wellicht sneller dan het “Cambodjaanse” tempo wat de bus aanhoudt.

Hans.

Hallo,

Kunnen jullie dan een voorbeeld geven via welke busmaatschappij best een ticket te nemen naar Cambodia?
Ik zou vertrekken uit Bangkok

Blijkbaar heb je ook de optie een trein te nemen? Van BKK naar Aranyapathet bij de grens. Aan dit station een tuktuk vragen je naar de grens te brengen. Eens over de grens neem je beste een taxi… Trein doet er wel 2u langer over dan een bus.

Via een TAT alles regelen is misschien ook een goeie optie?

Rechtstreeks naar het busstation gaan en daar een ticket kopen om naar de grens te gaan is allicht de goedkoopste optie. Maar dan zit je dikwijls in een propvolle (mini)bus.

Pas op voor de TAT scam. De TAT is ongeveer als de VVV in Nederland, ze zijn dus geen reisbureau en maken geen reserveringen. Als je het weet is het overigens wel amusant om eens te kijken hoe mannetjes op straat allerlei schaapjes proberen te charteren richting een zogenaamd TAT-kantoortje :biggrin:

Homepage TAT

1 like

Een jaar of 3 geleden hebben wij via de TAT onze trein geboekt van BKK naar Chiang Mai. Enkel trein, niets meer. Uiteraard hebben ze wouden ze ons veel meer verkopen…

Wanneer we dan in Chiang Mai waren hebben we opnieuw een TAT binnen gegaan omwille van de goede ervaring. Daar hebben we dan onze vlucht naar Phuket geregeld + lokaal een hotel in Phuket. Daar bovenop hebben we nog een regeling gedaan om van Phuket naar Krabi te gaan via minibus, hotel in Krabi + vlucht Krabi - BKK en hotel in BKK. Telkens niets op aan te merken. Mooi opgepikt aan de luchthaven, geen extra betalingen moeten doen.

Alles was dus perfect geregeld. Wel alles vooraf betaald via Visa…

We hebben zelfs eens een brommer geregeld via een TAT. Zelfde prijs betaald als via een lokale verhuurder. Dus ik heb geen problemen gehad met TAT…

Vorig jaar wel nooit gebruik van hun gemaakt. Gewoon hotel boeken via boekings.com of Agoda App. Toekomen in hotel en alles was geregeld… Minibusjes altijd proberen regelen lokaal. Vluchten hebben we toen niet gedaan…

Het is toch een overgang die me zorgen blijft baren.
Met de laatste info dat ik nu heb is dat we voor een bus zeker NIET naar Khao San road mogen gaan (allemaal scam)
Best het busstation Morchit (Northern bus terminal)

Nooit een visum kopen voor je je stempel van Thailand hebt gekregen (zou rond de 20 dollar moeten liggen) en dat je wrs de corrupte militairen zal moeten omkopen…

Mocht iemand ooit de gegevens van een betrouwbare busmaatschappij weten, die zijn zeker welkom!
Ik hoop de overtocht toch zeker in één dag te doen. Hectisch wordt het zeker, want we komen net terug van een jungletocht in Khao Yai

Mij ook, uit luiheid koos ik er daarom voor om met AirAsia vanaf Bangkok op Phnom Penh te vliegen (€70). Vanuit Siem Reap naar Bangkok met de bus/minivan is een eitje ($10), hoewel de reis wel wat lang duurt. Je kunt nog proberen de vraag in de groep te gooien op het Thailand forum, daar zit nogal wat reiservaring. Op deze pagina staat overigens ook nog waardevolle informatie. Succes iedereen!

Inderdaad super website. Ik denk deze af te printen en mee te nemen.
Wat ik daarnet nog vond :

Misschien is dit ook nog een optie, maar ze lijken mij belachelijk duur

Vliegen kan inderdaad een goede optie zijn. Zeker in mei/Juni als airasia allemaal superaanbiedingen heeft (halve prijs tickets). Ik vlieg van Bangkok naar Chiang Mai voor $ 19,-. Van Phnom Phen naar Bangkok voor $ 30,-. Vorig jaar van Bangkok naar Medan (sumara) voor $ 19,-. Binnenlandse vluchten schelen soms maar een paar dollar met de bus. Let wel dat je voor bagage extra moet betalen voor air asia. Maar ik neem nooit meer mee dan handbagage. meestal rond de 15 kilo en een grote laptoptas. Controleren ze nooit.

grtz Q

Iemand al ervaringen met The Transport Company want deze lijken mij mischien wel het meest betrouwbaar? maar deze zijn nog niet zo lang in gebruik genomen gezien de info.